Förbättra layout för split, tgb-bygge, förslag?

Permalänk
Medlem

Förbättra layout för split, tgb-bygge, förslag?

Så, nu var det dags för mitt första hemmabygge, tänkte bygga ett split, ganska likt Ergodox typen.

Bygget skall ha mest fokus på programmering, så jag har lagt till [{(!? som en-knapps tangenter "innerst" i spliten, något separerade från övriga tangenter så man inte "snubblar" över dom & lätta att hitta. Tanken är att aldrig (nåja) behöva använda tgb-kombinationer när man programmerar.

Så, förslag på förbättringar? Både när det gäller fysiskt layout & legend layout. Mer knappar man kan lägga till men ändå få hyfsad ergonomi & inte överdrivet lång distans till tangenterna?

(Ignorera numpad, den är separat)

Sen bonusfråga, vart får man tag i byggare, är tex dessa: http://builder.swillkb.com något att lita på?

Edit: Hur forkar man? http://www.keyboard-layout-editor.com/##@_name=First%3B&@=Num...

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA: Jag skulle utgå mer från en Iris-bräda och skippat avståndet mellan dina ([-knappar mot dina alphas, ser ingen mening med att göra tangentbordet större än nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Den där layouten ser väldigt lik den som RGBKB Sol har. De har sålt ut kretskortet men verkar ha plattor kvar. Men man behöver visst kretskort till dem: en del hål är bredare för att stödja flera alternativ, men brytare kan lätt skjutas åt sidan om de bara sitter i plattan.

Har du provat ErgoDox? Jag störde mig på att man behövde sträcka ut tummarna ganska långt för att nå tumtangenterna längst in mot mitten. Till Sol (som jag länkade ovan) så hade de inte haft med dem.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@JesperA: Jag skulle utgå mer från en Iris-bräda och skippat avståndet mellan dina ([-knappar mot dina alphas, ser ingen mening med att göra tangentbordet större än nödvändigt.

Storleken är inga problem här, har flinka fingrar & utrymme på bordet, det viktigaste är att få med tillräckligt många tangenter så att jag kan få dom flesta tecken jag använder 139432ggr om dagen att fungera med singel-tangenter, vill inte gå ner till Iris storlek då jag vill bort från tangentbordskombinationer.

Avståndet är till för att förhindra felklick. Några millimeters separation fungerar bra, tex när piltangent-klustrena är inbakade på vissa tgb så klickar jag fel hela tiden, vet inte varför, gör aldrig det med andra tangenter, därför jag gillar mitt Leopold FC980M där pil-klustret är separerade från resten med några mm, har förhindrat massa felklick, därav avståndet på denna designen.

Om du inte gillar denna storleken så gillar du nog verkligen inte en annan version jag gjorde =):

Skrivet av Findecanor:

Den där layouten ser väldigt lik den som RGBKB Sol har. De har sålt ut kretskortet men verkar ha plattor kvar. Men man behöver visst kretskort till dem: en del hål är bredare för att stödja flera alternativ, men brytare kan lätt skjutas åt sidan om de bara sitter i plattan.

Har du provat ErgoDox? Jag störde mig på att man behövde sträcka ut tummarna ganska långt för att nå tumtangenterna längst in mot mitten. Till Sol (som jag länkade ovan) så hade de inte haft med dem.

Japp, det var rätt likt, tack för förslaget. Om jag inte bygger min version så väntar jag tills kretskort går att få tag i 👍

Har bara testat ErgoDox en snabbis, kändes okej just då men ju mer jag testat att lägga ut keycaps här hemma så börjar det kännas som att det vinklade klustret är onödigt, så som jag håller tummarna så når jag nedersta raden på tangentbordet precis lika lätt som om dessa istället hade varit vinklade.

Så har gjort lite andra alternativ, kanske går att bygga ihop av BFO-9000 så det hade ju förenklat mitt bygge avsevärt:

Fullstor:

Kompakt(are):

Dock har jag omplacerat mappningen lite mot när dom bilderna togs så nedre raden har en något annan mappning. Funderar också på att göra om Space på båda sidor till 1x1 & så jag lättare kommer åt Tab & Enter.

Dök upp en annan layout på r/mechanicalkeyboards häromdagen också:

Det hade fungerat för mig, i en split version, men är nog helt custom det också så, tyvärr.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?