Telnr 0017147073350 ringer och läser upp kod - blåsning?

Permalänk

Telnr 0017147073350 ringer och läser upp kod - blåsning?

Rubricerade telefonnummer ringde just min hemtelefon och meddelade på perfekt svenska att "Din kod är..." och så lästes ett åttasiffrigt tal upp. Koden upprepades en gång, ingen annan info om vem som ringer eller vad koden är avsedd för.
Enligt Google kan det vara Microsoft som kollar identitet vid byte av lösenord för Hotmail-konto, enligt andra är detta blås. Jag har inte bytt lösenord de senaste månaderna och har inte lämnat mitt hemnummer till MS (men det är ingen hemlighet om man vet mitt namn). Det lutar alltså åt försök till blåsning, kan dock inte förstå vad man kan få ut av att läsa upp ett nummer för mig.

Någon som vet mer?

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

Precis som du är inne på, skulle tippa på att det är 2fa via automatisk uppläsning. Någon annan kanske försöker återställa ditt lösenord någonstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ignorante:

Rubricerade telefonnummer ringde just min hemtelefon och meddelade på perfekt svenska att "Din kod är..." och så lästes ett åttasiffrigt tal upp. Koden upprepades en gång, ingen annan info om vem som ringer eller vad koden är avsedd för.
Enligt Google kan det vara Microsoft som kollar identitet vid byte av lösenord för Hotmail-konto, enligt andra är detta blås. Jag har inte bytt lösenord de senaste månaderna och har inte lämnat mitt hemnummer till MS (men det är ingen hemlighet om man vet mitt namn). Det lutar alltså åt försök till blåsning, kan dock inte förstå vad man kan få ut av att läsa upp ett nummer för mig.

Någon som vet mer?

Jag vet inte heller.

Jag tänker att det ligger väl en del i det du säger. Vari finns fifflet att berätta en kod för dig? Låter mer som att verifieringen går ut till fel person bara.

Kanske inte är microsoft ens? Finns väl säkert ett helt gäng andra tjänster som också har den funktionen tänker jag.
Räcker väl med att någon skrivit in en siffra fel i sitt telefonnummer för att du ska få koden istället.
I nuläget lär väl flertalet tjänster ha verifiering av telefonnumret också, men det kanske inte fanns när personen skrev in numret för x antal år sedan och det finns kanske inte på alla tjänster heller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Läste om detta för ett tag sedan om bedragare som ringer och vidarebefordrar ens mobilnummer till ett annat så att dom får koden till deras nummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zimmen:

Läste om detta för ett tag sedan om bedragare som ringer och vidarebefordrar ens mobilnummer till ett annat så att dom får koden till deras nummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte också på det! Eftersom många operatörer inte kräver att man identifierar sig så är det lätt att vidarebefodra samtal till ett nr som bedragare har, och kan ta emot 2-stegs verifieringar. Det är inte alltid man blir informerad om att en vidarebefodran ligger där.

Jag hade nog ringt operatören och kollat om det finns någon vidarebefodran kopplat på TS nummer.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova