Permalänk

Commedore 64

Hej,

Har ett commedore 64 liggandes i en banan kartong hemma med lite tillbehör å spel å sånt. Vet inte om det fungerar och har inte riktigt tid eller ork att försöka få igång det. Men trots det, brukar det vara folk som vill ha det ändå här på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjortzzor:

Hej,

Har ett commedore 64 liggandes i en banan kartong hemma med lite tillbehör å spel å sånt. Vet inte om det fungerar och har inte riktigt tid eller ork att försöka få igång det. Men trots det, brukar det vara folk som vill ha det ändå här på forumet?

Är det ett skänkesobjekt? Har svårt att se att du inte blir av med det. Säljas blir ju svårare då du inte har koll på skicket, men kan tänka mig att folk behöver reservdelar oavsett.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

Finns nog en hel del folk som skulle vara intresserade. Jag t.ex...

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk
Medlem

Det går att kränga en C64 oavsett skick, då de flesta fel de kan drabbas av är rätt lätta att fixa för den som har lite handlag med elektronik, men det skulle defintivt löna sig att koppla upp och testa den först. Gör du inte det får du sälja den med antagadet att den är defekt, vilket givetvis kommer inbringa betydligt mindre pengar än att sälja en dator som är konstaterat fullt fungerande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack för input! Får fundera på vad jag ska göra med den. Skänka bort eller kolla om den fungerar och försöka kränga den.

Permalänk
Medlem

Klart intressantare om du kan testa funktion och även kolla vilken modell det är; äldre PCB sk. longboard eller nyare som är shortboard. De har nämligen något olika ljud och grafikchip, även om de nästan är 100% kompatibla.

Värt att tänka på är att vissa gamla nätagg pajjar med tiden så det finns en liten risk att du kysser något (minnena är speciellt känsliga) om det skulle vara halvdefekt, men det enda sättet att säkert undvika det är att låna ett testat fungerande eller skaffa modernt tredjeparts, och det kostar som halva försäljningspriset för datorn ungefär.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Som ovan talare nämnde så kör inte original-nätagget utan att ha mätt 5-volten under belastning. Om du tänkt sälja så finns det retrodatorgrupper på Facebook men för max klirr i kassan så är Tradera ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com