Skillnader på GPU i bärbar vs stationär?

Permalänk
Avstängd

Skillnader på GPU i bärbar vs stationär?

Kanske en dum fråga men är det någon nämnvärd skillnad på grafikkorten som sitter i laptops jämfört med dom man kan köpa separat?
Det enda jag tänker mig är skillnad borde vara hur själva kylningen fungerar, vilket såklart kan vara till båda systemens fördel även om det oftast är en nackdel för laptops.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Hedersmedlem

Inte från och med 10-serien. Tittar du på äldre eller begagnade däremot fanns speciella mobila varianter av korten som hette GTX-XX0M, och dessa är signifikant sämre än motsvarigheterna till stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Inte från och med 10-serien. Tittar du på äldre eller begagnade däremot fanns speciella mobila varianter av korten som hette GTX-XX0M, och dessa är signifikant sämre än motsvarigheterna till stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej
Anledningen till frågan är att det finns väldigt mycket info på sidor som UserBenchmark att så kallade Mobile modeller av grafikkort presterar sämre än dom "vanliga" modellerna.
Exempel:
1080: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1080-Mobile-...
1050: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Mobile-...

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Nu ska det sägas att jag inte har någon erfarenhet av nyare grafikkretsar i bärbara datorer men jag föreställer mig liksom TS att även om det inte är någon teoretisk skillnad i kretsarna så kommer det bärbara alternativet ofta hålla en avsevärt högre temperatur vilket gör att kortet riskerar begränsa eller i värsta fall sänka klockfrekvensen (thermal throttling) för att hantera värmeutvecklingen. Det borde även vara svårt att (kontinuerligt) nå lika höga boost-klockfrekvenser om man inte har exceptionellt bra kylning i sin bärbara dator.

Permalänk
Medlem

@PTSD: Grafikkorten är baserade på samma grafikkretsar, men i bärbara datorer har de striktare gränser för strömförbrukning. Ett 1080 för stationära datorer har t.ex. en TDP på 180W i standardutförande, medan ett 1080 för laptops har en TDP på 150W. Detta innebär lägre frekvenser över lag, och att det inte kan boosta lika högt eller länge. Sen spelar även kylningen stor roll, där ett grafikkort i en bärbar dator oftast slår i temperaturtaket mycket snabbare än i en stationär dator.

För NVIDIAs laptop-grafikkort finns det även så kallade Max-Q-modeller som har rejält lägre klockfrekvenser än normalt, just för att hålla strömförbrukningen nere.

Permalänk
Avstängd

@perost: Tack
Så om vi tänker oss att korten inte kommer pressas så hårt att dom blir speciellt varma (alternativt att kylningen i den stationära datorn skulle vara lika dålig som i den bärbara) så borde dom prestera snarlikt oavsett av vilken datormodell dom sitter i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PTSD: Ungefär så ja. Men de har som sagt lite lägre klockfrekvsenser i bärbara datorer också, så lite skillnad kan man räkna med även vid samma kylkapacitet.

Permalänk
Medlem

Så länge båda grafikorten är vanliga och inte max-Q modeller samt att dom är klockade på samma frekvens så bör dom prestera likadant. Sen kommer ju antagligen desktop varianten att boosta högre med tanke på högre TDP värde osv.