Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Jag saknar tiden då spel var en konstform. Skapade du ett bra spel så tjänade du pengar. Skapade du ett dåligt spel så gjorde du inte det.

Nu producerar alla* skitspel och tjänar multum.

(*nästan alla)

Å andra sidan känns det ju som att det görs väldigt många fler spel idag, så även om du väljer att bojkotta alla spel med lootlådor har du ändå betydligt fler bra spel att välja på idag än på den tiden. Eller?

Skrivet av Varg:

"All in all, loot crates / cosmetic items in general have been a huge boon for the Gaming Industry, being a driving factor in the increased popularity of Gaming over the past decade or so."

Minecraft har sålt bättre än alla deras spel och det har inte några lootlådor. Det blev populärt för att det var en kul idé och enkelt att komma igång med. Så påståendet om att lootlådor har drivit fram intresset för spel kallar jag bullshit.

Verkligen, tycker det är konstigt att inte fler verkar reagera på just den delen av deras uttalande. Vad menar de ens? Har de några belägg alls för att just lootlådor skulle ha gett gaming ökad populäritet generellt? I min lilla umgängesbubbla har de i alla fall gett precis motsatt effekt.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dafydd:

Verkligen, tycker det är konstigt att inte fler verkar reagera på just den delen av deras uttalande. Vad menar de ens? Har de några belägg alls för att just lootlådor skulle ha gett gaming ökad populäritet generellt? I min lilla umgängesbubbla har de i alla fall gett precis motsatt effekt.

Det är den bakvända verkligheten de lever i och gör sig rika på. De ställer sig gärna och ljuger rakt upp i ansiktet på konsumenterna. Det är samma sak när de påstår att "spelen blir allt dyrare att utveckla och vi måste ha ett sätt att finansiera det" och samtidigt säljer de i större volymer än aldrig förr och visar vinstsiffror som går upp i taket. GTAV har dragit in mer vinst än någon Hollywood blockbuster någonsin har gjort, och spelbranschen har lagt sig på vinstsiffror som inte ens Hollywood och filmindustrin kan uppnå. Det är den mest vinstdrivande underhållningsbranschen någonsin. Det är därför som liknelsen med tobaksindustrin tidigare i tråden är så perfekt.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte ger några fördelar mot de som inte betalar så fine by me

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Lootboxes är som onlinecasinon där det bara finns nitlotter.
Dessa, och den vidriga avart av pay2win som finns i samtliga mobilspel, borde förbjudas helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Näe tack loot lådor fungerar enkomi HOTS på ett hyfsat bra sätt - men även där tycker jag nog till syvende sist att de alla är av ondo.

Jag kan hålla med om att lootlådor i HOTS känns bättre än i flera andra spel men lite P2W kan det ju ändå bli då hjältar och lootlådor köps på samma sätt så har man pengar har man också fler hjältar att välja mellan.

Personligen är min bästa lootlådeupplevelse troligen Overwatch där det verkligen är ren kosmetika. Skins påverkar inte spelandet på något märkbart sätt alls men är ändå roliga att ha. Tycker mig ha läst i den här tråden att det är liknande i CS:GO men har inte spelat det mer än något fåtal gånger så har aldrig satt mig in i lootlådor där.

Vidare kan jag tycka att något som är lite fult även i blizzards spel är alla dessa säsongslådor som innehåller saker som enbart går att få under vissa tidsperioder och därmed uppmanar till köp. De nya boostsystemet i HOTS känns också som ett steg i den riktningen men jag vill nog köra lite mer innan jag bestämmer mig för exakt hur störande jag tycker att det är.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Visa ett spel som gjort det rätt då, Ubisoft har verkligen inte lyckats med det hittills.

Rainbow six: siege är ett utmärkt exempel på hur det har gjorts rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Rainbow six: siege är ett utmärkt exempel på hur det har gjorts rätt.

Nu har jag inte spelat det själv, men uh? WTF? Kostar inte det spelet pengar innan man kan börja spela? I så fall är det inte free 2 play, utan fee 2 pay vilket är avskyvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Visa ett spel som gjort det rätt då, Ubisoft har verkligen inte lyckats med det hittills.

Overwatch

Du kan köpa lådor om du vill, du får skins o lite annat skoj
Du kan inte sälja något du får.
Allt du får tillför inget annat än look, ljud, emotes, med mera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrWhizeguy:

Overwatch

Du kan köpa lådor om du vill, du får skins o lite annat skoj
Du kan inte sälja något du får.
Allt du får tillför inget annat än look, ljud, emotes, med mera.

Återigen, det är fee 2 pay snarare än free 2 play, vilket helt enkelt är fel på alla sätt och vis.

Permalänk
Inaktiv

Problemet med pay to win är att det alltför ofta har oetiska metoder för att få folk att köpa mer och mer och det blir ett slags beroende som "lurar" av folk pengar.

Bortsett från detta så är tid = pengar, vissa har mer av dessa än andra. Och det är inte på något sätt rättvist att någon i multiplayer har bättre spelkaraktär bara för att de har spelat mer.
Jag ser det ironisk när dessa personer klagar på andra som skaffar sig samma försprång som andra och istället för tid betalar med pengar.
Generellt är det så att yngre folk ofta har väldigt gott om tid, men ont om pengar. I medelåldern är det raka motsatsen och efter pensionen kan det gå tillbaka.

Sedan skiljer sig orättvisan beroende på spel. I FPS shooters ska alla starta lika precis som i schack. (ingen ska ha 2st damer bara för att den har spelat 10 000h schack) I andra spel som Rust så går själva spelet ut på byggande.

Permalänk
Medlem

Kosmetiska föremål såsom "skin" anser jag är helt ok och ser en nytta för det särskilt som online-baserade spel tenderar att få kraftigt ökad livslängd. Det är också helt frivilligt att öppna börsen vilket är bra.

Man gör spelet trevligare samtidigt som
artisten får en andel,
spelutvecklaren får en andel,
plattformen får förmedlingsavgift.

Att köpa ett specifikt skin är ett medvetet beslut. Det skiljer sig från "lootlådor".

I mitt favoritspel hålls för övrigt årligen ett välgörenhetsevent, och under den helgen går förtjänsten från specifika kosmetiska föremål oavkortat till ett utvalt välgörenhetsprojekt. Anledningen till att jag tycker om detta event är att det görs en poäng av att även om det är roligt att spela i brutala virtuella miljöer, är karga förhållanden i det verkliga livet inget spel. Dessa event har hittills alltid stöttat essentiella projekt.

Vad gäller barn och minderåriga yrkar jag föräldraansvar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Att ett företag som säljer lootlådor säger att dem inte är dåliga är väl ganska väntat. Känns lite som när de sa att 30 fps var bättre än 60+ fps...

Dock är det ju lite underligt, för jag tycker personligen att exempelvis Magic The Gathering (online) och liknande spel är helt okej och de innehåller ju både lootlådor (boosters) och pay to win (dock pay to win som går att göra om till pengar igen). Dock tycker jag det är annorlunda då du kan sälja vidare det du får och att det dessutom går åt båda hållen, du kan få tillbaka pengar genom att spela. Dessutom går det ju då att köpa precis det man vill, vilket är hela problemet med lootlådor.

Dessa lootlådor som oftast är det enda sättet att få tag på vissa saker i exempelvis MMOs och liknande dock tycker jag är förkastliga.

Permalänk
Medlem

Ett av problemen med loot-lådor är att man inte får veta oddsen för att få något speciellt man är ute efter. Det är ju fullt rimligt att man ska få veta det, ni vet som det står på baksidan av lotter från Svenska spel.

Ett annat problem är att loot-lådor triggar beroendebeteenden hos människor som inte har samma impulskontroll som andra, av genetiska skäl, eller att de har olika diagnoser.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@ackwell: precis, men stashtabs i min mening är ju egentligen ingen P2W, då det inte ger dig en fördel gentemot andra spelare, utan du kan helt enkelt bara avnjuta 4 osorterade tabs med saker du aldrig kommer orka rensa
nä, men förstår hur du tänker. Jag resonerar som så att P2W är när man ändrar förutsättningarna för en spelare ställt mot en annan, dvs i PoE så startar alla på samma villkor och förutsättningar, köper du en tab så blir du inte automatiskt bättre, eller får en fördel i varesig levlande, eller i ett PvP scenario
Men man hade ju kunna gjort som D3, att efter varje season: att man får en tab extra

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Det är bra för vi tjänar pengar låter argumentet.

Inget problem med kosmetiska prylar men det går att ha som upplåsningsbara saker baserat på prestationer istället. Om det ska tas betalt för så Ta åtminstone och sälj saken direkt istället för en låda som kanske innehåller det man vill ha.

Sen att det inte är så illa som p2w är sant men det betyder inte att det är bra.

Men detta är spelindustrin idag. Det är svårt att hitta spel utan massa sånt slut. Speciellt på mobil där det oftast inte är kosmetiska utan nödvändigt för att ta sig vidare efter ett tag.

Betalar hellre ett fast pris så man vet vad det kostar. De flesta spel nu görs som stora sjunkhål som behövs pumpas pengar i. Trist när man kanske gillar ett spel men kan inte köra det för man når en vägg där man måste betala och om man gör det kommer bara en ny vägg och en till och en till i oändlighet.

Kosmetiska lådor är iaf inte så illa men knappast bra heller för annat än för företaget som säljer dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kan man få tag i lådorna genom att bara spela spelet så ser jag inga problem med det (Overwatch gör det bra).

Förstår inte riktigt problemet när det handlar om lådor som bara innehåller kosmetiska ting.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nu har jag inte spelat det själv, men uh? WTF? Kostar inte det spelet pengar innan man kan börja spela? I så fall är det inte free 2 play, utan fee 2 pay vilket är avskyvärt.

Spelet har funnits ute i tre år och har 65 miljoner registrerade användare, spelet får 8 nya karaktärer per år, 4 nya banor per år och spelet är ständigt under utveckling. Allt det här får man gratis... Hur tycker du att dom ska finansiera allt det här?

Permalänk
Medlem

Villig att hålla med. Men för att det i mina ögon ska vara gjort "på rätt sätt" finns det inga element av RNG inblandade. Utan istället betalar man en förutbestämd summa och sen är saken din. Inget annat trams på vägen.

Ofta kringgår ju utgivare detta genom att lådorna går att få genom att spela. Men det är ju nästan alltid ett spel för galleriet för att de ska kunna säga att "man måste inte spendera pengar herp derp"

Sen att det tar på tok för lång tid att få en enda låda och sen är chansen att få de fina grejerna alldeles för låg...det liksom glömmer de bort någonstans på vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Hur vore det om du använde nötkärnan och faktiskt kom med lite motargument?

Det finns helt klart spel där lootboxes fungerar bra. Blizzard har gjort det bra i Overwatch och HotS. Valve i DotA 2.

Dem ger ingen fördel, det känns inte som om att du förlorar en del av spelet, du kan tjäna in de skin du vill ha mest enkelt själv och dem tillför oftast lite mer lul-lul till spelet. Vissa gillar det och gillar man det inte är det bara att skita i det och spela vidare. I DotA 2 kan man till och med tjäna en slant på att andra gillar det.

Sen finns det helt klart fall då lootboxes fungerar uselt. Poängen är att dem kan fungera och det gör dem.

Om vi backar till hur det var förr då?

Du köpte spelet... och fick alla skinns direkt. Alla vapen... Allt i spelet... när du betalt för spelet.

Mao, du köpte alla delar av spelet, och fick alla delar av spelet, utan något udda.
Istället för att syftet med spelet är att samla "poäng/pengar/guld", är det att faktiskt spela och uppleva spelet. Detta är vad du förlorar idag....

Loot-lådor förstör spel något otroligt, då de ändra hela syftet med spelet. Istället för att faktiskt ha kul i sig, ha tillgång till hela spelet, får du välja att "jobba in" det du vill ha, eller köpa det med "i verkligheten in jobbade pengar". Borde inte det vara mer logiskt om du får hela produkten, komplett... som den borde vara?

Om du köper någon annan vara... får du då dessa en del åt gången?
In på Ikea och köp en grund hylla, sen får du köpa lådor som kan ha det du vill ha, eller så får du jobba lite genom att hjälpa Ikea och springa runt alla Sveriges varuhus till du tjänat in den överdelen av hyllan.

Du köper en dator hos Elgiganten... du får Skärm, tangentbord, moderkort och 1 sticka RAM, och en Celeron CPU med iGPU för samma kompletta pris som en speldator. Sen får du antingen jobba och felsöka saker/hjälpa dem för att över tid få en dGPU, SSD att installera på, mer RAM och en mus att spela med osv. Eller så kan du köpa dessa direkt, till överpris en och en i en låda (och hoppas du får det du vill ha).

Konceptet man gör här är... "ta bort hela poängen med spelet, gör poängen med spelet att tjäna in spelet genom jobb". Jobb som sen ska betala spelutvecklarens lön, eller bara ge honom det för lite små saker som inte är av värde, eller som i värsta fall är pay2win. Kan jag inte bara få köpa en komplett färdig produkt, där allt finns med från början som man normalt gör med allt annat i livet?

När syftet med ett spel är att "tjäna något"... är det ett jobb, inte ett spel... och vi vill ha spel, inte jobb. Och definitivt inte ett jobb jag får välja mellan att betala någon för att slippa jobba, eller jobba gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakteria:

Visa ett spel som gjort det rätt då, Ubisoft har verkligen inte lyckats med det hittills.

Ubisoft klarar knappt av att normalisera 60FPS i deras spel på plattformarna..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skillnaden är väl att lootlådor inte är direkt skadligt för hälsan.

Den detaljen går ju att diskutera såklart.

Jag menar dock att det är klart som korvspad att Ubisoft försvarar sin oetiska inkomstkälla lika mycket som ett Tobaksbolag vill försvara sin. De är liksom inte opartiska

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning till att loot lådor måste finnas. Ingen alls. Förstår inte varför folk absolut vill betala för något som kan vara gratis. Tyvärr finns ingen gräns för girighet för dessa bolag.

Permalänk
Medlem

Sålänge det endast är cosmetics och inget annat och man kan tjäna ihop de inom spelet med hyfsad pace är det ok.
Tycker att wheelspins i Forza Horizon serien är de som sköter systemet med lootboxes bäst. Höjer spelkvalitén kontra om de inte hade funnits där imo

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi backar till hur det var förr då?

Du köpte spelet... och fick alla skinns direkt. Alla vapen... Allt i spelet... när du betalt för spelet.

Mao, du köpte alla delar av spelet, och fick alla delar av spelet, utan något udda.
Istället för att syftet med spelet är att samla "poäng/pengar/guld", är det att faktiskt spela och uppleva spelet. Detta är vad du förlorar idag....

Tror du drämde hammaren rätt på spikens huvud för många som är anti-lootlådor här.

Permalänk
Inaktiv

Jag finner det ironiskt att medhållarna begär argument från oss motståndare, medans det enda de själva har att säga är typ "Det är okej", "Det stör inte mig", "Jag bryr mig inte" etc... Det enda det visar är hur de blundar inför verkligheten.

Permalänk
Medlem

Rubrikkorrigering:

Lootlådor är inget dåligt – så länge de säljer

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon78208:

Återigen, det är fee 2 pay snarare än free 2 play, vilket helt enkelt är fel på alla sätt och vis.

Pay to play, menar du. Och nej, det är ett jättebra sätt för att fortsätta få in pengar för en titel, så man kan fortsätta lägga resurser på den.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Pay to play, menar du. Och nej, det är ett jättebra sätt för att fortsätta få in pengar för en titel, så man kan fortsätta lägga resurser på den.

Blizzard employee detected.

Men seriöst, spelet säljer fortfarande som smör. Det behövs inga lootlådor för att "fortsätta få in pengar för en titel, så man kan fortsätta lägga resurser på den". Detta är bara en ren myt som branschen själv har skapat. Du är själv ett levande bevis för hur lättlurade konsumenterna är. Det finns äldre spel än så på marknaden som fortfarande får kärlek från utvecklarna utan att en enda lootlåda eller mikrotransaktion varit nödvändig.

Läs:
#17641285
#17641406

Permalänk

Tycker man får göra skillnad på MTX och lootboxes. MTX behöver inte vara så illa i t ex Free to play-titlar för att köpa skins eller xp boosts eller annat som inte ger nån fördel i pvp end game, men tycker loot boxes är rätt kasst oavsett om det är f2p eller inte, just för att man inte vet vad oddsen är eller vad man får. Undantag möjligen för kortspel då det är så boosters fungerade i verkligheten med, men det behöver ju inte betyda att det är ett bra koncept att emulera. Loot boxes som EJ går att köpa för riktiga pengar utan endast går att få in-game hade väl varit ok tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon78208:

Blizzard employee detected.

Men seriöst, spelet säljer fortfarande som smör. Det behövs inga lootlådor för att "fortsätta få in pengar för en titel, så man kan fortsätta lägga resurser på den". Detta är bara en ren myt som branschen själv har skapat. Du är själv ett levande bevis för hur lättlurade konsumenterna är. Det finns äldre spel än så på marknaden som fortfarande får kärlek från utvecklarna utan att en enda lootlåda eller mikrotransaktion varit nödvändig.

Jag avskyr vad Blizzard gjort med sitt företag de senaste tio åren, så nej, bara nej....

Jag pratar inte om något specifikt spel, jag pratar rent generellt. Det är en självklarhet att ett företag kommer ha lättare att motivera fortsatta resurser på en titel de fortfarande kan dra in pengar från.

Skrivet av anon78208:

Ser inget här som har med diskussionen att göra. Finns gott om företag som använder dessa resurser väl. Vet inte vad du menar med ansvarsfullt då det är vinstdrivande företag vi pratar om, inte välgörenhet.

Skrivet av anon78208:

Detta inlägg visar på att du har extremt liten koll på hur arbetsmarknaden och marknadsekonomi fungerar. Sen haltar även din biljämförelse lite, då det är exakt vad som redan existerar på bilmarknaden. Aldrig hört talas om tillval?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.