Det är nästan ingen som har 45 minuter till centralorten i landet. 87 % bor i tätort och 98,5 % har max en 10 minuters bilresa till närmsta livsmedelsaffär. Några som bor några km in på en skogs-/grusväg har såklart en bit till närmsta busshållplats, men dessa är kanske 1-2 % av en landsbygdskommun.
Jag var inte helt allvarlig med vad jag skrev. Trodde det var tydligt men det är förstås svårt att bli förstådd över nätet.
Sen vet jag inte vart dina siffror kommer ifrån men bara för att man har nära till en matbutik betyder det inte att man har nära till arbetet. Personligen tar det åtta minuter med bil till närmsta butik men inte fan finns det några jobb i den hålan :(. Jag och de allra flesta här i området har minst en halvtimme till närmsta arbetsgivare.
Man kan ju trösta sig med att man hade "rätt" när man ligger under hjulen på den SMS:ande rumänske lastbilachaffisen.
Fast det är inte ett argument mot att cykla vintertid utan snarare ett argument mot att cykla överhuvudtaget på bilväg. Ett ämne som kan vara värt att diskutera men det har egentligen inget med den här tråden att göra.
Kan du ge källa på på man måste kolla flera olika tester på dubbdäck (enda är råd att köpa däck av svensk handlare och inte dom billigaste). Inte något lagkrav vad jag vet på det måste vara bäst i test däck (sen brukar olika däck vara rätt olika, vissa är mer lättrullade andra mer för snö och vissa för is och/eller snö).
Jag menade inte att man skulle nöta alla tester och (trots mitt ordval) menade jag inte heller att man prompt skulle vara tvungen att välja det allra bästa. Min poäng var bara att man bör/ska kolla litegrann så att det man köper inte är rent skräp. Och om man nu inte skulle ha kollat det i förväg så kan man förstås testa det lite försiktigt i verkligheten.
Det stämmer också att flera av testerna sker under förhållanden som skiljer en del från verkligheten men det kan ändå ge ett hum om vad man kan satsa på.