m-ITX build runt 30-40 k(redigerad titel)

Permalänk
Medlem

m-ITX build runt 30-40 k(redigerad titel)

Har länge kliat i fingrarna över att köpa en ny dator. Min nyvarande stationära är från 2011
(Lian li mini tower,ASUS MAXIMUS IV GENE-Z M-ATX (i7 2600k) och uppdaterat med ett 1080 kort)

Jag är Intel & Nvidia fanboy, så ingen ide att försöka få mig att införskaffa Amd´s motsvarande produkter. (På gott och ont)
Det jag funderar på att köpa är följande

38 223 kr ifall man köper allt från Inet.
(vet inte varför den visar alla butiker)
Men osäker på ifall allt passar i lådan eller ifall den blir för liten.
Följde och tog lite insperation från
https://techbuyersguru.com/2000-ultimate-gaming-mini-itx-pc-b...

Där som pratar om grafikkortet dom valde hade dual fläktsystem( hade med storleken att göra) för att det skulle passa i lådan.
Tidigare byggen har alla varit med Asus och har alltid funkat bra för mig.

Vill ha en liten kompakt låda med grymm prestanda och så "tyst" som möjligt.
Aldrig hållit på med vattenkylning tidigare, och det känns lite för "bökit"
Vet inte ifall grafikkortet jag valt är för stort, men kan mycket väl tänka mig ändra det för någon av Asus modellerna.
Hybrid vatten kylning på grafik kortet kanske inte tillför något.

Så är det bara att köra, eller har ni tips på någon "bättre" låda allternativ grafik kortslösning.
Vet att det är utan windows men det köpar jag från annat ställe.

Förslag mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

@Croww_: Chassit (Core 500) är mITX, inte mATX.

Om du ska köpa allt från inet kan du använda deras datorbyggare:
https://www.inet.se/datorbyggare/chassi/valjfler

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Croww_:

Har länge kliat i fingrarna över att köpa en ny dator. Min nyvarande stationära är från 2011
(Lian li mini tower,ASUS MAXIMUS IV GENE-Z M-ATX (i7 2600k) och uppdaterat med ett 1080 kort)

Jag är Intel & Nvidia fanboy, så ingen ide att försöka få mig att införskaffa Amd´s motsvarande produkter. (På gott och ont)
Det jag funderar på att köpa är följande

https://komponentkoll.se/bild/WpQqy.png

38 223 kr ifall man köper allt från Inet.
(vet inte varför den visar alla butiker)
Men osäker på ifall allt passar i lådan eller ifall den blir för liten.
Följde och tog lite insperation från
https://techbuyersguru.com/2000-ultimate-gaming-mini-itx-pc-b...

Där som pratar om grafikkortet dom valde hade dual fläktsystem( hade med storleken att göra) för att det skulle passa i lådan.
Tidigare byggen har alla varit med Asus och har alltid funkat bra för mig.

Vill ha en liten kompakt låda med grymm prestanda och så "tyst" som möjligt.
Aldrig hållit på med vattenkylning tidigare, och det känns lite för "bökit"
Vet inte ifall grafikkortet jag valt är för stort, men kan mycket väl tänka mig ändra det för någon av Asus modellerna.
Hybrid vatten kylning på grafik kortet kanske inte tillför något.

Så är det bara att köra, eller har ni tips på någon "bättre" låda allternativ grafik kortslösning.
Vet att det är utan windows men det köpar jag från annat ställe.

Förslag mottages tacksamt

Det är inte mycket som är kompatibelt med varandra, i stort sett ingenting kommer passa i Core 500 chassit. Fractal Design Core 500 är ett mITX chassi och fungerar inte med mATX moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Förslag på moderkort som faktiskt passar:
ASUS ROG STRIX Z390-I GAMING

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är inte mycket som är kompatibelt med varandra, i stort sett ingenting kommer passa i Core 500 chassit. Fractal Design Core 500 är ett mITX chassi och fungerar inte med mATX moderkort.

Vet inte varför jag fick för mig att m-atx var samma som mITX. Perfect lärt mig något idag.

Permalänk
Medlem

Försök 3
Kunde inte lägga till hybrid gtx2080 kortet så tog ett asus istället.
Vet att alla delar inte finns inne. Men har inte superbråttom att få datorn
Något jag bör ändra på ?
Något jag glömmt. Behöver jag köpa extra fläktar eller byta ut några fläktar ?
Eller bör jag sikta på en annan processor kylare?
Eller andra ram minnen ?
https://www.inet.se/produkt/b1044466/tredje-gangen-gillt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Av någon anledning får jag inte upp den i deras datorbyggare program.
Ok behöver annat nätagg för Fractal chassit.
Sen så säger den, För få expansionsplatser i chassit. Finns det inte plats för 2 st m2 diskar ?
Eller är det för att grafik kortet tar up 2.5 platser typ ?

Permalänk
Medlem

Som Cybernerd säger så får allt plats i Nano:t.

Hur kommer det sig att du har valt en 2.5" SSD och en m2? Moderkortet har två m2 platser om du vill slippa SATA-kablar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Förslag på moderkort som faktiskt passar:
ASUS ROG STRIX Z390-I GAMING

Fint moderkort, borde man ha en flashig RGB-AIO vattenkylare för att visa upp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Som Cybernerd säger så får allt plats i Nano:t.

Hur kommer det sig att du har valt en 2.5" SSD och en m2? Moderkortet har två m2 platser om du vill slippa SATA-kablar.

Helt klart yttterligare en miss från min sida. Stog att man bara fick köpa 1 utav m2 ssden. Så tänkte gå ner från 970 till 870. Men funkar inte så bra på telefonen.

https://www.inet.se/produkt/b1044498/datorbygge

Permalänk
Medlem

Att ram minnen är överstrykna betyder det att dom inte finns tillgängliga längre, till det priset.
Antar att jag får vänta tills efter black friday för att beställa grejerna då.
Men betyder kanske att man får beställa 2 st utav 1tb en

Vill tacka för hjälpen , specielt över m-ATX moderkortet till m-itx. Och ssd diskarna

Permalänk
Medlem

Kan upplysa om att vissa mITX-chassin kräver mindre nätaggregat. Standard-storleken heter ATX (ibland ATX PS2) och i Antec-chassit du valt får det plats: det går att se i produktinformationen under fliken Mått och vikt - formfaktor PSU. Där står även högsta tillåtna längd.

De mindre nätaggregaten kallas för SFX (ibland SF, SFX-L. Det står gissningsvis för small form factor) och är något kortare, har ofta mindre fläktar vilka kan väsnas mer. Värt att tänka på om du vill kika på ännu mindre premium-chassin, t ex DAN Cases A4, Streacom DA2, flertalet från Silverstone eller varför inte Louqe Ghost S1 som utvecklats av forummedlemmar här.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

vad ska du för skärm till detta minimonster?

Permalänk
Skrivet av Croww_:

Har länge kliat i fingrarna över att köpa en ny dator. Min nyvarande stationära är från 2011
(Lian li mini tower,ASUS MAXIMUS IV GENE-Z M-ATX (i7 2600k) och uppdaterat med ett 1080 kort)

Jag är Intel & Nvidia fanboy, så ingen ide att försöka få mig att införskaffa Amd´s motsvarande produkter. (På gott och ont)
Det jag funderar på att köpa är följande

https://komponentkoll.se/bild/WpQqy.png

38 223 kr ifall man köper allt från Inet.
(vet inte varför den visar alla butiker)
Men osäker på ifall allt passar i lådan eller ifall den blir för liten.
Följde och tog lite insperation från
https://techbuyersguru.com/2000-ultimate-gaming-mini-itx-pc-b...

Där som pratar om grafikkortet dom valde hade dual fläktsystem( hade med storleken att göra) för att det skulle passa i lådan.
Tidigare byggen har alla varit med Asus och har alltid funkat bra för mig.

Vill ha en liten kompakt låda med grymm prestanda och så "tyst" som möjligt.
Aldrig hållit på med vattenkylning tidigare, och det känns lite för "bökit"
Vet inte ifall grafikkortet jag valt är för stort, men kan mycket väl tänka mig ändra det för någon av Asus modellerna.
Hybrid vatten kylning på grafik kortet kanske inte tillför något.

Så är det bara att köra, eller har ni tips på någon "bättre" låda allternativ grafik kortslösning.
Vet att det är utan windows men det köpar jag från annat ställe.

Förslag mottages tacksamt

Kolla denna annars.. https://www.komplett.se/product/11367/datorer/komplett-pc/kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohnoyo:

vad ska du för skärm till detta minimonster?

Har en Samsung Curved C32HG70 31,5" QLED 144 hertzare. Och en rog skärm som har ett par år på nacken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Croww_:

Har en Samsung Curved C32HG70 31,5" QLED 144 hertzare. Och en rog skärm som har ett par år på nacken

Skickades från m.sweclockers.com

Ah ok! Vad är det för Rog-skärm? Köpte själv nyss en PG279Q som jag inte kunnat prova då jag väntar på övriga komponenter till min nya dator. Är Samsungen bra?

Permalänk
Medlem

Jag gillar den. Men fundersam ifall jag har något fel. När jag varit borta på jobb (jobbar 2 veckor i stöten) och startar upp den, Så är nedersidan av skärmen helt disorientard. Går inte att urskilja vad som är där. Men efter en 2-5 min så är det borta. Och upplever inte fenomemet tills nästa gång jag kommer hem från jobbet. Jag är dock långt ifrån expert att bedömma skärmar