Permalänk
Medlem

Uppgradera pojkens dator

Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att uppgradera pojkens dator.
Frågan är vad som bör/måste bytas och helst i prioordning.
Önskvärd budget kanske 5000 kr. Räcker inte det så ge gärna förslag ändå.
Kanske nåt av paketen på Komplett? Uppgraderingspaket
Han spelar mest Call of Duty och Fortnite.
Tacksam för all hjälp!

Moderkort: MSI Z97 GAMING 7, Socket-1150
CPU: Intel Core i5-4690K
Grafik: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC
RAM: Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
Trafo: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze
Chassi: Cooler Master Silencio 452 Midi Tower
SSD-disk

Permalänk
Medlem

Varför uppgradera? Det han redan har ser ju inte så pjåkigt ut

Permalänk
Medlem

Överklocka den? Köpa mera minne?

Annars är detta ett prisvärt paket:
https://www.komplett.se/product/1007144/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Håller med CyberNerd. Överklocka plus mer minne behövs 16 gig är typ minimum nuförtiden imo. Vet inte om du menar med ssd disk men utan någon text efter att han har en eller inte har en. Men om han inte har det så behövs det till OS och spel. Annars ser allt bra ut.

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte är tillräckligt med den nuvarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som redan nämts så är det där en bra dator redan, vad är det ni upplever som gör att ni vill uppgradera? Det enda jag skulle gjort är att köpa till mer ram 2x4GB till, och eventuellt köpa en bra cpu kylare och överclocka cpu om ni inte redan har en bra kylare

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Kanske ska lugna sig lite. Grejerna är 4 år gamla förutom grafikkortet och vi köpte ju inte det bästa som fanns då så jag antog väl mest att det fanns något som behövde uppgraderas...
Minne som flera av er nämner verkar vara det bästa att investera i då det dessutom är relativt billigt och ev. ta en titt på överklockning.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Varför uppgradera? Det han redan har ser ju inte så pjåkigt ut

Ska pressa honom lite

Skrivet av CyberNerd:

Överklocka den? Köpa mera minne?

Annars är detta ett prisvärt paket:
https://www.komplett.se/product/1007144/datorutrustning/dator...

Tack, ska fundera på det. Kanske räcker med mer minne.

Skrivet av spyan111:

Håller med CyberNerd. Överklocka plus mer minne behövs 16 gig är typ minimum nuförtiden imo. Vet inte om du menar med ssd disk men utan någon text efter att han har en eller inte har en. Men om han inte har det så behövs det till OS och spel. Annars ser allt bra ut.

Visste inte spec på SSD så jag skrev bara dit den. Finns redan alltså.

Skrivet av PlogarN97:

Vad är det som inte är tillräckligt med den nuvarande?
Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inget. Ska pressa honom Mest jag som antog att grejerna började bli gamla.

Skrivet av hunkaboy86:

Som redan nämts så är det där en bra dator redan, vad är det ni upplever som gör att ni vill uppgradera? Det enda jag skulle gjort är att köpa till mer ram 2x4GB till, och eventuellt köpa en bra cpu kylare och överclocka cpu om ni inte redan har en bra kylare

Har en extrainköpt CPU-kylare Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om han streamar samtidigt som han spelar så kanske det skulle passa bra med en bättre CPU, men annars vet jag väl inte riktigt hur stort behovet faktiskt är.
Men eftersom han har ett 1070 så skulle ju det kunna avlastas på GPU'n med NVENC istället för en ny CPU i och för sig.
Försök ta reda på hur mycket som är behov och hur mycket är "jag vill ha nytt because reasons" :^)

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande setup och kan inte säga att jag ser något skriande behov av att uppgradera just nu (jag har dock 16 gb ram). 4690k och 1070 borde vara relativt balanserat i användning så uppgraderar man antingen processor eller grafikkort kommer sannolikt den andra att agera flaskhals. För att ge betydande prestandaförbättringar krävs det nog mer än 5k i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com