Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Katastrofal wifi performance ps4, blir tokig

Permalänk
Medlem

Katastrofal wifi performance ps4, blir tokig

Så jag köpte för ett tag sen en edgerouter x sfp + en ac ap lite. Router+ap sitter i hallen i får lilla 2a, apn sitter monterad högst upp på väggen, det är kanske 4 meter mellan ap och ps4 med en vägg emellan. Har fått till nätverket nätverket funkar hyfsatt på smartphones och datorer där jag bra hastighet över wifi när jag kör på 5ghz bandet.

PS4at däremot är katastrof, vissa onlinespel vill inte ens starta för wifi är för klent, när jag väl kan spela inlinespel laggar det rejält. Hastigheter på PS4at:

Ner: 1.64mbps
Upp: 0.35mbps
Ping: 22ms

Om jag använder min laptop på samma nätverk placerad bredvid ps4at får jag 12mbps upp och ner med ping på 2ms.

De inställningar jag gjort:
*Eget wlan för ps4at där jag slog av 5ghz bandet då ps4at inte stödjer de, verkar inte ha hjälp något
*Bästa kanal (11) vald för 2.4ghz bandet enligt scan i unifia
*Edgerouter är inte konfigurerad öht förutom wan+2lan2 wizarden och hardware offloading påslaget

Innan min gamla asus n56u gick sönder hade jag aldrig några problem med ps4at då de alltid låg på 10/10 mbps.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat ändra kanalbredd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Onlinespel = kabel

Köp några kabelrännor och spendera fem-tio minuter på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat ändra kanalbredd ?

Yes, ingen skillnad.

Skrivet av Tjodd:

Onlinespel = kabel

Köp några kabelrännor och spendera fem-tio minuter på det.

Ja om man heter h3at0n...nej men allvarligt, jag har aldrig någonsin haft problem med att spela online när jag körde med Asus n56u routern hemma placerad på samma ställe. Nu är det i princip ospelbart, tex destiny klagar på att Connection strength Is too low och spelet startar inte. Apn bör klara av detta!

Kabel är inget alternativ då kabelrännan i vardagsrummet redan är fylld med kablar till tv, Chromecast etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du egentligen med eget wlan för ps 4 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du placerat accesspunkten fel i förhållande till ditt PS4. Signalen går troligtvis åt andra hållet, bort från din enhet. Testa att placera om AP:n så att signalen går mot rummet där enheten finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det låter som att du placerat accesspunkten fel i förhållande till ditt PS4. Signalen går troligtvis åt andra hållet, bort från din enhet. Testa att placera om AP:n så att signalen går mot rummet där enheten finns.

Wow, märkte att jag lagt APn liggande (med led lampan upp mot taket) ovanpå skåpet i hallen där alla nätverksuttag sitter. Testade att istället ställa den upp på högkant och vips. Signal strength gick från 29% till 65% och hastighet från 3mbps till 29mbps. Jag är helt fascinerad över hur det lilla kunde göra så mycket :S