Testpilot: Cooler Master Mastercase SL600M – stilfullt chassi med modulär design

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Cooler Master Mastercase SL600M – stilfullt chassi med modulär design

Med Mastercase SL600M visar Cooler Master en nedskalad och stilfull sida av sig själva för entusiaster som inte jagar efter regnbågar. Testpiloten "Laine" tar en närmare titt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stilfullt (?) ..

Nja, smaken är som baken I guess.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Min stora fråga är följande, kommer den med sida utan glas?

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Jag gillar designen skarpt!

Hur ser ett stilfullt chassi ut i dina ögon?

Permalänk
Medlem

Jag må ha missat många chassin som kommit och gått genom årens lopp men för mig flög tankarna iväg mot gamla Apple G5. Om man konverterar G5 till ett rymdskepp alltså

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Samlooh: Jag gillar designen skarpt!

Hur ser ett stilfullt chassi ut i dina ögon?

Jag tycker ofta om avskalade chassin. Även om man kan säga att detta chassit är hyfsat avskalat så tycker jag verkligen inte om toppen och heller inte att sidan är svart. Just svarta sidan tycker jag är ett väldigt konstigt designval. Ett chassi som jag tycker mycket om är NZXT H500.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

Kanske inte är bästa jag sett men helt klart en av dom snyggast

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Gillar designen, kom att tänka på 2001: A Space Odyssey. Inte helt säker på varför dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Undrar om recensenten borde testat roterat CPU-kylningen 90 grader?
Det känns ju lite bakvänt att blåsa luften bakåt i lådan när det inte finns någon fläkt där
(å andra sidan: vänder man den 90 grader så blockas kanske insuget onödigt mycket av grafikkortet)

...

Hmm, jag kan banne mig inte bestämma mig vad jag tycker om chassit
Halvsnyggt, men lite för mycket fönsterglas och blandning av svart och vitt, samt kanske lite för billigt i detaljerna för de pengarna...
Dessutom Lite för stort och klumpigt för mina behov.
Innovativ kyllösning, men är den verkligen effektiv om man kör vanlig ATX-layout?
Dessutom kanske lite för svårbyggd i slutändan.
... men ändå har jag kvar lite ha-begär

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Roger W:

Undrar om recensenten borde testat roterat CPU-kylningen 90 grader?
Det känns ju lite bakvänt att blåsa luften bakåt i lådan när det inte finns någon fläkt där
(å andra sidan: vänder man den 90 grader så blockas kanske insuget onödigt mycket av grafikkortet)

Det är inte möjligt att rotera kylaren på mitt HEDT-moderkort, då det genast täcker minnesbanker.

GamersNexus testade däremot flera olika konfigurationer på ett mer professionellt sätt än vad jag har erfarenhet till.
https://youtu.be/CA-98cZyvz8?t=805 (13:25)

Roligt nog presterade deras tornkylare sämre när den var vriden efter luftflödet, mycket på grund av grafikkortets placering.

Detta skapar också en intressant frågeställning, är chassit verkligen inriktat för workstation-användare om större tornkylare vanligtvis inte är kompatibel med vertikal montering?

Permalänk
Medlem

Inget om GPU-temp vid vertikal montering? Cooler Master lovade tidigare likvärdiga temps vid som vid horisontellt läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Roligt nog presterade deras tornkylare sämre när den var vriden efter luftflödet, mycket på grund av grafikkortets placering.

Där ser man
Jo, måste rimligen vara grafikkortet som stör..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi men bör påpekas att det inte är idealt för CPU kylning med luftkylning när man kör skorstenseffekt eftersom värmen från GPU'n kommer stiga uppåt och om man monterar tornkylaren så att fläktarna blåser upp luft så kommer den ha insuget mot den varma luften som kommer från GPU'n. detta ger en ideal kylning av GPU'n men kanske 4-6 grader varmare för CPU'n. Så i detta chassi bör man alltså placera tornkylaren precis som i vilket chassi som helst men då blir den lite mindre effektiv i alla fall eftersom det sitter en täckplåt istället för en utblåsfläkt. Coolermaster har nog räknat med att en person som 2018 köper ett så här dyrt chassi kommer satsa på en AIO lösning eller t.o.m en custom loop lösning.

Tycker det är dåligt av Coolermaster att inte fixa en extra on/off switch baktill för nätaggregatet eftersom man nu inte kommer åt switchen på själva nätagget som ju sitter gömd framtill.

På mitt HAF X 942 Nvidia edition coolermaster chassi så är täckplåtarna riktigt tjocka och rejäla. Dåligt att täckplåten på denna är kexig och dessutom inte i silver som de andra sidorna med tanke på det höga priset.

Också snålt att man inte får med en riser-kabel till GPU'n. Med tanke på den omtanke om användaren man lagt vad gäller användarens möjlighet att hitta portarna framtill med något så unikt som en rörelsesensor som aktiverar lyset. Så undrar jag varför det inte finns motsvarande baktill? Tycker det borde finnas ett par vita lampor högst upp i chassit som belyser bakre delen av chassit så man kan se portarna där också, sådant har vi ju sett tidigare på Alienware datorer och något jag alltid gillat.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag tycker ofta om avskalade chassin. Även om man kan säga att detta chassit är hyfsat avskalat så tycker jag verkligen inte om toppen och heller inte att sidan är svart. Just svarta sidan tycker jag är ett väldigt konstigt designval. Ett chassi som jag tycker mycket om är NZXT H500.

Håller med om den svarta sidan, det kunde varit svagare tonat i någon färg som matcha bättre.

H500 är ett snyggt chassi sett till priset men jag personligen tycker att det ser lite billigt ut(materialmässigt, inte designen). Fast det är ju en helt annan prisklass också

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat @Laine med recensionen och produktbilderna i toppklass!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut. Men dammfilter man drar ut bakåt är tyvärr en fullständig dealbreaker för mig. Det är en av anledningarna till att mitt R4 kommer bytas ut vid nybygge till våren faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Mycket bra recension!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Inget om GPU-temp vid vertikal montering? Cooler Master lovade tidigare likvärdiga temps vid som vid horisontellt läge.

Svarar på min egen fråga med om temperaturer.

Källa: Gamers Nexus

CPU-temps

GPU-temps

Riktigt bra temps även för vertikal montering av GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ser riktigt snyggt ut. Men dammfilter man drar ut bakåt är tyvärr en fullständig dealbreaker för mig. Det är en av anledningarna till att mitt R4 kommer bytas ut vid nybygge till våren faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör påpekas att just detta dammfilter är 2 delat dvs när du drar ut filtret baktill så kan du efter att ha dragit ut halva filtret vika upp det och fortsätta dra ut resten. Så det behövs inte fullt ut lika mycket utrymme baktill för att kunna dra ut och sätta tillbaks dammfiltret som annars är gängse vad gäller filter som man drar ut baktill.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Svarar på min egen fråga med om temperaturer.

Du hade i och för sig redan fått svar i inlägget före din fråga (Laine länkade till samma video)
Men stort tack för sammanställningen och bilderna!

Intressant vad mycket bättre CPU-tempsen blev med vertikal GPU. Kanske inte så konstigt med ett botten-till-toppen flöde egentligen, men tydligare än jag trodde.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för artikeln. Har sett fram mot releasen. Nu blir det ett bygge med denna.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Någon som känner till maxhöjden på 200mm-fläktar i denna burk? Kikade på Noctuas hemsida och såg att NF-A20 (30mm) inte var kompatibel. Dock oklart om det är på grund av höjd eller monteringshålens placering.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD