Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Permalänk
Medlem

Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Källa:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/11/02/senast...

Måste erkänna att jag är lite besviken, även om dom inte har något val. Hoppas att dom överklagar.

Nyhet: Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Verkar inte som om det skulle hjälpa om det stämmer som dom skriver, att dom personer som bestämmer om överklagan får gå till HD har kopplingar till upphovsrättsindustrin. Äckligt.

Permalänk
Medlem

Många universitet använder/ger åtkomst åt Scopus-databasen som jag förstår är en Elsevier-produkt. Tycker att om man har en roll där det är möjligt, så bör man lyfta frågan om det verkligen är sådana här saker man vill stödja som lärosäte. Jag vet att jag ska göra det iallafall... Sen att det förmodligen är förgäves är väl en annan historia.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det bara handlar om DNS eller om det är på lager3 nivå?
Vilka sidor handlar det om eller det går man inte ut och säger pga "reklam" för fildelningssidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Någon som vet om det bara handlar om DNS eller om det är på lager3 nivå?
Vilka sidor handlar det om eller det går man inte ut och säger pga "reklam" för fildelningssidorna?

Jag vet inte, men det är flera som fortfarande kommer in på dom specificerade sidorna så blockeringen har inte trätt i kraft ännu. Men en enkel DNS ändring omintetgör ju Bahnhofs blockering så det hela är ju väldigt tandlöst såvida det inte är en väldigt oinsatt som försöker nå dom blockerade sidorna.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Någon som vet om det bara handlar om DNS eller om det är på lager3 nivå?
Vilka sidor handlar det om eller det går man inte ut och säger pga "reklam" för fildelningssidorna?

Enbart DNS, och går man till sidan så finns det även instruktioner om hur man kringgår det med VPN (egentligen ska byte av DNS-server ha samma effekt).

Bahnhof har inte haft mycket val här. Väljer de att gå den andra vägen så finns det stor chans att de stöter på belopp i mångmiljonklassen, speciellt då de inte ser hur de skulle vinna mot de jäva domarna.

Permalänk
Medlem

Skrämmande med såna giriga företag som kan influera med korruption.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Permalänk
Medlem

Precis, och det står ju liknande saker när man besöker en av de blockerade sidorna, samt att de länkar vidare till mer info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Precis, och det står ju liknande saker när man besöker en av de blockerade sidorna, samt att de länkar vidare till mer info

Det är ju också en sak som är lite i gråzonen. Dom har blivit ålagda av domstol att blockera sidorna. Kommer dom då undan med att berätta hur man går runt det?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det är ju också en sak som är lite i gråzonen. Dom har blivit ålagda av domstol att blockera sidorna. Kommer dom då undan med att berätta hur man går det?

De ger ju ett argument för sin sida, att använda VPN eller alternativ DNS är ju inte olagligt eller något konstigt. De förklarar ju bara hur det fungerar, svårt att tro att det skulle ge några märkbara juridiska konsekvenser.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Och eftersom Bahnhof är Bahnhof så har de även slängt in en extra sida på blockeringslistan: Elseviers hemsida

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Skrämmande med såna giriga företag som kan influera med korruption.

Ja lite skrämmande och nu handlar det så klart inte om att nå de få personer som laddar ner filmer utan att köpa censur som ett verktyg av politikerna.

När man väl har censur kan man kontrollera folks åsikter och bestämma över alla länders val och tillsätta de regeringar man själv känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Och eftersom Bahnhof är Bahnhof så har de även slängt in en extra sida på blockeringslistan: Elseviers hemsida

Haha jag skrattade verkligen högt när jag följde länken till Elsevier och fick upp deras sida. Bahnhof är både tuffa och har faktiskt en lite mörk humor.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Fake news.. inget domstolsbeslut!! Bahnhof väljer att blockera sidorna i deras DNS efter att fått åtalet skickat till sig. Att slåss o en korrumperad domstol är dyrare än att filtrera sin egen DNS, speciellt om man dessutom säger åt kunderna att sluta använda den egna DNSen och gå över till en oberoende.

Eftersom så mycket tryck ligger på IPSer att agera poliser tycker jag att alla ska sluta använda tjänster tillhandahållna av IPSer förutom själva nätanslutningen. Skydda er själva genom att använda oberoende aktörer som Cloudflare, Google mfl

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni missade att rapportera att Bahnhof infört lite extra blockeringar:

https://torrentfreak.com/swedish-isp-protest-site-blocking-by...

Lite jobbigt om man sitter och gör sin c-uppsats bara.

Permalänk

Ja, detta är ingen rolig utveckling. Bekämpa gärna kriminalitet på nätet, men det måste för bövelen göras från rätt ända.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara låta mig vara!!!!!!!!!!

Satan vad jobbiga dom är.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ni missade att rapportera att Bahnhof infört lite extra blockeringar:

https://torrentfreak.com/swedish-isp-protest-site-blocking-by...

Lite jobbigt om man sitter och gör sin c-uppsats bara.

Det är ju dock bara att trycka på forward längst ner
Men bra och kul sak ändå, dålig PR kan dom gärna få.

Permalänk
Inaktiv

Minns när media var i full fart att hata kina för deras censur. 10 år senare så år sverige själva i full fart!

Äckligt.

Detta borde gå varmt i media. Men dom vill ju själva pressa fram censur av sina nykomna alternativa konkurrenter så lär ju inte göra någon stor cirkus av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att vi borde stänga ner hela internet för allmänheten så man inte riskerar att trampa någon på tårna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd

Det är så här det börjar sen blir det politiskt där man kan styra informationen som går ut till användare och det bara stramas åt till vi når en “Nordkorea“ standard och hela internet är åt helvete ...bra jobbat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att tillgång till databaser med vetenskapliga artiklar är snordyrt. Och jag menar inte väldigt mycket snordyrt utan något förjävulskt jävla idiotiskt snordyrt.

Lunds universitet betalade t.ex. nästan 36.000.000 kronor för tillgång till sina elektroniska resurser. Jag vet inte hur stor del av dessa som specifikt gick till dessa databaser men enligt personal är det "tiotals miljoner".

Tiotals miljoner. Varenda år. Ett universitetsbibliotek.

Giriga jävlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Vill bara flika in att tillgång till databaser med vetenskapliga artiklar är snordyrt. Och jag menar inte väldigt mycket snordyrt utan något förjävulskt jävla idiotiskt snordyrt.

Lunds universitet betalade t.ex. nästan 36.000.000 kronor för tillgång till sina elektroniska resurser. Jag vet inte hur stor del av dessa som specifikt gick till dessa databaser men enligt personal är det "tiotals miljoner".

Tiotals miljoner. Varenda år. Ett universitetsbibliotek.

Giriga jävlar.

Är inte det småpengar ändå?
Med tanke på de enorma summor staten stjäl från mig varje år som bara går till skit.

Permalänk
Medlem

Byt DNS och surfa vidare utan problem, tar max 2 minuter

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Snart förbjuds fakta och obekväma åsikter från Internet. Vänta... Det sker redan i rasande takt på sidor som Facebook, Twitter, Youtube, Google och andra globalistsidor.

Permalänk
Medlem

Alla ISP bolag borde gå ihop och börja blocka fler sidor. Sidor som tillhör filmindustrin och deras tjänster.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Gällande vetenskapliga artiklar är det ofta enkelt att maila upphovsmakarna och fråga om du kan få läsa artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vi bygger vårt ett eget internet! Jag har redan kastat en tp-kabel ut genom fönstret, gör likadant ni med och så kopplar vi ihop. Nå The Deep web fungerar än så länge och det måste till hård censurering är att komma åt denna, politikerna vill dock göra detta.

För ni som ej känner till Deep web: Deep web är en term för den del av internet som inte indexeras av sökmotorer. Deep web uppskattas vara åtminstone 4 000–5 000 gånger större än det synliga nätet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Deep_web
Deep web har inget med olagligheter att göra, man vill dock inte skylta med alla webblösningar som endast är till för några få kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Snart förbjuds fakta och obekväma åsikter från Internet. Vänta... Det sker redan i rasande takt på sidor som Facebook, Twitter, Youtube, Google och andra globalistsidor.

Du glömde räkna med Sweclockers som med valt att censurera fel åsikter/politik.

En intressant sida är Gab som är en kopia av twitter som stängdes ner för att en av deras användare var terroristen i Pittsburgh, att de fördömde attacken och att han även hade konto på twitter och andra sidor spelade tydligen ingen roll.