Intel Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K får stöd för 128 GB DDR4

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-9900K, Core i7-9700K och Core i5-9600K får stöd för 128 GB DDR4

Intel bekräftar att kommande Coffee Lake Refresh får stöd för upp till 128 GB primärminne, tack vare nya minnen med en kapacitet på upp till 32 GB per minnesmodul.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Mycket trevligt, mina 32GB försvinner väldigt snabbt så nästa rigg blir en x599, dock trevligt för mainstream med 128GB med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Helt plötsligt blev i9-9900K herren på täppan på mainstream cpuer. Det är bara ett pyttelitet problem som är att 128GB är rätt så dyrt idag och att vanliga användare känner lite olust att köpa så mycket ddr4 minne idag när ddr5 är på ingång.
Jag själv har både 64GB till min Intel och AMD cpu. Men om jag skulle ha 9900K och maxa denna, så jag få kränga mitt ram-minne och köpa nytt för runt 20 000kr. Så 8st ramplatser hade inte varit fel, där dessa skulle stödja 32GB stickor.

Men förhoppningsvis blir minne billigare och då finns det väldigt många som ej klarar sig med 64GB ramminne.
Notering väldigt många användare är sett i antal, inte 10% av befolkningen vilket skulle innebära 1 miljoner personer i sverige.

Permalänk
Medlem

vilka moderkort kommer ha kompatibel med 128gb? jag har beställt ett z390 moderkort men på produkt sidan står det endast 64gb som max stöds. kommer jag måsta köpa nytt moderkort för högre mängd stöd i framtiden eller räcker det med en bios uppdatering?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men förhoppningsvis blir minne billigare och då finns det väldigt många som ej klarar sig med 64GB ramminne.
Notering väldigt många användare är sett i antal, inte 10% av befolkningen vilket skulle innebära 1 miljoner personer i sverige.

Jag är nyfiken så ursäkta min okunskap. Men vad gör man som inte 64GB ram räcker till?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Zwei:

Jag är nyfiken så ursäkta min okunskap. Men vad gör man som inte 64GB ram räcker till?

Pysslar man som jag med 3d renders och lite hyfsat stora texturer så försvinner det väldigt snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Minns när man petade i 128 MB i datorn och tyckte det var enormt mycket

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Zwei: tja förutom det mest uppenbara med servrar så i mitt fall rendering och jobb med 3D och högupplöst video med flera lager/effekter/stora texturer etc. Sedan är många program kodade så att ju fler kärnor på cpun desto mer minne krävs för att utnyttja dem till fullo.

Dock instämmer jag med frågan ovan, kommer detta stödjas av alla befintliga moderkort som pallar med de nya processorerna eller krävs det ny hårdvara utanför cpun så att säga?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Minns när man petade i 128 MB i datorn och tyckte det var enormt mycket

Eller när jag _FICK!!_ (dyrt) 4mb simm minne till min 486a av en kompis till min pappa!!!
8mb totalt minne och datorn FLÖG FRAM!!.
Faktiskt min näst mest märkbara ramminnes uppgradering någonsin.
Den största var min Windows NT4 burk ifrån 16 till 32mb ram.
Jag var riktigt glad över prestandan men hårddisken var nog ändå gladas. Swappande från helvetet försvann direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Minns när man petade i 128 MB i datorn och tyckte det var enormt mycket

Minns när man fläskade dit med mer RAM och spelet Yuri's revenge äntligen flöt på bättre

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Eller när jag _FICK!!_ (dyrt) 4mb simm minne till min 486a av en kompis till min pappa!!!
8mb totalt minne och datorn FLÖG FRAM!!.
Faktiskt min näst mest märkbara ramminnes uppgradering någonsin.
Den största var min Windows NT4 burk ifrån 16 till 32mb ram.
Jag var riktigt glad över prestandan men hårddisken var nog ändå gladas. Swappande från helvetet försvann direkt.

Skrivet av VadSaDu:

Minns när man fläskade dit med mer RAM och spelet Yuri's revenge äntligen flöt på bättre

Det var bättre förr

Haft 16GB i mina datorer sen 2011, har fortfarande inte haft behov av så mycket minne.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Då minneskontrollern sitter i processorn så ska det funka så länge som processorn stödjer det. Såvida det inte är någon skillnad på spänningar osv som gör att minnena inte fungerar.

Permalänk
Hjälpsam

Är väldigt bra, misstänker dock att mångna moderkort inte stödjer det, så ni som är ute efter att kunnar köra med 128 GB, kolla noggrant upp ert val av moderkort.
Skulle också vilja se stöd för ECC och registrerade minnen, detta hos bägge lagen.

edit
Om jag jobbade med tyngre saker, skulle jag dock köpt en TR och 128 GB ECC minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ziggy_:

vilka moderkort kommer ha kompatibel med 128gb? jag har beställt ett z390 moderkort men på produkt sidan står det endast 64gb som max stöds. kommer jag måsta köpa nytt moderkort för högre mängd stöd i framtiden eller räcker det med en bios uppdatering?

Jag är tveksam, för att det skall fungera, måste väl tillräckligt många addressledningar vara inkopplade.
Hör efter med tillverkaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Eller när jag _FICK!!_ (dyrt) 4mb simm minne till min 486a av en kompis till min pappa!!!
8mb totalt minne och datorn FLÖG FRAM!!.
Faktiskt min näst mest märkbara ramminnes uppgradering någonsin.
Den största var min Windows NT4 burk ifrån 16 till 32mb ram.
Jag var riktigt glad över prestandan men hårddisken var nog ändå gladas. Swappande från helvetet försvann direkt.

Har ett liknande minne då jag och min bror gick ihop och köpte 2 mb mer ram till vår 486a. 1600 kr vill jag minnas att det kostade.
Men man satt fortfarande där med config sys och autoexec bat för att optimera de 640 KB man hade. Svenskt tangentbord? Nä, det tar ju minne. CDrom? Nä, inte för det här spelet.

Permalänk
Skrivet av Zwei:

Men vad gör man som inte 64GB ram räcker till?

Du har fått många bra svar, men dessutom så upphör man aldrig att förvånas hur mycket mer minne nya Windows versioner äter - ett jävla OS ( ), och kombinera detta med Google Chrome (med kanske 80 flikar fördelade på ett antal fönster) som är alldeles förskräcklig i minnesförbrukning, och att datorn kanske står på dygnet runt så riskerar många programvaror att få minnesläckor som kan äta flera gigabyte RAM (skräckexempel: Lightroom som ibland nått 12GB förbrukning för mig). Vill du dessutom starta ett minneshungrigt spel blir det inte heller kul.
Windows minneshantering kickar in i runt 80% minnesförbrukning (om jag inte minns fel) och börjar flusha, men det går ju att undvika till stor del om man har offantliga mängder minne.

Själv brukar jag ha 3 olika webbläsare igång med kanske 150 flikar totalt, o vissa sajter med vissa scripts kan bli oförskämt tunga mot ram-minnet (sådär 700MB för en flik) om dom låts köras i några dagar.

Det är helt enkelt skönt att ha mycket minne även under slöfockardagar där man inte jobbar med produktivitetsprogram. Man blir dessutom bra mycket mer framtidssäkrad mot oförskämdheterna i minnesförbrukning MS & co hittar på:)

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Helt plötsligt blev i9-9900K herren på täppan på mainstream cpuer.

Vet inte riktigt om det är detta som kommer vara avgörande för om i9 är herre på teppan i mainstreamsegmentet. Tror få mainstreamanvändare varit vidare låsta av begränsningen på 64GB...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Helt plötsligt blev i9-9900K herren på täppan på mainstream cpuer. Det är bara ett pyttelitet problem som är att 128GB är rätt så dyrt idag och att vanliga användare känner lite olust att köpa så mycket ddr4 minne idag när ddr5 är på ingång.
Jag själv har både 64GB till min Intel och AMD cpu. Men om jag skulle ha 9900K och maxa denna, så jag få kränga mitt ram-minne och köpa nytt för runt 20 000kr. Så 8st ramplatser hade inte varit fel, där dessa skulle stödja 32GB stickor.

Men förhoppningsvis blir minne billigare och då finns det väldigt många som ej klarar sig med 64GB ramminne.
Notering väldigt många användare är sett i antal, inte 10% av befolkningen vilket skulle innebära 1 miljoner personer i sverige.

Om 9900K "helt plötsligt [blev] herren på täppan på [mainstream-CPU:er]" bara för att den får stöd för 128 GiB RAM är jag nödd och tvungen att fråga: När (vid hur många kärnor; hur mycket RAM etc) går "mainstream" över i "entusiast", "power user" eller något annat?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av lastninja:

...
Själv brukar jag ha 3 olika webbläsare igång med kanske 150 flikar totalt, o vissa sajter med vissa scripts kan bli oförskämt tunga mot ram-minnet (sådär 700MB för en flik) om dom låts köras i några dagar.
...

Kanske lite offtopic, men varför kör du med 100+ flikar? Jag tänker att det tar längre tid då att komma åt en flik än om du kör med de kanske 10 som du använder oftast. Vill jag gå in på t.ex. Sweclockers så trycker jag "ctrl + t" sen "sw" sen "enter". Det tar en halv sekund kanske. Ska jag leta bland 150 flikar och hitta igen tar det betydligt längre tid. Vill jag spara sidor för att komma ihåg finns det t.ex. bokmärken för det. Jag har alltid funderat varför då det är rätt många som gör som dig, du kanske kan förklara? Vem vet om jag börjar med det också sen

Själv kör jag med 32 GB minne sedan ett par år tillbaka. Jag använder sällan mer än 16 GB, men det händer och då är det väldigt skönt eftersom det går så otroligt mycket segare om det ska lagras på SSD disken istället.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Om det nu snackas om 128GB som ordnas m.h.a. "Höga minnesmoduler" för konsument-PC, så rimmar väl det rätt illa med de custom kylare som finns på marknaden, lär ju i många fall "ta i" på något ställe?

-För servrar råder ju inte riktigt samma problematik då de istället brukar begåvas med fler RAM-platser (placerade på större yta), fler minneskanaler, mindre och ofta något mer högljudda OEM-kylare och dessutom finnesser likt ECC som jag tror att en del underskattar i sammanhanget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Minns när man petade i 128 MB i datorn och tyckte det var enormt mycket

När jag på skolan tog med min egen mikrodator på hela 1KB ram så utklassade jag övriga studenters lösningar när de bara hade 512Byte minne. Att koda med 512KB ram är en sport, man tänker till några gånger innan man läser upp en textsträng dit.

Det säljs för övrigt grymma cpuer än idag:
En Atmel med 128 Byte ram, But can it run Crysis är den stora frågan?
https://www.elfa.se/sv/microcontroller-dil-40-atmel-at89s51-2...

Permalänk
Medlem

Visst Intel, vi alla normala människor använder 128GB.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zwei:

Jag är nyfiken så ursäkta min okunskap. Men vad gör man som inte 64GB ram räcker till?

Ungefär 5 minuter efter Windows har startat och man drar igång sina applikationer. Det kan vara alltifrån cad, databaser you name it. Just ramminne har det alltid varit så att för den stora skaran finns det en vis mängd minne som de skulle vilja ha, men det är dyrt. Steget ovanför etta kan den stora skaran inte ens föreställa sig att de ens skulle vilja ha. Det får mig att tänka när jag köpte 4MB till min 486a och jag var så stolt, vad tusan skulle man med 16MB ram tänkte de flesta.

Skrivet av Alling:

Om 9900K "helt plötsligt [blev] herren på täppan på [mainstream-CPU:er]" bara för att den får stöd för 128 GiB RAM är jag nödd och tvungen att fråga: När (vid hur många kärnor; hur mycket RAM etc) går "mainstream" över i "entusiast", "power user" eller något annat?

9900K kommer nog vara herre på täppan utan detta stöd inom mainstream. Med med 128GB ram kommer 9900K göra en
"humiliation" emot andra maskiner på större laster.

Jag gillar inte hur ordet entusiast används i datorsammanhang. Om man så får sin pappa att köpa en Xeon Platinum, 2X bästa Quadro osv, vi kanske pratar om en kostnad på runt 300 00kr. Så skulle jag inte per automatik kalla den för en entusiast-dator utan en pappa-betalar dator.
En entusiast-dator är för mig skapad av en datorteknikintresserad person som i sin skapelse känner en njutning av det. Självklart bör mjukvarusystemen på datorn höra till, att enbart köra standardwindows, ha standardprogram där den gör standardsaker så faller man in under mainstrean.

Jag ser samma sak med bilar, en bil idag blir inte per automatik entusiast bara för den har ett par hundra hästkrafter och kostar långt över 500 00kr.

Nå plattformen 1151 och 9900K är riktad för den stora skaran, det betyder dock inte att de behöver sitta i ett stanardbygge och köra stanardsaker. Så det blir lite semantik, men man brukar kalla målgruppen av dem för maistream.
Sedan 128GB minne har n stor brist som jag nämnde innan det är att det idag kostar över 20 000kr. Skulle priset gå ner till 5000kr, så skulle man se folk här och där som hade denna minnesmängd och tillfullo utnyttjade den på deras 9900k.
Men med dagens minnespriser blir dessa riktigt exotiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det var bättre förr

Haft 16GB i mina datorer sen 2011, har fortfarande inte haft behov av så mycket minne.

Jag har själv aldrig haft mer än 8 GB. Det bör tilläggas att det börjar bli snävt med dagens spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZothOmmog:

Visst Intel, vi alla normala människor använder 128GB.

756GB är det väl det normalanvändaren har på sin dator.
Något att tänka på i detta sammanhang är att det är minnestillverkare som har kommit med ett nytt större minne, där såklart hårdvarutillverkare av moderkort och cpu kommer att stödja denna. Zen 2 lär stödja detta garanterat, fram tills det så köp en threadripper.

Det är för övrigt väldigt bra att det går att sätta i mycket minne som alla ej måste göra. Det tragiska är att 128GB inte räcker långt, men priserna stoppar behovet. Sedan kommer ddr5 snart och då får användare mer minne till lägre priser. (tanken är att det ska bli billigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ungefär 5 minuter efter Windows har startat och man drar igång sina applikationer. Det kan vara alltifrån cad, databaser you name it. Just ramminne har det alltid varit så att för den stora skaran finns det en vis mängd minne som de skulle vilja ha, men det är dyrt. Steget ovanför etta kan den stora skaran inte ens föreställa sig att de ens skulle vilja ha. Det får mig att tänka när jag köpte 4MB till min 486a och jag var så stolt, vad tusan skulle man med 16MB ram tänkte de flesta.

9900K kommer nog vara herre på täppan utan detta stöd inom mainstream. Med med 128GB ram kommer 9900K göra en
"humiliation" emot andra maskiner på större laster.

Jag gillar inte hur ordet entusiast används i datorsammanhang. Om man så får sin pappa att köpa en Xeon Platinum, 2X bästa Quadro osv, vi kanske pratar om en kostnad på runt 300 00kr. Så skulle jag inte per automatik kalla den för en entusiast-dator utan en pappa-betalar dator.
En entusiast-dator är för mig skapad av en datorteknikintresserad person som i sin skapelse känner en njutning av det. Självklart bör mjukvarusystemen på datorn höra till, att enbart köra standardwindows, ha standardprogram där den gör standardsaker så faller man in under mainstrean.

Jag ser samma sak med bilar, en bil idag blir inte per automatik entusiast bara för den har ett par hundra hästkrafter och kostar långt över 500 00kr.

Nå plattformen 1151 och 9900K är riktad för den stora skaran, det betyder dock inte att de behöver sitta i ett stanardbygge och köra stanardsaker. Så det blir lite semantik, men man brukar kalla målgruppen av dem för maistream.
Sedan 128GB minne har n stor brist som jag nämnde innan det är att det idag kostar över 20 000kr. Skulle priset gå ner till 5000kr, så skulle man se folk här och där som hade denna minnesmängd och tillfullo utnyttjade den på deras 9900k.
Men med dagens minnespriser blir dessa riktigt exotiska.

Problemet blir lite att det används för att beskriva två rätt olika saker, i det första sammanhanget kan det ju användas för att beskriva en dator-entusiast och då handlar det ju mer om att vara så pass intresserad att men vet ganska exakt vilken hårdvara som är lämpligast för ändamålet, sen om det är en raspberry pi eller en i7 spelar mindre roll. Sen finns det ju även som produktklassificering, där jag iaf ser det som hårdvara som inte riktigt riktar sig vare sig till mainstream eller företagslösningar, där går det ju att argumentera för att 9900k passar in, det kommer ändå vara en rätt nichad grupp imo där 9900k är ett självklart val över 2700X och 9700K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Problemet blir lite att det används för att beskriva två rätt olika saker, i det första sammanhanget kan det ju användas för att beskriva en dator-entusiast och då handlar det ju mer om att vara så pass intresserad att men vet ganska exakt vilken hårdvara som är lämpligast för ändamålet, sen om det är en raspberry pi eller en i7 spelar mindre roll. Sen finns det ju även som produktklassificering, där jag iaf ser det som hårdvara som inte riktigt riktar sig vare sig till mainstream eller företagslösningar, där går det ju att argumentera för att 9900k passar in, det kommer ändå vara en rätt nichad grupp imo där 9900k är ett självklart val över 2700X och 9700K.

Håller med att det är en semantisk fråga.
Angående 9900k så vill jag placera in den under mainstream just för den tillhör den plattformen, det är en cpu som helt vanliga användare kan nyttja. Minnet 128GB, så ska man nog se stickorna som separata enheter och man köper ofta 2st vilket blir 64GB.
Och det finns inget exotisk med denna minnesmängd mer än att priset är sjukligt högt.

Det är lite som med Nvida 2080Ti, det är ytterst få som ifrågasätter om behovet av ett sådant eller ens dubbla såna grafikkort behövs, priset gör dock till att en mindre skara sett av alla användare skaffar det.

Permalänk
Medlem

För många år sedan back in 2011 med Sandy-Bridge-E, så kändes det som att E serien var den mera entusiastiska och mer premium klassade plattformen att välja för mera funktioner.

Nu med att mainstream delen får 128GB och mera kärnor som en gång var E plattformens stora grej. Vad är då poängen för den entusiastiska i dagens läge, quad-channel bara?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Minns när man petade i 128 MB i datorn och tyckte det var enormt mycket

Ja runt millennieskiftet så var 128MB en rätt okej minnesmängd att ha i en dator.
Får backa något år om det ska vara lika exklusivt som 128GB är idag.
Det är lite så man undrar hur mycket minne en mainstream dator kommer ha om 20 år.
Kommer det datorer med 128 Terabyte minne runt år 2040 ?

Skrivet av Triton242:

Eller när jag _FICK!!_ (dyrt) 4mb simm minne till min 486a av en kompis till min pappa!!!
8mb totalt minne och datorn FLÖG FRAM!!.
Faktiskt min näst mest märkbara ramminnes uppgradering någonsin.
Den största var min Windows NT4 burk ifrån 16 till 32mb ram.
Jag var riktigt glad över prestandan men hårddisken var nog ändå gladas. Swappande från helvetet försvann direkt.

Jag har också haft 486 som ursprungligen hade 4MB RAM.
Uppgraderingen till 8MB gjorde stooor skillnad.
Många Dos spel som flöt bättre.
Kunde köra Dos spel som inte ens gick att starta på 4MB.
Windows 3.11 blev mer användbart.

Eftersom uppgraderingen från 4MB till 8MB var så lyckad så var man 'tvungen' att fortsätta.
Från 8MB till 16MB gjorde hyfsat stor skillnad.
Sen 32MB... men uppgraderingen från 16MB till 32MB på en 486:a var helt klart ett fall av diminishing returns.
Från början körde jag Dos 6.22 och Windows 3.11.
En period körde jag OS/2 Warp. Antar att minnet gjorde större nytta där. Men jag körde OS/2 efter att jag uppgraderat till 32MB.
Provade även Windows 95. Men Windows 95 och mitt grafikkort tyckte inte om varandra. Så det varade inte länge.

Så enligt mina erfarenheter så var 16MB det bästa för en 486 med Dos 6.22 och Windows 3.11
Eller ja, 32MB var ju inte sämre, men för högt pris för liten skillnad.
8MB var också bra. Men 16 var ändå tillräckligt mycket bättre för att det skulle kännas som en vettig uppgradering.
4MB på en 486 är kraftigt begränsande.

Skrivet av HenrikM:

Har ett liknande minne då jag och min bror gick ihop och köpte 2 mb mer ram till vår 486a. 1600 kr vill jag minnas att det kostade.
Men man satt fortfarande där med config sys och autoexec bat för att optimera de 640 KB man hade. Svenskt tangentbord? Nä, det tar ju minne. CDrom? Nä, inte för det här spelet.

Ja minneshanteringen var inte så bra...
8086 och 286 var 16 bitars processorer. Hade de bara haft 16 bit minnesadressering så hade de bara haft stöd för 64KB.
19 bitar hade blivit max 512KB
20 bitar max 1024KB.

Man tycker att de åtminstone borde kunnat gjort så de första 1024KB hörde till samma minnespool.
Men varför göra något enkelt när man kan krångla till det..¿

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vangen:

För många år sedan back in 2011 med Sandy-Bridge-E, så kändes det som att E serien var den mera entusiastiska och mer premium klassade plattformen att välja för mera funktioner.

Nu med att mainstream delen får 128GB och mera kärnor som en gång var E plattformens stora grej. Vad är då poängen för den entusiastiska i dagens läge, quad-channel bara?

Tycker att Quad-Channel är värdefullt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |