Hyrt ut hyresrätt svart i andrahand - i knipa- vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Tyvärr för TS är väl risken att det om några månader varken är TS som bor där eller kvinnan som bor där nu, dvs båda blir i praktiken vräkta fast av lite olika skäl. Detta i praktiken förmodligen mkt beroende i hur pass attraktivt område som lägenheten ligger i kombination med om TS har någon track record hos hyresvärden osv. Hur som helst en trist och olustig situation som det finns anlednig att dra lärdom av, hoppas det löser sig på bra sätt för alla inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Hyressättningen avseende andrahandsuthyrning är inte fri. Spelar ingen roll om hyresgästen formellt gått med på det eller inte. Sverige har inte marknadshyror.

Man kan sätta vilken hyra man vill men då kan hyresgästen vända sig till Hyresnämnden för att få den sänkt men har man betalt för mycket utan klaga från början så är de pengarna borta. Man har ingen återbetalnings skyldighet för att man har satt för hög hyra men det är upp till både den som hyr ut och den som hyr att kolla om hyran är skälig.

Men det är som vanligt med folk majoriteten har noll koll vilka rättigheter och skyldigheter man har..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tjänar du under 40k så behöver du inte ens ta upp det i deklarationen been there done that. Är lite missvisande att kalla det olagligt eftersom det finns inga påföljder direkt utav att det ger hyresvärden mer makt att vräka en som vilket avtal som helst för i de flesta hyres/bostads kontraktet man skriver på så står det att man måst söka om tillstånd att hyra ut i andra hand.

Man har bara benämnt det olagligt bara för att påskynda processen vid kontraktsbrott.

Man ska ju fylla i det på deklarationen dock. Men det e väl ingen som straffar dig för att inte göra det. Dock kan det påverka genom akassa/fsk om man inte gör det. Då det går under "annan inkomst".

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Man kan sätta vilken hyra man vill men då kan hyresgästen vända sig till Hyresnämnden för att få den sänkt men har man betalt för mycket utan klaga från början så är de pengarna borta. Man har ingen återbetalnings skyldighet för att man har satt för hög hyra men det är upp till både den som hyr ut och den som hyr att kolla om hyran är skälig.

Men det är som vanligt med folk majoriteten har noll koll vilka rättigheter och skyldigheter man har..

Låter enligt min mening logiskt. Att bli återbetalningsskyldig känns rätt vrickat när man har en ök om pris.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Man ska ju fylla i det på deklarationen dock. Men det e väl ingen som straffar dig för att inte göra det. Dock kan det påverka genom akassa/fsk om man inte gör det. Då det går under "annan inkomst".

När jag frågade om jag behövde fylla i någon för det fick jag först ett ja men sen när det visade sig att hamna under 40k fick jag en utskällning och jag inte ens ska nämna den summan någonstans eftersom det är skattefritt. Efter det samtalet så är jag helt tyst om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Rätta mig om jag har fel. Men ts bad om svar på vissa frågor och han har redan erkännt i sitt inlägg att han gjort bort sig ?! Varför då sitta o dra upp att vissa saker ku de han gjort annorlunda osv o klanka på honom ? Finns det fortfarande folk som är låtsas poliser på nätet bara för att hacka på andra ? Genom att starta en tråd o fråga om vissa saker kan ju leda till att andra söker på nätet och finner denna tråd o då inser att dom i te behöver föra samma misstag själva i stället för att se på andra som klankar ner på hur stort fel man gjort som man redan erkännt att man gjort ? Tycker pesonligen att fler trådar handlar om hur mycket skit man kan kasta i stället för att gå ut något av det ?!

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats. Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad. Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

När jag frågade om jag behövde fylla i någon för det fick jag först ett ja men sen när det visade sig att hamna under 40k fick jag en utskällning och jag inte ens ska nämna den summan någonstans eftersom det är skattefritt. Efter det samtalet så är jag helt tyst om det.

Haha okej Låter väldigt proffsigt av dem.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ayish256:

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats. Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad. Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Som jag skrev tidigare ta kontakt med hyregästföreni gen då dom har utbildade jurister inom detta.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats. Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad. Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Fan vad tråkigt att höra. Det känns dock som henne skontrakt oavsett inte är giltigt då du inte har rätt från styrelsen att hyra ut den under perioden augusti-december?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats. Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad. Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Sverige alltså. Men du har ju originalkontraktet som bevisar att Du bor där? Samt ingen uppsägning registrerad så det borde ju bevisa att du bodde där före henne. Vilket soppa alltså. Kan j utycka att polisen hade mer intresse av läget än att bara skicka bort dig :/

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats. Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad. Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Det va det här jag va rädd för men det du ska göra OMGÅENDE anmäl henne för urkundsförfalskning och egenmäktigt förfarande. För hon har gjort ett förfalskat kontrakt mellan er som du inte har tagit del av och kastat dina saker utan tillstånd.

Vill du bli vräkt omgående så är det bara att ta kontakt med hyresvärden omgående och tala om att du har hyrt ut i andra hand utan tillstånd (svart) och med det så kontraktet förbrukat.

Skrivet av fragwolf:

Haha okej Låter väldigt proffsigt av dem.

Japp har några såna fina historier från myndigheten är roande att tänka tillbaka på lite nu och då 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Ring till polisen och säg att du har en inbrottstjuv i hemmet? Polisen lär bära ut f*nskapet..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ring till polisen och säg att du har en inbrottstjuv i hemmet? Polisen lär bära ut f*nskapet..

Verkade som de bar ut TS om någon...

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Det va det här jag va rädd för men det du ska göra OMGÅENDE anmäl henne för urkundsförfalskning och egenmäktigt förfarande. För hon har gjort ett förfalskat kontrakt mellan er som du inte har tagit del av och kastat dina saker utan tillstånd.

Vill du bli vräkt omgående så är det bara att ta kontakt med hyresvärden omgående och tala om att du har hyrt ut i andra hand utan tillstånd (svart) och med det så kontraktet förbrukat.

Japp har några såna fina historier från myndigheten är roande att tänka tillbaka på lite nu och då 🤣

Jag ser ett problem i detta, kan inte min hyresvärd se detta som att jag bara försöker rädda mitt skinn, eftersom hon inte betalt hyra till mig, att de ser detta med att jag kommer till dem då, som att jag endast försöker rädda mitt skinn?

Blir jag verkligen vräkt om jag säger sanningen? Jag är helt ärligt rädd att de inte vräker mig alls eller att hon kommer hitta på något ytterligare.

Helt ärligt , jag har fortfarande inte smält in allt detta, känns som en film,

Permalänk
Medlem

Hur skulle polispatrullen kunna avgöra om kontraktet var falskt eller inte på plats? Hon hade ett kontrakt, du hade inget kontrakt. Jag hade nog också trott på henne i det fallet. Prata med hyresvärden istället och ta det den vägen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats. Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad. Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Ett annat lliknande fall:
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hyresgasterna-kapade-val...

”Polisen vet att det är hans bostad, men säger att han måste gå via Kronofogden för att få hjälp. 
– De kunde inte göra någonting. Jag vart helt chockad. De sa att paret kunde ha rätt att bo där eftersom de ställt in sina möbler och folkbokfört sig på adressen. ”

Hon visste nog vad hon gjorde, när hon slängde ut dina möbler och ställde in sina egna, och folkbokförde sig på adressen. Det gör det svårare att slänga ut henne. Hon har nog gjort så förut misstänker jag...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vilken soppa, men om vi backar bandet...
Ring/besök hyresvärden direkt på måndag. För du står ju på hyreskontraktet alternativt har de en kopia på det. Ta med legitimation.
Hyresvärden har inga papper på att hon är hyresgäst sedan augusti som hon hävdar.
Med hyresvärdens intygan kan du väl sen ev. kontakta polisen igen då du har bevis på att du är hyresgäst för lägenheten.

Sen hur hyresvärden sen väljer att se på ditt förfarande återstår väl att se. Men det kanske bara är att krypa till korset och hoppas du kommer undan med en varning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Avstängd

Men TS, du ska ju ha kontraktet även hos din hyresvärd..be om en kopia om du inte kan få tag på originalet.

Känns som det ligger en hund i begraven

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hellmix:

Man kan sätta vilken hyra man vill men då kan hyresgästen vända sig till Hyresnämnden för att få den sänkt men har man betalt för mycket utan klaga från början så är de pengarna borta. Man har ingen återbetalnings skyldighet för att man har satt för hög hyra men det är upp till både den som hyr ut och den som hyr att kolla om hyran är skälig.

Men det är som vanligt med folk majoriteten har noll koll vilka rättigheter och skyldigheter man har..

Det du skriver är felaktigt då det gäller en hyresrätt.

Ur Jordabalken: (min fetmarkering)

Citat:

12 kap. 55e §
Om hyresvärden har tagit emot en hyra som inte är skälig enligt 55 § första–tredje styckena och 55 c §, ska hyresnämnden på ansökan av hyresgästen besluta att hyresvärden ska betala tillbaka vad han eller hon har tagit emot utöver skäligt belopp tillsammans med ränta. Vid bedömningen av om den mottagna hyran är skälig ska hyresnämnden även beakta sådan nedsättning av hyresvärdens egen hyra som har skett med tillämpning av 55 § femte stycket. Räntan beräknas enligt 5 § räntelagen (1975:635) från dagen då hyresvärden tog emot beloppet till dess att återbetalningsskyldigheten blivit slutligt bestämd genom beslut som vunnit laga kraft och enligt 6 § räntelagen för tiden därefter. Ett beslut om återbetalning av hyra får inte avse längre tid tillbaka än ett år före dagen för ansökan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Jag ser ett problem i detta, kan inte min hyresvärd se detta som att jag bara försöker rädda mitt skinn, eftersom hon inte betalt hyra till mig, att de ser detta med att jag kommer till dem då, som att jag endast försöker rädda mitt skinn?

Blir jag verkligen vräkt om jag säger sanningen? Jag är helt ärligt rädd att de inte vräker mig alls eller att hon kommer hitta på något ytterligare.

Helt ärligt , jag har fortfarande inte smält in allt detta, känns som en film,

Tittar i ditt kontrakt som du har med hyresvärden så borde det stå att hyra ut i andra hand utan tillstånd är ej tillåtet och det borde medföra omedelbar vräkning. Eftersom det är *olagligt* att hyra ut utan tillstånd men utan rättsliga påföljder men den finns bara för att förhindra en svarta marknaden för andrahand kontrakt. Som du nu kan använda som ett kryphål för att bli av med lägenheten så fort som möjligt. Det är ditt enda hopp att bli av med den omgående annars är det att säga upp den och betala för uppsägningstiden ut. Där efter är du fri från allt elände men det du kan göra nu är bara att säga upp allt som går att säga upp som har koppling till lgh och upprätta polisanmälan mot henne omgående.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Vilken hyresförening eller hyresvärd kör du med TS?

För inom ABK hos mig får man hyra ut i andrahand.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Tittar i ditt kontrakt som du har med hyresvärden så borde det stå att hyra ut i andra hand utan tillstånd är ej tillåtet och det borde medföra omedelbar vräkning. Eftersom det är *olagligt* att hyra ut utan tillstånd men utan rättsliga påföljder men den finns bara för att förhindra en svarta marknaden för andrahand kontrakt. Som du nu kan använda som ett kryphål för att bli av med lägenheten så fort som möjligt. Det är ditt enda hopp att bli av med den omgående annars är det att säga upp den och betala för uppsägningstiden ut. Där efter är du fri från allt elände men det du kan göra nu är bara att säga upp allt som går att säga upp som har koppling till lgh och upprätta polisanmälan mot henne omgående.

Så jag kan också säga upp lägenheten även om jag sökte om andrahand uthyrning fram till sista maj?

Jag tror mitt första alternativ som du säger , första på måndag morgon, erkänna allt och säga att jag hyrde ut svart, sväljer de inte detta på något sjukt sätt så säger jag alltså upp och får betala 3 månaders hyror ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Låter enligt min mening logiskt. Att bli återbetalningsskyldig känns rätt vrickat när man har en ök om pris.

Man kan förstås komma överens om det mesta, men poängen är att det går att kräva tillbaka hyran i efterhand, om man som sagt gör det inom några månader. Lagen går före.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det du skriver är felaktigt då det gäller en hyresrätt.

Ur Jordabalken: (min fetmarkering)

Tar åt mig att jag missade att läge in det i mitt inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Så jag kan också säga upp lägenheten även om jag sökte om andrahand uthyrning fram till sista maj?

Jag tror mitt första alternativ som du säger , första på måndag morgon, erkänna allt och säga att jag hyrde ut svart, sväljer de inte detta på något sjukt sätt så säger jag alltså upp och får betala 3 månaders hyror ?

Japp det stämmer och säga att personen har kapat lägenheten så hyresvärden kan börja processa att bli av med henne.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har du ingen nyckel? det är väl bara att dra med en massa folk.. åka dit.. slå sig ner tills hon lämnar? vad ska hon göra?

Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Japp det stämmer och säga att personen har kapat lägenheten så hyresvärden kan börja processa att bli av med henne.

Då är detta mitt enda alternativ,

Helt sjukt att jag ens är glad att få höta nyheter som dessa, en läxa för livet,

Permalänk
Medlem

@Ayish256: Säger du upp din lägenhet har andrahandshyresgästen ingen rätt att bo kvar eller ta över kontraktet, men det måste nog ändå upp till Hyresnämnden om hon inte flyttar. Kan du bevisa att hon t.ex. slängt dina möbler så kan du säkert gå till Hyresnämnden och få henne vräkt med hjälp av Kronofogden, alternativt kan visa att hon inte har något giltigt kontrakt då, i vissa fall kan man gå direkt till Kronofogden och ansöka om avhysning/handräckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayish256:

Uppdatering:

Har inte läst alla kommentarer , men jag ringde låssmed, förklarade att någon hade låst in sig i min lägenhet utan tillåtelse, bad honom möta mig hos mig, tog sedan med mamma + hennes vännina.

Det hela slutade med att låssmeden drog sig undan eftersom tjejen befann sig i lägenheten och han ville inte ha ngt med det att göra, så jag var tvungen att betala 2800kr på plats. Sedan ringde vi polisen som i sin tur avhysade mig från platsen,

Hon hade tydligen gjort ett falsk andrahandskontrakt, där hon varit inneboende sen i augusti och betalat 8500kr varje månad. Så jag blev avvisad eftersom hon bodde där enligt dem.

Jag vägrade tro att vad polisen sa till mig då var sant, enda lösningen var att de skulle tvinga mig bort, så jag gick självmant.

Nu behöver jag allas hjälp, hur kan jag få min hyresvärd att vräcka mig helt ? Jag ser ingen annan lösning i detta, och går hellre förlust med detta. Svenska rättssystemet är verkligen sjukt,

Snälla kom med råd som hjälper mig ur detta, jag vet att jag gjorde fel som hyrde ut svart i början, men jag bryr mig inte om, om jag förlorar lägenheten nu, tar hellre det.

Då hävdar hon ju att hon var inneboende, då kan du sätta vilken hyra du vill om jag förstår det rätt. Det är ju bra. Men då lär du behöva registrera med någon jurist att du sagt upp "avtalet" och att hon har tre månader på sig att lämna utifrån det datumet. Sen viftar du med den vidimerade lappen och hävdar att det falska kontraktet inte gäller även om det var riktigt.

Edit
Jämför också signaturer och kolla vilket datum det är underskrivet. Kanske kan du omöjligen skrivit på det datumet.

Om du inte är skriven där kan du visa att hon inte är inneboende, och därmed att kontraktet inte gäller.

Du skulle också kunna skriva dig där igen och därmed ha obehindrat tillträde.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.