Permalänk
Medlem

Hjälp router/wifi

Hej alla kunniga!
Skulle behöva lite hjälp med mitt trådlösa nätverk. Har aldrig varit någon höjdare på detta och just nu vet jag ärligt talat inte ens var jag ska börja...

Jag har en router (tp-link Archer c5400) kopplat till mitt fibermodem och det har alltid varit väldigt svajigt. Jag uppfattade det som svajigt redan när jag installerade fibern, så därför bytte jag modem. Men det hjälpte inte och nu är det värre än någonsin.

Idag t.ex. så kunde sonen kolla film på sin padda, medan resten av familjen inte alls kom in. Provade att starta om både modem och router och då funkade t.ex. min mobil ett kort tag men sen tappar den uppkopplingen. Några förslag på var jag ska börja felsöka?

Permalänk
Rekordmedlem

Man använder aldrig modem med fiber så vad är det för nått du kallar modem ?
Provat med kabel inom lanet så du vet om det är ett rent wifiproblem eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gussund:

Hej alla kunniga!
Skulle behöva lite hjälp med mitt trådlösa nätverk. Har aldrig varit någon höjdare på detta och just nu vet jag ärligt talat inte ens var jag ska börja...

Jag har en router (tp-link Archer c5400) kopplat till mitt fibermodem och det har alltid varit väldigt svajigt. Jag uppfattade det som svajigt redan när jag installerade fibern, så därför bytte jag modem. Men det hjälpte inte och nu är det värre än någonsin.

Idag t.ex. så kunde sonen kolla film på sin padda, medan resten av familjen inte alls kom in. Provade att starta om både modem och router och då funkade t.ex. min mobil ett kort tag men sen tappar den uppkopplingen. Några förslag på var jag ska börja felsöka?

På en enhet som det fungerar på skriv: ipconfig /all > textfil.txt och posta den här. Om det funkar på en enhet men ingen mer så låter det som att du antingen saknar router eller så funkar inte NAT. Så du får ett WAN ip på din enhet. Man får i regel en per hushåll. Man vill att routern ska få den.
Du kopplar in från CPE (det du kallar fibermodem) till WAN på routern.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med modem, överlämningspunkten?
Tänkte eftersom du sa att du bytt ''modem'' också, kan vara så att du kör router på router?

Permalänk
Medlem

Ok, där ser du hur gör jag är menar själva "dosan som fibern är kopplad till, som jag sen alltså drar kabeln till routern från. Har testat m kabel och det funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gussund:

Ok, där ser du hur gör jag är menar själva "dosan som fibern är kopplad till, som jag sen alltså drar kabeln till routern från. Har testat m kabel och det funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag uppfattade dig rätt, så har du bytt "dosan" men inte router? Och allt funkar som det ska när du testar trådbundet från fiberomvandlaren? I så fall är det rimligt att anta att det är routern som är defekt eller har felaktiga inställningar. Har du uppdaterat programvaran i första hand eller testat med factory reset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gussund:

Ok, där ser du hur gör jag är menar själva "dosan som fibern är kopplad till, som jag sen alltså drar kabeln till routern från. Har testat m kabel och det funkar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Själva dosan som fibern är kopplad till brukar kallas mediaomvandlare, men brukar kallas en massa olika saker som fiberbox, fiberkonverter osv.
Brukar se ut såhär:

Därifrån drar du kabel till t.ex. en router med eller utan wifi funktion.

Om kabelanslutet till Routern fungerar stabilt så ligger inte problemet i din mediaomvandlare utan hos routern.
Är det WIFI som strular så är det en massa andra parametrar som man bör ta hänsyn till.

Saker som

Bor du i ett tätbebyggt område, kanske i lägenhet?
Hur har du ställt in din router och när uppdaterade du programvaran på routern sist?
Hur stor område ska du täcka?

Plus en hel del annat.

Om routern har strulat från första början så kanske en mjukvaruuppdatering kan vara på sin plats, det är precis lika viktigt att hålla sin router uppdaterad som andra internetanslutna saker samt ha någon form av vettig säkerhetsnivå (t.ex. bytt standardlösen osv).
Efter det så är det kanske en ide att göra en factoryreset och konfigurera om den från början, googla hur du går tillväga på just din router.

Då detta är navet som gör att internet fungerar i ditt hem så tycker jag det är väl investerad tid att sätta upp saker rätt.

Börja med ovan och berätta hur det gick.

Permalänk
Medlem

Suck! Det här går så jävla dåligt! Tack för att ni orkar försöka hjälpa till!!

Routern är kopplad till mediaomvandlaren och andra anslutningar till den funkar, så det är nog inte den. Nu försökte jag uppdatera firmwaren till routern och då la den av helt (antagligen var det dessutom senaste firmwaren på eftersom senaste versionen var från 2016). Nu kommer jag inte åt webinterfacet alls och det hjälper inte att reseta routern manuellt. Vet inte om det bara är att kasta skiten eller om det finns något annat sätt att återställa den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gussund:

Suck! Det här går så jävla dåligt! Tack för att ni orkar försöka hjälpa till!!

Routern är kopplad till mediaomvandlaren och andra anslutningar till den funkar, så det är nog inte den. Nu försökte jag uppdatera firmwaren till routern och då la den av helt (antagligen var det dessutom senaste firmwaren på eftersom senaste versionen var från 2016). Nu kommer jag inte åt webinterfacet alls och det hjälper inte att reseta routern manuellt. Vet inte om det bara är att kasta skiten eller om det finns något annat sätt att återställa den?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att om du resettat den manuellt (via resetknappen) så är det ju default inställningar som den har. Då är det kanske en annan IP-adress till routern.

Får du en IP adress av routern? Isåfall så är den ju vid liv.

Och har du laddat ner rätt firmware? Det finns ju två versioner på denna router, en V1 och en V2, ibland är det olika (vet dock itne hur det är med just denna modellen).

Permalänk
Medlem

Får inget liv (IP-adress) i routern. Händer inte ens något när jag håller inne resetknappen, de dioder som lyser fortsätter lysa och de som slocknade i samband med uppdateringen fortsätter vara av
Blir nog till å köpa en ny router imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com