Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är nästan ingen som har 45 minuter till centralorten i landet. 87 % bor i tätort och 98,5 % har max en 10 minuters bilresa till närmsta livsmedelsaffär. Några som bor några km in på en skogs-/grusväg har såklart en bit till närmsta busshållplats, men dessa är kanske 1-2 % av en landsbygdskommun.

Jag var inte helt allvarlig med vad jag skrev. Trodde det var tydligt men det är förstås svårt att bli förstådd över nätet.

Sen vet jag inte vart dina siffror kommer ifrån men bara för att man har nära till en matbutik betyder det inte att man har nära till arbetet. Personligen tar det åtta minuter med bil till närmsta butik men inte fan finns det några jobb i den hålan :(. Jag och de allra flesta här i området har minst en halvtimme till närmsta arbetsgivare.

Skrivet av Dunde:

Man kan ju trösta sig med att man hade "rätt" när man ligger under hjulen på den SMS:ande rumänske lastbilachaffisen.

Fast det är inte ett argument mot att cykla vintertid utan snarare ett argument mot att cykla överhuvudtaget på bilväg. Ett ämne som kan vara värt att diskutera men det har egentligen inget med den här tråden att göra.

Skrivet av Broken-arrow:

Kan du ge källa på på man måste kolla flera olika tester på dubbdäck (enda är råd att köpa däck av svensk handlare och inte dom billigaste). Inte något lagkrav vad jag vet på det måste vara bäst i test däck (sen brukar olika däck vara rätt olika, vissa är mer lättrullade andra mer för snö och vissa för is och/eller snö).

Jag menade inte att man skulle nöta alla tester och (trots mitt ordval) menade jag inte heller att man prompt skulle vara tvungen att välja det allra bästa. Min poäng var bara att man bör/ska kolla litegrann så att det man köper inte är rent skräp. Och om man nu inte skulle ha kollat det i förväg så kan man förstås testa det lite försiktigt i verkligheten.
Det stämmer också att flera av testerna sker under förhållanden som skiljer en del från verkligheten men det kan ändå ge ett hum om vad man kan satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag var inte helt allvarlig med vad jag skrev. Trodde det var tydligt men det är förstås svårt att bli förstådd över nätet.

Sen vet jag inte vart dina siffror kommer ifrån men bara för att man har nära till en matbutik betyder det inte att man har nära till arbetet. Personligen tar det åtta minuter med bil till närmsta butik men inte fan finns det några jobb i den hålan :(. Jag och de allra flesta här i området har minst en halvtimme till närmsta arbetsgivare.

Trodde jag inte heller, men det var inte heller du som sa att du hade 45 minuter till stan. De flesta som bor lite avsides har däremot bussar eller t.o.m. tåg de kan ta, om arbetstiderna passar. Du har säkert grannar som åker buss 40 minuter istället för att ta bilen. Att pendla långt är inget man kommer ifrån i storstadsregionerna så det är en verklighet i hela landet. Det är inte så att de som äger bil i storstadsregionerna låter de stå och samla damm eller har nära till jobbet.

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

En sommarcykel och en vintercykel med dubbdäck, både fram och bak.
Cyklar 5km enkel väg varje dag oavsett väder, lite jobbigt var det när det var 10cm klibbsnö vissa dagar förra vintern men fram kom jag ändå lite extra svettig.
Efter 6 vintrar är det förhoppningsvis sista vintern med skräpet från Skeppshult, så då blir det att satsa på lite mer på kvalitet, så att inte ekrarna drar sig ur fälgen och att det blir en större ram.
Gummit har ju spruckit upp på nästan alla ställen men så är väl däckgummi idag så hoppas däcken klarar vintern.

Min Skeppshult är nog 34 år gammal nu men den fungerar fortfarande bra men jag är sugen på att köpa en modernare cykel med lite fler växlar. Eftersom den här har varit så bra så tänkte jag köpa en ny Skeppshult men kvaliteten kanske inte är lika bra längre?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Nej, enbart på sommaren.
På vintern blir det bil, buss eller fyrhjuling, då jag bor på landsbygden och det tenderar till att bli rejält med snö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara några problem så länge man inte bromsar eller svänger, jag cyklade 3 km till jobbet under två år

Permalänk
Medlem

Har alltid cyklat året runt, oavsett väder, men de senaste tre vintrarna har jag faktiskt dragit omkull en gång per vinter, vilket har fått mig att bli lite mer restriktiv gällande väglaget. Nu håller jag mig ifrån cykeln när det finns risk för "svart halka" och lössnötäckt is. Måhända håller jag faktiskt på att komma till insikten att jag inte är odödlig nu när jag börjar närma mig de 40 ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Rekordmedlem

Cyklar året runt men inte lika mycket rena nöjesturer på vintern, jag har flera cyklar och väljer efter väder då de har lite olika utrustning och däck, på vintern blir det mest åkande på MTB eller dubbdäck om jag inte vet att det är sommarväglag och ingen nederbörd i närtid.

Naturligtvis har jag bra belysning och oftast flera olika eftersom jag helst vill ha dynamoljus på alla cyklar av säkerhetsskäl då det ska finnas nått som "bara fungerar jämt" och dessutom brukar jag ha både fjärr och vidvinkel batteriljus och ibland även hjälmlampa, har ofta även 2 bakljus då jag brukar montera på nån liten batterilampa på hjälmen s bakkant också.
Det kan alltså finnas 3 lampor monterade framåt på cykeln då jag saknar nån bra belysning som har avbländningsfunktion så man inte bländar för mycket när man lyser bilarna

Är det nån som vet av nån verkligt bra belysning som lyser upp typ 100 m och dessutom klarar en vägbredd och har avbländningsfunktion och gärna batteritid på över 10 timmar på full effekt ?

Jag gillar inte när det är lös snö på is eller byig sidvind och byig sidvind är det enda som ffått mig att avbryta en tur för jag vågade helt enkelt inte vara på vägen pga den b"bredd" som krävdes för att kompensera vindbyarna.
Eftersom jag bor alldeles vid Vänern så är inte bil nått direkt bättre alternativ heller om det inte går att cykla för när det snöar så snöar det ibland oerhörda mängder och ibland går det inte ens att ta sig fram med plogbil eller traktor för att rensa vägarna och då är man insnöad hemma och annars är vägarna farbara både med cykel och bil.

Jag har däremot haft ett sug efter att skaffa en trike både för att lasta mer på och för att inte riskera att välta på vintern, en Azub Ti-Fly står högt på min vill ha lista ....
Men en Azub FAT kanske egentligen är den optimala vintercykeln (och då dessutom i elcykelutförande...)

Med el >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Brukar inte vara några problem så länge man inte bromsar eller svänger, jag cyklade 3 km till jobbet under två år

Eller lutar cykeln åt något håll.

Skrivet av Crazy Ferret:

Har alltid cyklat året runt, oavsett väder, men de senaste tre vintrarna har jag faktiskt dragit omkull en gång per vinter, vilket har fått mig att bli lite mer restriktiv gällande väglaget. Nu håller jag mig ifrån cykeln när det finns risk för "svart halka" och lössnötäckt is. Måhända håller jag faktiskt på att komma till insikten att jag inte är odödlig nu när jag börjar närma mig de 40 ...

Det här jag märkt när jag cyklat på vintern.

När man håller på att ramla, vurpa mm ska båda benen genast bort från pedalerna så man kan ta emot med skorna och vara beredd att släppa styret helt. Mycket lättare att hålla sig upprätt utan skador om man INTE klamra sig fast vid cykeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Eller lutar cykeln åt något håll.

Det här jag märkt när jag cyklat på vintern.

När man håller på att ramla, vurpa mm ska båda benen genast bort från pedalerna så man kan ta emot med skorna och vara beredd att släppa styret helt. Mycket lättare att hålla sig upprätt utan skador om man INTE klamra sig fast vid cykeln.

Vet ju att det finns dubbdäck till cyklar, min kompis har sådana, men som han brukar säga, "när det är dags att sätta på dubbdäcken, då tar jag bilen." (because logic xD)

Permalänk
Medlem

Har ingen bil, cyklar till jobb och affär etc året runt i småstad. Dubbdäck vintertid(schwalbe marathon winter 50-622). Bra belysning är viktigt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Datavetare

Har ca 10 km till jobbet och tar cykelturen som ett lättare träningspass.

Cyklar året runt, någon km är genom skogen och där får man ta i lite när det snöat då sträckan inte plogas. Fungerar med MTB (och ca 10 års tävlande i motocross är nog ingen nackdel när man ska hålla balansen i snömodden, hjälm är en självklarhet...).

Är det riktigt skitväder finns det tusentals andra som tänker ta bilen, i det läget står valet mellan att jobba hemifrån eller helt enkelt klä sig efter rådande situation då jag avskyr att sitta i bilkö.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När September kommer så är jag redan inställd på vinter :-). Under denna tid surfar man runt på bikediscount, chainreaction bara för att nämna några för att hitta bra cykeldelar inför nästa sässong, det vill säga sen maj till sen augusti. Under vintern september till sen maj plockar man ner cykeln flera gånger likt en server och putsar den trimmar den så den blänker och blir snabbare än snabb inför nästa riktiga cykelsässong. Att cykla under plus 15 i regn och snö aldrig i livet, då går jag hellre 😂. Man måste ha en skruv lös eller en härlig dödslängtan om man frivilligt cyklar på snö och is. Livsfarligt 😂👍

Permalänk
Medlem

Räcker med en vinter i Uppsala så är cykeln slut. Saltet har pajat både växlar och kedja på flera cyklar.
Förbannar saltet.
* Ska tillägga att jag alltid cyklar, för jag har inget körkort....än.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Väljer bilen även fast har typ 2.5~3 km till jobbet då jag ofta behöver ta bilen och åka iväg på kundbesök och dylikt. Annars hade jag gärna cyklat lite oftare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har en vintercykel med dubbdäck. Tröttnade på att byta däck två gånger om året. Sist jag köpte dubbdäck gjorde jag misstaget att köpa för feta däck. Dom fick inte plats under stänkskärmarna. Snål som jag är så vill jag slita ut dom. Lösningen blev en gammal cykel med 635 mm. hjul. Där fick jag plats med 622 mm. hjulen från den ordinarie vintercykeln. Jag använder cykeln mycket. Ny forskning visar ju hur nyttigt det är att röra på sig. Bra för miljön och bilen också. Bilen mår bäst i varmgaraget på vintern och slipper då bada i saltlaken på vintervägarna. En sak som irriterar en aning är dessa elcyklar som swichar förbi i uppförsbackarna. Jag tycker att jag som flåsar med egen kraft borde kunna få bidrag till cykel jag med. Nu får jag i stället vara med och betala andras cyklar. En tröst är ju att dom istället för elcykel kanske åkt bil i stället med alla nackdelar bilen medför. Och jag får ju bättre kondis än dom med elcykel. Som jag skrev har jag bil jag med. Men jag använder den bara när jag är tvungen. Borde kanske skaffa cykelkärra för att bli ännu mindre beroende av bilen?

Permalänk
Skrivet av stigw:

Jag har en vintercykel med dubbdäck. Tröttnade på att byta däck två gånger om året. Sist jag köpte dubbdäck gjorde jag misstaget att köpa för feta däck. Dom fick inte plats under stänkskärmarna. Snål som jag är så vill jag slita ut dom. Lösningen blev en gammal cykel med 635 mm. hjul. Där fick jag plats med 622 mm. hjulen från den ordinarie vintercykeln. Jag använder cykeln mycket. Ny forskning visar ju hur nyttigt det är att röra på sig. Bra för miljön och bilen också. Bilen mår bäst i varmgaraget på vintern och slipper då bada i saltlaken på vintervägarna. En sak som irriterar en aning är dessa elcyklar som swichar förbi i uppförsbackarna. Jag tycker att jag som flåsar med egen kraft borde kunna få bidrag till cykel jag med. Nu får jag i stället vara med och betala andras cyklar. En tröst är ju att dom istället för elcykel kanske åkt bil i stället med alla nackdelar bilen medför. Och jag får ju bättre kondis än dom med elcykel. Som jag skrev har jag bil jag med. Men jag använder den bara när jag är tvungen. Borde kanske skaffa cykelkärra för att bli ännu mindre beroende av bilen?

Ja, håller helt med. Vad som sägs är det fler som redan cyklar mycket som utnyttjar bidraget och uppgraderar till ny cykel. Så bidraget hade troligen gett bättre effekt om även vanliga cyklar hade bidrag (gärna mer, för dessa är ju ännu bättre för miljön).

Fungerar vinterdäcken bra för dig? bor du norr ut (bor själv i mellan/södra Sverige)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Brukade cykla året runt, hade en uppsättning med dubbdäck. Jäkligt kul att cykla i snön tycker jag ändå fast det går lite trögare. Tyvärr så blev cykeln stulen och då la jag av

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Har alltid cyklat, året runt. Nu har jag ju visserligen flyttat till Malmö så vinter är liksom inget prolem här nere.

Jag tycker det är skönt att "komma igång" lite innan jobb eller skola, är väldigt trögstartad på morgonen.

Permalänk
Medlem

re

Bor i närförort i Stockholm och jobbar mitt i City att köra bil till jobbet är inte att tänka på då det dels är en jävla kö och parkering och tull skulle kostar mig närmare 400:- om dagen.

Att stå och trängas på bussen för att sedan byta till en ännu proppfullare tunnelbana är inget som lockar mig heller så cyklar till jobbet året runt har 1,5 mil enkelväg. Vid snökaos försöker jag jobba hemma men skulle jag vara på jobbet så vet jag iallafall att jag kommer hem det gör man inte om man tänkt åka buss för busstrafiken i söderförort brukar man vara bra på att ställa in.

Permalänk

Bor i Stockholm och cyklar året runt. I perioder kan det bli jobbigt att ta sig fram under vintern men oftast funkar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Norrbotten, cyklat året runt senaste 15 åren, inga vinterdäck. Klart det blir lite kämpigt när det snöat 20-30cm över natten men går gör det minsann, man får trampa lite hårdare.

#humbleBrag typ?

Permalänk
Medlem

Vinterdäck

@Broken-arrow: Vinterdäck fungerar väldigt bra. Jag har inte åkt omkull någon gång. Nu är jag Pensionär men jag har alltid cyklat till jobbet. Så hur länge jag använt dubbdäck försvinner i historiens mörker. Däcken jag har nu är fabrikat Schwalbe. I sista Råd&Rön var det test av vinterdäck för cyklar. Du hittar nog tidningen på biblioteket. Jag bor nu i Härnösand. Kallas även Öbacka. Början på Höga kusten och därav jobbiga uppförsbackar. Flera som cyklar nu. Men en stående fråga om man kommer till något möte är: "Cyklar Du i dag med". Alla andra åker bil. Dom har nog lite dåligt samvete. När jag jobbade så fick jag konstiga kommentarer ibland för att jag cyklade. Har bott på många orter i Sverige men ingenstans tidigare har någon kommenterat att jag cyklar. Tvärsom, när jag bodde i Falun kände jag stockholmare. En tyckte det var så bekvämt med cykel för han behövde inte hålla ordning på vilka bussar eller tunnelbana han skulle åka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Räcker med en vinter i Uppsala så är cykeln slut. Saltet har pajat både växlar och kedja på flera cyklar.
Förbannar saltet.
* Ska tillägga att jag alltid cyklar, för jag har inget körkort....än.

Hur ofta tvättar du cykeln på vintern?

Jag själv cyklar fram tills snön ligger, då ger jag mig på kollektiva färdmedel.

Vintertid tvättar jag cykeln 1 gång i veckan, precis som när jag hade bil, allt för att stå emot det där förbenade saltet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Så länge cykeln är skött, det är plogat och man är rätt klädd så går det ju bra.

När jag gick i gymnasiet så var det inget val, hade ju ingen riktig lust att traska de 4 km jag hade till/från bussen, cykeln var det bättre alternativet då. På universitetet i Luleå så hade jag som gräns på -25°C eller kallare innan det var dags att tänka på att ställa cykeln.
Apropå dubbdäck så har jag aldrig använt några, har ju dock inte hindrat mig att cykla på sjöar med blankis, m.m. utan problem.

För övriga så hänvisar jag till regelverket för cyklister, i synnerhet regel #9 annars #5 i detta fallet
http://www.velominati.com/the-rules/

Permalänk
Medlem

Japp, men bor dock i skåne/Malmö så vet knappt vad snö är, slask däremot är jag bekant med :D.

Men för mycket snö/is så får cykeln stå hemma.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Appropå vintercyklingsutrustning så kan jag rekommendera styrmuffar för de som ännu bara upptäckt dubbdäck.
Styrmuffar är oerhört praktiskt då de inte bara skärmar av vinden och värmer så mycket att man kan ha tunnare handskar än man annars kan ha tex fingervantar i stället för tumvantar, man tjänar minst "5 grader" eller hur man nu ska säga.
Styrmuffar skyddar dessutom mot snö och is i reglagen, Biltemas är väldigt prisvärda och rekommenderas varmt till alla vintercyklister

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/styrmuffar-universal-2...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.