Varför köper precis alla Fractal Design Define C och S?

Permalänk
Medlem

Varför köper precis alla Fractal Design Define C och S?

Varför köper precis alla samma chassi? Alla lägger ihop samma Fractal-chassi i kundvagnarna. Jag tycker det är aptråkigt. Det gör så klart ingenting att folk har samma chassi ute i stugorna, speciellt när det är få som lanar och kanske skulle jämföra datorer etc. Men ändå, det är så himla homogent och likriktat.

Fractal Design Define C

Fractal Design Define S

Jag förstår att chassit är avskalat men personligen ser det aningen billigt ut t.ex. med plastgrillen längs sidorna längst fram.

Kolla t.ex. på detta chassi som är betydligt mycket cleanare.

NZXT H500

Permalänk
Lego Master

Det kan ju vara för att det är vansinnigt bra chassin att bygga i, och många som är vana datorbyggare väljer funktion före form (även om man kan tycka att den avskalade minimalistiska stilen faktiskt är en fördel). Ljuddämpningen är också riktigt bra.

Jag valde själv ett Define R6 pga hur det är att bygga i. Episkt är ordet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dom flesta har sin dator stående på golvet, dessutom så bryr man sig inte så mycket om att datorn blinkar i alla regnbågens färger och hellre prioriterar ljudnivån. Och där är Fractalen mycket bättre än NZXT och dessutom billigare alternativ.

Sen som ovanstående skrev, så fyller den funktion och smidighet före det estetiska, vilket Fractal har alltid varit underbara på för en vettig prislapp

Permalänk
Medlem

Därför att dom är bra och diskreta. Dom gör sitt jobb så att säga.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Avstängd

@Shudnawz: Jag var med på den gamla goda tiden när man byggde i stor skala och uppskattar chassi som är bra att bygga i. Men jag håller med trådskaparen; ni bygger bara datorn en gång och väljer en låda som är ful som stryk som ni sen måste glo på varenda dag.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Fracal Design R6 till min dator när jag byggde i våras.
Innan dess hade jag ett R4.

Insåg ganska snabbt att jag ångrade mitt köp och egentligen skulle vilja ha ett... Define C...

Innan jag fick dille på Fracal Design var det Antec och deras P280-låda som gällde.
Varför dessa tänker du då?

Jag prioriterar till min datorlåda följande:
- Ljuddämpat
- Dammfilter
- "Cleant" chassi med "smarta lösningar" - i C-modellen finns PSU-undangömning, bra kabelmöjligheter och bort med hårddiskarna.
- Snygg Design

Allt detta har R6 och C.
Allt detta har även många andra tillverkare såklart.
Det som får Fracal att väga över blir därför att det är ett svenskt företag med kontor i Göteborg. Jag köper kanske en ny datorlåda var 5:e år. När det väl är dags tycker jag om att stödja dem och deras 50 anställda.

Rent exteriört tycker jag också att Define C är snyggare än NZXT H500 som du visar på bild. Fronten är snyggare och ovansidan lika så.

Permalänk
Medlem

Hmm, well, när min katt spillde mitt glas stout över min vita Sugo SG02 (superfint, passade i rummet, stor vit skokartong) så valde jag att uppgradera chassi och tog Define C för att det var billigt, ljudisolerat och hade mer rum att arbeta i men ändå inte är jättelikt.
Dessutom tycker jag det är ganska så neutralt och snyggt. Hade föredragit ett vitt chassi men är supernöjd ändå, det är så enkelt att arbeta i och få ok luftflöde genom. Har haft Shuttles i det förgångna, och två Sugos, som är mindre, och insett att det finns en balanslinje mellan att kunna arbeta och få ok temperaturer i chassit men framför allt att de mindre har vibrerat mer och bitvis skapat missljud.

Vad avser "homogent och likriktat" så vet jag ingen längre som har en stationär. iPhone + bärbar dator eller iPhone + iPad. "Hej, har ni provat det här Fractal Des-" "-What are you on about? A desktop computer? Who uses a desktop anymore? In 2018? Are you off your rocker?"

Edit. Har ställt in så att "Power button is pressed: Do nothing" därför att strömknappen är lika praktisk som en TTs tanklock om vintern när man har katt med klumpfot.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Själv köper jag aldrig Fractal Design eller sådana här monsterlådor öht. Förstår inte varför folk köper sådant här, ska de ha 4 grafikkort, 20 hårddiskar och dubbla vattenkylningskit med 220mm-fläktar i den eller? Kör ett litet MicroATX-moderkort som funkar kanon, 6 SSD:n, har kört dubbla 1080Ti i den, vattenkylning. Allt får plats och det är bärbart i en liten sportbag :). Systemet jag använder är ett Corsair Carbide Air 240, Corsair Hydro H105 vattenkylning, 800W nätdel, 2080Ti, ljudkort, 2x m2-diskar och 6st Samsung Pro SSD:n. Och lite ljusslingor för stämningens skull. Tyst låda, enkel att ta med på LAN och får plats överallt. Lådan är vit också så den passar bra i Kallax-hyllan

Förr när jag trodde storlek var allt så körde jag dock CoolerMaster just pga enkelheten att modda chassit, men idag så är det kompakt och effektivt som gäller :).

Permalänk
Medlem

För att Fractal Design erbjuder saker som andra tillverkare tar en tusing extra för.
Enkla att bygga i, dammfilter och relativt låga ljudnivåer till en human peng.

Körde ett Corsair 800D som gick loss på närmare 4 lakan och upptäckte att Fractal Design var i princip lika bra för en tusenlapp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Lego Master

@Paralog:

1. Jag tycker inte det är fult som stryk (då hade jag inte köpt det)
2. Jag glor inte på det varje dag (datorn står under skrivbordet)

Om valet står mellan ett minimalistiskt chassi utan bling och ett epilepsiframkallande missfoster med LED i alla ändar, tar jag ett "tråk"-chassi alla dagar i veckan.

Det enda jag ångrar är att jag inte tog gunmetal-versionen, men det fanns ändå inte hemma när jag köpte mitt och orkade inte vänta på leverans.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det enda som får blinka är julgran, strippklubb, pizzeria och tivoli.

Datorn ska vara svart, tyst och göra sitt jobb.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Jag tycker FD chassin är rätt fina och stilrena men jag förstår din poäng. Det verkar som att de absolut flesta här på forumet köper deras chassi.
Jag själv gjorde samma för flera år sen, FD R3 sen nästa chassi blev ett R4. Sen vid nästa chassi kände jag att jag tröttnat på samma lika, så jag köpte ett brutalt snyggt dark base 700 istället. Mycket roligare men dubbelt så dyrt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag gillar fractal chassin. svenskt är det också

Permalänk
Avstängd

@Shudnawz: Gillar inte belysning i chassit jag heller. Och definitivt inte plastiga tonårschassin typ Ultra Striker III - Intel Edition. Det var inte sånt jag menade.

-Och du vet att den står där - känn hur det gnager på din själ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Shudnawz: Jag var med på den gamla goda tiden när man byggde i stor skala och uppskattar chassi som är bra att bygga i. Men jag håller med trådskaparen; ni bygger bara datorn en gång och väljer en låda som är ful som stryk som ni sen måste glo på varenda dag.

Finns mer till datorn är utseendet, chassina är inte direkt fula. Det är en svart låda, dock en välkonstruerad och relativt tyst låda till ett bra pris. Långt från alla som erbjudet det för de pengarna, eller huvud taget.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Lego Master

@Paralog:
Min själ överlever nog ska du se.
Från det gamla plastmonstret Antec Eleven Hundred jag hade tidigare är detta en så stor förbättring att jag blir tårögd bara jag tänker på det. Glädjetårar, alltså. Inget annat.

...lite pilsk också. Men det talar vi inte högt om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Lätt att bygga i och bra luftflöde. Känns som två bra argument.

Edit: Lite OT kanske. Jag har en sida med glas på mitt Define S, kan man köpa sidoplåten utan glas separat?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För att Fractal Design erbjuder saker som andra tillverkare tar en tusing extra för.
Enkla att bygga i, dammfilter och relativt låga ljudnivåer till en human peng.

Körde ett Corsair 800D som gick loss på närmare 4 lakan och upptäckte att Fractal Design var i princip lika bra för en tusenlapp.

Men du kan döda något med ditt 800D genom att lägga det på dem när de sover. Mos blir det.

Jag har aldrig hanterat ett chassi så otympligt som mitt 800D. Vassa kanter och svintungt. Fint är det i alla fall.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Fractal Design är sjukt svenskt, effektivt med iaf hyffsat avskalad design.

Håller förvisso med om att t ex NZXT H500 har en snygg front men det är också det enda jag imponeras av gällande utseendet. Fönster är för ljusinsläpp, vitrinsskåp och för att se ut och in ur hus. Faktum är att fronten är ännu mer avskalad än FD's.

Datorlådor med leds och fönster kanske är nutidens vitrinskåp, jag gillar de klassiska, gärna med lite lätt belysning. Inget fan av dessa moderna varianter, enda poängen jag ser med belysning och fönster är för att se om eventuell vattenkylning springer läck. Men rimligtvis är det mest ett svepskäl då entusiastdatorer gärna står på 24/7 och förhoppningsvis sitter folk inte och blänger genom sina plexirutor dygnet runt.

Skulle iofs gärna byggt ett mindre bygge än Define R6 som det blev för mig sist, men då vill jag ha custom vattenkylning av CPU samt GPU och utöver kostnaden lockar det inte alls att behöva modda grafikkort varje gång man byter (var femte år eller så, ehum)....

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt vågad

Kör med en fractal design node 202.

Dock skiter jag fullständigt vad andra har. Men om jag ser ett julgranschassi irl så kan jag inte hjälpa att lola litegrann, även om personen som äger chassit får göra som denne vill

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigt, underbart att bygga i och man slipper RGB

Edit: Kan tillägga att man är sugen på ett dyrare chassi, men känns inte så värt att lägga typ 3-4k på ett nytt om man inte tänkt modda det. köra med ruta på sidan eller med en custom loop. Men det e min åsikt

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd

Köpte Meshify, bästa låda jag har haft med att göra..ATX, men ändå litet..bra ventilation och håller bra kvalité.. samt kostar inte så mycket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Funktion > Design. Allra helst ett chassi som har både och.

Tycker define S är ett superbra chassi att bygga i, och jäkligt tyst.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

OT, men jag har ett stort problem som gäller chassi: bra kylning kräver att det inte finns 5.25" platser, men utan dom är jag hänvisad till Steam och min uppkoppling är begränsad till 15GB. Kan enbart ladda ner Steam-spel över ett par månader. Kan någon tipsa om ett bra chassi med 1st 5.25" och bra kylning? Alltså, det ska ha en fläktplats fram i linje med CPU och fläkten bak. Börjar tröttna på mitt nuvarande chassi.

Permalänk
Medlem

Jag vill att mitt chassi ska kyla så bra som möjligt samtidigt som att det ska låta så lite som möjligt. Dessutom ska det vara enkelt att bygga i. Fractal gör rätt på just dessa punkter men kanske inte på design eftersom chassit knappt syns, men samtidigt kan det vara en fördel i vissa fall. Testat Corsair chassin men de var för varma, testat Phanteks men där blev det för ljudligt. Tycker NXZT H440 är designmässigt supercoolt men så läser man alla som säger att komponenterna svettas till tusen då det bara finns en supersmal springa som tillåter luftinförsel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

OT, men jag har ett stort problem som gäller chassi: bra kylning kräver att det inte finns 5.25" platser, men utan dom är jag hänvisad till Steam och min uppkoppling är begränsad till 15GB. Kan enbart ladda ner Steam-spel över ett par månader. Kan någon tipsa om ett bra chassi med 1st 5.25" och bra kylning? Alltså, det ska ha en fläktplats fram i linje med CPU och fläkten bak. Börjar tröttna på mitt nuvarande chassi.

Är nyfiken på detta själv. Hade tänkt mig ett Define R6 till mitt nästa bygge men då jag inser att den är större på alla ledder än mitt gamla Define R2 känner jag mig lite avskräckt. Define C skulle vara perfekt men då saknas 5,25", och än om jag har 100/100 med obegränsad datamängd så vill jag ha en optisk läsare. USB-läsare skulle ju funka men då ska man ha en sån liggandes, och hittar jag ett chassi med plats för intern så föredrar jag helt klart att ha såna basic-funktioner inbyggt i datorn för att slippa ha lösa saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Varför köper precis alla samma chassi? Alla lägger ihop samma Fractal-chassi i kundvagnarna. Jag tycker det är aptråkigt. Det gör så klart ingenting att folk har samma chassi ute i stugorna, speciellt när det är få som lanar och kanske skulle jämföra datorer etc. Men ändå, det är så himla homogent och likriktat.

Fractal Design Define C

http://www.fractal-design.com/media/f05c4b6e-d88d-4962-af3a-d97bb55d561c

Fractal Design Define S

http://www.fractal-design.com/media/c6ec78f9-12cb-4636-99b1-f04da8dc57fc

Jag förstår att chassit är avskalat men personligen ser det aningen billigt ut t.ex. med plastgrillen längs sidorna längst fram.

http://www.fractal-design.com/media/2351dbfa-a54a-4adc-a747-524eaafbb833

Kolla t.ex. på detta chassi som är betydligt mycket cleanare.

NZXT H500

https://sta3-nzxtcorporation.netdna-ssl.com/uploads/product_image/image/1811/large_84f1244f3e89c60b.jpg

Jag har också ett sådant chassi och det är bra att bygga I, men jag skulle inte rekommendera det om det inte är ett särskilt behov. Varför?

Det är stort, tungt och otympligt och fullständigt onödigt om man kör ett grafikkort, 16-32GB RAM, en SSD, en hårddisk och inte mycket annat. Det är för stort för den funktionen och folk på Sweclockers uppmuntrar för mycket till att ha marginal med sina grejer.

"Tänk om du vill ha dubbla grafikkort, 64GB RAM, åtta hårddiskar, egen vattenkylning, osv" vilket är helt fel för de flesta.

Det innebär att man har en massiv plåtburk med luft ståendes vilket gör det svårare att städa och medför fler krångligheter med möblering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör själv ett Define XL R2. Över lag verkar Fractal Designs chassin vara mycket prisvärda, lätt att arbeta i, bra ljudisolerade och med bra kylning. Därför är det inte så konstigt att "alla" köper dem. Gillar också personligen att de är minimalistiska utan en massa RGB-trams och "racerbil"-inspirerat krimskrams (datorn går inte fortare för att den har röda stripes och aerodynamiskt utformad front).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det innebär att man har en massiv plåtburk med luft ståendes vilket gör det svårare att städa och medför fler krångligheter med möblering.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att alla har en slags gräns vad gäller storlek; beror nog en del på hur maskinen platsar i rummet. Jag tycker inte Define C är "en massiv plåtburk" och även små two-face som Carbiden som länkades till ovan är mycket större än en mac mini som i mina ögon är the epitome of inte stort fult monster.

Den är även tystare än alla Sugos och Shuttles jag haft tidigare och inte svårare att dammsuga runt.

Visst, man kan ha en two-face och vattenkylningen som postare ovan men inte alla vill ha vattenkylning och inte alla tycker att det gör en väsentlig skillnad i storlek, förmodligen beroende på ens storlekströskel som är en del avhängig hur den passar in i rummet.

Min står på ett litet bord intill vägg bredvid skrivbord och har just samma höjd som skrivbordet. Från rummet ser den ut som en svart rektangel som inte är plastig eller blingig och jag kopplade ur den blå strömLED:en för länge sen så man behåller synen när man ser åt dess håll.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Varför köper precis alla samma chassi? Alla lägger ihop samma Fractal-chassi i kundvagnarna. Jag tycker det är aptråkigt. Det gör så klart ingenting att folk har samma chassi ute i stugorna, speciellt när det är få som lanar och kanske skulle jämföra datorer etc. Men ändå, det är så himla homogent och likriktat.

Fractal Design Define C

http://www.fractal-design.com/media/f05c4b6e-d88d-4962-af3a-d97bb55d561c

Fractal Design Define S

http://www.fractal-design.com/media/c6ec78f9-12cb-4636-99b1-f04da8dc57fc

Jag förstår att chassit är avskalat men personligen ser det aningen billigt ut t.ex. med plastgrillen längs sidorna längst fram.

http://www.fractal-design.com/media/2351dbfa-a54a-4adc-a747-524eaafbb833

Kolla t.ex. på detta chassi som är betydligt mycket cleanare.

NZXT H500

https://sta3-nzxtcorporation.netdna-ssl.com/uploads/product_image/image/1811/large_84f1244f3e89c60b.jpg

Menar du verkligen att precis alla köper detta chassi? Så du menar att ingen sitter på till exempel ett corsair chassi?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata