Visa signatur
---
Av någon anledning har jag en förkärlek för ljud som kommer ur trattar. Sedan tidigare har jag låtit renovera en gammal vevgrammofon som nu pryder vardagsrummet – vacker, men hopplöst opraktisk. Eftersom den är helt mekanisk utgör den inte mer än prydnad och det duger ju inte för en trattentusiast som mig!
Så jag drog igång ett litet projekt med målet att kunna strömma musik genom böjd plåt. Efter en del skruvande och klickande på Amazon, Tradera och diverse europeiska nischshoppar kan jag nu njuta av gammaldags ljud med metallisk överton – fast med Spotify som källa.
Lista över komponenter:
Högtalarelement: Tectonic Elements TEBM28C10-4/B BMR Full-Range
Tratthögtalare 1: ATM Claritone BBC (Köpt på Tradera för 900kr; tillverkad runt mitten av 1920-talet; det defekta originalelementen har ersatts av ovanstående högtalarelement)
Tratthögtalare 2: Sterling Baby (Köpt på Tradera för 520kr; tillverkad runt mitten av 1920-talet; fungerande originalelement är kvar)
Trälåda: Denna (storlek S) från Etsy
Kontakter, kablar, skruvar & muttrar: Diverse, främst inhandlat på Amazon
Styrkort: Up2Stream Amp (finns tydligen nu i v2.1)
Strömkälla: Gammal iPad laddare tillsammans med en USB-A <> USB-C kabel
Hela konkarongen drar ca 5W när man spelar på ~70% volym via Spotify. Så ingen strömtjuv direkt.
Ni kan få ett hum om ljudbilden här (den konverterade högtalaren. Den med originalelement spelar väldigt lågt och med väldigt dålig kvalitet ).
---
Trevligt och intressant "bygge"!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.