Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Köp råd "Infinity GT-6"

För en som inte fixar att bygga ihop egna datorer men ändå vill ha en mer än kapabel speldator, så undrar jag om detta är ett okej köp för den prisklassen?

https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-6?category_...

För er som inte gillar länkar så är det:

Nvidia GeForce RTX 2080 Ti 11GB

Intel Core i9 9900K 5.0GHz Turbo (Vattenkylning)

Corsair Vengeance 16GB 3000MHz

Crucial MX500 - 500GB (SSD)

Färdigmonterad och testad för 27 990,00kr.

Så här ser min beställning ut efter att ändrat lite prylar och då hamnar prislappen på 33k.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home 64-bit
Antivirus: -
Office: -
RAM-minne: Corsair Vengeance 16GB 3000MHz
Solid state disk (SSD): Samsung 970 EVO - 1000GB (M.2 NVMe) 3400/2500MB/s
Hårddisk (lagring): -
Nätaggregat: Seasonic Focus+ Modular - 1000W (Gold 90%)
Chassi: Corsair Carbide 275R Tempered Glass - Black
Vattenkylning (CPU): Cooler Master MasterLiquid Lite 240 (dubbla kylare) - Halva priset!
Premium fläktar: Cooler Master MasterFan 120 (2 st extra Premium fläktar)
Ljudisolering: -
Nätverkskort (Trådlöst): 100/1000/Mbit Gigabit LAN
Belysning - chassi (LED): -
Kablage: -

Kan man köpa denna dator med gott samvete utan att känna sig lurad?
Vänligen

Permalänk
Medlem

Så länge du kör på faktura. Kolla andra trådar angående Greattech. Skulle själv ALDRIG köpa därifrån för så mycket pengar. Får säkert rätt saker till slut om du har tur. Men man vill ha bra support när man lägger sådana belopp.

Glöm inte att Inet, webbhallen o andra aktörer också bygger ihop åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Samma dator, förutom en annan CPU-kylare (samma modell men 240 mm radiator istället), på Inet kostar 26199:-
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11919231/

Så nej det är nog inte värt det.

Sen kan du ju ändra mot de delar du vill ändra på, samt lägga till andra, och självklart även montering.

EDIT:

Tror jag fick med dina ändringar:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11919241/

Typ samma pris, men själv skulle jag hellre beställa ifrån Inet än de andra...

Permalänk

@loefet: Tack för bra feedback! Inte mycket skillnad till pris. Visste inte Greattech hade så dåligt rykte. Det som lockade mest var just att de har sakerna i lager och är redan att hämtas inom ett par arbetsdagar. Jag har läst om diverse förseningar och missnöjda kunder gällande inet och webbhallen här på forumet men ska höra av mig till dessa om kolla om de har nån ETA.

Vänligen

Permalänk
Medlem

@loefet: två nätagg?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av okunnig89:

@loefet: Tack för bra feedback! Inte mycket skillnad till pris. Visste inte Greattech hade så dåligt rykte. Det som lockade mest var just att de har sakerna i lager och är redan att hämtas inom ett par arbetsdagar. Jag har läst om diverse förseningar och missnöjda kunder gällande inet och webbhallen här på forumet men ska höra av mig till dessa om kolla om de har nån ETA.

Vänligen

Jag skulle absolut gått på datorn @loefet byggde ihop från inet. Men han har råkat lägga till 2st nätagg. Så ta bort ett där och du spar ögonblickligen 1800 spänn. Dessutom är 1000W nätaggregat till den builden helt bortkastat om du inte tänkt köra dubbla grafikkort. Då kan därmed lugnt gå ner till 750W nätaggregat av riktigt hög kvalitet och spara ytterligare 600:- som annars hade spenderats i onödan. https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Nu är det helt plötsligt 2400:- billigare än Greatech och från en affär med bättre renome.

Några av dem slantarna hade jag nog lagt på en bättre kylare till CPUn när du ändå är uppe i denna prisklass. Kolla också för gudsskull upp recensioner på grafikkortet så du får ett 2080 ti med en riktigt tyst kylare - för de pengarna vill man inte ha något som låter som en lövblås.

Bara för att förtydliga, jag vet inte om just MSIs modell är bra eller dålig, jag menar bara att det är viktigt att kolla upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Tror SweClockers har fri frakt på inet med. Får lägga till de om de inte tagit bort det

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Tror SweClockers har fri frakt på inet med. Får lägga till de om de inte tagit bort det

Tänkte bara flika in att just nu har Inet fri frakt i samband med sn lagerflytt, så om OP beställer dom närmaste dagarna borde det inte vara något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xyborg: @nao132:
Oops, tyckte det blev lite dyrt då utan modifieringarna för skillnaden större innan. Tack för att ni hittade felet.
Kan ju även spara mer genom att använda andra komponenter för den delen. Typ klenare nätagg, liknande moderkort, grafikkort, etc.

Ville mest påvisa att Greattechs produkt var lite missvisande så de skrev att den var ju så billig för det var 6000:- rabatt för tillfället, men när man kan köpa den till samma pris/billigare någon annan stans utan några "rabatter" så är det ju värt att kolla upp saker och ting innan man köper något så ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte satt den CPUn på svältdiet när det kommer till RAM-minne. 1GB per tråd låter snålt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@trebrecks:

fraktfritt är knutet till Inet-kontot och inte som artikel som det var förr

info om hur man aktiverar fraktfritt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Dracc: Mer än 16GB minne är fullständigt bortkastat på en speldator. Då spelar det ingen roll hur många trådar processorn har

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Dracc: Mer än 16GB minne är fullständigt bortkastat på en speldator. Då spelar det ingen roll hur många trådar processorn har

På samma sätt som mer än 8 (egentligen ~5) trådar är bortkastat på en speldator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Stort tack för alla svar! Har varit i kontakt med både webbhallen och inet i morse och i9-9900k var "månader" bort enligt bägge, det orkar jag inte vänta på. Får helt enkelt välja att lite på greattech och gå nån tusing back i detta fall.

Vänligen

Permalänk
Skrivet av okunnig89:

Stort tack för alla svar! Har varit i kontakt med både webbhallen och inet i morse och i9-9900k var "månader" bort enligt bägge, det orkar jag inte vänta på. Får helt enkelt välja att lite på greattech och gå nån tusing back i detta fall.

Vänligenj

Jag skulle ringa till greattech och höra så att dom verkligen har den där datorn i lager för säkerhets skull innan man beställer därifrån. Fast jag skulle ju aldrig beställa därifrån endå för såna summor men förstår att du inte vill vänta i månader för att få datorn

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Eller så byter du bara processor till typ en 8700k med helt klart likvärdig prestanda till mycket bättre pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

@Hablam: Det hade jag kunnat tänka mig men tyvärr sa de att väntetiden för RTX 2080 Ti var ungefär den samma och där vill jag gärna inte byta ner mig.

Permalänk
Medlem

Man bli ju nyfiken på varför alla är misstänksamma mot greattech, är det egna erfarenheter eller vad bygger ni det på? Går själv i datorköp och kolla både där o inet, webhallen, dustin home och komplett. Men klart man drar öronen åt sig när man läser den här tråden.

Permalänk
Medlem

Känner 2st som köpt varsin burk därifrån nyss. Snabb leverans, bra paketerat och helt OK kurs på grejerna.
Sen vet man ju inte hur supporten är vid problem, men än så länge är båda nöjda.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Jag tror inte att det är några problem med att beställa där.
Allt handlar om att det kanske är 1-2-3-4-5 anställda där som ibland kanske inte hinner med och då kommer alltid dom missnöjda kunderna att skriva skit om företaget.
Det går inte att jämföra med de större som elgiganten komplett netonet osv, men där kommer du också att hitta missnöjda kunder men om 100.000 skriver bra om ett företag och 1000 dåligt så märks det inte.
Men om 1000 skriver bra och 100 hundra dåligt så märks det.
Thats what i think.
Har inga erfarenheter av dom.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

Man bli ju nyfiken på varför alla är misstänksamma mot greattech, är det egna erfarenheter eller vad bygger ni det på? Går själv i datorköp och kolla både där o inet, webhallen, dustin home och komplett. Men klart man drar öronen åt sig när man läser den här tråden.

Om företaget överlag förefaller seriöst handlar det nog mer om att vissa tar sin butikslojalitet ett snäpp för långt. Inet, Komplett, Dustin, Webhallen, och så vidare, är alla erkända aktörer på marknaden och har tillsammans en djup kundbas på SweClockers. Om det då dyker upp en relativt okänd faktor som konkurrerar i mindre skala är det väldigt lätt att avvisa denne, för där man själv handlat är ju grymt bra.

Huruvida Greattech är bra eller ej vågar jag inte svara på. Men att nästan automatiskt hävda dem som dåliga, istället för okända, är att gå lite för långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag tror inte att det är några problem med att beställa där.
Allt handlar om att det kanske är 1-2-3-4-5 anställda där som ibland kanske inte hinner med och då kommer alltid dom missnöjda kunderna att skriva skit om företaget.
Det går inte att jämföra med de större som elgiganten komplett netonet osv, men där kommer du också att hitta missnöjda kunder men om 100.000 skriver bra om ett företag och 1000 dåligt så märks det inte.
Men om 1000 skriver bra och 100 hundra dåligt så märks det.
Thats what i think.
Har inga erfarenheter av dom.

Oklart om du skrev dubbelfel eller om du tänkt fel.
100 000 bra / 1000 dåligt = 1 procent dåligt
1000 bra / 100 dåligt = 10 procent dåligt

OnT: Jag har inte egen erfarenhet av Greattech av tudelad anledning; jag har läst för många skräckhistorier om dem och deras priser har aldrig matchat inet eller någon annan större aktör när jag varit på jakt efter något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6