Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Beundransvärt att du kämpar på här på SweClockers med den här AMD mobben som går runt och klubbar ner allt som är det minsta positivt med Intel och Nvidia och ryggdunkar varandra i en cirkel.

Alltid lika intressant att läsa vad du har att säga och jag uppskattar verkligen djupet du beskriver saker med.
Väldigt intressant för mig som inte är så djupt insatt men har intresset.

Anledningen till att många stöder AMD är ju att dels behöver vi konkurrensen, och dels har Intel ertappats med att köra fulspel väldigt många gånger genom åren. Tycker helt enkelt inte att såna företag som spelar fult, ska lyckas få några framgångar. Sen finns det ju fler företag som ofta spelar fult, Nvidia är ju tyvärr ytterligare en av dem.

Skulle verkligen vilja se ett mer hederligt samhälle, f.ö.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Ja, om du tänker köpa en i9-9900k, ett RTX2080Ti och spela i 720p, är Intel 35% snabbare i spel.

Är inte det ca 36% i bf1, ca 35% i w3, ca 34% i warhammer2, ca 44% i farcry5, och ca 24% AC:origins fördel till 9900k vs 2700x när båda kör med 3200mhz stickor @ 1080p ultra? Och som du ser överklockningen ger mindre än snabbare minnen.
Amd användare brukar påpeka att ryzen skall köras med snabba stickor och att det ger bättre ökning jämfört med intel platformen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Ja, om du tänker köpa en i9-9900k, ett RTX2080Ti och spela i 720p, är Intel 35% snabbare i spel.

@Ratatosk

Du får nog titta lite nogare vilken upplösning 😋
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Bläddra åt sidorna vid testen för högra upplösningar.

Permalänk
Datavetare

Jämförelsen i9-9900K vs i7-9700K är intressant att se. SC resultat gav ingen direkt ny insikt här, men både AnandTech och TechReport har flera fall där man ser att Windows + 8C gör att SMT inte alls är en garanterad fördel. Tvärtom presterar i7-9700K bättre i ett par fall, något vi nog inte sett på modeller med färre kärnor/trådar.

Personligen skiter jag fullständigt i spelprestanda (rätt säker att min i7-5775C kommer kunna driva spelen många år än). Däremot är 1280x720 med RTX 2080Ti högintressant då de CPU-tunga saker som jag kör på datorn har väldigt snarlika flaskhalsar som spel i fall där de är helt CPU-bundna!

Är nog första gången vi fått mätningar i spel där man är väldigt nära 100 % CPU-bunden, GTX1080Ti är delvis GPU-bunden även i 1280x720 med de snabbaste CPU-modellerna. Det kräves helt enkelt ett RTX2080Ti för att GPUn skulle komma ur ekvationen.

Har tidigare gissat att 100 % CPU-bundna spel skulle ge rätt mycket samma relativa resultat som heltalstesterna i Geekbench 4 om man tar intervallet ST <-> MT (det då spel inte är enkeltrådade, men de skalar inte heller lika bra som GB4 testerna med kärnor, primära flaskhalsen i spel är dock heltalsberäkningar) så hittar man rimligen spelprestanda någonstans inom detta.

Med så pass många kärnor som åtta st lär spelprestanda tilta mot ST resultatet då det är långt fler kärnor än dagens spel behöver -> flaskhalsen kommer dikteras av den CPU-kärna som först storknar.

Det har dock alltid varit ett gissning, SC 1280x720 mätningar pekar på att gissningen nog ändå hamnar rätt nära.

GB4 visar detta om man jämför 2700X och i9-9900K

  • ST heltal: 36 % fördel för Intel

  • MT heltal: 25 % fördel för Intel. Ser faktiskt ut som minnensbandbredd är ett problem för i9-9900K i vissa fall, det är definitivt ett problem i SGEMM testerna (som dock inte är heltalstester så de ingår inte här, SGEMM klassar jag som SIMD-tester, d.v.s. de är inte eller med i flyttalstesterna nedan)

  • ST flyttal: 16 % fördel för Intel

  • ST flyttal: 17 % fördel för Intel

och detta om man jämför 2700X och i7-9700K

  • ST heltal: 34 % fördel för Intel

  • MT heltal: 10 % fördel för Intel

  • ST flyttal: 16 % fördel för Intel

  • ST flyttal: 2 % fördel för Intel

och detta när i7-9700K ställs mot i7-8700K

  • ST heltal: 4 % fördel för 9700K

  • MT heltal: 10 % fördel för 9700K

  • ST flyttal: 4 % fördel för 9700K

  • ST flyttal: 9 % fördel för 9700K

Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Ja, om du tänker köpa en i9-9900k, ett RTX2080Ti och spela i 720p, är Intel 35% snabbare i spel.

Fast CPUn blir väl ändå inte långsammare bara för att man har ett långsammare grafikkort?

"Framtidssäker" och "CPU" känns som två ord som inte riktigt kan kombineras, så när pratar man CPU-prestanda är det väl ändå rimligt att jämföra just CPU-prestanda och inte "CPU-prestanda när flaskhalsen är GPU"?

Det vissa annars pekar på att en starkare CPU borde rimligen kunna leva längre. Idag spelar det ingen roll med mainstream GPU, men det kan spela roll i framtida mainstream GPUer. För just denna release finns inte heller någon skillnad i antalet kärnor som kan paja den framtidsbeskådningen.

Kör man 4k på ett GTX 1080Ti är ju valet av CPU rätt irrelevant, om det enda man bryr sig om är spelprestanda just för stunden.

Mindre än 10 % skillnad mellan modeller som 2200G/G4560 och i9-9900K...
Skrivet av Banco:

Beundransvärt att du kämpar på här på SweClockers med den här AMD mobben som går runt och klubbar ner allt som är det minsta positivt med Intel och Nvidia och ryggdunkar varandra i en cirkel.

Alltid lika intressant att läsa vad du har att säga och jag uppskattar verkligen djupet du beskriver saker med.
Väldigt intressant för mig som inte är så djupt insatt men har intresset.

Om man ska se enbart till hur jag röstat med plånboken detta år får jag trots allt sälla mig till AMD-mobben. Noll inköp från Intel (men väntar på en NUC med i7-8559U, lanseringen har flyttats fram gång på gång...), noll från Nvidia (men kommer bli något RTX-kort inom kort).

Från AMD har det blivit en 2700X (uppgradering från 1600) samt en XboxOne X (som ersatte en XboxOne, i.o.f.s. bara indirekt AMD).

Tycker Ryzen är lysande, kan definitivt rekommendera den till folk som kör Linux där man faktiskt har riktigt fin nytta av många CPU-kärnor.

Kör man Windows och framförallt om man spelar går det inte att komma ifrån att Intel är det bättre valet (framförallt för bärbara) om man bara tittar på prestandabiten. Jämför MT resultaten i Geekbench mellan Windows och Linux, man ser att Windows börjar tappa vid 6 kärnor och när man når HEDT-nivå skiljer det ju 30-50 % (över 100 % om man titta på multi-socket Xeons).

Dock har prisbilden ändrats rätt radikalt de senaste månaderna när det kommer till Intel, prestanda/pris har därför dykt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

Är inte det ca 36% i bf1, ca 35% i w3, ca 34% i warhammer2, ca 44% i farcry5, och ca 24% AC:origins fördel till 9900k vs 2700x när båda kör med 3200mhz stickor @ 1080p ultra? Och som du ser överklockningen ger mindre än snabbare minnen.
Amd användare brukar påpeka att ryzen skall köras med snabba stickor och att det ger bättre ökning jämfört med intel platformen.

Komenterade vad Youshman skrev och det var 35% i 720p.
Jag tillhör de som tyckt detta med snabba stickor varit överdrivet, givetvis ger det en viss prestanda, men när man börjar vara beredd att ge 3000 kr för 16 GB, tänker jag stopp och belägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast prestandan är ju irrelevant om den inte klarar av att exekvera x86 kod. Kan den inte köra native x86 får den ingen genomslagskraft, se på Windows RT bara. Däremot om MS ordnar upp x86 kod på ARM med stöd för legacy mjukvara, d.v.s Win32, då kan vi se vad som händer. Nuvarande mjukvaran som finns ute måste stödjas, inte bara Windows utan allt däromkring, annars finns det ingen framtid.

Absolut, men bevisligen är det inte är olösbart problem, WINE får ändå ses som någon av ett specialfall. Att det går emulera x86 på ARM har ju Microsoft redan visat.

Skrivet av Fulci:

Att den ska ha 50% bättre enkeltrådsprestanda i framtiden är bara teorier. Än så länge finns det ingenting alls baserat på ARM som kan matcha en desktop CPU med x86. Upp till bevis och inte bara önsketänkanden.

På serversidan är det en annan sak, då ARM kan ha massivt antal cores med samma TDP jämfört med x86. Där tror jag absolut det kommer ske ett skifte.

Jag skulle inte ha något emot ett tronskifte när det gäller CPU på desktop. Gärna om det också innebär att man kan strunta i Windows för spel och gå över till t.ex. Linux. Men just nu finns det inget som talar för det.

Jag hänvisar till Yoshmans tråd om Apples A12. Där A12 är likvärdig med en I7 4790k, detta vid en frekvens på 2.5Ghz. Vad tror du händer om man dubblar A12 Frekvens? Effektförbrukningen kommer givetvis gå upp mer än vad som är lämpligt för en telefon (varav anledningen att den inte redan är uppskruvad) men likväl skulle en fördubbling av enkeltrådsprestandan ske.

Skrivet av Yoshman:

Måste säga att luften gick ur när jag såg A12 resultaten. Att diskutera Intel vs AMD känns numera rätt mycket som att diskutera vem som kan tänkas vinna B-finalen... Finns absolut ett diskussionsvärde, men är liksom inte riktigt lika spännande när det finns betydligt spännande matcher att se fram emot i närtid.

Man ska ha klart för sig att stora omställningar tar alltid längre tid än man kan föreställa sig (se t.ex. DX12...). Men när de väl börjar ta fart kan det i stället gå riktigt snabbt.

Att 64-bitars ARM är en bättre design än x86 tror jag ingen tvivlar på. Var nog ändå väldigt få som trodde det skulle betyda så här mycket på så här kort tid. Min egen gissning var att IPC kanske skulle kunna bli upp mot 30 % bättre, Apple är som sagt redan ~50 % redan idag.

AMD och Intel kommer konvergera sett till IPC. Av allt att döma lär vi inte heller få se speciellt mycket högre frekvenser än 5 GHz. Så när 64-bitars ARM börjar nå dessa frekvenser är ju x86 helt obsolete.

På serversidan kommer detta hända tidigare. Dels finns saker i x86 som man inte kan ändra utan att bryta bakåtkompatibilitet som gör att program inte skalar fullt så bra som de skulle över CPU-kärnor. Designen för 64-bitars ARM är "prefekt" på denna punkt (vilket ändå inte löser saker som Amdahls lag, men man kommer så nära som det är tekniskt möjligt), den är prefekt då man designade den med dagens krav i åtanke (lanserades som sagt 2011 och 64-bitars ARM är "ground-up" design, inte en utökning av 32-bitars ARM).

Vidare har vi storleken. ARM förväntar sig som sagt upp till 96 kärnor per krets redan på 7 nm. Få se om man når dit, finns ju redan 48 kärnors varianter på 10 nm, det med <500 mm² kretsyta och IPC i nivå med dagens x86.

i9-9900K lär ändå vara relevant många år framöver, men vi ser med stor säkerhet början på slutet av x86 storhetstid! Zen2 och Ice Lake kan nog få ~10 % högre IPC i det generella fallet. Zen2 har lite frekvensutrymme kvar, Intel har nog nått max här. Vi vet ju faktiskt inte om det ens går att klocka lika högt på TSMC 7 nm / Intels 10 nm som på Intels 14 nm, initialt lär det nog inte vara fallet...

Jag tror absolut en omställning kan ta tid. Men titta på hur många här på Sweclockers som fortfarande sitter på 2000 och 3000 serien och är (tillräckligt) nöjda. De cpuerna är 6 och 7 år gamla nu jämfört. Skillnaden mellan 2000 serien och 9000 serien bör vara större än vad någon framtidan cpu på x86 platformen bör vara mot 9000 serien. Så jag håller med dig AMD vs Intel är helt ointresant. Min poäng var att mycket få personer kommer tycka det är värt att uppgradera sin 9900k CPU närmsta 5-7 åren, då det inte kommer hända något magiskt på X86 sidan som ger mycket mer än 10% i enkeltrådsprestanda. Kom ihåg DirectX är bara 3 år än så länge jag pratar om dubbla tidshorizonten.

Ampera släpper ju sina ARM Server CPU iår till ett riktigt human pris (tror det var ~8000kr för 32cores. hittar dom över till konsumentmarknaden också och Microsoft kan få ordning på sin ARM satsning så kan definitivt ske ett skifta på fem år. Om inte det sker så tror Jag Android,Linux,OSX (om Apple satsar på ARM) kan äta upp desktop marknaden helt då helt plötsligt kan båda snabbare och mer strömsnåla CPU:er.

Permalänk
Medlem

Äsch min 5820k rullar vidare fin fint

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Anledningen till att många stöder AMD är ju att dels behöver vi konkurrensen, och dels har Intel ertappats med att köra fulspel väldigt många gånger genom åren. Tycker helt enkelt inte att såna företag som spelar fult, ska lyckas få några framgångar. Sen finns det ju fler företag som ofta spelar fult, Nvidia är ju tyvärr ytterligare en av dem.

Skulle verkligen vilja se ett mer hederligt samhälle, f.ö.

Anledningen till att köpa AMD är inget jag ifrågasätter alls. Väldigt prisvärda och bra processorer. Och konkurrens är alltid bra. Inget jag heller är emot.

Absolut borde man inte hylla ett fult beteende. Men jag vet inte om så många håller på denna princip i andra delar av livet. Med alla dessa stora företag som gör riktigt vidriga saker mer än att bara vara giriga och böja sanningen. Har du handlat på Wish har du nog stöttat någon form av slavarbete osv.

Jag försöker handla medvetet, i Intel och Nvidias fall bryr jag mig inte så mycket ärligt talat. Även om jag håller med att det är fult helt klart.

Jag håller med dig, ett hederliga samhälle vore fint. Så länge pengar är inblandat brukar det vara svårt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jämförelsen i9-9900K vs i7-9700K är intressant att se. SC resultat gav ingen direkt ny insikt här, men både AnandTech och TechReport har flera fall där man ser att Windows + 8C gör att SMT inte alls är en garanterad fördel. Tvärtom presterar i7-9700K bättre i ett par fall, något vi nog inte sett på modeller med färre kärnor/trådar.

Personligen skiter jag fullständigt i spelprestanda (rätt säker att min i7-5775C kommer kunna driva spelen många år än). Däremot är 1280x720 med RTX 2080Ti högintressant då de CPU-tunga saker som jag kör på datorn har väldigt snarlika flaskhalsar som spel i fall där de är helt CPU-bundna!

Är nog första gången vi fått mätningar i spel där man är väldigt nära 100 % CPU-bunden, GTX1080Ti är delvis GPU-bunden även i 1280x720 med de snabbaste CPU-modellerna. Det kräves helt enkelt ett RTX2080Ti för att GPUn skulle komma ur ekvationen.

Har tidigare gissat att 100 % CPU-bundna spel skulle ge rätt mycket samma relativa resultat som heltalstesterna i Geekbench 4 om man tar intervallet ST <-> MT (det då spel inte är enkeltrådade, men de skalar inte heller lika bra som GB4 testerna med kärnor, primära flaskhalsen i spel är dock heltalsberäkningar) så hittar man rimligen spelprestanda någonstans inom detta.

Med så pass många kärnor som åtta st lär spelprestanda tilta mot ST resultatet då det är långt fler kärnor än dagens spel behöver -> flaskhalsen kommer dikteras av den CPU-kärna som först storknar.

Det har dock alltid varit ett gissning, SC 1280x720 mätningar pekar på att gissningen nog ändå hamnar rätt nära.

GB4 visar detta om man jämför 2700X och i9-9900K

  • ST heltal: 36 % fördel för Intel

  • MT heltal: 25 % fördel för Intel. Ser faktiskt ut som minnensbandbredd är ett problem för i9-9900K i vissa fall, det är definitivt ett problem i SGEMM testerna (som dock inte är heltalstester så de ingår inte här, SGEMM klassar jag som SIMD-tester, d.v.s. de är inte eller med i flyttalstesterna nedan)

  • ST flyttal: 16 % fördel för Intel

  • ST flyttal: 17 % fördel för Intel

och detta om man jämför 2700X och i7-9700K

  • ST heltal: 34 % fördel för Intel

  • MT heltal: 10 % fördel för Intel

  • ST flyttal: 16 % fördel för Intel

  • ST flyttal: 2 % fördel för Intel

och detta när i7-9700K ställs mot i7-8700K

  • ST heltal: 4 % fördel för 9700K

  • MT heltal: 10 % fördel för 9700K

  • ST flyttal: 4 % fördel för 9700K

  • ST flyttal: 9 % fördel för 9700K

Fast CPUn blir väl ändå inte långsammare bara för att man har ett långsammare grafikkort?

"Framtidssäker" och "CPU" känns som två ord som inte riktigt kan kombineras, så när pratar man CPU-prestanda är det väl ändå rimligt att jämföra just CPU-prestanda och inte "CPU-prestanda när flaskhalsen är GPU"?

Det vissa annars pekar på att en starkare CPU borde rimligen kunna leva längre. Idag spelar det ingen roll med mainstream GPU, men det kan spela roll i framtida mainstream GPUer. För just denna release finns inte heller någon skillnad i antalet kärnor som kan paja den framtidsbeskådningen.

Kör man 4k på ett GTX 1080Ti är ju valet av CPU rätt irrelevant, om det enda man bryr sig om är spelprestanda just för stunden.

Mindre än 10 % skillnad mellan modeller som 2200G/G4560 och i9-9900K...

Om man ska se enbart till hur jag röstat med plånboken detta år får jag trots allt sälla mig till AMD-mobben. Noll inköp från Intel (men väntar på en NUC med i7-8559U, lanseringen har flyttats fram gång på gång...), noll från Nvidia (men kommer bli något RTX-kort inom kort).

Från AMD har det blivit en 2700X (uppgradering från 1600) samt en XboxOne X (som ersatte en XboxOne, i.o.f.s. bara indirekt AMD).

Tycker Ryzen är lysande, kan definitivt rekommendera den till folk som kör Linux där man faktiskt har riktigt fin nytta av många CPU-kärnor.

Kör man Windows och framförallt om man spelar går det inte att komma ifrån att Intel är det bättre valet (framförallt för bärbara) om man bara tittar på prestandabiten. Jämför MT resultaten i Geekbench mellan Windows och Linux, man ser att Windows börjar tappa vid 6 kärnor och när man når HEDT-nivå skiljer det ju 30-50 % (över 100 % om man titta på multi-socket Xeons).

Dock har prisbilden ändrats rätt radikalt de senaste månaderna när det kommer till Intel, prestanda/pris har därför dykt...

Misstänkte att jag skulle tolkas lite fel här. Satt och väntade i bilen och hade lite begränsat med tid.

Jag menade inte att måla in dig i ett Intelhörn. Vad jag menade var att du tar upp nyanser.

AMD ger utan tvekan mer valuta för pengarna just nu och jag ifrågasätter inte någon som väljer att köpa en processor från dem. Om en vän skulle fråga mig om vad han ska köpa för dator och förutsatt att han inte har en 30-40k budget så skulle jag rekommendera AMD alla gånger.

Om någon tar upp minsta lilla positiva om Intel så ska det genast slås ned men jag ser många osanningar som folk kläcker ur sig på forumet om AMD som glider igenom utan protest och gärna en 5-10 "gillas" på det. Man upprepar vad andra har sagt utan att det ligger någon form av research bakom det. Det är mitt problem och därför är det skönt med dig och några flera som kommer in och är nyanserade, det var därför jag skrev det jag skrev. Inte för att få med dig på "Intelsidan".

För att vara lite självkritisk kanske jag har börjat reagera på det för mycket där kanske många osanningar tas upp om Intel som också glider igenom.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen anledning att släppa min i7 8700k än. Kanske uppdatera kretsen till Z390. Spel Spel Spel

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

Jag må va sen här, men jag insåg först nu att nya i7an inte bara fått HT avstängd. Intel har ju också krymt Cache minnet till samma nivå som för i5orna. Alltså 1.5MB istället för 3MB.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Datavetare

@Banco: inget att bekymra sig över, var absolut ingen kritik mot dig.

Folk får placera mig i vilket fack de vill, hade SC haft möjlighet till negativa röster lär rätt många av mina inlägg som tolkas som Intel-positiva antagligen orsakat underflow i räkneverket

Känns ändå skönt att alla som med en dåres envishet försökt hävdat (trots att motbevisen funnits långt tidigare bara man söker lite) att det bara skulle skilja några enstaka procent i "IPC" mellan Skylake och Zen i spel nu rimligen borde känna sig rätt överbevisade.

Ja, det blir ingen skillnad när flaskhalsen är GPU. Men har någon hävdat något annat? Lyfter man bort GPU som flaskhals är det ~20 % IPC fördel (något man även får om man t.ex. jämfört R3-1200/R3-1300X mot i5-7400, alla har 4C/4T, ungefär samma frekvens och dessa flaskas inte av ett 1080Ti i de flesta spel som t.ex. TechPowerUp testar).

Även de som hävdar att det knappt hänt något mellan Skylake och Haswell borde också kika lite på SweC i7-4790K vs i7-7700K resultat. En del av skillnaden där kan förklaras med att i7-7700K har snabbare RAM, men det är en rätt hyfsad IPC skillnad mellan dessa i generella heltalsberäkningar. De som jobbar med programutveckling har nog noterat detta på sina kompileringstider (fast kanske bara gamlingarna som kör kompilerade språk, ungdomarna kör kanske JS och liknande...).

Personligen "håller" jag på det "lag" som för tillfället har den coolaste tekniken. Är rätt ointresserad av prislappen när det handlar om summorna som är aktuella för konsument-produkter. Ryzen är en lysande produkt, men så här långt har i min mening Intel tekniskt sett varit konsekvent bättre. Under P4/Athlon-tiden var däremot AMD på alla relevanta sätt tekniskt bättre, gissa vad jag "pushad" för då? (Fick in rätt mycket AMD-system på jobbet under den tiden...).

Har dock svårt att bli speciellt entusiastisk över 9900K. Det är den snabbaste CPU pengar kan köpa för de flesta desktop-uppgifter, men rätt tydligt att Intel fått riktigt kapa alla tänkbara marginaler och framåt känns ARM rätt ordentligt mycket mer spännande än x86 träsket.

Det är verkligen ett träsk när man jobbar med tekniken på kompilator- och OS-nivå!

Drömscenariot är att RISC-V står som vinnare i slutändan och inte ARM. RISC-V är en öppen ISA vilket ARM ISA:an absolut inte är (RISC-V är precis som 64-bitars ARM designad med dagens krav -> en "perfekt" ISA, de är faktiskt extremt lika sett till detaljer och de lanserades nästan samtidigt)

svammel

Sen angående detta som dykt upp i denna tråd ett par gånger: var är 50 % skillnaden i spel?
Lite förvånad att ingen noterat AnandTechs Ashes of the Singularity resultat.

Kolla in resultatet för "low". i9-9900K är 56 % snabbare jämfört med 2700X, AT kanske också kör med "game mode" 😈
Man kan ju hoppas att det inte blivit någon storm där då nästan ingen bryr sig om resultatet i "Ashes of the Benchmark".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@petabyte.se
Vi får väl se, det är framtidsspekulation och mycket kan hända. En scenario är att Apple byter till egna ARM CPU i sina Mac. Då blir det enklare jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Under P4/Athlon-tiden var däremot AMD på alla relevanta sätt tekniskt bättre, gissa vad jag "pushad" för då? (Fick in rätt mycket AMD-system på jobbet under den tiden...).

Det roliga är att många verkar prisa Ryzen som nya Athlon, förstår dock inte varför, Ryzen är inte ens i närheten lika konkurrenskraftig som Athlon var mot intels p3 och p4.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Undrar hur länge det tar för MS att fixa stödet för många kärnor?
Det är ju ren inkompetens att dom inte gjort det än då dom har facit i form av öppen källkod i några operativsystem.
Eller har dom murat in sig i nåt hörn pga behov av bakåtkompabilitet med gamla drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Men om man ser till spel (som är mitt främsta användningsområde) så ter sig 8 kärnor (och 16 trådar), betydligt mer framtidssäkert än min nuvarande cpu. Högre behov i spel än så lär väl ligga långt in i framtiden med tanke på hur utvecklingen av spel hittills sett ut .

Visst.
Men jag uppfattade att du inte behövde någon ny dator öht just nu.
Om du inte behöver den behöver du inte bekymra dig över framtidssäkring.

Eller är det så att du behöver en ny dator nu?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DST:

Det roliga är att många verkar prisa Ryzen som nya Athlon, förstår dock inte varför, Ryzen är inte ens i närheten lika konkurrenskraftig som Athlon var mot intels p3 och p4.

Priset är varför.

Jag köpte min R7 1700 för 3500 kr våren 2017, hade jag valt Intel hade jag fått pynta 12 000 kr.
När TR kom kunde man plötsligt köpa 16 kärnor för under 10 000.
Nästa år släpper AMD sin 7 nm, chanserna är goda för att jag kan byta ut min gamla CPU mot denna om jag så önskar.

Ja Intel har högre prestanda i ST, men skillnaden så pass liten, att den i de flesta fall inte påverkar och nej den påverkar inte för de flesta i spel heller, undantaget är de som är ute efter väldigt höga fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Beundransvärt att du kämpar på här på SweClockers med den här AMD mobben som går runt och klubbar ner allt som är det minsta positivt med Intel och Nvidia och ryggdunkar varandra i en cirkel.

Alltid lika intressant att läsa vad du har att säga och jag uppskattar verkligen djupet du beskriver saker med.
Väldigt intressant för mig som inte är så djupt insatt men har intresset.

Japp. Så fort man är kritisk mot Intel så är man del av en "AMD mobb".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xinpei:

Japp. Så fort man är kritisk mot Intel så är man del av en "AMD mobb".

Jag tycker att alla elaka AMD fanboys borde sluta mobba Intel.
"Leave her alone!"

edit
Ja i9-9900k är en onekligen en bra CPU.
Den lever inte upp till hypen, men hypen var orealistisk från början, 95W och 5 GHz på alla kärnor, jösses.
Jag tycker att den är för dyr, men trots priset kommer den nog sälja skapligt.
Största problemet tror jag blir tillgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Jag trodde inte man kunde delidda lödd ihs. Utan att förstöra cpun.Men det kan man tydligen.?
Trodde inte heller delidd skulle få lägre temps,än lödd.
Kan det inte var 1 ide att testa delidd på ryzen då också tänker jag????
(Kommer behålla min förbokning på 9900K,på Webhallen,Tror jag är på ca plats nr.100?)
Nu har jag lovat sonen min 4790K/Asus Hero/16 gb Ram.
Så får dottern pengar istället.
Vad gör man inte för sina barn?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange43:

Jag trodde inte man kunde delidda lödd ihs. Utan att förstöra cpun.Men det kan man tydligen.?
Trodde inte heller delidd skulle få lägre temps,än lödd.
Kan det inte var 1 ide att testa delidd på ryzen då också tänker jag????

Risken att knäcka CPU:n är mycket större.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

@Ratatosk:
Tänkte väl det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange43:

Jag trodde inte man kunde delidda lödd ihs. Utan att förstöra cpun.Men det kan man tydligen.?
Trodde inte heller delidd skulle få lägre temps,än lödd.
Kan det inte var 1 ide att testa delidd på ryzen då också tänker jag????
(Kommer behålla min förbokning på 9900K,på Webhallen,Tror jag är på ca plats nr.100?)
Nu har jag lovat sonen min 4790K/Asus Hero/16 gb Ram.
Så får dottern pengar istället.
Vad gör man inte för sina barn?

Prestandan kan man absolut inte klaga på, tror att du blir nöjd.
Priset tycker jag är lite högt, men fint att du ställer upp för dina barn.
Jag skulle inte överklocka, kärnorna pushas fint via turbon i alla fall.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Japp. Så fort man är kritisk mot Intel så är man del av en "AMD mobb".

Nu lägger du ord i min mun. Det var verkligen inte det jag sa och du låter som en ex-flickvän till mig.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Banco:

Nu lägger du ord i min mun. Det var verkligen inte det jag sa och du låter som en ex-flickvän till mig.

Lite onödigt det där sista.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik#F%C3%B6rl%C3...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

@Ratatosk:
Håller med att priset är helt uppåt väggarna.
Mitt första mål är att inte överklocka den alls.
Men ändå testa om jag kan få ner volten något i manuell istället för autoläget.
Sonen ärver alltid mitt gamla grejs.
Så nu sitter han med 1 amd fx_8350 cpu/144 hertz skärm 1080P.
Och vet av erfarenhet att den cpun flaskar rejält på 144 hertz skärm.
Han kommer göra större upgrade än jag,men men...….:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

20 % i bästa fall? Vilket test läste du?

Diskuterar man spelprestanda i kontext av ett CPU-test bör man rimligen kolla på vad som händer när GPU-delen plockas ut ur ekvationen, d.v.s. man ska inte köra "ultra".

I SC test är i9-9900K i genomsnitt 35 % snabbare än 2700X i spel (1280x720 resultaten). Finns inga 50 %, man når som mest 42 % i Far Cry 5 (vilket är långt mer ett "riktigt" spel än Ashes of the Singularity som kontroversen stod kring). Detta är när Intel-plattformen kör med 2666 MT/s minnen medan AMD-plattformen kör 2933 MT/s.

När båda utrustas med 3200 MT/s minnen blir det 39 % fördel i BF1 samt 42 % fördel i Witcher 3. Sedan kan i9-9900K bytas ut mot i7-9700K, blir inom några procentenheter samma resultat för spel.

Enda sättet att få skillnaden till ~20 % är att jämföra i5-9600K mot 2700X, där är det 19 % i genomsnitt över de spel som testas.

Finns fall där i9-9900K är >50 % snabbare. Kolla deltesterna SGEMM (Matlab, Matematica, Octave, NumPy, R, TensorFlow m.fl) samt SFFT (FFT=fast fourier transfor, olika former av signalhantering).

Kan inte så mycket om användningsområdena för SFFT, men SGEMM har väldigt breda användingsområden t.ex. machine-learning, olika former av simuleringar (har själv jobbat med detta inom kvantkemi) och moderna fysikbibliotek. Är fortfarande en nisch, men en nisch som är rätt mycket större än renderingsnischen (och där råder ingen brist på benchmark-resultat...).

i9-9900K är definitivt dyr och vinner knappast några prestanda/pris tävlingar, men sett till absolut prestanda är detta i majoriteten av användarfallen på skrivbordet faktiskt den snabbaste CPU som existerar just nu (HEDT-plattformarna vinner i vissa nischer, men de faller också efter i rätt många "vanliga" användarfall).

Visst spelar man i 720P kanske det är 35% i genomsnitt, hur många spel var detta genomsnitt taget ifrån?
De flesta av oss spelar inte i 720P, utan en högre upplösning och där är inte skillnaderna så stora.
Sen ser jag inte 720P som någon slags framtids förutsägelse då vi inte vet hur spelmotorer och spel kommer att utvecklas i framtiden.
Men det jag tänkte var väll kanske mer en blandning av det hela program, spel m.m
I vissa enstaka fall kan det vara större skillnader men över det hela så verkar det inte vara några 50% iallafall!
I andra fall är ju skillnaderna väldigt små.
Så i det stora hela så tycker jag det inte var någon super succe, iom priset bla!

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara förlöjligande att jämföra med min ex-flickvän? Det är inte att jag kallar honom tjej om du nu skulle tolka det som förlöjligande. Varför är det annars förlöjligande? Det är samma beteende och då måste jag väl kunna dra en parallell till det? Inte nödvändigt kanske, men det är väl sällan att gå för långt när man jämför beteenden som liknar varandra? Hon la ord i munnen på mig, han la ord i munnen på mig.

Vi kan ju vända på steken och säga att han förlöjligande sig över min kommentar och du spann vidare på skämtet. Men då kan man ju tycka det är lite otrevligt av mig att vrida på era ord så att det passar mig,

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mange43:

@Ratatosk:
Håller med att priset är helt uppåt väggarna.
Mitt första mål är att inte överklocka den alls.
Men ändå testa om jag kan få ner volten något i manuell istället för autoläget.
Sonen ärver alltid mitt gamla grejs.
Så nu sitter han med 1 amd fx_8350 cpu/144 hertz skärm 1080P.
Och vet av erfarenhet att den cpun flaskar rejält på 144 hertz skärm.
Han kommer göra större upgrade än jag,men men...….:)

Om några månader har du förträngt vad du gav för CPU:n.
6500 kr är tex ingenting jämfört med en ny bil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Banco:

Varför skulle det vara förlöjligande att jämföra med min ex-flickvän? Det är inte att jag kallar honom tjej om du nu skulle tolka det som förlöjligande. Varför är det annars förlöjligande? Det är samma beteende och då måste jag väl kunna dra en parallell till det? Inte nödvändigt kanske, men det är väl sällan att gå för långt när man jämför beteenden som liknar varandra? Hon la ord i munnen på mig, han la ord i munnen på mig.

Öh...
Varför drog du ens upp jämförelsen?
Räcker så bra med att säga att du tycker att han lägger ord i munnen på dig.
"Nu lägger du ord i min mun. Det var verkligen inte det jag sa" punkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |