Jag har praktiskt taget samma krav som dig och la precis en beställning på en Dell AW3418DW, enligt min research så är det mer eller mindre samma skärm som Acer X34p men jag valde Dell pga deras service. Dessa paneler verkar vara svårproducerade och det är hyfsat vanligt mer reklamationer pga pixelfel å extrem ljusblödning så då kände jag att jag hellre förlitar mig på Dell än Acer.
Velade en del mellan att fortsätta på 27 tum som jag kör idag men valde till sist att gå upp till ultra wide. Återstår att se om det är lika fantastiskt som många verkar tycka!
Kollade också en del på AOC AG352UCG6, men till sist så var det VA-panelen och dess problem med ghosting som fick mig att backa där. Tror det är helt OK till typ RPG å single player men vågade inte chansa eftersom jag också kör en del snabba FPS.
Angående 27 tum så är Asus PG279Q ju ett alternativ till XB271HU, dessa två skärmar verkar ju vara bästa man kan få i 27 tums väg med våra krav. Dessa skärmar är fortfarande snäppet över ultra wides när det kommer till "snabbhet", men jag gick på spåret att ultra wide är bra nog för mig.