Konfigurera två skärmar så att bara en fungerar i taget.

Permalänk

Konfigurera två skärmar så att bara en fungerar i taget.

Hej. Jag har kämpat hela dagen och tyvärr har inte lyckats hitta en bra lösning. Min dator är kopplad till skärmen och TVn. Problemet är att jag vill använda en av dem bara i taget så att när t.ex. tv är på, då den andra skärmen stängs av och tvärt om. Den ända jag kan göra bara
ställa en av de till den primära men jag orkar inte göra det varje gång. Jag tror att en bra lösning måste ju finnas det är inte mycket avancerat inställning jag vill ha. Kan inte lösa problemet själv. Tack för hjälpen!
P.S
Jag använder Windows 10 och gaming skärmen är kopplad via display port och tv via hdmi om det spelar nåt roll.

Permalänk
Medlem

@Raficzeqq:
Tryck på Windows knappen+P

Edit:
I nödfall behövs ingen mus. Bara att använda knapparna på tangentbordet för att växla mellan 4 lägen. Tex hålla Windows knappen på tangentbordet och pumpa P eller välja med pil knapparna.

Permalänk
Medlem

@Raficzeqq: Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med en automatiserad lösning där den ena enhetens på/av-status styr output från ditt grafikkort, men i windows räcker det med att du trycker win+p och väljer primary only eller secondary only med ett mus- eller knapptryck när du vill switcha (du behöver alltså inte gå in på skärmegenskaper och skifta vilken som får vara primär skärm).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har använt DisplayFusion för göra keybinds till olika profiler som har olika display konfigurationer. Dock så kostar det lite pengar för Pro versionen. https://www.displayfusion.com/

https://images.binaryfortress.com/DisplayFusion/Screenshots/9...

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Avstängd

Jag kör W7 och dubbla 27 samt projektor, när projektorn slås på släcks 27'orna och när projektorn slås av går 27 på utan att något görs.
Prova att när TV är aktiverad bara stänga ner den då kommer systemet söka nästa källa och fungerar det likt W7 så ska allt fungera.

Permalänk
Skrivet av MaZteR:

Jag har använt DisplayFusion för göra keybinds till olika profiler som har olika display konfigurationer. Dock så kostar det lite pengar för Pro versionen. https://www.displayfusion.com/

https://images.binaryfortress.com/DisplayFusion/Screenshots/9...

Gick in i tråden för att skriva en rekommendation om detta programmet också. Mycket bra om man kör flera skärmar, och billigt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raficzeqq:

Hej. Jag har kämpat hela dagen och tyvärr har inte lyckats hitta en bra lösning. Min dator är kopplad till skärmen och TVn. Problemet är att jag vill använda en av dem bara i taget så att när t.ex. tv är på, då den andra skärmen stängs av och tvärt om. Den ända jag kan göra bara
ställa en av de till den primära men jag orkar inte göra det varje gång. Jag tror att en bra lösning måste ju finnas det är inte mycket avancerat inställning jag vill ha. Kan inte lösa problemet själv. Tack för hjälpen!
P.S
Jag använder Windows 10 och gaming skärmen är kopplad via display port och tv via hdmi om det spelar nåt roll.

Skrivet av nikitalord:

Jag kör W7 och dubbla 27 samt projektor, när projektorn slås på släcks 27'orna och när projektorn slås av går 27 på utan att något görs.
Prova att när TV är aktiverad bara stänga ner den då kommer systemet söka nästa källa och fungerar det likt W7 så ska allt fungera.

Ja, sätt din TV som primär och att bild enbart ska visas på denna. Är din TV avstängd så visas bilden på den källa som finns inkopplad i övrigt, startar du din TV så hoppar den över till den. Jag hade det så här innan men det kunde bugga ibland, TVn lurade datorn att den var på.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

Det är själva problemet jag har. Jag har redan testat göra Tv till den primära men när jag stänger av den ingenting händer, alltså andra skärmen är stängd. Win+P verkar vara inte så jobbig dock. Tack så mycket! Jag kanske testar programmet också nån gång i helgen. Tusen tack!