Crucial lanserar PCI Express-baserade SSD-enheter till pressat pris

Permalänk
Melding Plague

Crucial lanserar PCI Express-baserade SSD-enheter till pressat pris

Crucial utökar sitt utbud av SSD-enheter med den nya P1-serien, vilken till skillnad från tidigare modeller använder gränssnittet PCI Express för anslutning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattat! Sitter dock kvar på SATA-anslutning men blir lätt en M.2:a vid nästa uppgradering.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det hända saker. 1TB snabb PCI Express-baserade till samma pris som motsvarande 860 Evo. 500GB för 1200kr är ju en perfekt lagringsenhet till många laptops, där jag tror att utrymmet för 2,5" diskar kommer försvinna på många.

Nu är jag ingen höjdare till QLC, inte heller var det för TLC, men det blir nog bättre med tiden.

Angående sata så minns jag det som igår när den kom. Jag och många tyckte id-kablarna var så fula och jag köpte stylade såna. Jag minns när jag köpte en dator med sata dvdspelare och alla tyckte det var så dumt, men jag störde mig så på ide-kablarna.

*edit*
Angående sata så lär jag använda det länge, av den anledning att jag har större diskar och jag ser inget alternativ. U.2 vet knappt ingen vad det är och det känns overkill på hdd.

Permalänk

Var finns SAS Raid med i alternativen?

Körde med PCi-e i clevon jag hade, trevliga diskar, men iom min stationära jag har nu istället så blev det SAS. tänkte kört SSD och har en liggande på skrivbordet men dessa är snabba som det är och 300gb räcker länge för min del.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Är den jämförbar med denna från samsung som kostar ungefär lika mycket?

Samsung 860 EVO 1TB

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Disken sitter på en M.2 kontakt-anslutning, körs via PCIe lanes med NVMe "protokollet".

Vad jag har förstått är att det finns diskar och chip som körs på M.2 kontakter men väljer SATA protokollet trots över PCIe banor, så att köra över "PCIe diskar" kan både vara NVMe eller Sata (SATAe) protokoll

Permalänk

@sunefred: Den EVOn är en Sata ssd och inte NVMe så den har långsammare skriv och läs hastigheter. I benchmarks är den inte lika bra.

Hur det skiljer sig från verkligheten vet jag inte.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jag tycker M.2 tekniken är ett hafsverk, siffrorna ser bra ut men prestandan växlar (trottling), för att undvika överhettning? Helt okey som systemdisk på en hemburk, om man vill boota upp snabbt. Verkar vara flaskhalsar här och där i en dator - vore kul om Sweclockers ägnade en artikel om att testa de olika tekniker som finns idag och försöka se framåt vad som är runt hörnet? Vad är max man kan kräma ut ur en burk?

Permalänk
Medlem

Är de verkligen snabbare på att skriva än läsa med QLC-kretsar, eller gick det lite fort med artikeln?

Tungt databaslagrande kanske är optimalt, men merparten av användning bör vara någon skrivning och sen flertalet läsningar.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidact:

Jag tycker M.2 tekniken är ett hafsverk, siffrorna ser bra ut men prestandan växlar (trottling), för att undvika överhettning? Helt okey som systemdisk på en hemburk, om man vill boota upp snabbt. Verkar vara flaskhalsar här och där i en dator - vore kul om Sweclockers ägnade en artikel om att testa de olika tekniker som finns idag och försöka se framåt vad som är runt hörnet? Vad är max man kan kräma ut ur en burk?

Fast är trottling ett M.2 problem eller kretsproblem?
Problemet med M.2 är att lagringsenheterna sitter så tätt vid moderkortet så det blir svårt att kyla, men många vill ha tajt inte minst i laptops. En lösning på problemet är U.2 som typ ingen känner till eller ens efterfrågar.

Sedan håller jag med att tester är intressant, samtidigt är det allmänt känt att vanliga användare likaväl kan köra med sata-diskar. Så det blir svårt att sätta upp vettiga test-scenarier.
Det blir mer kolla på filöverföringshastigheter etc.

Permalänk
Medlem

Är ute efter en till speldisk, har sneglat länge på crucial mx500, 1Tb. 700 kr i prispåslag för att köra m.2, pci-e känns svårmotiverat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är ute efter en till speldisk, har sneglat länge på crucial mx500, 1Tb. 700 kr i prispåslag för att köra m.2, pci-e känns svårmotiverat.

Det är inte särskilt stor prestanda skillnad för spel mellan en sata ssd och en "nvme" så det skulle jag säga du gör rätt i att köpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu börjar det hända saker. 1TB snabb PCI Express-baserade till samma pris som motsvarande 860 Evo. 500GB för 1200kr är ju en perfekt lagringsenhet till många laptops, där jag tror att utrymmet för 2,5" diskar kommer försvinna på många.

Nu är jag ingen höjdare till QLC, inte heller var det för TLC, men det blir nog bättre med tiden.

Angående sata så minns jag det som igår när den kom. Jag och många tyckte id-kablarna var så fula och jag köpte stylade såna. Jag minns när jag köpte en dator med sata dvdspelare och alla tyckte det var så dumt, men jag störde mig så på ide-kablarna.

*edit*
Angående sata så lär jag använda det länge, av den anledning att jag har större diskar och jag ser inget alternativ. U.2 vet knappt ingen vad det är och det känns overkill på dd.

Jag hade ändå tagit en 860 EVO före denna om du inte måste ha M.2 (typ laptop). QLC är inte beprövat än. Jag vet inte vilken kontroller de kör, men ingen kontroller är testat 100% för QLC än. Det är mao risk att man får någon barnsjukdom (tänk 840 diskarna). Så prestandan för enkel maskin är det nog bra nog, men pålitligheten... tja, det är en ren gissning.

Som du säger dock är det något som borde bli bättre med tiden. Men du minns vi prata om QLC skulle bli 25% billigare... kanske. De verkar inte riktigt nå det, eller hur?

Prestanda är inget jag förväntar mig ur denna disk dock. QLC har horribel access och programmeringstid av vad jag sett.

Skrivet av sunefred:

Är den jämförbar med denna från samsung som kostar ungefär lika mycket?

Samsung 860 EVO 1TB

Snabbare i teorin, men beroende på kontroller, situation och om du vill ha snabb benchmark eller snabb dator är det nog bättre att ta en av de andra M.2 med TLC iaf (tex ADATA SX8200) tills QLC är beprövat. Samsung har fått jobba på sin pålitlighet efter fjaskot med 840 diskarna, och nu verkar Crucial vara den som kastar sig in i nästa steg innan tekniken är beprövad.

Skrivet av rbt:

Är de verkligen snabbare på att skriva än läsa med QLC-kretsar, eller gick det lite fort med artikeln?

Tungt databaslagrande kanske är optimalt, men merparten av användning bör vara någon skrivning och sen flertalet läsningar.

Kan vara så, om de skriver till SLC cache, men sen ska läsa från QLC läget.
Det kan också vara galet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Disken sitter på en M.2 kontakt-anslutning, körs via PCIe lanes med NVMe "protokollet".

Vad jag har förstått är att det finns diskar och chip som körs på M.2 kontakter men väljer SATA protokollet trots över PCIe banor, så att köra över "PCIe diskar" kan både vara NVMe eller Sata (SATAe) protokoll

Inte riktigt så. Dom flesta moderkort som har M.2 port har tillverkarna valt att leda både SATA och PCI-E banor till samma port. De innebär att när man kör en SATA baserad M.2 disk så förlorar man också oftast en vanlig SATA port då dom delar samma bana. Däremot när de kommer till PCI-E baserade diskar så kan en del moderkort välja att nyttja några av SATA portarnas banor till de hela för att inte begränsa övriga expansionsportar för mycke. Man förlorar oftast i de fallet två SATA portar.
Dessutom är de fysiska skillnader i själva porten mellan SATA och PCI-E protokollen. Så om M.2 porten inte stödjer SATA protokollet kan men helt enkelt inte sätta dit en SATA baserad M.2 disk då den fysiskt inte passar i porten. Tvingar man i den iaf så går både porten och disken sönder helt enkelt.

Rättstavning och tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Inte riktigt så. Dom flesta moderkort som har M.2 port har tillverkarna valt att leda både SATA och PCI-E banor till samma port. De innebär att när man kör en SATA baserad M.2 disk så förlorar man också oftast en vanlig SATA port då dom delar samma bana. Däremot när de kommer till PCI-E baserade diskar så kan en del moderkort välja att nyttja några av SATA portarnas banor till de hela för att inte begränsa övriga expansionsportar för mycke. Man förlorar oftast i de fallet två SATA portar.
Dessutom är de fysiska skillnader i själva porten mellan SATA och PCI-E protokollen. Så om M.2 porten inte stödjer SATA protokollet kan men helt enkelt inte sätta dit en SATA baserad M.2 disk då den fysiskt inte passar i porten. Tvingar man i den iaf så går både porten och disken sönder helt enkelt.

Cpu:n har sina pcie banor, chipset har sina pcie banor varav ett par (oftast 4st) kopplas mellan chipset och cpu.
Processorn har sina banor som kan fördelas på olika sätt samt även chipset, det är upp till moderkortstillverkarna hur fördelningarna sker. Detta är vad jag förstår du talar om.

Vad jag talar om är att det finns både SATA och NVME protokol som kan köras via en fysisk M.2 port. Därav var artikelförfattaren inte tydlig i sin beskrivning om man kör pcie diskar över nvme eller sata, i dess kontext om hastighet då där M.2 som körs med sata protokoll över pcie är fortfarande begränsad till sata gränssnittet; trots M.2 port.

Vad jag syftar på: https://en.wikipedia.org/wiki/M.2#Features

diskutera gärna om du tror jag har missförstått de hela.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rbt:

Är de verkligen snabbare på att skriva än läsa med QLC-kretsar, eller gick det lite fort med artikeln?

Tungt databaslagrande kanske är optimalt, men merparten av användning bör vara någon skrivning och sen flertalet läsningar.

Skrivet av Paddanx:

Kan vara så, om de skriver till SLC cache, men sen ska läsa från QLC läget.
Det kan också vara galet...

Det hade blivit lite galet. Det ska såklart vara tvärtom.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Det stämmer, då är det dessa som är motsvarande från Samsung och de kostar ca 3500.

Samsung 960 EVO Series MZ-V6E1T0BW 1TB
Samsung 970 EVO Series MZ-V7E1T0BW 1TB

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Vad jag talar om är att det finns både SATA och NVME protokol som kan köras via en fysisk M.2 port. Därav var artikelförfattaren inte tydlig i sin beskrivning om man kör pcie diskar över nvme eller sata, i dess kontext om hastighet då där M.2 som körs med sata protokoll över pcie är fortfarande begränsad till sata gränssnittet; trots M.2 port.

Det är nog AHCI vs. NVMe du är ute efter. AHCI används mycket riktigt till SATA, och användes till några av de första PCIe-baserade SSDerna också innan NVMe utvecklades. AHCI betyder däremot inte att SSDn begränsas till SATA-hastighet, det är fortfarande PCIe. AHCI är bara protokollet som SSDn använder för att kommunicera med, och har inget att göra med hur den fysiskt är kopplad.

Men AHCI är designat främst för mekaniska diskar och inte SSDer, så det är inte optimalt för PCIe SSDer. Därför utvecklades istället NVMe, som vad jag känner till används av i princip alla PCIe SSDer sen ett par år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Om man mest använder datorn till spel och lite programmering så måste väl en sån här räcka länge. Någon som vet ungefär hur mycket som faktiskt skriva till disk när man använder den så? Vet inte om det skrivs random skit hela tiden eller om det mesta bara sparas på minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Cpu:n har sina pcie banor, chipset har sina pcie banor varav ett par (oftast 4st) kopplas mellan chipset och cpu.
Processorn har sina banor som kan fördelas på olika sätt samt även chipset, det är upp till moderkortstillverkarna hur fördelningarna sker. Detta är vad jag förstår du talar om.

Vad jag talar om är att det finns både SATA och NVME protokol som kan köras via en fysisk M.2 port. Därav var artikelförfattaren inte tydlig i sin beskrivning om man kör pcie diskar över nvme eller sata, i dess kontext om hastighet då där M.2 som körs med sata protokoll över pcie är fortfarande begränsad till sata gränssnittet; trots M.2 port.

Vad jag syftar på: https://en.wikipedia.org/wiki/M.2#Features

diskutera gärna om du tror jag har missförstått de hela.

Hur kretsen och dess DMI brygga fungerar har jag full koll på. Och de jag beskrev där hänger ihop med hur M.2 baserade diskar fungerar på kretsen oavsett om de är via SATA eller PCI-E. Nu i ditt svar så är du mer tydlig med vad du menar eftersom jag tolkade ditt första inlägg som att en NVMe disk kunde köras som en SATA disk och då också vara begränsad till den prestanda som SATA också har och vice versa.
Om man då går till artikeln ifråga så tyckte iaf jag en den vart glasklar med att de handlar om NVMe, alltså PCI-E baserad M.2 disk de handlar om. De enda som är oklart med artikeln är om de är 2x eller 4x hastighet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

För en som vill ha en 2tb ssd till windows och spel/spelinstaller (kanske 100-200gb till C: och resten till D: ) så rent spontant vill jag ha nånting riktigt snabbt, en uppgradering från en "vanlig" ssd. Spelen i sig kanske inte blir nå mycket snabbare i uppstart men hade varit fränt att föra över filer i över 1000mb/s bara för att ^^ Nu när jag tänker efter så brukar jag ta hem spel från GOG till min 4tb mekaniska hårddisk där jag har som backup för att sedan föra över till ssdn, då spelar det ju knappast någon roll om jag har en ssd eller nvme eftersom den mekaniska hårddisken bromsar.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Lite rörigt för mig detta blev dock sugen, kan man slänga in en sådan här disk även om man inte har m2 slott ledig utan ska räcka med fri sata port eller expansions plats?

lite förvirrad här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Lite rörigt för mig detta blev dock sugen, kan man slänga in en sådan här disk även om man inte har m2 slott ledig utan ska räcka med fri sata port eller expansions plats?

lite förvirrad här

Vet inte om jag missförstår dig. Men med denna disk betalar man lite extra för mycket bättre prestanda än satadiskar. Om det är en sata disk du vill ha, så ska du givetvis köpa en sådan då de är billigare och mer pålitliga än just denna. (QLC vs beprövad TLC)

Angående konvertera m.2 till sata så finns det adaptrar:
https://www.startech.com/se/HDD/Adaptrar/M-2-SSD-2-5tum-SATA-...
Påstående: Öka systemets prestanda markant genom att lägga till hastigheten från en M.2 SSD i en 2,5" SATA-tillämpning med SAT32M225 M.2 SSD till SATA-adaptern.
Jag ej fatta hur de menar om de ej såklart blåljuger. Frågan är inte om man får sämre prestanda än de snabbaste sata då man har en konvertera på vägen.

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Jag tycker M.2 tekniken är ett hafsverk, siffrorna ser bra ut men prestandan växlar (trottling), för att undvika överhettning? Helt okey som systemdisk på en hemburk, om man vill boota upp snabbt. Verkar vara flaskhalsar här och där i en dator - vore kul om Sweclockers ägnade en artikel om att testa de olika tekniker som finns idag och försöka se framåt vad som är runt hörnet? Vad är max man kan kräma ut ur en burk?

Håller inte med, NVMe M.2 SSDer throttlar bara om man kör tyngre loads, vilket majoriteten av människor inte vill. De flesta vill nog bara ha lite kortare loading times än SATA SSDer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vet inte om jag missförstår dig. Men med denna disk betalar man lite extra för mycket bättre prestanda än satadiskar. Om det är en sata disk du vill ha, så ska du givetvis köpa en sådan då de är billigare och mer pålitliga än just denna. (QLC vs beprövad TLC)

Angående konvertera m.2 till sata så finns det adaptrar:
https://www.startech.com/se/HDD/Adaptrar/M-2-SSD-2-5tum-SATA-...
Påstående: Öka systemets prestanda markant genom att lägga till hastigheten från en M.2 SSD i en 2,5" SATA-tillämpning med SAT32M225 M.2 SSD till SATA-adaptern.
Jag ej fatta hur de menar om de ej såklart blåljuger. Frågan är inte om man får sämre prestanda än de snabbaste sata då man har en konvertera på vägen.

Men jag undrade bara om det går då jag inte har mer lediga M2 slotts ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Men jag undrade bara om det går då jag inte har mer lediga M2 slotts ^^

Om du har et schysst bygge och vill ha fler m.2 portar så finns det PCIe -> M.2 adaptrar: https://www.webhallen.com/se/product/277410-Delock-PCIe-3-0-t...

Hur bra de fungerar i verkligheten och hur bra det fungerar att t.ex ha 3st vanliga m.2 portar + ett schysst grafikkort ihop med få pci lines som de flesta system har är en bra fråga. Så mitt råd är att beskriva ditt system bättre vad du efterfrågar för något. T.ex. fråga här: https://www.sweclockers.com/forum/6-lagring

Men för vanliga personer idag så är antal m.2. portar just nu inget större problem. Visst om man fyller dem med små slöa m.2 stickor så blir det ett problem, men då har man köpt fel.

Varför jag svarade som jag gjorde var att väldigt få personer brukar ha ett behov v mer än 2 eller 3st riktigt snabba ssd diskar, nu när priset på den procentuellt ändå är mycket högre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aholman:

Om man mest använder datorn till spel och lite programmering så måste väl en sån här räcka länge. Någon som vet ungefär hur mycket som faktiskt skriva till disk när man använder den så? Vet inte om det skrivs random skit hela tiden eller om det mesta bara sparas på minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har byggt nytt för några månader sedan. Jag kör med 3 stycken M2 på 500 G vardera.
Sanningen med denna nya teknik är att du kommer inte märka något alls i läs ock skriv när du spelar eller kollar internet.
En vanlig Sata SSD räcker långt.
Spelen startat inte snabbare med en M2. Har loggat lite när jag spelar. Aldrig över 200 MB så varför köra med en som läser 3500 MB och skriver 2463 MB som jag har.

Det ända med M2 är att svarstiderna är grymma. Men inget du märker av.

Fort går det om man kopierar eller flyttar stora filer till en annan M2. Kan vara allt från 800 MB till 1500 MB sec. Men ärligt hur ofta gör man det. Inte jag i alla fall.
Sen sådant som spel. I dag har man ju Uplay och steam. Man laddar ner från dem. Så installera ett spel går inte fortare. För den skriver ju efter din hastighet som du har på internet. Jag ligger på 350 MB sec. Så Sata SSD räcker här.

M2 är bara en rolig ska att ha. Värt pengarna NEJ.

Uppstart av Windows Kallstart. Har man en bra SSD så går det fort. Sen med en M2 tror man det kommer gå Så...... snabbt.
Jo lite med då 1-2 sec. hm....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bananen12:

Fort går det om man kopierar eller flyttar stora filer till en annan M2. Kan vara allt från 800 MB till 1500 MB sec. Men ärligt hur ofta gör man det. Inte jag i alla fall.

Det går även snabbare när man kopierar på samma M.2 disk och det gör väldigt många ofta.
Problemet är dock främst kostnaden, man betalar ändå rätt mycket mer pengar. Arbetar man då inte med större filer så blir rätt mycket pengar för något man sällan utnyttjar.
Dagens spel är konstruerade så att man kan se dem mer eller mindre som en film, filmen kan vara megastor men man behöver ändå inte läsa in hela filmen för att se den. Det finns i spel även en hög grad komprimering så det blir en stor cpu-overhead vid inläsning av nya banor etc och man maxar ej läsningen från lagringsmediat.

Priser:
960 1TB evo 4000kr¨
860 1TB evo 2600kr
Vilket leder till 960 extrakostnad är ca 50%, vilket är otroligt svårmotiverad för vanliga användare.
Men nu finns den i tråden för samma pris som den slöa satadisken, men samtidigt kan man välja billigare sata.

Jag tycker man även ska ta med systemet som helhet, har man köpt en + 30 000kr maskin så kanske an är mer belägen på att få en snabb lagringsenhet, men ju billigare dator man har ju mycket mer annat har man som den är vettigare att lägga pengarna på.

För min egen del lägger jag ribban för när jag går ifrån sata lågt, men så arbetar jag också vid datorn och hanterar större filer. Sedan brukar mitt ram snälla i taket rätt fort och börjar man då nyttja swapen mycket så behövs en snabb disk. (mina datorer stöder ej mer än 64GB ram och då blir det så)

*edit*
SSd utvecklingen har äntligen gått framåt nu igen. Jag minns det som igår när olika sidor skrev om dessa 1TB ssd som höll på att komma och folk häpnades över dessa och inte kunde fatta behovet, prislappen på långt över 10 000kr gjorde att folk hade svårt att förstå vem som köpte dem.

Nu idag går vi emot att 1TB ssd kan hamna i förslag som mer rena kontorsdatorer där ingen häpnas, vissa säger skaffa en 500GB ssd + hdd. Men det blir lika dyrt, nu kan man i.o.f.s. välja en 4TB hdd bredvid, men alla behöver ej denna mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

@Paddanx:

För en som vill ha en 2tb ssd till windows och spel/spelinstaller (kanske 100-200gb till C: och resten till D: ) så rent spontant vill jag ha nånting riktigt snabbt, en uppgradering från en "vanlig" ssd. Spelen i sig kanske inte blir nå mycket snabbare i uppstart men hade varit fränt att föra över filer i över 1000mb/s bara för att ^^ Nu när jag tänker efter så brukar jag ta hem spel från GOG till min 4tb mekaniska hårddisk där jag har som backup för att sedan föra över till ssdn, då spelar det ju knappast någon roll om jag har en ssd eller nvme eftersom den mekaniska hårddisken bromsar.

Är ytterst få spel som märker av skillnaden mellan SATA AHCI och M.2/U.2 NVMe pga disken är inte flaskhalsen, resten av systemet är. Du lär tom riskera få långsammare uppstart av Windows, då beroende på moderkort kan NVMe ta längre tid att initieras än AHCI. (Den är faktiskt långsammare än många andra)

Jag förstår att det ser coolt ut i benchmarks... förstår att folk ser siffran 1000MB/s och tänker... woooow. Men det är väldigt sällan vettig poäng utöver det. Att gå till QLC kommer också göra att skrivprestandan faktiskt riskerar bli i närheten av HDD nivån, när väl SLC cachen är fylld. En sådan disk lever på "burst" prestanda, och buffrar, och är segare än postnord när du väl behöver prestandan till något stort (där du kanske för över större filer). Inget ovanligt för NVMe diskar att ha en TLC/QLC skrivprestanda under SATA SSD nivå, så du kan bottna en NVMe SSD med en SATA SSD.

Sen får man väl fråga sig... hur ofta för du över saker? Och precis som du säger, vad för du över från?

Det som gör denna disken lockande är ju priset är likt Samsungs SATA SSD. Men det är en sämre grund, med snabbare interface. Man maskerar problemet och felen med div optimala siffror dvs SSDs sekventiella siffror.

Titta på lite recensioner så ser du att det finns bättre alt pga valet med QLC. Den har faktiskt rätt halvdan prestanda i normalt bruk, jämfört med konkurrenterna. Ser ändå det som positivt att de fortsätter pressa priser och ge oss alternativ dock, och hade den haft TLC NAND hade den varit helt okej.

Men då MX500 med TLC har något udda fel som gör att du kan få ner till under SATA IIs läs prestanda, har jag min oro för att de kan hantera QLC rätt. Det är imho inte värt att vara beta testare för det priset.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Nu börjar det hända saker. 1TB snabb PCI Express-baserade till samma pris som motsvarande 860 Evo. 500GB för 1200kr är ju en perfekt lagringsenhet till många laptops, där jag tror att utrymmet för 2,5" diskar kommer försvinna på många.

Nu är jag ingen höjdare till QLC, inte heller var det för TLC, men det blir nog bättre med tiden.

Angående sata så minns jag det som igår när den kom. Jag och många tyckte id-kablarna var så fula och jag köpte stylade såna. Jag minns när jag köpte en dator med sata dvdspelare och alla tyckte det var så dumt, men jag störde mig så på ide-kablarna.

*edit*
Angående sata så lär jag använda det länge, av den anledning att jag har större diskar och jag ser inget alternativ. U.2 vet knappt ingen vad det är och det känns overkill på hdd.

Var ser du det priset?