Permalänk
Medlem

Bus eller godis

Bus eller godis är snart på tapeten igen så jag undrar vad du brukar göra när det knackar/plingar på dörren.

Personligen gillar jag inte oväntat besök så jag hoppas att porten ska va låst ordentligt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Inte växt upp med det och det är ett sätt att sälja mer för butikerna. Känns som att det är lätt att hoppa över.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet så har aldrig faktiskt fått besök, tror definitivt det är vanligast ute bland villor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Tjaa, bra för handlarna, men jag tycker dock att det är milt sagt stötande att det sker på allhelgonahelgen, man kunde visa mer hänsyn och lagt det tex före eller efter denna i Skandinavien. Inte för att jag är speciellt religiös, men det gjorde även mig tillräckligt upprörd för att jag fortfarande inte vill ha med saken att göra över huvud taget. Hade nog haft en mer liberal inställning om de inte gjort det. Så, nejtack.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett jävligt märkligt fenomen, man lär ungarna o inte ta emot godis från främlingar o sen skickar man ut dem på godisjakt. Skillnad om man då går till folk man känner såklart.

Tänkte satsa på julafton istället, bus eller julklapp. Skulle behöva ett par AirPods så kanske gå ut och tigga det...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Slänger godis på ungarna (om dom lyckas ta sig in genom porten så får dom fan en belöning).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Min fråga är:

Finns detta fenomenet fortfarande?
Föräldrar där ute, klär era barn ut er och går runt eller ger ni dem bara en 1kg påse från Hemmakväll?

Har faktiskt aldrig varit med om att det har plingat på dörren, bott i lgh där trapphus dörrna etc typ alltid stått vidöppna... Går det runt "barn" i villaområden etc? Köper folk hem lösgodis och ställer i hallen vid entredörren?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Min fråga är:

Det finns tyvärr fortfarande När jag bodde i radhus så var detta mycket poppis så nu när man bor i en LGH med låst port hoppas jag slippa detta.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Min fråga är:

Föräldrar där ute, klär era barn ut er och går runt eller ger ni dem bara en 1kg påse från Hemmakväll?

Har faktiskt aldrig varit med om att det har plingat på dörren, bott i lgh där trapphus dörrna etc typ alltid stått vidöppna... Går det runt "barn" i villaområden etc? Köper folk hem lösgodis och ställer i hallen vid entredörren?

när jag fortfarande bodde hos farsan för nåt år sedan och bakåt ( villa i bra område mycket ungar ) brukade han köpa godis så att han hade ifall det kom några, nåt år kom det väl 2-3 grupper, något en enstaka och nåt år inga alls, ganska tunnsått numera verkar det som

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Fasen va bittra många är.. x)
Tycker det är kul med Halloween

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kommer det förbi någon så blir det godis, hade grannens barn förbi förra året men inte mycket mer än så. Ändå ganska kul tradition och vill minnas att man själv körde den när man var mindre.

Annars finns ju alltid detta tips om man känner sig lite smått elak

Permalänk

De är roligt att gå ut med barnen och knacka dörr för dom brukar få bra mycket godis från våra grannar, och har dom inte godis hemma då vet grannarna vad som gäller, neräggat hus eller ge oss pengar, gratis är gott

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom kidsen aldrig lyckas leverera något redigt bus får de inte heller något godis. Det är liksom lite grundläggande för hela upplägget...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

De är roligt att gå ut med barnen och knacka dörr för dom brukar få bra mycket godis från våra grannar, och har dom inte godis hemma då vet grannarna vad som gäller, neräggat hus eller ge oss pengar, gratis är gott

Hoppas du skämtar... Varför skulle det vara OK att kasta ägg på någons hus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd

@Jupiter IV:
Varför skulle det vara ok att inte ge barn godis på halloween

Permalänk
Medlem

@milkab: Klassas detta som "laga hot" bus eller godis alltså

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Jag brukar inte öppna, men o andra sidan så sker det max 2ggr, men oftast så är jag inte hemma ändå.
Har tidigare drivit ett par kiosker och då har jag skänkt bort en del där datumet är snart utgående och det ska inte ändå säljas. Sist blev det väl minst 10st större godispåsar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ingen som har varit ute och lussat som barn och kan leva sig in hur det är för dom? Jag har fina minnen från när jag var ute och lussade som barn. Det är alltså för barnens skull de görs för att dom tycker det är roligt. Dock nu som vuxen har jag en tendens att glömma av att sådant sker så jag är alltid oförberedd när det plingar på dörren. Känns inte riktigt som man skulle våga släppa ut sina barn på samma sätt idag som när man själv var liten.

Permalänk
Skrivet av Jupiter IV:

Hoppas du skämtar... Varför skulle det vara OK att kasta ägg på någons hus?

Nej jag skämtar inte, tar dom bus så får dom tåla att få hela huset neräggat, de är riktigt roligt att kasta ägg på hus, är nog jag som har mer roligt än barnen då haha

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Avstängd

Tror inte detta är en sak längre iallafall inte i lägenhetsområden.

De som är 12-13år+ är för gamla och absolut ingen normal förälder släpper ut sina barn ensamma om de är yngre än så.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Extremaz:

Min fråga är:

Ja det finns, och ja det händer där jag bor.
Mina ungar vill göra det eftersom att deras kompisar gör det och ser barnen som kommit hit och knackar på. Vilken unge vill inte ha gratis godis liksom?

Vi har dock gjort upp i bostadsområdet vilken kväll det gäller och om man inte vill vara med hänger man bara upp en lapp. Alla är med på reglerna då vi föräldrar pratat med barnen i förväg.

Kommer det ett gäng undommar med en halsduk runt ansiktet är det uppenbart utnyttjade utav situvationen och blir därmed nekad....
Bus ?
Tja, då busar jag tillbaka.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

När jag var liten klädde vi ut oss till "påskkärringar" och samlade godis på skärtorsdagen. På allhelgona satte vi tända ljus på morfars grav och det var det.

Jag tycker inte att det är OK att dagens svenska ungar ska få godis av mig på både skärtorsdan och allhelgona samtidigt som länder som traditionen kom ifrån bara har en dag.
Påsken har presedens, och då blir den den som jag följer om jag ska välja att ge godis till grannars barn.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej jag skämtar inte, tar dom bus så får dom tåla att få hela huset neräggat, de är riktigt roligt att kasta ägg på hus, är nog jag som har mer roligt än barnen då haha

Fast kasta ägg är förstörelse, inte bus. Har du sett vad ett torkat ägg gör med en husfasad? Ofta man får måla om. Misstänker du bor i hyresrätt?

Nä, bus ska vara riktiga bus. Som barn gjorde förr. Förstörelse kan göras nån annan gång ock ska absolut inte uppmuntra barn till det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

@crew seven: det är föräldrarna som styr buset, skickar man med dem ägg eller toarullar
Barnen busar bara hos sådana de känner ändå, om föräldrarna uppfostrat dem...

Man kan faktiskt busa tillbaka, eller före

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Fast kasta ägg är förstörelse, inte bus. Har du sett vad ett torkat ägg gör med en husfasad? Ofta man får måla om. Misstänker du bor i hyresrätt?

Nä, bus ska vara riktiga bus. Som barn gjorde förr. Förstörelse kan göras nån annan gång ock ska absolut inte uppmuntra barn till det.

Vad gjorde barn för bus förr i tiden då? Vad menar du för bus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Vad gjorde barn för bus förr i tiden då? Vad menar du för bus?

Busringring är väl alla bus moder?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Väntar jag inte besök så kan de knacka eller ringa på hur mycket de vill, öppnar inte. Något godis tänker jag inte handla för att ge bort, då käkar jag upp det själv istället. ** över 50% (S) i området **

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Det brukar komma lite barn till oss och dom får alltid godis. Jag vill belöna alla människor som lyfter på röven, tar sig utanför hemmet och gör något för att få något.

Dessutom tycker ju barnen det är kul och spännande att klä ut sig och ringa på främmande dörrar och barn skall få ha kul ibland.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

så jäkla gött att man har en låst gång för att komma in till lägenheterna

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Har inte råd med godis, bor i Norge
Nej men skämt åsido, tankarna här om att det är bra att kidsen kommer ut slog mig lite.
Har alltid tyckt Halloween var kommersiellt skräp, men jag får nog köpa på mig lite ifall nån kommer hit. Det är de värda i så fall
Kul med Swec som faktiskt ändrar ens åsikter!

Mitt bästa minne var från 5 år sen när jag var ungkarl och hade bott i Oslo i ett par månader.
Snittade 125h övertid/mån så jag jag var helt förstörd när man kom hem, somnade på fläcken.
Vaknade av att nån ringer på dörren, öppnar och där står en förskräckt mor och unge med öppna munnar.
Hade i min yrvakenhet glömt att jag endast var iförd kallingar

Visa signatur

Citera för svar..