Fulkultur är tillbaka med dubbelavsnitt om Sagan om Ringen och Tolkiens värld

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur är tillbaka med dubbelavsnitt om Sagan om Ringen och Tolkiens värld

Fyra månaders väntan är över och Fulkultur är äntligen tillbaka. Denna gång handlar det om J.R.R Tolkiens värld och Sagan om Ringen, som avhandlas i två nya avsnitt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har precis lyssnat klart på båda och kan starkt rekommendera dem!
Jag personligen är lite besviken över "djupet" på avsnittet om böckerna, handlade lite för mycket om Åke Ohlmark och hans översättning.
Men avsnittet om filmerna är guld rakt igenom, de beskriver precis vad jag själv tycker.
Varning för gåshud!

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av Gappa:

Har precis lyssnat klart på båda och kan starkt rekommendera dem!
Jag personligen är lite besviken över "djupet" på avsnittet om böckerna, handlade lite för mycket om Åke Ohlmark och hans översättning.
Men avsnittet om filmerna är guld rakt igenom, de beskriver precis vad jag själv tycker.
Varning för gåshud!

Roligt att höra! När det gäller bokavsnittet tror jag absolut det kan komma fler avsnitt på ämnet, vi hade hur mycket som helst att prata om. Men man måste ju börja nånstans!

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Medlem

Somnade i biografen på alla 3 filmer. Får kanske ge dom en chans igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna vänja mig vid detta! (Ett avsnitt fulkultur om dagen)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idalin:

Roligt att höra! När det gäller bokavsnittet tror jag absolut det kan komma fler avsnitt på ämnet, vi hade hur mycket som helst att prata om. Men man måste ju börja nånstans!

Det hoppas jag att det gör! Kan lyssna på diskussioner om Tolkien hur länge som helst
Btw, om ni fick välja något slags forum att posta feedback på, vilket passar er bäst?

Tack för ett bra program!
Mvh

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av Gappa:

Det hoppas jag att det gör! Kan lyssna på diskussioner om Tolkien hur länge som helst
Btw, om ni fick välja något slags forum att posta feedback på, vilket passar er bäst?

Tack för ett bra program!
Mvh

Vi spanar efter feedback på våra olika sajter (SweC, FZ och 99) i den mån vi tar upp avsnitten, men finns ju också på Instagram och Facebook där det också går att lämna feedback om man vill och har konto.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idalin:

Vi spanar efter feedback på våra olika sajter (SweC, FZ och 99) i den mån vi tar upp avsnitten, men finns ju också på Instagram och Facebook där det också går att lämna feedback om man vill och har konto.

*Hint hint* Starta en fjärde site med fokus på Fulkultur med tillhörande forum Rollspel, serier etc

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gappa:

Har precis lyssnat klart på båda och kan starkt rekommendera dem!
Jag personligen är lite besviken över "djupet" på avsnittet om böckerna, handlade lite för mycket om Åke Ohlmark och hans översättning.
Men avsnittet om filmerna är guld rakt igenom, de beskriver precis vad jag själv tycker.
Varning för gåshud!

Var det han som översatte ”The ancients roam the fields” till ”De gamla råmar på fälten”? (Eller något sådant). Kommer ihåg någon version av böckerna med den översättningen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av NordhNet:

Var det han som översatte ”The ancients roam the fields” till ”De gamla råmar på fälten”? (Eller något sådant). Kommer ihåg någon version av böckerna med den översättningen

haha, det låter som en Ohlmarks översättning ja.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NordhNet:

Var det han som översatte ”The ancients roam the fields” till ”De gamla råmar på fälten”? (Eller något sådant). Kommer ihåg någon version av böckerna med den översättningen

Tycker att Ohlmark fått lite mer skit än han förtjänar.

  1. På hans tid fanns det färre översättare, folk var inte lika duktiga på enegelska, man kunde inte heller gå ut på Internet om man var osäker.

  2. Det är inte lätt att översätta Tolkien.

  3. Ohlmark fick trots allt ett ganska fin flyt i svenskan, den nyare översättningen känns stelare.

Ja han gjorde en hel del märkliga misstag, det måste sägas.

edit
http://tolkien.mbor.se/omohlmarks.php

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att Ohlmark fått lite mer skit än han förtjänar.

  1. På hans tid fanns det färre översättare, folk var inte lika duktiga på enegelska, man kunde inte heller gå ut på Internet om man var osäker.

  2. Det är inte lätt att översätta Tolkien.

  3. Ohlmark fick trots allt ett ganska fin flyt i svenskan, den nyare översättningen känns stelare.

Ja han gjorde en hel del märkliga misstag, det måste sägas.

edit
http://tolkien.mbor.se/omohlmarks.php

Ja, det hoppas jag kommer fram i avsnittet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Gallerikonnässör

Äntligen är världens bästa podd tillbaka, som vi har väntat! Mitt liv är räddat från den eviga loop som bestod av tidigare släppta Fulkultur-avsnitt

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Somnade i biografen på alla 3 filmer. Får kanske ge dom en chans igen?

Dom är ju väldigt långsamma utanför striderna... men jag gillar dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Du e för dåligt för att kasta sten

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Idalin:

Ja, det hoppas jag kommer fram i avsnittet?

Skickades från m.sweclockers.com

Där fick du mig allt.
Nej jag har inte lyssnat på poden än, skall lyssna lite senare, har inte haft tid än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska ut på promenad strax och nu vet jag vad som ska lyssnas på
Tycker alltid det är sån där mysig sjunka ner i en soffan/fåtöljen stämning när ni diskuterar och man lär sig massor med nytt. Ser fram emot fler avsnitt i framtiden !

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Sagan Om Ringen är ren skit, sett dom tre filmerna, ångrar det djupt. Dock vill jag lyfta det 01:34 korta klippet när Per Julin läser J.R.R Tolkien´s "Trobaldir". Väldigt roligt i mina öron. Tramshumor på hög nivå.

https://www.youtube.com/watch?v=6zYdnjVoQXI

Permalänk
Medlem

Lite OT

Men Gollum finns i Left4dead1 som Hunter och mycket mera elak.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Somnade i biografen på alla 3 filmer. Får kanske ge dom en chans igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tycker jag du ska göra, även fast denna kommentar kommer från en som somnat till tvåan när jag var och kolla den på bio och två gånger efteråt hemma när jag försökt ge serien några chanser till.
Till slut för ungefär två år sedan lyckades jag faktiskt kika igenom alla filmer utan att somna men kan nu konstatera att denna triologi är ingenting för mig.
Dock tycker jag du bör ge dem en chans till, har gått några år så din uppfattning kanske är annorlunda idag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ah! gött med en,,, eller två poddar, med ett bra ämne dessutom.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Somnade i biografen på alla 3 filmer. Får kanske ge dom en chans igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade jag sökt läkare för en diagnos.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte kalla lotr en trilogi? Okej, det är sex böcker, appendixer osv, men allt som allt är det ju ändå TRE Volymer

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Somnade i biografen på alla 3 filmer. Får kanske ge dom en chans igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det låter rimligt. Jag har då inte somnat en enda gång och jag har nog sett filmerna cirka 300 gånger ~

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Ett grymt dubbelavsnitt där del 2 (filmerna) var verkligen tumme upp. Och kul att ni är igång igen.
Bra deltagare i båda avsnitten och tycker verkligen om att ni får in Gustav som tillför ett yngre perspektiv på allt.

Däremot första delen, del 1 saknade tyvärr lite substans. Det kändes som själva dialogen om innehållet inte riktigt kom igång utan avsnittet handlade om översättningen i sig.

Fick själv böckerna i 8års-present. jubiliumsutgåvor av något slag som jag tog mig an att läsa då min far alltid somnade som försökte läsa dem för mig.
Blev nog de första böckerna jag faktiskt läste pärm till pärm.
Var också en av alla människor som campade/övernattade utanför bion när filmerna kom för de 2 första filmerna.

Hoppas ni återvänder till ämnet i framtiden.

För andra som är sugna på att läsa genom böckerna igen kan jag rekommendera podcasten Talking Tolkien. Det är 3 amerikaner som för en diskussion kapitel för kapitel av silmarillion, hobbit och lotr.
Kan vara kul att läsa i deras tempo och sedan lyssna på en diskussion. Deras kvalite av innehållet är lite upp och ner men alltid något.

Permalänk
Raderar framsidor

Hon heter så klart Philippa Boyens och inte Boyd. Så bra är mina killgissningar.

Kul med den fina responsen!

Permalänk

Det var ju väldigt fint för att vara fulkultur

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är synd att ni inte gör en podd mer i linje med sajterna också. Skulle gärna lyssna på en podd med mer inriktning hårdvara (Swec) eller gaming (FZ). Jag är tyvärr inte alls särskilt intresserad av det Fulkultur oftast handlar om, typ Star wars/Marvel/fantasygrejer/filmer/serier etc. Uppskattar fredagspanelen, men det känns inte riktigt "poddigt" på samma vis.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Somnade i biografen på alla 3 filmer. Får kanske ge dom en chans igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara en ide att inte gå på bio när du är sömnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Kan vara en ide att inte gå på bio när du är sömnig

Aldrig somnat förut och var inte sömnig, dom gjorde mig det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.