Permalänk
Medlem

LG OLED55C7V vs 55POS9002

Dessa två är i ungefär samma prisklass. Vilken TV är mest prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Dessa två är i ungefär samma prisklass. Vilken TV är mest prisvärd?

Har hört väldigt bra om LG generellt av alla mina nära och kära som jämfört LG med andra märken.
Både kontroll, bildkvalitet och deras operativsystem håller riktigt hög klass.
Kommer själv köpa en LG OLED65C8 under kommande reor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har hört väldigt bra om LG generellt av alla mina nära och kära som jämfört LG med andra märken.
Både kontroll, bildkvalitet och deras operativsystem håller riktigt hög klass.
Kommer själv köpa en LG OLED65C8 under kommande reor.

Ja LG OLED65C8 är väldigt fin. Tråkigt att den är så dyr bara.. Om en 65" OLED hade landat på 15TKR på Black Friday så hade jag köpt den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ja LG OLED65C8 är väldigt fin. Tråkigt att den är så dyr bara.. Om en 65" OLED hade landat på 15TKR på Black Friday så hade jag köpt den..

Då köper jag två!
Nä men LG har fått finfina betyg både på nätet och av folk i min närhet iallafall.

Permalänk
Medlem

Ska du spela tv-spel så kan det vara bra att veta att LG:n har mycket lägre input lag.
Ca 20ms mot 40ms till LG's fördel.

Permalänk
Medlem

Eftersom att min budget är 10-15TKr så kanske det är värt att välja QE65Q7FN, förutsatt att den går ner till min budget under BF... (?) Eller hur står sig QLED mot OLED? Jag har för att jag har last någonstans här på forumet att QLED egentligen är LED, bara att Samsung vill svåra till det för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Vad menas exakt med Dolby Atmos? Eftersom att LG Tvn har högtalarna på baksidan av TVn så borde det inbyggda ljudet (utifrån erfarenhet) låta ganska dåligt, fastän det är Dolby Atmos?

Kan man koppla in en extern Dolby Atmos soundbar i Philips TVn?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Proluial: "QLED" är LCD med VA-panel och kvantprickar. Q-modellerna är väldigt bra, särskilt Q9FN och Q8DN. Tittar du på dessa kan det också vara värt att titta på Sonys XF9-modeller

"Dolby Atmos" i dessa sammanhang är att LG har kommit överens med (betalat pengar till) Dolby om att sätta logotypen på kartongen. Minimal betydelse för prestanda överlag. Dolby Atmos-ljud är per definition bortkastat på ett par TV-högtalare. Det är en helt annan sak att köra Dolby Atmos till din hemmabioförstärkare och system med 9 högtalare plus subwoofer. Men i det läget är inte TV:n inblandad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Proluial: "QLED" är LCD med VA-panel och kvantprickar. Q-modellerna är väldigt bra, särskilt Q9FN och Q8DN. Tittar du på dessa kan det också vara värt att titta på Sonys XF9-modeller

"Dolby Atmos" i dessa sammanhang är att LG har kommit överens med (betalat pengar till) Dolby om att sätta logotypen på kartongen. Minimal betydelse för prestanda överlag. Dolby Atmos-ljud är per definition bortkastat på ett par TV-högtalare. Det är en helt annan sak att köra Dolby Atmos till din hemmabioförstärkare och system med 9 högtalare plus subwoofer. Men i det läget är inte TV:n inblandad ändå.

Okej.

Eftersom att min budget är MAX 15TKR, hade du valt en OLED eller QLED?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Proluial: Inte jag som ska spendera 15 kkr

Du väljer TV efter behov. Försök finna den rätta modellen för dig och det du frågar efter. Väljer du mellan LG:s OLED och Samsungs Q-serie väljer du i toppklassen och där det skiljer sig är den råa ljusstyrkan hos Q-serien mot den överlägsna kontrasten hos OLED-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Proluial: "QLED" är LCD med VA-panel och kvantprickar. Q-modellerna är väldigt bra, särskilt Q9FN och Q8DN. Tittar du på dessa kan det också vara värt att titta på Sonys XF9-modeller

"Dolby Atmos" i dessa sammanhang är att LG har kommit överens med (betalat pengar till) Dolby om att sätta logotypen på kartongen. Minimal betydelse för prestanda överlag. Dolby Atmos-ljud är per definition bortkastat på ett par TV-högtalare. Det är en helt annan sak att köra Dolby Atmos till din hemmabioförstärkare och system med 9 högtalare plus subwoofer. Men i det läget är inte TV:n inblandad ändå.

Gör ett tillägg på ditt svar.

För att få ATMOS på Netflix med rätt ljud-ljudutrustning måste man också ha följande

  • LG OLED-tv-apparater (modeller från 2017 eller senare)

  • Sony BRAVIA Android-tv-apparater (modeller från 2018)

  • Apple TV 4K (kräver tvOS 12 eller senare)

  • Pixela 4K Smart Tuner

  • Windows 10 App (kräver Windows 10 RS3 version 16299 eller senare)

  • Xbox One, Xbox One S och Xbox One X

Fungerar alltså bara med LG och Sony TV utan extern streamingutrustning. Fick själv köpa en Xbox One för den sakens skull då varken Shield, Samsung-appen eller Chromecast stödjer Netflix ATMOS. Jag kör Xboxen direkt i HDMI och inte ARC.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Har haft min LG OLED55C7V i snart 6 månader nu, är fortfarande grymt nöjd med den, funkar utmärkt att spela på, antingen i 4k 60hz eller 1080p 120hz, valde LGn för att den hade alla sakerna redan installerat och inte som vissa andra märken som lovar att leverera en feature som ATMOS vid ett senare tillfälle.
Har inget att säga imot tvn efter 6 månaders användning mera än att kontrollern inte är barnsäker mot ungar med vattenflaska x)

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Avstängd

Philips har Ambilight så Philips OLED är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Philips har Ambilight så Philips OLED är bäst.

Ja, visst hade Ambilight varit häftigt att ha, men jag väljer hellre en TV som presterar bättre (snabbare och bättre bild) än en TV med Ambilight som är "sämre"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

Har haft min LG OLED55C7V i snart 6 månader nu, är fortfarande grymt nöjd med den, funkar utmärkt att spela på, antingen i 4k 60hz eller 1080p 120hz, valde LGn för att den hade alla sakerna redan installerat och inte som vissa andra märken som lovar att leverera en feature som ATMOS vid ett senare tillfälle.
Har inget att säga imot tvn efter 6 månaders användning mera än att kontrollern inte är barnsäker mot ungar med vattenflaska x)

Hur tycker du att ljudet på TVn är? Eller du kanske har soundbar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Ja, visst hade Ambilight varit häftigt att ha, men jag väljer hellre en TV som presterar bättre (snabbare och bättre bild) än en TV med Ambilight som är "sämre"..

Man kan programmera sin egen(bättre) ambilight om man så vill, alternativt ha en svag 6500K lampa bakom TV:n för att skona ögonen/bättre kontrast för folk med plasma/LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Man kan programmera sin egen(bättre) ambilight om man så vill, alternativt ha en svag 6500K lampa bakom TV:n för att skona ögonen/bättre kontrast för folk med plasma/LCD.

Jasså? Hur gör man det?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Jasså? Hur gör man det?!

Googlar efter valfri do it yourself guide på google där folk kopplar lysdioder till en Raspberry Pi eller dylikt, finns exempelvideo från färdigt resultat på YouTube.

Jag föredrar en mer okomplicerad approach & håller mig bara till en svag "superkorrekt vit"(6500K) lågenergilampa placerad bakom min plasma jag(även 6500K LED-lampa fungerar I guess x).

Mvh r3mpuh 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Philips har Ambilight så Philips OLED är bäst.

Skulle gärna satsa på en Philips men bara 2 stycken HDMI 2.0 och resten 1.4 är snåldumt av Philips. Får köra med Hue stripes istället

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Valde själv mellan dessa två Det blev en Philips 9002 förra veckan
Valde 9002 av några olika anledningar

1 Priset
10.990:- inklusive Hue bridge samt 2st hue lampor var för bra att låta bli
( fyndvara netonet)

2
Ambilight + Hue

3
Input lag på endast 50ms med motion interpolation aktiverat
= 4K 60fps (typ) med enklare hårdvara eller konsoll fult tillräckligt för singleplayer spel samt casual multiplayer
4
Konsensus bland de recensioner jag läst säger att Philipsen har en mer naturlig bild med någon nyans ljusare svärta (medvetet) för att få fram mer detaljer i mörka scener
Medans LG har mera POP och Kolsvart bild för att ge en "häftigare" upplevelse
vad man föredrar är individuellt. Har dock själv inte kunnat jämföra.
Bilden är i alla fall tillräckligt "häftig"

Men båda två är kanon bra apparater så du kommer nog inte bli besviken oavsett vilken du väljer.
Samma panel bara bildbehandlingen bakom som skiljer

Visa signatur

Sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbemax:

Valde själv mellan dessa två Det blev en Philips 9002 förra veckan
Valde 9002 av några olika anledningar

1 Priset
10.990:- inklusive Hue bridge samt 2st hue lampor var för bra att låta bli
( fyndvara netonet)

2
Ambilight + Hue

3
Input lag på endast 50ms med motion interpolation aktiverat
= 4K 60fps (typ) med enklare hårdvara eller konsoll fult tillräckligt för singleplayer spel samt casual multiplayer
4
Konsensus bland de recensioner jag läst säger att Philipsen har en mer naturlig bild med någon nyans ljusare svärta (medvetet) för att få fram mer detaljer i mörka scener
Medans LG har mera POP och Kolsvart bild för att ge en "häftigare" upplevelse
vad man föredrar är individuellt. Har dock själv inte kunnat jämföra.
Bilden är i alla fall tillräckligt "häftig"

Men båda två är kanon bra apparater så du kommer nog inte bli besviken oavsett vilken du väljer.
Samma panel bara bildbehandlingen bakom som skiljer

Vart tusan hittade du TVn + hue startkit för 10990:- ? Var det svårt att koppla ihop den till TVn? Är det din första ambilight, hur tycker du att det är?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Vart tusan hittade du TVn + hue startkit för 10990:- ? Var det svårt att koppla ihop den till TVn? Är det din första ambilight, hur tycker du att det är?

Min bror har ambilight till sin LCD(LED) Philips. Tycker det passar perfekt till Anime-tittande aka starka färger med tydliga gränser. I övrigt stör jag mig pyttelite på vad jag uppfattar som en viss liten delay på ljussättning men det kanske bara är mina ögon som laggar/kanske bara är så på vanligt kass material med riktiga människor istället för faktiskt bra serier(anime). Minns ej. 🤔 Tar även en kort period utav tillvänjning innan man accepterar allt blinkande ljus men sen är jag rätt ljuskänslig förvisso. x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vart tusan hittade du TVn + hue startkit för 10990:- ? Var det svårt att koppla ihop den till TVn? Är det din första ambilight, hur tycker du att det är?

Tv köptes på Netonet som fyndvara.
Yupp min förtsa ambilight och tycker det är riktigt häftigt går att ställa in i stort sett hur du själv vill ha det.
Sitter dock själv för nära skärmen för att riktigt kunna njuta fullt ut av ambilight (skärmen täcker för stor del av mitt synfält)
Hue systemet var busenkelt att koppla in.
Eftersom allt är kopplat på samma nätverk hittar sakerna varandra direkt och "bara fungerar"
Använder själv ena lampan under TV´n för att få 4 sidig ambiligt. och den andra som vanlig taklampa.

Visa signatur

Sebastian

Permalänk

@Proluial: Ljudet är väl ok, min första tv, men en soundbar skulle jag vilja köpa vid ett senare tillfälle absolut men till vilken tv vill man inte det

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Dessa två är i ungefär samma prisklass. Vilken TV är mest prisvärd?

LG:n helt klart. Men det är bara för en sak. Vill du ha en tv med ett operativsystem som fungerar faktiskt så kör Lg:n

Du ska veta hur mycket "service" det är på Philips tv bara för deras mjukvara är åt helsike. Philips är duktiga på bild, ambilight i all ära. men jag hade hellre tagit en tv som kommer faktiskt "hålla" och inte spökar.

Så det är no brainer för mig med LG:n.

Permalänk
Skrivet av Wizook:

LG:n helt klart. Men det är bara för en sak. Vill du ha en tv med ett operativsystem som fungerar faktiskt så kör Lg:n

Du ska veta hur mycket "service" det är på Philips tv bara för deras mjukvara är åt helsike. Philips är duktiga på bild, ambilight i all ära. men jag hade hellre tagit en tv som kommer faktiskt "hålla" och inte spökar.

Så det är no brainer för mig med LG:n.

Hmm nyfiken! vad är det för mjukvara philips har som är åt helsike?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Gör ett tillägg på ditt svar.

För att få ATMOS på Netflix med rätt ljud-ljudutrustning måste man också ha följande

  • LG OLED-tv-apparater (modeller från 2017 eller senare)

  • Sony BRAVIA Android-tv-apparater (modeller från 2018)

  • Apple TV 4K (kräver tvOS 12 eller senare)

  • Pixela 4K Smart Tuner

  • Windows 10 App (kräver Windows 10 RS3 version 16299 eller senare)

  • Xbox One, Xbox One S och Xbox One X

Fungerar alltså bara med LG och Sony TV utan extern streamingutrustning. Fick själv köpa en Xbox One för den sakens skull då varken Shield, Samsung-appen eller Chromecast stödjer Netflix ATMOS. Jag kör Xboxen direkt i HDMI och inte ARC.

LG är jäkligt bra på att anamma nya standarder. Första TV:n att via HDMI (ARC) putta ut Atmos-ljud. Har en ett år gammal 65" OLED från LG med förmågan att utan problem fixa Atmosljud från Netflix. Givetvis funkar Atmos via min Oppo 4K DVD-spelare, det berör ju inte TV:n. Ett annan intressant sak är att det uppdateras mjukvara hela tiden, känns som de bryr sig...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO