Permalänk
Medlem

bilköp kombi

Hej, hoppas nån kan ge några goda råd här.

Jag och sambon ska om allt går som det ska bli föräldrar i slutet på mars.

Vi ska köpa oss en bil, kombi är tanken. Sambon säger att det inte får vara en "stor" bil. En v70 är alldeles för stor enligt henne. Bilen ska vara ganska tyst enligt henne.

Vi bor i sthlm nu, men vi har all släkt norr om Huddik så det kommer bli en hel del resor, så komfort är inte fel.

100k max, gärna mindre hade vi tänkt lägga.

Jag har kikat lite på volvo v50,v06 då dom är okej i storlek enligt sambon.

Audi a4 kanske kan vara något?

Nån som har andra rekommendationer?

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

Ett råd. Tänk 5 år framåt, och vad för bil som behövs då. Vanligare missen är att köpa för liten bil.
inte kul om bagageutrymmet är fullt efter att barnvagnen är inknölad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tycker att ni borde skaffa en v70 eller a6.
A4 har för dåligt lastutrymme.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har en Opel Astra Sports Tourer, otroligt mycket bil för pengarna. Rekommenderas VARMT. Vi har en fullutrustad från 2017, vilket hamnar en bit över er budget, men det finns väldigt fina 15-16 kring er budget.

Tyst, otroligt bra komfort, moderna tekniska lösningar och väldigt bra bränsle-ekonomi (vi har 1.4t).

Permalänk
Medlem

@nolfie:

vad är det som gör en V50 ok men inte en V70?

kanske Toyota avensis 2010-2012 kan vara ett alternativ?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

V60 är en mycket trevlig bil, dock så är de inte de rymligaste (samma problem med V50 och andra kombis i samma storleksklass). Min syster tog över min V60 när de fick barn, och jag kan av egen erfarenhet säga att det blir ganska trångt när man packat in hela familjen. Benutrymmet i baksätet är ganska snålt tilltaget, så med en rejäl barnstol i baksätet så blir passagerarsätet fram nästintill obrukbart (ifall man nån gång planerar att ta med någon extra i bilen som mäter över 180 cm till exempel). Barnvagn och andra nödvändiga barnartiklar som finns med när man är på resande fot sväljer dessutom ganska stor del av bagaget.

Personligen hade jag kanske övervägt en V70 eller bilar i samma storleksklass istället. Det är inte för intet den har blivit Svenssonbilen Nr1! Men om frågan är ifall man får plats i en V60, så är svaret ja. Men jag skulle dock säga att den storlekstypen passar bättre in när barnen blivit lite större, och inte är i behov av stora barnvagnar, resesängar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

@nolfie:

vad är det som gör en V50 ok men inte en V70?

kanske Toyota avensis 2010-2012 kan vara ett alternativ?

Det nämner ju TS i för sig i trådstarten. Damen i familjen tycker den är för stor, vilket såklart är en befogad åsikt då V70 är en väldigt stor bil. V50 är betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Ett råd. Tänk 5 år framåt, och vad för bil som behövs då. Vanligare missen är att köpa för liten bil.
inte kul om bagageutrymmet är fullt efter att barnvagnen är inknölad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inne på en v70, men den är som en stridsvagn enligt henne. Men man kanske ska fortsätta bearbetningen.

Skrivet av Niklashog:

Jag tycker att ni borde skaffa en v70 eller a6.
A4 har för dåligt lastutrymme.

Okej, ja jag får fortsätta bearbetningen.

Men kommer nog ta med henne och kolla på lite modeller.

Skrivet av macroy:

Jag och sambon har en Opel Astra Sports Tourer, otroligt mycket bil för pengarna. Rekommenderas VARMT. Vi har en fullutrustad från 2017, vilket hamnar en bit över er budget, men det finns väldigt fina 15-16 kring er budget.

Tyst, otroligt bra komfort, moderna tekniska lösningar och väldigt bra bränsle-ekonomi (vi har 1.4t).

Okej, ska absolut kolla denna! Verkar helt klart intressant

Skrivet av erieri02:

@nolfie:

vad är det som gör en V50 ok men inte en V70?

kanske Toyota avensis 2010-2012 kan vara ett alternativ?

V50 är igentligen bara att vi har gått förbi en på parkering och hon har sagt att den ser lämpligare ut... Ja logiken är inte glasklar.

Lägger till avensis på listan över bilar att kolla.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/jonkoping/Seat_Leon_ST_TSI_110___SPORT...

Bara en ide, mkt bil för pengarna och lastar mer än en V50

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_0_Ecoboost_100T...

Ford Focus står sig riktigt bra i den prisklassen. Hitta gärna en Titanium (utr. nivå) med 1.0T EcoBoost motorn, under 400:-/år i skatt.
Sett till vad det är för prisnivå helt OK i komfort och utrustning, uppvärmd framruta te.x.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

@nolfie: Jag har alltid tänkt: så stor bil som möjligt för en lagom peng.
Med en barnvagn i bagaget så sticker i princip halva bagaget - men det är bara en fråga i hela processen

Bränsle - Bensin, diesel, gas eller hybrid - Just i stockholmstrakten är det ju lite dieselångest i dagsläget. Bor ni inom en eventuell "miljözon" som förbjuder Euro5 bilar från 2022? Min personliga uppfattning är att en Euro 6 diesel kommer man långt på.

Bagage - Som skrivet ovan: en barnvagn tar plats, släng in lite leksaker, väskor och en ikea-barnstol så börjar det bli jobbigt att åka "hemåt" och semestrarna blir precisionspackning

Kostnad En bilaffär är aldrig en plusaffär, frågan är bara "hur mycket bil får jag för pengarna" utan att köpa skit?
När vi köpte 2013 så fick jag en Peugeot 508 kombi med en bra utrustningsnivå och tillval jämfört med en Volvo V70 som var 2 år äldre i standardutförande. Vissa komma nu skrika "köp inte fransk!!!" men vår har fungerar alldels utmärkt. Alla bilar gåg ibland sönder, även de dyrare.

Kolla VW Passat/golf, Volvo V70, Skoda Octavia, Peugeot 508/308, Kia Ceed - typ?

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk

Äger både en V70 2002, v50 1,6d 2011 och en V40 2014. V50 är lätt bästa bilen vi haft. Hade innan en Audi A6 men V50 kunde lasta mer pga att audins tak lutar ganska mycket. Storleksmässigt så känns V50 mycket mindre än V70.

I V50 fick vi plats med hund (golden retriever), barnvagn, barnstol, 3 vuxna och en unge utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

En Skoda Octavia Combi skulle jag definitivt tagit en titt på, de lastar riktigt bra. Som sagts tidigare, en barnvagn plus packning äter rejält på bagageutrymmet. Om ni tänkt skaffa fler barn utan att behöva byta bil så kan t.ex. en dubbelvagn bli aktuellt, och de är ännu större.

En sak som generellt kan vara bra är att det finns ISO-fix fästen för babyskydd och bilbarnstolar. Även hur gott om plats det är mellan framsätena och baksätet är viktigt om det inte ska bli trångt med de bakåtvända bilbarnstolarna.

Många tror jag att V70 är den ultimata familjebilen, men den myten kan jag spräcka direkt. Baksätet orsakar ganska mycket bekymmer dels att det är trångt, men även lutningen på sätet skapar problem där barnen sitter alldeles för rakt. Att de dricker mycket är väl inte heller något trevligt. Framsätena däremot är nästan som att sitta i en fåtölj framför TV:n.

V50 skulle jag inte rekommendera heller, känner några som har och har haft V50. Ingen har varit nöjd.

Det finns många halvstora bilar som lastar bra och som har bra utrymme i baksätet, så spana in de skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd

Tycker dom flesta kombi funkar riktigt bra storleksmässigt om man inte är en jätte familj och vi är 2 st med 2 ungar har barnvagn handlar och klarar oss bra på våran focus som i.o.f är en gammal 06a men min filosofi är att ta en välskött med lite mil som kostar så lite som möjligt att äga sen att det inte är dyra vanliga fel sen är märke ganska orelevant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av slatten:

@nolfie: Jag har alltid tänkt: så stor bil som möjligt för en lagom peng.
Med en barnvagn i bagaget så sticker i princip halva bagaget - men det är bara en fråga i hela processen

Bränsle - Bensin, diesel, gas eller hybrid - Just i stockholmstrakten är det ju lite dieselångest i dagsläget. Bor ni inom en eventuell "miljözon" som förbjuder Euro5 bilar från 2022? Min personliga uppfattning är att en Euro 6 diesel kommer man långt på.

Bagage - Som skrivet ovan: en barnvagn tar plats, släng in lite leksaker, väskor och en ikea-barnstol så börjar det bli jobbigt att åka "hemåt" och semestrarna blir precisionspackning

Kostnad En bilaffär är aldrig en plusaffär, frågan är bara "hur mycket bil får jag för pengarna" utan att köpa skit?
När vi köpte 2013 så fick jag en Peugeot 508 kombi med en bra utrustningsnivå och tillval jämfört med en Volvo V70 som var 2 år äldre i standardutförande. Vissa komma nu skrika "köp inte fransk!!!" men vår har fungerar alldels utmärkt. Alla bilar gåg ibland sönder, även de dyrare.

Kolla VW Passat/golf, Volvo V70, Skoda Octavia, Peugeot 508/308, Kia Ceed - typ?

Har en Kia Ceed -09. Det är ganska trångt i passagerarsätet fram med en bilbarnstol bakom. I alla fall den modell vi har. Jag kan nog precis sitta där men inte direkt bekvämt. Bagagen rymmer dock en del och frun sitter alltid bak med barnet när vi alla åker. Nu har vi ofta struntat i att släpa med barnvagn när vi ska hälsa på släkten. Vi såg istället till att det fanns vagnar på plats för de gånger man behövde ha det. Köpte billiga extravagnar.

Men med det sagt så hade vi gärna haft en större bil med mer benutrymme. Volvo V70 kanske skulle vara av intresse för vår del. Inte kikat så noga. Kikat lite åt Kia Optima-hållet (sugen på plug-in-hybrid) som ska ha rätt bra med utrymme vad jag läst, men är annars inte så insatt i bilar överlag.

Permalänk

Var i liknande sits för 6 månader sedan. Blev en V70 och ångrar inte det en sekund. Helt sjukt så mycket saker som ska packas när det är barn inblandat. Allt från väskor, barnvagn, bilbarnstol OSV. Galet skön bil att köra också. Vi valde mellan V70 och passat. Tror ni kommer att ångra er om ni väljer något mindre nu när ni kan välja. Det blir tom trångt nu när man har babyskyddet i baksätet och någon ska sitta i passagerarsätet.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så fixerade i storlek. Vi har en bmw 1-serie och får plats med hopfällbar barnvagn med liggdel, visst är bagaget fullt när det är där men hur mycket bråte kör folk runt med hela tiden egentligen?

Och då tror jag många här tycker att 3serien redan är för liten.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Jag är inne på en v70, men den är som en stridsvagn enligt henne. Men man kanske ska fortsätta bearbetningen.

Okej, ja jag får fortsätta bearbetningen.

Men kommer nog ta med henne och kolla på lite modeller.

Okej, ska absolut kolla denna! Verkar helt klart intressant

V50 är igentligen bara att vi har gått förbi en på parkering och hon har sagt att den ser lämpligare ut... Ja logiken är inte glasklar.

Lägger till avensis på listan över bilar att kolla.

Låna gärna en barnvagn. Sen kan ni åka på provtur i en V70 (och lasta in den i bakluckan).
Gör sedan samma i en V50.

Föreställ er sedan att ni kanske har med er 2-3väskor, bilstol o s v utöver barnvagnen på era bilresor.

Barn = mycket prylar som ska med.
Jag hade själv mycket svårt att föreställa mig detta innan jag själv fick ett.

Ett tips är att även leta efter en bil med parkeringssensor fram och bak.
Min fru tycker att vår V70 är lättare att hantera än den tidigare v50 pga dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Förstår inte varför alla är så fixerade i storlek. Vi har en bmw 1-serie och får plats med hopfällbar barnvagn med liggdel, visst är bagaget fullt när det är där men hur mycket bråte kör folk runt med hela tiden egentligen?

Och då tror jag många här tycker att 3serien redan är för liten.

Igår var vi i Uppsala, 2 vuxna och 2 barn, en barnvagn med ståbräda. Någon kasse med inkö där, en skötväska som ska med - vi avslutade med att handla 2 stora matkassar. Jag tror aldrig jag har känt att bilen är för stor, snarare tvärtom

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Ford Focus kombi 2003 när dottern föddes. När dottern var 18mån så föddes tvillingarna. Det var inga problem att ha tre småbarn och tvillingvagn i den. Bilen sålde vi efter 13år.
Inga reparationer under de åren, helt underbart.

Dessutom billig i inköp och service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slatten:

Igår var vi i Uppsala, 2 vuxna och 2 barn, en barnvagn med ståbräda. Någon kasse med inkö där, en skötväska som ska med - vi avslutade med att handla 2 stora matkassar. Jag tror aldrig jag har känt att bilen är för stor, snarare tvärtom

Jo men absolut kan jag köpa att ibland är det bra med mycket utrymme, kanske 5% av sina årliga turer med bilen, men resterande 95% behöver ialf inte vi ha med oss hela huset

Sen gör det ju klart skillnad så fort det blir mer än ett barn inblandat

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

VW Golf Sportcombi kan jag inget annat än att rekommendera. Lagom stor, bra bagage och ett vettigt pris. Mitt tips är annars att åka och testköra lite olika bilar för att få en klar bild över vad ni söker!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Finns många bra bilar att köpa! Jag skulle kolla på en nyare bil men lite enklare. T ex Seat Leon med antingen TSI110 eller diesel 1.6, båda snåla och tillräckligt snabba. Seat:en är stor invändigt för sin klass. Passat 2011-2014 börjar komma ner i dessa prisklasser men är dyrare i det mesta!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har inga ungar, men ville ha en praktisk men hyfsat billig bil. Valet föll på en Skoda Fabia III Combi (-17). Sjukt mycket bil för pengarna må jag säga, både i inköp och ägande.

Det är en lite längre småbil, typ, men lastar ändå mer än många storkombis.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolfie:

Jag är inne på en v70, men den är som en stridsvagn enligt henne. Men man kanske ska fortsätta bearbetningen.

Okej, ja jag får fortsätta bearbetningen.

Men kommer nog ta med henne och kolla på lite modeller.

Okej, ska absolut kolla denna! Verkar helt klart intressant

V50 är igentligen bara att vi har gått förbi en på parkering och hon har sagt att den ser lämpligare ut... Ja logiken är inte glasklar.

Lägger till avensis på listan över bilar att kolla.

Provkör en V70 & låt henne köra en stund så kommer hon att vänja sig, då har ni gott om plats för mycket saker i bilen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Hade en V70 förut och den var verkligen kanon med barnvagn, stol o allt annat som ska med när man åker iväg. Så försök bearbeta damen är mitt råd.
Idag kör jag Mazda 6. Mindre o billigare men inte samma lastutrymme eller komfort som V70 men den duger gott ändå.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av slatten:

När vi köpte 2013 så fick jag en Peugeot 508 kombi med en bra utrustningsnivå och tillval jämfört med en Volvo V70 som var 2 år äldre i standardutförande. Vissa komma nu skrika "köp inte fransk!!!" men vår har fungerar alldels utmärkt. Alla bilar gåg ibland sönder, även de dyrare.

Nu kidnappar jag tråden en liten smula, sorry TS!

Kan du berätta lite mer om er 508:a? Har ni den kvar fortfarande? Diesel/bensin? Hur långt har ni kört och hur långt hade den gått?
Jag är lite intresserad av en 508:a men av lite nyare modell och har definitivt inget emot franskt (kör en Megané just nu och helnöjd, ett av mina bästa köp, undantaget just lastförmågan). Tittar även på Citroen C5 och Renault Talisman om någon annan vill uttala sig

Permalänk
Medlem

Volkswagen Golf kombi kanske? Gillar tyska bilar och har själv en golf (dock ej kombi) som funkar perfekt. Länk.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till storleksångesten hos sambon? Svårt att parkera?
I så fall kanske du kan välja en v70 med parkeringssensorer bak och fram? Eller tom kamera?

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Skoda Fabia Combi förra året för liknande behov. En 2016 runt 3500mil gick loss för 100k, drar runt 0.5 (bensin) vid blandad körning och 360kr i årskatt. Imo ett väldigt bra val rent ekonomiskt, enda nackdelen är väl att det är ett rätt trångt baksäte om det sitter lite längre personer fram, dock är bagaget oväntat stort med tanke på bilens storlek.