Permalänk
Medlem

Samsung Q6F vs Q8F

Vad är egentligen konkret skillnaden på dessa två TV? Priset skiljer sig 5000:- mellan dessa två, är det värt att betala?

Jag vill ha en TV i toppklassen, men jag vill inte göra en idiotisk affär. Så om skillnaden är minimal mellan Q6F/Q8F så köper jag hellre den billigare..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q8FNATXXC/sa...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa...

FNAT verkar de heta.

Permalänk
Medlem

I mina ögon går sexan går bort för att den är för dyr och saknar vettig local dimming. Åttan går bort för att den är för dyr gentemot Sonys XF9005 (samt XE9005 och XE9305).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

I mina ögon går sexan går bort för att den är för dyr och saknar vettig local dimming. Åttan går bort för att den är för dyr gentemot Sonys XF9005 (samt XE9005 och XE9305).

Under Black Friday på Elgiganten får man en Q8F för 16 000 kronor vilket jag skulle säga är ett mycket bra pris.
@Ts tycker att Laxpudding går igenom det ganska väl vad som skiljer q6f och q8f i guiden som är länkad ovanför.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Under Black Friday på Elgiganten får man en Q8F för 16 000 kronor vilket jag skulle säga är ett mycket bra pris.
@Ts tycker att Laxpudding går igenom det ganska väl vad som skiljer q6f och q8f i guiden som är länkad ovanför.

Q8FN saknar tyvärr FALD eller Full Array Local Dimming i EU och kan egentligen inte jämföras mot Sony:n rakt upp och ner. Q8DN däremot har FALD.

Q8FN skiljer sig på flera punkter mot Q6FN men i det stora är det snarlika paneler. Spara pengarna och köp en Q6FN om du vill ha en 65", annars är Sony:n ett bra alternativ på 55".

Rekommenderar dig att kika på skärmarna i en butik, t.ex. Hifiklubben. Bästa sättet att bilda sig en uppfattning!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av arganis:

Q8FN saknar tyvärr FALD eller Full Array Local Dimming i EU och kan egentligen inte jämföras mot Sony:n rakt upp och ner. Q8DN däremot har FALD.

Q8FN skiljer sig på flera punkter mot Q6FN men i det stora är det snarlika paneler. Spara pengarna och köp en Q6FN om du vill ha en 65", annars är Sony:n ett bra alternativ på 55".

Rekommenderar dig att kika på skärmarna i en butik, t.ex. Hifiklubben. Bästa sättet att bilda sig en uppfattning!

Ska inte tv med FALD kosta mer?

65" q8FN kostar 10kkr mer än q8DN just nu

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Ska inte tv med FALD kosta mer?

Förnuft, logik och rimlighet är inte egenskaper som utmärker denna bransch. Särskilt i reatider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Ska inte tv med FALD kosta mer?

65" q8FN kostar 10kkr mer än q8DN just nu

Vart kostar den 10tkr mindre? Skicka gärna länk till Q8DN

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Vart kostar den 10tkr mindre? Skicka gärna länk till Q8DN

Skickades från m.sweclockers.com

q8dn = https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4850048
q8fn = https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4716465

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Q8FN kostar 14990:- på Elgiganten under BF

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Q8FN kostar 14990:- på Elgiganten under BF

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen är nog att det sänkta priset inte är så bra som det verkar då ursprungspriset var på tok för högt, då Q8DN är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellomgardet:

Poängen är nog att det sänkta priset inte är så bra som det verkar då ursprungspriset var på tok för högt, då Q8DN är bättre.

Det håller jag verkligen med om! Kapitalistsvin som vill lura oss konsumenter på så mycket pengar som möjligt.. suck.

Permalänk

Sitter med i samma båt som OT dock mitt val är mellan Q7FN och Q8FN ( Q8FN ) är den på BF på elgiganten, vilken hade ni valt?

Permalänk
Skrivet av Itzgargamel:

Sitter med i samma båt som OT dock mitt val är mellan Q7FN och Q8FN ( Q8FN ) är den på BF på elgiganten, vilken hade ni valt?

Med Elgigantens priser så hamnar de väl på samma pris? Har inte hittat speciellt mycket info om Q8FN men den är väl knappast sämre, enda skillnaden jag hittat hittils är foten och fjärrkontroll i metall (Q8FN) istället för plast.

Permalänk
Skrivet av Mellomgardet:

Med Elgigantens priser så hamnar de väl på samma pris? Har inte hittat speciellt mycket info om Q8FN men den är väl knappast sämre, enda skillnaden jag hittat hittils är foten och fjärrkontroll i metall (Q8FN) istället för plast.

Exakt, därav jag blir fundersam vilken som är "bäst" verkar som det är en likadan tv mer eller mindre...

Permalänk

Har själv börjat fundera mer och mer över 65Q6FN. Lite sämre ljusstyrka och lite känsligare för reflektioner än Q7FN, samt att man blir utan one connect box, men det är knappast värt 6 000 kr.
Då skulle jag nog hellre ta Sony XF9005 före både Q7FN och Q8FN ifall man lyckas få den för 16 000.

Permalänk
Skrivet av Mellomgardet:

Har själv börjat fundera mer och mer över 65Q6FN. Lite sämre ljusstyrka och lite känsligare för reflektioner än Q7FN, samt att man blir utan one connect box, men det är knappast värt 6 000 kr.
Då skulle jag nog hellre ta Sony XF9005 före både Q7FN och Q8FN ifall man lyckas få den för 16 000.

Tänkte precis skriva nästan exakt samma, men du hann före. Känns som 10 000 kr för 65Q6FN är prisvärt. Hoppas annars att Sony XF9005 sjunker i pris på fredag (eller måndag).

Permalänk
Medlem

Så... Q8:an är inte värd fem tusen kronor mer än Q6:an?

Hur är egentligen bilden på Q6an? Jag antar att den inte kan jämföra sig med LG OLED C7/C8? Men OLED är ju 55” medan QLED är 65”.... Bildkvalité vs storlek... hmmm, svårt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Proluial: Jag låste dina övriga korspostande trådstarter om de frågor som redan tas upp här kring dina frågeställningar. Det blir fragmenterat och upplevs som rörigt när det skapas flera trådar om samma ämne. Om du vill omformulera rubriken till mer passande för alla dina frågor hjälper jag gärna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Så... Q8:an är inte värd fem tusen kronor mer än Q6:an?

Hur är egentligen bilden på Q6an? Jag antar att den inte kan jämföra sig med LG OLED C7/C8? Men OLED är ju 55” medan QLED är 65”.... Bildkvalité vs storlek... hmmm, svårt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror såklart på vad du är van vid och hur mycket du har tittat på de allra bästa panelerna, men kommer man som de flesta gör från en äldre LCD så tror jag att Q6'an kommer vara imponerande den också. Även NU8000 som jag har och Q-Led modeller som saknar FALD har förvånansvärt bra svärta tycker jag. Kollade några avsnitt Planet Earth 2 och det var praktiskt taget bara en scen i en grotta där solen sken in som jag noterade att letterboxen inte smälte ihop med bezeln.

Stod i samma vägskäl och jag sitter på dryga 3m avstånd från TV'n, är väldigt nöjd med mitt val av 65 tum LCD över 55 tum OLED. Hade jag suttit en meter närmare så hade jag nog valt OLED istället.

Har fortfarande öppet köp på min NU8000 så önsketänkaren i mig hoppas ju att man kan få en 65 OLED för under 20k imorgon, men det känns osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Det beror såklart på vad du är van vid och hur mycket du har tittat på de allra bästa panelerna, men kommer man som de flesta gör från en äldre LCD så tror jag att Q6'an kommer vara imponerande den också. Även NU8000 som jag har och Q-Led modeller som saknar FALD har förvånansvärt bra svärta tycker jag. Kollade några avsnitt Planet Earth 2 och det var praktiskt taget bara en scen i en grotta där solen sken in som jag noterade att letterboxen inte smälte ihop med bezeln.

Stod i samma vägskäl och jag sitter på dryga 3m avstånd från TV'n, är väldigt nöjd med mitt val av 65 tum LCD över 55 tum OLED. Hade jag suttit en meter närmare så hade jag nog valt OLED istället.

Har fortfarande öppet köp på min NU8000 så önsketänkaren i mig hoppas ju att man kan få en 65 OLED för under 20k imorgon, men det känns osannolikt.

Jag har tidigare haft en 42” LCD, så egentligen tror jag att skärmstorleken på LG’s OLED 55” hade sett väldigt stor och lovande ut (i början), men precis som med allting annat så vänjer man sig efter ett tag med TVn och önskar då att man köpte en större storlek. Jag skulle säkert fåden känslan även om jag köpte en 65”... Jag är rädd över att känna känslan att bildkvalitén inte duger på QLED och önska att jag köpt en OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Jag har tidigare haft en 42” LCD, så egentligen tror jag att skärmstorleken på LG’s OLED 55” hade sett väldigt stor och lovande ut (i början), men precis som med allting annat så vänjer man sig efter ett tag med TVn och önskar då att man köpte en större storlek. Jag skulle säkert fåden känslan även om jag köpte en 65”... Jag är rädd över att känna känslan att bildkvalitén inte duger på QLED och önska att jag köpt en OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur långt ifrån TV'n sitter du då vanligvis? Jag skulle säga att sitter du mindre än 2.5m från TVn så kör på 55 OLED, annars 65 QLED

Jag tror du kommer bli helnöjd vad du än väljer. Bildkvalitén på en 65 Q6 kommer mest sannolikt vara en stor uppgradering, och storleken på en 55 OLED kommer ju också kännas som en uppgradering

Permalänk
Medlem

Jag sitter typ 1,5-2m från tv (som hänger på vägg). Har idag en äldre 55” samsung, vill uppgradera och spanar på 65” modellerna... men det kanske blir för stort? Fast större är ju alltid bättre, eller hur?
Svårt det här...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ca 4 meter till TV och en budget på ca 15k. Så jag har också sneglat på just Q8F på Elgiganten. Men det kanske är fel alltså? Får beslutsångest och det närmar sig köpdags. Ska jag dra en ole dole doff eller kan någon bestämma åt mig?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Jag har Q9FN och är löjligt nöjd. För mig var det störst skillnad från Q8 till Q9 jämfört med Q6 till Q7 och Q7 till Q8. Detta baserat på mina ljusförutsättningar i vardagsrummet. Valet på Q9F mot Q8 för mig avgjordes av FALD, ljusstyrka och one connect boxen i huvudsak samt utseendet på väggen (wife approved). Jag minns inte exakt vilka detaljer som fick mig att släppa Q6 men jag gick snabbt till Q7 som baslinjemodell när jag jämförde och det var egentligen bara Q8 och Q9 som kunde mäta sig hjälpligt mot OLED.

Hade jag valt mellan Q6 och Q8 hade det tveklöst blivit Q8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Jag har Q9FN och är löjligt nöjd. För mig var det störst skillnad från Q8 till Q9 jämfört med Q6 till Q7 och Q7 till Q8. Detta baserat på mina ljusförutsättningar i vardagsrummet. Valet på Q9F mot Q8 för mig avgjordes av FALD, ljusstyrka och one connect boxen i huvudsak samt utseendet på väggen (wife approved). Jag minns inte exakt vilka detaljer som fick mig att släppa Q6 men jag gick snabbt till Q7 som baslinjemodell när jag jämförde och det var egentligen bara Q8 och Q9 som kunde mäta sig hjälpligt mot OLED.

Hade jag valt mellan Q6 och Q8 hade det tveklöst blivit Q8.

Tack för input! Känns som ett givet val nu faktiskt. Har ett ljust rum och blir mycket tv4 nyhetsmorgon tyvärr.. Så kanske är lika bra att det inte blir en 55" LG OLED kanske.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

@Dekkan @Gray Se nu till att ni pratar om samma Q8 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på 65" Q8DN, men med tanke på att 55" varianten är dyrare än en 55" LG OLED så känns det som att OLED är ett bättre köp.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535