Ljuddämpning, marknadsföringsknep? Snarare tvärtom, det kanske inte ger så mycket utslag på dB-mätarna men i verkliga livet märks det pga vilka frekvenser som dämpas. Mekaniska diskar hörs ju betydligt mer genom ett odämpat chassi. Har monterat rätt många billiga burkar i plåtchassi med samma diskar som jag har hemma, och det är en astronomisk skillnad.
Flaskhalsarna blir ju fläktgaller och andra platser där ljud kan läcka ut. Ett dämpat chassi förhindrar att ljudet inne i chassit studsar runt och läcker ut i dessa öppningar vilket också minskar irriterande ljud som läcker ut. När man ljuddämpar rum sätter man ju dämpande plattor en bit ifrån väggen/taket för att ljudet ska studsa in bakom och dämpas bort. Att ljud studsar runt och blir irriterande är inget försäljningspåhitt, precis lika lite som att ljudabsorberande material minskar dessa störande ljud.
Därför är FD så smart konstruerade att fläktarna sitter bakom en ljuddämpad lucka vilket sänker de irriterande högfrekventa ljuden, och minns jag inte fel så har ju R6:an galler som riktar ljudet nedåt så de hörs mindre uppåt utan att luftflödet minskas.
Dessutom kan man sätta för paneler där man inte vill ha fläktar, men samtidigt ta loss dessa paneler för att kunna montera fläktar eller radiatorer, allt efter vilka fläktar man har, vilken ljudnivå man tolererar, hur man vill styra luftflödet och var man har burken placerad. Mycket smart!