Permalänk
Medlem

HTPC eller Nvidia Shield

Jag impulsköpte en Nvidia Shield och har börjat fippla med den nu och är inte imponerad. Tog sin tid innan jag lyckades få in en webläsare då det tydligen inte är något som dom vill att man ska använda...

Jag har inte lyckats komma åt min nas än som nätverksdisk än men det kanske inte behövs om jag istället får igång en plex server...

Jag är kanske lite bakåtsträvande men android känns inte optimalt för surf m.m. Filmtittande blir säkert bra med PLEX, netflix m.f men det fungerar ju även på en vanlig dator men kräver lite mer arbete att sätta upp.
Har tangentbord (logitech K400) förutom medföljande handkontroll och fjärr.

Så överväger på att gå tillbaka och fixa en ny HTPC. Kört fram tills nu på en fullstor stationär dator med win 7.
Antec sonata 3 (ATX, Mini atx och micro atx)
AMD Athlon dual core 5200+
2 GB ram
Nvidia Geforce GT 430
80 GB SSD

Har fungerat helt ok fram tills nyligen då vissa videor på youtube får datorn att tvärdö och boota om spontant. Så gissar att denna nog förbrukat sin livslängd efter nästan 10 år.
Ingen indikering på vad som får den att krascha utan allt bara slocknar men inget är modernt så lurar lite på att behålla chassi, SSD och kanske nätagget och byta resten.

Frågan är om det är värt att fortsätta fippla och lära sig android tv med plex m.m. Eller backa och försöka få tag på några billiga datordelar och köra vidare på windows med dom nackdelarna som jag redan arbetat mig runt?

Permalänk
Medlem

@QRikard: https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=4ca3a174-da24-...
det finns rätt mycket info som kan svara på i stort sett alla dina frågor.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@QRikard: https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=4ca3a174-da24-...
det finns rätt mycket info som kan svara på i stort sett alla dina frågor.

Hade läst några av dom innan och nu gått igenom alla utom hela samlingstråden, bara delar av den.
Fipplat lite mer med shielden och lutar mer och mer mot en ny htpc istället, mer flexibilitet och mindre arbete kortsiktigt för att få allt att fungera.

Finns det något vettigt sätt för att klura ut vilken komponent som gör att datorn tvärdör?
Har egentligen inget behov av något kraftfullare idag så länge systemet blir stabilt igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QRikard:

Jag impulsköpte en Nvidia Shield och har börjat fippla med den nu och är inte imponerad. Tog sin tid innan jag lyckades få in en webläsare då det tydligen inte är något som dom vill att man ska använda...

Hur menar du? Det är bara att logga in med sitt google konto på play stor och välja en webbläsare.

Citat:

Jag har inte lyckats komma åt min nas än som nätverksdisk än men det kanske inte behövs om jag istället får igång en plex server...

Du behöver aktivera NFS eller SMB under inställningar på din NAS så den blir synlig i nätverket. Sen beroende på om du ska köra Plex eller Kodi så får du skapa biblotek i apparna.

Citat:

Jag är kanske lite bakåtsträvande men android känns inte optimalt för surf m.m.

Att surfa på Android är inga problem, fungerar precis som på en stationär dator.

Citat:

Så överväger på att gå tillbaka och fixa en ny HTPC. Kört fram tills nu på en fullstor stationär dator med win 7.
Antec sonata 3 (ATX, Mini atx och micro atx)
AMD Athlon dual core 5200+
2 GB ram
Nvidia Geforce GT 430
80 GB SSD

Har fungerat helt ok fram tills nyligen då vissa videor på youtube får datorn att tvärdö och boota om spontant. Så gissar att denna nog förbrukat sin livslängd efter nästan 10 år.
Ingen indikering på vad som får den att krascha utan allt bara slocknar men inget är modernt så lurar lite på att behålla chassi, SSD och kanske nätagget och byta resten.

Kan vara allt möjligt, men troligen blir det för tungt för processor, och mängden RAM är i minsta laget. Men kan även bero på nätaggregatet, Sonata 3 har ju några år på nacken.

Citat:

Frågan är om det är värt att fortsätta fippla och lära sig android tv med plex m.m. Eller backa och försöka få tag på några billiga datordelar och köra vidare på windows med dom nackdelarna som jag redan arbetat mig runt?

Det kan enbart du själv svara på, vill du lära dig så fortsätter du på android. Men den äldre generationen brukar lätt ge upp och gå tillbaka till gamla vanor.

Ska du bygga en ny modernare HTPC så räkna med att den lär bli dyrare än din shield.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Hur menar du? Det är bara att logga in med sitt google konto på play stor och välja en webbläsare.

Det hade jag också hoppats på. Men shield stödjer inte chrome, firefox m.f efter oreo uppdateringen så dom går inte att installera via play store. Var tvungen att ta hem en filhanterare och ladda hem .apk och installera därifrån. Funkar nu men mer arbete än förväntat för något så grundläggande som en webbläsare.
[/quote]

Citat:

Du behöver aktivera NFS eller SMB under inställningar på din NAS så den blir synlig i nätverket. Sen beroende på om du ska köra Plex eller Kodi så får du skapa biblotek i apparna.

Har satt upp CIFS share i dagsläget för att komma åt den från windows. Hittade mappen via shield men kom aldrig åt innehållet så är säkert något med rättigheterna som spökar. Förhoppningsvis enklare att sätta upp en NFS share på nasen istället för att försöka komma runt och få igång cifs på shielden.

Citat:

Att surfa på Android är inga problem, fungerar precis som på en stationär dator.

Webläsaren är optimerad för androidtelefon och blev därför lite egenheter på vissa sidor när skärmen är liggande och stor. Vissa funktioner i dropbox webklient försvann också för att spara utrymme på skärmen som webeditering av officedokument.

Citat:

Kan vara allt möjligt, men troligen blir det för tungt för processor, och mängden RAM är i minsta laget. Men kan även bero på nätaggregatet, Sonata 3 har ju några år på nacken.

Nyaste delen är nog grafikkortet på ca 7 år... Fram till nu har allt fungerat fint, går inte alltid snabbt men grafikkortet orkar avkoda video vilket är det viktigaste. Problemet är dom spontana ombootarna och lurar lite mot matning eftersom det inte kraschar utan totalt slocknar. Kan ju vara trötta kondensatorer både i power supply eller direkt på korten, svårt att avgöra vilket tyvärr.
[/quote]

Citat:

Det kan enbart du själv svara på, vill du lära dig så fortsätter du på android. Men den äldre generationen brukar lätt ge upp och gå tillbaka till gamla vanor.
Ska du bygga en ny modernare HTPC så räkna med att den lär bli dyrare än din shield.

Jag inser det mer och mer att det är ganska bekvämt när det bara fungerar. Spenderar ganska lite tid framför skärmen och då finns det roligare saker att göra än fixa med inställningarna.
Anledning till att jag satsade på shield var priset, ser väldigt prisvärd ut jämfört med htpc och dessutom otroligt liten och tyst (obelastad åtminstone).