Permalänk
Medlem

Stabil 2/10. Hjälper nog om man tittar på filmer ifall man vill kunna svaren på denna.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Avstängd

4 av 10 och jag suger stenhårt på flera av filmerna och är möjligen terminator och alien som jag sett ganska mycket det fastnat en del från och alien svarade jag fel på haha ....nä funkade inte i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Undra hur många som Googlar upp svaren

Haha det förstör ju hela grejjen med ett Quiz, men finns säkert folk som gör så, men lite lustigt då man typ bara tävlar mot sig själv i dessa typer av Quiz

Permalänk
Inaktiv

9/10 lite besviken på mig själv. Jag borde kunna dom alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3 av 10 woho

Permalänk
Medlem

8/10. Klarade mig med hedern i behåll, eller?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

9 av 10. Trodde jag skulle sätta alla då jag älskar film överlag.

Permalänk
Medlem

10/10 Äntligen får en annan glänsa lite med (o)nördig kunskap också

/F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Haha det förstör ju hela grejjen med ett Quiz, men finns säkert folk som gör så, men lite lustigt då man typ bara tävlar mot sig själv i dessa typer av Quiz

Jo jag vet, men fick ändå en känsla av det finns de som gör det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

8/10, med lite tursam gissning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Undra hur många som Googlar upp svaren

Med tanke på att det alltid brukar vara en bump i normalfördelningen med oväntat många som fått full pott så har du nog svaret där - någon procent.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

8/10 tycker jag är rätt bra. Missade HAL men insåg precis efter att jag hade tryckt att vilket som helst av de andra två hade varit rimligare. Missade även Alien-frågan.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

9/10! Föll på wargames-frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

4/10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

3/10 rätt... Alla frågar va enkla utom filmfrågorna!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

5/10

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

9 av 10.. missade terminator frågan då jag var helt säker på att första Terminatorn var "Cyberdyne systems model 101". Missade i min iver att det stod 1000. läste bara första siffran.
Annars var allt rätt lätt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

8 rätt.

Det fanns för mig två inte självklara frågor:
Wargames
Aliens (två vettiga alternativ)
Och jag gissade fel på de båda.

Jag är fascinerad över de som kan minnas vad wargamesdatorn hette, det var väl minst 20år sedan de flesta såg filmen och vad datorn hette är ungefär lika lätt som att minnas namnet på pojken och tjejen.

De var ju de lättaste frågorna.

Wargames datorn heter ju samma som BurgerKings paradburgare och man är ju alltid hungrig.

I Alien tilltalar alla datorn som "Mother" och mamma glömmer man inte.

;o)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

9/10. Var säker på 8 och hade tur på den 9onde. Missade aiien - trodde jag hade koll på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

9 av 10.. missade terminator frågan då jag var helt säker på att första Terminatorn var "Cyberdyne systems model 101". Missade i min iver att det stod 1000. läste bara första siffran.
Annars var allt rätt lätt.

Just den där Arnold terminatorn är lite knepig. Ibland kallas den 101 och ibland t800, jag får iallafall inte kläm på det även om jag set ettan och tvåan minst 20ggr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min första alla rätt! Ren skicklighet...eller nördighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

9/10. Hade fel på första. Sen hade jag inte den blekaste aning på Liftarens guide till galaxen-frågan men lyckades gissa rätt

Permalänk
Medlem

9/10 - mindes fel och lurade mig själv på första.

Permalänk
Medlem

10/10. Gillar film och datorer. Har visserligen inte sett Her ännu men jag fattade att datorn inte skulle ha samma namn som skådisen ...

Det finns flera historier bakom namnet HAL i 2001... Varje bokstav är en bokstav före i alfabetet från I.B.M.
Boken och manuset skrevs samtidigt, och överlappande med filmningen. Det var först meningen att datorn skulle hetat Athena och ha en kvinnlig röst, men de bytte namn både i filmen och boken eftersom Kubrik ville ha en manlig skådis, men Kubrik var inte nöjd och bytte skådis två gånger.
Mr Langley som HAL säger skulle ha varit sin instruktör var namnet på en riktig person: en vän till författaren Arthur C. Clarke som var professor i Datavetenskap på universitetet i Campaign-Urbana, Illinois. Det var också därför som HAL-företaget fick ligga just i Campaign-Urbana i filmen.
Det vara vanligt bland studenter i datavetenskap på just det universitetet att namnge sina projekt "HAL" efter "IBM", redan flera år innan produktionen började. Arthur C. Clarke och Stanley Kubrik påstod senare att de inte hade någon aning om det.
Tidigare studenter därifrån hade startat företaget "H.A.L. Communications" i Campaign-Urbana ... som förstås blev utsatt för många busringningar efter att filmen hade fått premiär.

Programmet i Jurassic Park följde med Silicon Graphics (SGI)-datorer som standard. Det var ett demo-program som fungerar som en flygsimulatorn men visar vad som finns på datorns hårddisk på "marken". Jag provade det när jag jobbade på SGI-datorer i slutet av 90-talet.
Modellen SGI Iris Crimson syns både i filmen och användes för specialeffekter. Det var en speciell konfiguration just för ILM. Sedan sålde ILM samma konfiguration i en begränsad upplaga: "Iris Crimson, Jurassic Classic".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

4/10
Nu jaeflar snackar vi

Permalänk
Medlem

8/10 bättre än förväntat

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

10/10 kan vara första gången...

För er som gillar datornördar i TV kan jag rekommendera X-Files s05e11 Kill Switch skriven av legenden William Gibson.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med tanke på att det alltid brukar vara en bump i normalfördelningen med oväntat många som fått full pott så har du nog svaret där - någon procent.

Den där bumpen är helt naturlig på ett forum med geeks haha

Nej, men du har nog rätt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

10/10, får erkänna att ett par var rena gissningar dock.

Skickades från m.sweclockers.com