Permalänk
Medlem

55" OLED + Soundbar eller 65" OLED?

Hade ni valt att köpa en 55" OLED TV (LG OLED55C7V) och en soundbar (t ex SJ9 med dolby atmos, alternativt någon billigare variant) eller en 65" OLED?

Jag bor i en 59kvm lägenhet, så jag kan dessvärre inte maxa ljudvolymen, men baserat på vad jag har hört så krävs det en soundbar, fastän TVn har inbyggd dolby atmos.. (?)

Permalänk
Medlem

Köp den storleken på tvn du vill ha och vänta med soundbar tills du har råd i så fall.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Hade köpt 65an, stått ut med ljudet ett tag och sen köpt soundbaren

Permalänk
Medlem

Håller med! Köp 65” och sen längre fram köp till bättre ljud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej! Då får vi hoppas att 65" OLED går ner i pris till Black Friday.

Jag har en budget på 15TKR, känns svårt att få en 65" oled för det priset?

Men så dåligt är det väl inte att ha en 55" på 2,5 meters avstånd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Okej! Då får vi hoppas att 65" OLED går ner i pris till Black Friday.

Jag har en budget på 15TKR, känns svårt att få en 65" oled för det priset?

Men så dåligt är det väl inte att ha en 55" på 2,5 meters avstånd?

Gött, sitter på samma budget och hoppas också att en OLED trillar ner till det priset.
Följer med spänning! På 2,5m avstånd kommer en 55"a duga, my 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirje:

Gött, sitter på samma budget och hoppas också att en OLED trillar ner till det priset.
Följer med spänning! På 2,5m avstånd kommer en 55"a duga, my 2 cents.

Tänker du köpa en 55" om 65" inte går ner till 15?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Tänker du köpa en 55" om 65" inte går ner till 15?

Ja, en Philips med Ambilight så ska bilden ändå kännas större och mer vivid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr önsketänkande att få en 65" för under 15', jag hoppas på att köpa en för 17-18' vilket är en rejäl sänkning redan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirje:

Ja, en Philips med Ambilight så ska bilden ändå kännas större och mer vivid

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att du väljer Philips 55" POS9002 framför LG's 55" C7? Enligt många tester och en del personer här på forumet så är LG mycket bättre.. Laggar mindre, bättre system osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är nog tyvärr önsketänkande att få en 65" för under 15', jag hoppas på att köpa en för 17-18' vilket är en rejäl sänkning redan.

Jo, det är väl det. Tyvärr..

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, oled och 4K på en 55 är lite off tycker jag.

Det är enligt mig bättre att satsa på 65 och vara mer framtidsäkrad eftersom 55 tyckte jag det räckte med full hd.
Mina 2 cents

Permalänk
Medlem

Själv kollar jag på 75" 82" LCD då jag har ett rum där solen kommer in på sommaren. Där av LCD då den har starkare ljus. (hoppas på Qled för rimlig peng.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Helt ärligt, oled och 4K på en 55 är lite off tycker jag.

Det är enligt mig bättre att satsa på 65 och vara mer framtidsäkrad eftersom 55 tyckte jag det räckte med full hd.
Mina 2 cents

Eftersom att vi tidigare hade 40/42" så tycker jag att 55" känns lagom stort när jag mäter ut det på väggen och jämför det med sittavståndet. Givetvis hade jag hellre valt 65", men om priset skiljer sig 6-7TKR (11TKR för 55" och 17-18TKR för 65") så är glappet väldigt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Själv kollar jag på 75" 82" LCD då jag har ett rum där solen kommer in på sommaren. Där av LCD då den har starkare ljus. (hoppas på Qled för rimlig peng.)

Ja det låter smart! Jag brukar mest kolla TV på kvällarna och då är det redan ljust ute. Förutom på sommarkvällarna, men då kan man ju alltid dra för gardinerna! Så OLED passar mig bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proluial:

Hur kommer det sig att du väljer Philips 55" POS9002 framför LG's 55" C7? Enligt många tester och en del personer här på forumet så är LG mycket bättre.. Laggar mindre, bättre system osv.

Har inte ens kollat på den serien.
Läste att once you go Ambilight there's no turning back! 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirje:

Har inte ens kollat på den serien.
Läste att once you go Ambilight there's no turning back! 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer nog! Ambiligt ser väldigt lockade ut, men efter att ha läst att många haft problem med Philips OLED och att de har sämre prestanda än t ex LG vid fotbollstittande och tv-spelande så känns det inte värt att välja amilight..

Permalänk
Medlem

@Proluial: sitter ni nära kan faktiskt en för stor skärm vara jobbigt fast kanske nyttigt för nackmusklerna att vrida huvudet fram och tillbaka. 1–2 meter: 50–55 tum, 2–3 meter: 55–65 tum tror jag är det rekommenderade avståndet.

Sitter själv 2 meter ifrån på 50 tum men tror 55 tum skulle vara skönare, särskilt när det är brevlåda på filmerna. På 16:9 brukar jag backa fåtöljen 30 cm.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Sitter så nära jag kan på min 55". Visst ska man sträckse serier 24/7 är det vilsammare sitta ett par meter ifrån men då tappar du helt poängen med 4K.

55" är för litet egentligen på 90 cm avstånd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Det stämmer nog! Ambiligt ser väldigt lockade ut, men efter att ha läst att många haft problem med Philips OLED och att de har sämre prestanda än t ex LG vid fotbollstittande och tv-spelande så känns det inte värt att välja amilight..

Stod också och velade över 55" och 65" men landade tillslut på 55". Jag sitter också på ungefär 2,5-3m och tycker inte alls det på något sätt känns litet. Om du tidigare haft 40" kommer det kännas väldigt stort ändå. Risken finns ju också att sambon (när du säger "vi") kan tycka 65" är för stort - precis som vissa bekanta kan tycka min 55" är för stor. Jag tror dessutom inte du kommer få tag på en 65" för 15TKR.

Phillips sägs ha något bättre bild (och ambilight) än LG:s. Däremot har LG som du säger t.ex har bättre (lägre) input lag. Dock som med alla OLED's är skillnaden i bildkvalitet rätt marginella.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sitter så nära jag kan på min 55". Visst ska man sträckse serier 24/7 är det vilsammare sitta ett par meter ifrån men då tappar du helt poängen med 4K.

55" är för litet egentligen på 90 cm avstånd.

Wtf är 55” för litet för att sitta på 90 cm?? Ser man ens vad som händer på tv:n utan att vrida på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Wtf är 55” för litet för att sitta på 90 cm?? Ser man ens vad som händer på tv:n utan att vrida på huvudet.

Ja det är ju fortfarande inte direkt samma fov som på vettig bio. Behöver knappt vrida på nacken alls tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sitter så nära jag kan på min 55". Visst ska man sträckse serier 24/7 är det vilsammare sitta ett par meter ifrån men då tappar du helt poängen med 4K.

55" är för litet egentligen på 90 cm avstånd.

Förut var ju 42" för stort på 2meters avstånd. Och nu säger du att 55" är för litet på 1,5meters avstånd? hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem

65" all dagar, sitter med en 55" och ångrar mig att jag inte köpte en 65".

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Hade ni valt att köpa en 55" OLED TV (LG OLED55C7V) och en soundbar (t ex SJ9 med dolby atmos, alternativt någon billigare variant) eller en 65" OLED?

Jag bor i en 59kvm lägenhet, så jag kan dessvärre inte maxa ljudvolymen, men baserat på vad jag har hört så krävs det en soundbar, fastän TVn har inbyggd dolby atmos.. (?)

Ta 65" det är en ganska lagom storlek när man sitter på ca 2-2,5 meter, 55" ser bara pluttigt ut, 3 meter och över minst 65" men större är då bättre,

Undvik soundbaren helt nu och i framtiden, de låter inte bra samt är ett riktigt dåligt alternativ till ett riktigt ljudsystem, en prisbillig receiver + 2 bra stativhögtalare kommer låta oändligt mycket bättre speciellt jämfört med en SJ9, komplettera med fler högtalare när kassan tillåter.

EDIT LG SJ9 är en ganska dålig soundbar, har bekanta som har en sån och de har slutat använda den då den inte låter bättre än vanliga TV ljudet, möjligen kan låta lite högre samt basmodulen bara bumlar om, finns bättre soundbars men ingen kan mäta sig med ett riktigt system..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Förut var ju 42" för stort på 2meters avstånd. Och nu säger du att 55" är för litet på 1,5meters avstånd? hur kommer det sig?

Hehe när och i vilket sammanhang skulle jag ha påstått det? Misstänker du förväxlar mig med någon annan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ta 65" det är en ganska lagom storlek när man sitter på ca 2-2,5 meter, 55" ser bara pluttigt ut, 3 meter och över minst 65" men större är då bättre,

Undvik soundbaren helt nu och i framtiden, de låter inte bra samt är ett riktigt dåligt alternativ till ett riktigt ljudsystem, en prisbillig receiver + 2 bra stativhögtalare kommer låta oändligt mycket bättre speciellt jämfört med en SJ9, komplettera med fler högtalare när kassan tillåter.

EDIT LG SJ9 är en ganska dålig soundbar, har bekanta som har en sån och de har slutat använda den då den inte låter bättre än vanliga TV ljudet, möjligen kan låta lite högre samt basmodulen bara bumlar om, finns bättre soundbars men ingen kan mäta sig med ett riktigt system..

Jasså? Utifrån recensioner som jag har läst och videos som jag kollat är det väldigt stor skillnad om man har en soundbar jämfört med TVns inbyggda ljud. Dessutom så har SJ9 fått jättebra betyg, bade här på forumet och av "proffs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Jasså? Utifrån recensioner som jag har läst och videos som jag kollat är det väldigt stor skillnad om man har en soundbar jämfört med TVns inbyggda ljud. Dessutom så har SJ9 fått jättebra betyg, bade här på forumet och av "proffs"

Soundbars är en kompromiss mellan att göra någonting som inte är allt för stort och det ljud man kan får. En soundbar kommer låta bättre än TV högtalare men aldrig i klass med vad du får ut med en surround receiver och bra högtalare. Räkna dock med att lägga minst lika mycket på ljudet som du lägger på TV'n om du går receiver+högtalare vägen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Köp en storleken du vill ha som andra sakt. Jag ville ha en 65 men blev för snål köpte min b7 för 13k skillde 8-9 tusen för att få en 65a. Jag ska med köpa soundbar lutar nog åt sj9 deras nyast sk10y är limpan väldigt stor tyvär för min bänk

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk