Permalänk
Medlem

Såhär levererades min ryzen 2600x

Är detta acceptabelt? Svart låda utan någon som helst info. Cpun ligger löst i en mindre box. Antar att detta är en använd produkt?

Köpte uppgraderingspaketet från komplett. Kylpastan verkade ha lite små smuts på sig också... Kul.

Var ju riktigt bra pris på det paketet men ändå. Sen saknades det en wifi antenn till moderkortet också...

Permalänk
Inaktiv

CPUn ska ligga i en genomskinlig plastask:

Komplett brukar vara snabba med att lösa sånt här, kontakta dem.

Permalänk
Medlem

Även om det är en CPU som tidigare varit hos någon annan kund så borde personen som grönat CPUn hos Komplett sett att plastlådan saknas. Ska inte grejer som är återköp gå under en specifik kategori eller kan man räkna med sånt även om man köper något via t.ex uppgraderingspaket? Hoppas att Komplett kan ge dig någon liten bonus.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ej acceptabelt. Produkten är inte komplett (förlåt), då delar av förpackningen saknas. Stod det inte att den är begagnad är det ännu mer oacceptabelt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Det där är inte acceptabelt någonstans utan tala med komplett direkt och se vad dom säger. CPUn har ju uppenbarligen varit ute hus kund redan, Sitter ju försegling på kartongen, var denna bruten? Dom har ju tydligt tänkt att denna är ok att sälja, men det ser ju vem som helst att den inte är.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

För något tiotal år sedan så hjälpte jag en väns företag att bygga några datorer. De processorer som köptes in var egentligen avsedda för datorbyggande företag, inte slutkonsumenter...typ OEM. Dessa levererades i sådana små kartonger som visas på bilden, och inte i plastboxar. Kanske är ngt sådant!?

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild på CPU pinnarna? Om en pin trycks ner i skummet och sedan dras åt sidan så kommer ju CPUn ej att fungera...

Permalänk
Medlem

@Ziddie: Om de är enbart böjda så går det böja de tillbaks. Men jag hade alla fall inte accepterat en sådan förpackning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

För något tiotal år sedan så hjälpte jag en väns företag att bygga några datorer. De processorer som köptes in var egentligen avsedda för datorbyggande företag, inte slutkonsumenter...typ OEM. Dessa levererades i sådana små kartonger som visas på bilden, och inte i plastboxar. Kanske är ngt sådant!?

Stämmer, känner igen dessa lådor från AMD byggen runt 2005 eller så. Gissar att det är någon slags bulkförpackning så det behöver inte vara någonting fel med det.
Men som jag skrev först så bör TS kontakta komplett och se så att allt står rätt till. Detta är ju definitivt inte retail-förpackningen och butikerna brukar vara ganska noga att skriva att produkten kommer bulkförpackad om den är det.

Permalänk
Medlem

Verkar vara normalt, jag beställde samma paket och fick min levererad likadant.

Går man in på beställningen och sen på cpu'n så kommer man till denna sidan, med info "Förpackningstyp: OEM/magasin" så det ska nog vara i sin ordning.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

@Ziddie: Om de är enbart böjda så går det böja de tillbaks. Men jag hade alla fall inte accepterat en sådan förpackning.

Jag hade inte riskerat att försöka fixa en CPU för 2-3k eftersom att jag kanske skulle råka bryta en pin. Jag hade skickat tillbaka på RMA eller distansköplagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hackeron:

Är detta acceptabelt? Svart låda utan någon som helst info. Cpun ligger löst i en mindre box. Antar att detta är en använd produkt?

Köpte uppgraderingspaketet från komplett. Kylpastan verkade ha lite små smuts på sig också... Kul.

https://i.imgur.com/RSD0CCi.jpg

https://i.imgur.com/1UwZxfY.jpg

Var ju riktigt bra pris på det paketet men ändå. Sen saknades det en wifi antenn till moderkortet också...

@hackeron

Du har beställt ett oem paket, läs beskrivningen av vad du köpt innan du klagar på företag.

Jag fick mina 3 i likadan förpackning.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Går man in på beställningen och sen på cpu'n så kommer man till denna sidan, med info "Förpackningstyp: OEM/magasin" så det ska nog vara i sin ordning.

Det ser ut som att det alltså är rätt som användaren har fått det. köper man en vanlig 2600x på komplett så står det såhär på förpackning: AMD Processor in a Box (PIB)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Varför kommer inte plastförpackningen med om man beställer OEM?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför kommer inte plastförpackningen med om man beställer OEM?

Onödigt då det tar väldigt stor plats om säg tex. HP skulle montera 1000st CPUer att behöva först lagra och sedan öppna konsumentförpackningar. Mycket smidigare med sk. OEM-förpackningar då.
Jobbat inom detta så vet hur smidigt det är

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma uppgraderingspaket, men när jag öppnade paketet så hade processorn åkt ur sin lilla förpackning och låg och skramlade runt bland allt annat. Den hade två böjda pins dessutom.

//L

Permalänk
Medlem

Jag har också fått flera processorer direkt från Intel i likadana förpackningar, dyraste var en 6950X för 19 000 kr, så jag förutsätter att packningen är någon form av standard inom branschen.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Tack för svar, det hade jag missat.

Permalänk
Medlem

Min levererades så där också.
Värre med moderkortet där ena kabeln till wifi modulen har lossnat från kortet och att ingen antenn till wifi/bt fanns med i paketet.

Permalänk
Medlem

Komplett och CPU ger mig flashbacks.

Permalänk
Medlem

Köpte ett antal Athlon-processorer i sådana där små kartonger för länge sedan

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ska inte grejer som är återköp gå under en specifik kategori eller kan man räkna med sånt även om man köper något via t.ex uppgraderingspaket? Hoppas att Komplett kan ge dig någon liten bonus.

Skrivet av Pepsin:

Ej acceptabelt. Produkten är inte komplett (förlåt), då delar av förpackningen saknas. Stod det inte att den är begagnad är det ännu mer oacceptabelt.

Absolut inget ovanligt att de produkter man köper är sådant som folk lämnat tillbaka genom t.ex. öppet köp eller distansavtalslagen. Visst kan man argumentera för att de ska märkas som smått begagnade men så görs det tyvär inte. Allra minst kan man tycka att de borde vara nogaat inspektera varan innan den sätts tillbaka på hyllan men inte heller det görs.

Permalänk
Medlem

Helt sinnesjukt att de kan sälja vidare cpuer som någon annan fingrat på som om de vore nya? Så fort någon tar i en produkt utan ESD-skydd så störtdyker värdet i min värld om jag skulle handla från butik. Okey om man köper begagnat av nån nisse här på marknaden för halva priset, men att de inte säljer dessa som "fyndvara" eller liknande är under all kritik. Komplett har störtdykt i mina ögon på flera punkter och jag kommer sannolikt sluta handla från dem. Samma sak med CDON. Handlar hellre från netonnet till och med. Elgiganten verkar vara bra också.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Förpackningstypen heter TRAY och levereras i sådana här förpackningar till grossister och ÅF som köper ett antal http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Ry...

När enstaka säljs åker dom in i en sån där pappförpackning med skum, har varit vanligt så länge som det har sålts CPU.er för rätt länge sen var det det ända sättet som CPU skeppades på, reatailboxen kom till runt pentium II tiden om jag kommer ihåg rätt.
Vore ju bättre med reatail, men antar att tray var en del billigare för komplett att köpa in eller liknade.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

OEM-processorer kommer på en stor plastbricka tillsammans med andra processorer, det är butiken som sen valt vilken förpackning som ska användas för att fraktas ut till kund och plockat en av processorerna.