Köpråd till rejäl dator, budget ca 50.000

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@Greenwater: <3

Förövrigt, fått din 9900k än? Väntar fortf på min... bokade på netonnet på releasedag, misstag...

Förhandsbokade 2018-10-08 från inet, låg bland de första i kön, men fick aldrig tag på ett exemplar. Sökte snabbt på prisjakt och fick syn på sista exemplaret från alina 2018-10-25. Jag väntar fortfarande på ram, gpu och kylare. <3

https://imgur.com/a/jP4v0a6

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

Tackar.. såg ju rätt ok ut. Enda som jag inte riktigt köpte var egentligen storleken på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Det som sker praktiskt sätt med en större skärm gentemot en mindre är att du flyttar den längre ifrån dig då du fortfarande vill se hela skärmen utan att behöva vrida ditt huvud för att kunna se vad som sker i bägge sidor. Ska man däremot spela från en soffa eller montera skärmen på väggen så kommer man automatiskt längre ifrån skärmen och då kan man självklart kompensera med en större skärm. Men har du den 50-100 cm ifrån dig så kan en större skärm nästintill kännas överväldigande. Om denna nya skärm som jag länkar i listan i för liten den med så kan du leta själv efter en. Då är du ute efter en G-sync skärm gärna med minst 144hz. Responstiden får gärna vara under 5ms dessutom.

Efter lite mer research utifrån användartester så har jag även bytt till ett mer pålitligt moderkort. Vare sig du ska överklocka eller ej. Det finns ett moderkort ur samma serie som inte har wifi inbyggt på det vilket kan spara dig några hundralappar om du har tänkt att koppla datorn till internet med kabel.

En sak jag inte la till är någon HDD, om större lagringsutrymme behövs utöver 1TB på m.2 disken då skulle jag personligen välja 970 evo disken på 512 GB och köpa en HDD på 3-4 terrabyte. Skulle kosta dig 200-400 kr mer att välja den sistnämnda setupen.

https://komponentkoll.se/bygg/zgqkY

Önskar dig lycka till!

Permalänk
Medlem

För en budget på 35 000 - 50 000 så skulle jag rekommendera dig en 2700x, 16gb Ram, 2 TB ssd.

Anledningen:
CPU: För 60Hz 4K är det ingen märkbar skillnad på cpu sidan för spel om du väljer en starkare, därmed 2700X. Dessutom finns möjlighet till streama spel om så önskas.
RAM: 16GB på 2st 8GB stickor på ett moderkort med 4 ram-platser för att 16 räcker bra idag, gör ingen märkbar skillnad heller om du väljer mer såvida det finns ett specifikt fall (t.ex. 4K filmredigering)
SSD: 2TB för att det kan vara bökigt om behovet för lagring behöver utökas, går bra med 1TB om ni senare lägger till diskar och går med på att köra olika partitioner.
Grafikkort: 1080 Ti begagnat då jag inte tror på kapaciteten på 2080 för raytrace.

Tanken med förlaget ovan är att lägga din 35-50tkr budget över en längre tid, detta förslag är långt under din budget men när 3080 (eller AMDs variant) kommer på grafiksidan kan du lägga resterande av budgeten på det samt på cpu sidan på en Zen2 (3000 serien) eller senare modell på AM4 socketen (p.g.a. AMD långlivade plattformsstöd).
Sen har du plats för ytterligare 2st 8GB stickor för 32GB ram.

Kan tänka mig att det blir kul, kanske mycket roligare om du och sonen både bygger datorn ihop och senare även uppgraderar den. Blir typ dubbel "portionerad glädje"
Inget är "framtidssäkert" men långlivat kan det bli om uppgraderingsmöjligheterna finns.

För frugan så är den enda tänkbara lösningen jag kan tänka mig är att hon väljer chassit genom att peka ut en på en lista med bilder

Permalänk
Medlem

@Johnten: Men sluta rekommendera det där sjukt dåliga 4 phase mobot! T.T

Kolla beskrivning på förra sidan. Tackar!

Sedan varför i helsike rekommenderar du ett CL16 2666MHz ram? Med ett 9900k? Va?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ifrån webhallen och fick min 9900k i slutet av förra veckan. Dock var det tray versionen istället för den med flashig låda. Enda skillnaden var att den kom i en liten kartong som just o pass rymde själva processorn samt utan medföljande hänvisningar eller andra papper.det började med att jag bestälde direkt det gixk vanliga versionen hos webhallen men fixk mail av dem att ja kunde kostnadsfritt byta till tray om jag ville få processorn så snabbt som möjligt för den var påvääg in i lager medans vi skrev så jag svarade ja i mailet "2veckor sen" och veckan efter fick jag den. Är dock osäker på om det går lägga till tray versionen direkt på hemsidan eller om dem måste fråga en ang de för jag hittar inhen sidan när jag försöker öppna länken till produkten i listan av beställda delar. Dock tror jag dem föesta har fått den i lager nu då ja har för mig elgiganten skulle de nu i början av nov sen nån mer. Lycka till med köpet. Samt ska du ha en spel dator och en surfdator kan jag starkt rekommendera en surface pro eller book då den har usb c o pro endast vanlig usb samt mini displayport.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Vänta till Black Friday. Men det kanske var tanken?

Här är min dator.
https://prisjakt.nu/list.php?l=3726937&view=m

Temat på min dator är vitt och svart och med (om något) vitt ledljus. Detta är stilrent i min smak. Om man nu ska ha glasruta då.

Jag har en massa kringutrustning där men jag är på mobil så krångligt att göra en ny lista.

Jag väntar fortfarande på 9900k så det är en god idé att vara medveten om att det är väntetid på den. En 9700k kommer få likvärdig prestanda, men vet inte hur tillgängligheten är på den.

Jag hade nog kanske i efterhand valt ett annat PSU och köpt vita kablar från cablemods. https://store.cablemod.com
Då Corsairs kablar i alla fall V1 är lite för styva. I version två så är de inte braided så i min smak inte lika snygga. Och V2 är vad du vill köpa om du ska köpa corsair RM750/850X White. V1 har bara 4x4 CPU cablar och moderkortet drar nytta av en till 4pins kabel. Som jag nu i efterhand har beställt.

Typ som någon tipsa om ovanför seasonic platinum 850w tror jag är riktigt bra också. Svarta kablar så cablemods då om man vill ha vita kablar.

Jag hade inte rekommenderat att gå så mycket högre än 850W då mer bara blir Overkill och gör att PSUet inte går effektivt och genererar onödig värme i chassit.

Evolve tycker jag personligen är riktigt snygg också.men har aldrig byggt i en så kan inte uttala mig djupare.

Bry dig inte så mycket om kommentarerna kring Hero Maximus. Det är väldigt överdrivet allting. De har gjort besparingar på den men det är inga stora problem som det låter som i tråden. Och snarare handlar om att den borde ha varit aningens billigare. Men som en princip borde du kanske köpa ett Gigabyte-moderkort eller kanske ett Taichi de är ju riktigt snygg också(och bra) passar bra i svart och vitt tema.

De två extra fläktarna är till push/pull på X62an. Detta är bra men tar lite för mycket plats i mitt h500i och kan påverka hur mycket luft som kan sugas in. Ska leka lite med det där.

Köper du ett större chassi som du ville så skulle jag rekommendera ett AIO med 360 radiator då jag tror 9900k behöver all kylning den kan få. Vissa av dem iaf. Tex NZXT x72 eller Corsairs h150i. Men X72 är bra mycket snyggare om man har glasruta. Och jag vill rekommendera AIO för att kyla CPUn om inte annat för hur mycket snyggare det är i burken än en gigantiskt luftkylningsklump. Men smaksak såklart. Om du inte bryr dig om insidan spelar det ju ingen roll.

Vad du också kan göra är ju att ta ett vattenkyld GPU också för att få ner temperaturen. De är ju lite dyrare dock.
Typ en sea hawk. https://m.prisjakt.nu/product/4938842

Mina minnen finns ju inte längre men vad jag tittade på innan var dessa. https://m.prisjakt.nu/product/3789403/properties
Finns i andra färger osv. 3200Mhz CL14 med samsungminnen på också som klockar bättre.
Jag har 16GB i mitt system det är alldeles utmärkt. Men för att framtidsäkra när du ändå har en budget kunde det ju kanske varit värt att köra på 32GB. Kan ju eventuellt löna sig i slutändan beroende på hur länge du tänker äga den här datorn. Man rekommenderas inte att mixa ramstickor så att köpa till 16GB senare kan vara lite sämre. Hur stor skillnad det är i realiteten är svårt att svara på. Men om rampriser ska halveras eller vad de nu snackade om kanske du bara kan köpa 32GB nästa år och sälja dessa 16GB. Jag vet inte vad som är bäst. Det är ju dual channel på dessa moderkort så du vill också helst bara köra två stickor för optimal prestanda(om jag har förstått det rätt). Men återigen, inga spel idag utnyttjar mer än 16GB Ram i dagsläget.

En annan sak är ju att det kan vara vettigt att köpa en större SSD och inte uppdelat på flera som jag har. Allt som jag köpt är köpt på olika reor och under en period av tid. Ska du köpa allt på en gång är det vettigare att köpa en stor. Större diskar är ofta lite snabbare och aningens billigare per MB. Om man inte vill dela upp det i en snabb Windowsdisk på NVME m.2 och en annan lite större vanlig SSD för spel. Lite preferens bara. Jag har även 2st externa 4GB diskar som jag har backup på.

Nvme m.2 diskar ger ingen skillnad i spel jämtemot vanliga SSDer men är mindre och teoretiskt sett snabbare.

Jag förstår att mina val inte var riktigt de samma som för dig då du ville ha större chassi och om du vill ha stängt chassi behöver man ju inte bry sig mycket om färgtemat. Men jag tänkte ändå att det kanske fanns intresse. Jag har läst på mig ordentligt de senaste månaderna så om du har några frågar så besvarar jag gärna dem. Jag kan även ta bild på min dator hur den ser ut ifall intresset finns.

Lycka till med bygget!

PS. Sorry för wall of text. Är hemma pappaledig så har väldigt mycket tid till övers.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@Johnten: Men sluta rekommendera det där sjukt dåliga 4 phase mobot! T.T

Kolla beskrivning på förra sidan. Tackar!

Sedan varför i helsike rekommenderar du ett CL16 2666MHz ram? Med ett 9900k? Va?

Mvh.

Det där sjukt dåliga 4 phase mobot klarar 5Ghz över samtliga cores utan att VRM temperaturen ens är i närheten att överhettas. Kortet funkar, inget som TS kommer att lida av på något vis. Det är inte heller fastställt att TS ska överklocka sin 9900k och i sådant fall så skulle en "ASRock Z390 Phantom Gaming 9" troligtvis prestera bättre. Det har du helt rätt i.

Om det nu ska överklockas så skulle tex dessa funka bättre. https://www.dustinhome.se/product/5011057170/vengeance-lpx
Men är det värt ca 2000kr mer för en 3-7% prestanda ökning? Det kanske det är. Det är helt upp till TS. Förhindrar inte att föregående ram inte skulle fungera?

Kom med något mer konkret istället för att bara klaga. Inte roligt för någon här när du skriver som du gör.

Permalänk
Medlem

@Johnten:

Hejsan.

Problemet är vad du får ut för pengarna. Hero är väldigt dåligt i jämförelse med alla andra mobos i 3000kr klassen.
Tex gigabyte, msi och asrock. Ja det funkar, vore konstigt annars, nej det är inte optimalt. Jag hade hellre rekommenderat ett Aorus Master för samma pris som toppar jättemånga reviews som jag har sätt på sistone. LLC på turbo, OCa 5GHz, XMP på, bam klart! Eller ja, nästan, får hitta en stabil VCore också! ^^

Vad gäller ram minnet så är det en riktigt dålig timing. Oavsett om det är max utan XMP (2666) eller inte.
Men själva syftet med ett dyrt mobo som tex Hero är att köra med OC på CPU och Ram, man köper inte ett 3400-3500kr mobo för att köra stock, det klarar i princip varenda mobo. Därför anser jag att köra utan XMP som är 1 klick i bios är dumt med detta mobo.

Jag hade med OPs budget rekommendaterat 3200MHz CL16 till CL14 och OC som du säger på 5GHz på CPU om det är 9900k, finns ingen anledning att köra stock. Därför anser jag att ramminnet som är väldigt dåligt timat vara ett dåligt köp. Tex https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-... är billigare och en mycket bättre produkt. (3200MHz CL16 > 2666MHz CL16 , säger sig självt , samma timing.) Däremot tycker jag själv att de extra kronerna är värt för CL15/CL14 när man har OPs budget men det är en annan diskussion.

Sedan får du tycka att min kommentar inte är rolig men samtidigt kan jag tycka att man inte ska ge ut rekommendationer om man inte är fullt bekväm med alla delarna och kasta potentiell prestanda i sjön.

Tack o kram. Var ingen mening att såra dig heller. Bara trött på alla som rekommenderar saker endast pågrund utav märke, faktum att Asus Maximus lineup blev sämre från Z370 till Z390 är välkänt nu. Hoppas det blev bättre skrivet nu!

Mvh.

Edit: Håller dock med dig om att 4000MHz ram är helt onödigt. Får samma effekt som lägre MHz ram med bättre timing Tex det 4000MHz CL19 du länkade är likvärdigt ca 3200MHz CL15.

Permalänk
Medlem

Fick inte redigera mitt inlägg så lämnar uppdatering här.

Uppdaterad länk med bara delar.
https://prisjakt.nu/list.php?l=3753048&view=m
Finns fortfarande en anledning att köpa ett annat PSU och sedan köpa till Cablemods vita kablar

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

För en budget på 35 000 - 50 000 så skulle jag rekommendera dig en 2700x, 16gb Ram, 2 TB ssd.

Anledningen:
CPU: För 60Hz 4K är det ingen märkbar skillnad på cpu sidan för spel om du väljer en starkare, därmed 2700X. Dessutom finns möjlighet till streama spel om så önskas.
RAM: 16GB på 2st 8GB stickor på ett moderkort med 4 ram-platser för att 16 räcker bra idag, gör ingen märkbar skillnad heller om du väljer mer såvida det finns ett specifikt fall (t.ex. 4K filmredigering)
SSD: 2TB för att det kan vara bökigt om behovet för lagring behöver utökas, går bra med 1TB om ni senare lägger till diskar och går med på att köra olika partitioner.
Grafikkort: 1080 Ti begagnat då jag inte tror på kapaciteten på 2080 för raytrace.

Tanken med förlaget ovan är att lägga din 35-50tkr budget över en längre tid, detta förslag är långt under din budget men när 3080 (eller AMDs variant) kommer på grafiksidan kan du lägga resterande av budgeten på det samt på cpu sidan på en Zen2 (3000 serien) eller senare modell på AM4 socketen (p.g.a. AMD långlivade plattformsstöd).
Sen har du plats för ytterligare 2st 8GB stickor för 32GB ram.

Kan tänka mig att det blir kul, kanske mycket roligare om du och sonen både bygger datorn ihop och senare även uppgraderar den. Blir typ dubbel "portionerad glädje"
Inget är "framtidssäkert" men långlivat kan det bli om uppgraderingsmöjligheterna finns.

För frugan så är den enda tänkbara lösningen jag kan tänka mig är att hon väljer chassit genom att peka ut en på en lista med bilder

jag gillar hur du tänker.....

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm