Microsoft förvärvar Obsidian Entertainment och Inxile Entertainment

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förvärvar Obsidian Entertainment och Inxile Entertainment

Under spelevenemanget X018 avslöjar Microsoft att bolaget förvärvar Inxile Entertainment och Obsidian Entertainment. Detta ger 13 interna spelstudior varav 7 köpts under 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Där kliver Microsoft upp till tvåa då på spelstudio marknaden i form av vinst.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Om dem kunde producera lite spel också så hade det varit bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kan Microsoft också köpa Fallout licensen av Bethesda så är vi hemma .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Mer vendor lock-in och walled gardens att förvänta sig då. Antar att när de påbörjar nya projekt så kommer det vara Windows store och Xbox only. Användare av Steam, GOG, macOS och Linux får helt enkelt säga RIP Obsidian Entertainment och Inxile Entertainment.

Permalänk
Avstängd

@Matovak: Rätta mej om jag har fel, men köpte inte MS Bethesda för väldigt länge sedan? Eller var det bara ett rykte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paralog:

@Matovak: Rätta mej om jag har fel, men köpte inte MS Bethesda för väldigt länge sedan? Eller var det bara ett rykte?

Bethesda ägs av ZeniMax

Permalänk
Inaktiv

Det ger mig 2001 år vibbar när Microsoft lanserade xbox och började göra spel xbox exklusiva. Frågan är inte om de vill fortsätta med detta och göra fler titlar exklusiv xbox/windows?

Framtiden på spel tror jag dock ligger i "nobrain" spel som har noggrant utstuderade "pay to win" strategier. T.ex Candy Crush saga som drar in nästan en miljon dollar på dag: https://www.eonline.com/news/454970/candy-crush-makes-almost-... (gammal artikel)

Permalänk
Medlem

Två bra studios, framförallt Obsidian. Grymt förvärv av MS. Desto sämre för spelarna dock, känner inget större förtroende till MS sätt att hantera studios med tanke på hur historiken sett ut. De tryckte ju gasen i botten på E3 så kanske blåser det nya vindar...

Permalänk
Medlem

Bra förvärv av Microsoft, så länge de kan skjuta till resurser och ge utvecklarna relativt fria tyglar så tror jag att det kan bli riktigt bra. Både Obsidian och inXile är två bra utvecklare men saknar tyvärr uppbackning. Både Pillars of Eternity och Torment: Tides of Numenera är två riktigt bra rollspel (inte spelat PoE: Deadfire eller Wasteland-serien) och jag hoppas att vi får se fler sådana kreationer nu när Microsoft finns där i bakgrunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det ger mig 2001 år vibbar när Microsoft lanserade xbox och började göra spel xbox exklusiva. Frågan är inte om de vill fortsätta med detta och göra fler titlar exklusiv xbox/windows?

Självklart. Sony har haft många populära plattformexklusiva spel som gjort att de tagit två tredjedelar av konsollmarknaden. M$ har fattat detta och vill nu försöka hinna ikapp.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter för alla inblandade, tror jag. Obsidian har varit misskött länge, och har uppenbarligen haft problem med pengar. På det här sättet får de ett stabilt hem, och om Urquhart hittar på några nya dumheter finns det någon som kan ta honom i örat.

Skrivet av Matovak:

Kan Microsoft också köpa Fallout licensen av Bethesda så är vi hemma .

Fallout var ett försök att göra en uppföljare till Wasteland utan den licensen. Wasteland 2 - från just inXile - var i sin tur en uppföljare till originalet av en del av utvecklarna från Fallout eftersom man lyckades få tag i den licensen medan Fallout-licensen satt hos Bethesda. Wasteland 3 är på gång.

Obsidian's problem har alltid varit att de inte lyckats göra en spelmotor värt namnet. Nu har de en som åtminstone fungerar i PoE. Om man kan kombinera den med de erkänt skickliga manusförfattarna, kan det bli något bra. Wasteland 3 är nog för långt kommet för att påverkas, men det finns ju fler spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

@anon78208: Ok, då var det bara trams jag råkade läsa någonstans. Nu när du nämner det så minns jag faktiskt ZeniMax loggan.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är så att M$ känner sig pressad från två håll, både från Valve med Steam och sin lobby för Linux samt Vulkan.
Microsoft är ju inte dummare än att de fattar att legacy win32 och spelare är det som håller kvar konsumenterna vid windows.

Permalänk
Medlem

Crap, där rök nog Wasteland 3 för oss Linux spelare.
Tror inte Microsoft <3 Linux så mycket när det kommer till annat än cloud.
Man köper framgång helt enkelt, frågan är om de lyckas göra den exklusiv...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Crap, där rök nog Wasteland 3 för oss Linux spelare.
Tror inte Microsoft <3 Linux så mycket när det kommer till annat än cloud.
Man köper framgång helt enkelt, frågan är om de lyckas göra den exklusiv...

Eftersom det redan är sagt att det ska komma till macOS och Linux så tror jag inte M$ kommer stoppa det, däremot kommer de nog sätta stopp för att framtida projekt släpps utanför deras eget ekosystem. Samma sak hände med We Happy Few från Compulsion Games som också köptes av M$.

Permalänk
Medlem

Spännande. Vill hoppas att storbolagen lärt sig att förvalta den legacy de köper men det lär i få vänta o se. Hoppas obsidian klarar alla nya pengar o inte tar den enkla vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Inga höjda röster om EEE (embrace, extend, extingush) än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

@Dracc: Inte så mycket här på SweC, men desto mer på https://www.gamingonlinux.com/articles/obsidian-entertainment...

Permalänk

Hoppas spelen de släpper inte bara hamnar på MS Store...

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Avstängd

@LordError: Nejdå, ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordError:

Hoppas spelen de släpper inte bara hamnar på MS Store...

Skrivet av Paralog:

@LordError: Nejdå, ingen fara.

Nej, det är ingen fara, Josh Sawyer (project director/executive producer m.m. för New Vegas, PoE, dock ej f.d. ägare) i Obsidians video om uppköpet talar sig varm för Game Pass; då kommer spelen bara till Xbox, så du slipper se dem i MS Store.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Nej, det är ingen fara, Josh Sawyer (project director/executive producer m.m. för New Vegas, PoE, dock ej f.d. ägare) i Obsidians video om uppköpet talar sig varm för Game Pass; då kommer spelen bara till Xbox, så du slipper se dem i MS Store.

"Microsoft Store
Det enklaste och snabbaste sättet att köpa spel/underhållning till din Xbox."
https://www.xbox.com/sv-SE/microsoft-store

Så det är nog inte så stor skillnad på butiken på konsolen eller den på dator. De planerar väl att göra spelen tillgängliga på både plattformarna om jag minns det rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft store är väl den jag faktiskt kan tänka mig använda förutom steam, kommer ju antagligen att ha windows för den överskådliga framtiden. Tror ju inte heller att de kommer att gå omkull och bara släcka servrarna....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tusan jag hade hoppats Paradox skulle lägga vantarna på Obsidian, hade vart ett statment i spel världen med sin Whitewolf IP.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Inga höjda röster om EEE (embrace, extend, extingush) än?

Brisse lever i början på 2000-talet så det säkra kortet är hen. Hen använder dock inte termen Microsuck, det hade varit riktigt coolt och edgy.

Skrivet av anon78208:

Eftersom det redan är sagt att det ska komma till macOS och Linux så tror jag inte M$ kommer stoppa det, däremot kommer de nog sätta stopp för att framtida projekt släpps utanför deras eget ekosystem. Samma sak hände med We Happy Few från Compulsion Games som också köptes av M$.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matovak:

Kan Microsoft också köpa Fallout licensen av Bethesda så är vi hemma .

Skickades från m.sweclockers.com

Och göra den konsolexklusiv? Nej tack.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Brisse lever i början på 2000-talet så det säkra kortet är hen. Hen använder dock inte termen Microsuck, det hade varit riktigt coolt och edgy.

Jo men så måste det vara, för Microsoft har ju på senare år varit kända för att de gör allting så bra!

https://en.wikipedia.org/wiki/Games_for_Windows_%E2%80%93_Live

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Och göra den konsolexklusiv? Nej tack.

MS gör väl knappt något konsolexklusivt längre? Däremot konsol + Windows 10 exklusivt. Butiken i Windows är inte bra och sätter vissa begränsningar som man inte är van vid på PC, men spelen kommer i alla fall till PC till skillnad från Sonys PS-exklusiva spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Eftersom det redan är sagt att det ska komma till macOS och Linux så tror jag inte M$ kommer stoppa det, däremot kommer de nog sätta stopp för att framtida projekt släpps utanför deras eget ekosystem. Samma sak hände med We Happy Few från Compulsion Games som också köptes av M$.

Sorry om jag är ett stort "neggo" nu, men jag tror det först när jag ser det.
Skulle ju inte förvåna mig ett dugg om man lägger ner Linux-versionen p.g.a. strategiska beslut för att man måste "optimera för konsol" eller lägga "fokus på större plattformar" osv. som det brukar låta.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.