Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sambo som tycker man är omogen för man spelar?

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du ska börja träna igen men inte för att visa hur det kunde ha varit utan för att ta hand om dig, ett barn / sambo ska inte gå före dig i totallen, visst du kanske för tumma lite på tider och så men i slutändan måste ditt liv handla om dig i centrum annars håller man inte i längden.

Jag hade tränat 7 dagar och kortare vilket är så jag gör själv, försöker hålla det till 1-1,5 timme.

Om hon tycker att både era liv ska kretsa kring henne så kanske hon inte är rätt material. Ett hållbart förhållande är 2 separata individer som går åt samma håll inte 2 st som vill åt varsitt när man HELA TIDEN måste vika ner sin åsikt. Klar man måste kompromissa ibland men är det bara ge ge ge och ett ge tillbaka så kanske man ska sätta sig ner och tala om hur det är. Hon kanske inte förstår det själv.

Självklart måste du ha ett eget liv, stå på dig!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Vill bara kolla av läget med lite andra människor för själv anser jag att jag har ett vettigt tänk när de kommer till familjen och hur/när jag spelar lite.

Men sambon är på mig direkt, får skuldkänslor när jag sätter mig vid datorn även om de bara är för att betala räkningar.
Vi har en flicka på sex veckor, hon är hemma o jag jobbar, jag sköter allt hemma utom tvätten och tar bebis när de behövs då hon vill ha 120 procent koll, väldigt överbeskyddade.
Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl) Men så fort jag sitter där så blir hon sur och bitter, hon påpekar att jag inte var redo för att skaffa barn och jämför mig med sin 9 åriga son som spelar fortnite konstant. Vilket gör mig förbannad..
Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.
Hon har kompis som bor 1 min bort som kommer ibland och dem snackar mycket på telefon bla.
Jag har redan slutat att träna på gym, var mitt stora intresse och tog upp mycket tid, 5 dagar i veckan och 3 timmar totalt varje dag, men slutat pga jag kände att jag försummade henne och vårt barn då. Tar jag upp de så får jag i ansiktet att hon flyttade 6 mil till mig, som i säg är lite motsägelsefullt då hon har heeela sin släkt här..

Spelar bara när dem inte är hemma och eller när hon ammar eller när jag har bebis och hon sover så jag påverkar inte familjelivet negativt enligt mig själv eller har jag fel??

Att spela ibland är den billigaste mest tillgängliga hobbyn (då jag alltid är hemma) jag har kvar och de är mitt ansvar att få allt att fungera ekonomiskt och praktiskt. Tycker att hon borde godta de men de går inte resonera med henne..

Ska jag börja träna igen för att visa hur de kunde ha varit, komma hem vid 5 halv 6 istället för halv 3?

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

Hade liknande situation, inte lika allvarligt ur min synvinkel, men nästintill.

Varning för lång text.

I början när barnet kommit så spelade jag även dagtid då och då, hade datorn i vardagsrummet och tyckte inte det spelade någon roll, hjälpte knappt till hemma, förutom med tekniska saker då som jag är den enda som sköter.
Vi hade även en del andra psykiska problem både jag och sambon, mer info om det om någon undrar kan ni höra här.
Efter vi hade gått igenom det så spelade jag väl lite som du, både när sonen lagt sig, sov väldigt dåligt då med, har en babyvakt som jag hade med mig till datorn, så när han vaknade en gång i timmen sprang jag bara iväg, gav han nappen/trösta, tillbaka till datorn. Gick sällan o la mig med sambon. Antingen spelade jag hela kvällen, eller när hon lagt sig.
Tiden gick och hon tyckte jag spelade för ofta, var nog 3-4 kvällar i veckan då jag spelade hela kvällarna och sen när hon lagt sig de andra kvällarna.
Precis som du så kikade vi serier/filmer när vi umgicks, beroende på hur intressant den var från hennes sida, så satt hon olika mycket med mobilen dock. Vi pratade om det vi kikade på, jobb, privat liv osv.
Efter några månader så sa hon att hon tyckte det var tråkigt att vi aldrig la oss och sov tillsammans. Vilket ju stämde... Började med att jag gick o la mig med henne de kvällarna jag inte spelade, viktigt att man faktiskt vill det och framförallt viktigt att hon förstår det, inga sura miner eller suckande som att det är ett måste. Vill du inte, så kanske ni inte passar.
Var fortfarande övervägande "spelkvällar", även om jag ibland sa när jag satte mig vid datorn att hon gärna fick säga till när hon skulle gå o lägga sig, så kunde jag också lägga mig samtidigt, så var det fortfarande mycket spel.
Numera så är det varannan kväll eller mer sällan jag sitter, helger sitter jag nästan aldrig. Söndagar när raiden kommer igång igen på wow.
Men spelar aldrig dagtid då sonen är hemma.
Känslan är väl att det fungerar bra nu, tycker inte det är något gnäll om det längre.
Enda gnället nu är när vi börjar kika på en serie då hon vill bulk titta på den så mycket det går, sitter jag då vid datorn en kväll så kan ju inte hon kolla vidare
Vi flyttade 60 mil till min hemstad och släkt när sonen var 6 månader, mycket för o komma bort från Eskilstuna som bara går mer utför, men även för att få mer hjälp med sonen.
Började pistolskytte efter någon månad när jag flyttat, under den tiden så sov dock sonen fortfarande väldigt oroligt och det var fortfarande lite svårt med sonen, lyssna på podden för förklaring, är man i ett förhållande så hjälper man och stöttar man varandra, så slutade med skyttet då hon tyckte det var jobbigt när jag var iväg 2 timmar 1 gång i veckan, har tänkt börja igen senaste året, men inte blivit av, inga problem nuförtiden att åka iväg nån timme i veckan dock, småbarnsåren kan vara tuffa! Min son är numera 3 och man ställs för andra problem, men dom är iaf mer självgående
Men hade nog inte klarat om min sambo ville att jag skulle sluta spela helt, men man kanske inte måste sitta varje kväll i veckan. Jag själv kan iaf tycka det är väldigt skönt o lägga sig lite tidigare och få bättre sömn, vara mer utvilad dagen efter osv.
Har några gånger funderat på o sluta spela då jag är medveten om att jag har ett problem, jag tycker dock att jag kan kontrollera det numera och fortsätter, har tom pratat om det med sambon men hon vill inte att jag ska sluta, då det är mitt största intresse.
När vi fick reda på att vi skulle få barn, hade jag precis beställt vattenkylning för 8k, insåg ju själv att dom pengarna skulle behövas till annat och avbeställde det, hon var den som sa att jag kunde ju ha kvar det ändå, då det var mitt intresse, men pengarna behövdes. Det jag försöker säga med det är att i ett förhållande så värnar man om varandra, men stöttar vad den andra i deras intressen.
Jag tror, av egen erfarenhet (även om alla människor är olika), att det din sambo försöker säga är att hon kanske inte vill att du spelar varje kväll, att hon gärna skulle gå o lägga sig med dig.
För min del så var det ingen stor grej, förstår ju att hon vill vara med mig, att bara umgås när man kollar film/serier eller typ när man gör mat eller så, då kan man ju lika gärna ha en rumskamrat, känns inte riktigt som ett förhållande. Imo.
Nu är alla olika och alla förhållanden är också olika.
Men det är klart att du kan sätta krav, tänk efter vad som är viktigt för dig, vad som är värt att bråka över och vad du prioriterar.
Man kommer inte vara överens om allting, man kommer gräla och tjafsa, men det viktiga från min synvinkel är att man inte är långsur och kan kompromissa. Att man är öppen för fler förslag och idéer.

Tl;dr, vad är värt att bråka över, vad vill du själv? Prata med din partner, inte bara kommunicera med henne, förstå vad ni menar och red ut vad ni egentligen vill ha ut från ert förhållande.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Klart det är omoget att spela när man är vuxen. Men de flesta är lite omogna vad det gäller olika saker. Orkar inte läsa alla goda råd/inlägg här så detta har säkert skrivits innan: har sambon en hobby så är det bara att "byta" timmar. Och hobby kan vara facebooksurfande, heminredning eller något annat som man kanske inte tänker på eller uppfattar som en hobby.

Permalänk
Sötast

Är tvåbarnsförälder och kan utan tvekan säga att det viktigaste för dig som förälder, och för er som partners är egentid.

Man måste kunna "försvinna", "stänga av", "ta en paus" och liknande för att kunna leva i ett hälsosamt förhållande och kunna vara en bra partner och förälder. Det finns inget jobb som är mer krävande än att vara en förälder.

Att inte kunna andas ut och eller få göra det man mår bra av slutar endast i total kollaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Klart det är omoget att spela när man är vuxen. Men de flesta är lite omogna vad det gäller olika saker. Orkar inte läsa alla goda råd/inlägg här så detta har säkert skrivits innan: har sambon en hobby så är det bara att "byta" timmar. Och hobby kan vara facebooksurfande, heminredning eller något annat som man kanske inte tänker på eller uppfattar som en hobby.

Varför skulle det vara omoget? Definiera omoget. Ska man som "vuxen" bara betala räkningar, röka pipa, läsa tidningen och jobba?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Klart det är omoget att spela när man är vuxen. Men de flesta är lite omogna vad det gäller olika saker. Orkar inte läsa alla goda råd/inlägg här så detta har säkert skrivits innan: har sambon en hobby så är det bara att "byta" timmar. Och hobby kan vara facebooksurfande, heminredning eller något annat som man kanske inte tänker på eller uppfattar som en hobby.

tröttsamt gammal och omogen syn på spel. Kan klistra in följande från en modeblogg jag brukar läsa

"Enligt samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen har själva spelbranschen fördubblats på bara tre år, och siffror från undersökningsföretaget Reflect visar att hela 81 % av svenskar i åldrarna 15 till 60 spelar regelbundet"

Permalänk

Har inte läst alla poster. Har dock varit med om liknande fall.

Gå på parterapi. Hon verkar vara väldigt kontrollerande. (Vilket är det största negativa fallen idag för par)
Att ha en tredje oberoende part som man "pratar" igenom och sätta upp regler kan hjälpa enormt mycket. Och hon behöver lära sig att släppa på tyglarna. Och du kommer lära dig om dig själv samtidigt som hon lär sig om sig själv.
Ge absolut inte upp dina hobbys och det du mår bra av. Du kommer att gå in i väggen och tycka att livet är kasst. Det handlar om att ge och ta.
Det är ditt liv. Man lever en gång. Och då ska man ta mig f vara lycklig också.

Permalänk
Medlem

Säg åt henne att skaffa en egen hobby istället för att gnälla på din.

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen kommenterar det faktum att hon inte vågar låta dig ta hand om barnet själv? Det är väl ett minst lika stort problem som något annat i hela denna tråd. Det är lika mycket ditt barn. Här är ett jätteproblem, och ja, jag håller med om att ni kan behöva prata med någon om detta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är ju situationen ganska komplex med barn osv, så att bara lämna tjejen är nog inte ett alternativ. Men...

Jag har haft några flickvänner som betett sig likadant och det är fruktansvärt lågt. Samtidigt som de själva sitter flera timmar framför TV'n varje kväll så har de gnällt på att jag sitter vid datorn. Har jag varit ute och meckat med bilen så har dock det varit ok. Vad är det som gör det ena bättre än det andra?

Det blir väldigt destruktivt när den ena parten i ett förhållande tycker att den andra INTE ska göra något. Det hon förmodligen egentligen menar är att hon vill ha ditt sällskap, att du ska hjälpa henne med något osv. Då är det det hon ska säga istället.

Du behöver ta detta med henne så fort som möjligt och tala om för henne att det inte är ok att göra ner ditt intresse. Uppmuntra henne istället att tala om vad hon egentligen vill och ge då också efter när hon gör rätt. Så om hon ber dig att sitta och kolla TV med henne så gå dit och gör det även fast du kanske just då vill spela. Oftast funkar det bra att sitta en timma eller så och sedan gå och spela. Du kan ju också fundera på om du kan bjuda in henne i din värld.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Vill bara kolla av läget med lite andra människor för själv anser jag att jag har ett vettigt tänk när de kommer till familjen och hur/när jag spelar lite.

Men sambon är på mig direkt, får skuldkänslor när jag sätter mig vid datorn även om de bara är för att betala räkningar.
Vi har en flicka på sex veckor, hon är hemma o jag jobbar, jag sköter allt hemma utom tvätten och tar bebis när de behövs då hon vill ha 120 procent koll, väldigt överbeskyddade.
Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl) Men så fort jag sitter där så blir hon sur och bitter, hon påpekar att jag inte var redo för att skaffa barn och jämför mig med sin 9 åriga son som spelar fortnite konstant. Vilket gör mig förbannad..
Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.
Hon har kompis som bor 1 min bort som kommer ibland och dem snackar mycket på telefon bla.
Jag har redan slutat att träna på gym, var mitt stora intresse och tog upp mycket tid, 5 dagar i veckan och 3 timmar totalt varje dag, men slutat pga jag kände att jag försummade henne och vårt barn då. Tar jag upp de så får jag i ansiktet att hon flyttade 6 mil till mig, som i säg är lite motsägelsefullt då hon har heeela sin släkt här..

Spelar bara när dem inte är hemma och eller när hon ammar eller när jag har bebis och hon sover så jag påverkar inte familjelivet negativt enligt mig själv eller har jag fel??

Att spela ibland är den billigaste mest tillgängliga hobbyn (då jag alltid är hemma) jag har kvar och de är mitt ansvar att få allt att fungera ekonomiskt och praktiskt. Tycker att hon borde godta de men de går inte resonera med henne..

Ska jag börja träna igen för att visa hur de kunde ha varit, komma hem vid 5 halv 6 istället för halv 3?

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

Heh. Jag känner igen mig extremt mycket... eller iaf hur jag minns det när vi fick våra barn. Jag är 4-barnsfar och även om det blev smidigare och enklare med varje unge så var det i början exakt samma historia som du beskriver (iaf för mig) så här kommer mina, fungerande tips:

Fram tills dottern är typ ett halvår så är det helt ologiskt med allt sånt här som gäller *dig*. Det är för det första hormoner i några månader, sedan kommer sömnbrist, sedan är det socialt umgänge, vällingskalle, hängmage, träning... massor med grejer som är otroligt viktigt och frustrerande för henne. Det finns ingen logik öht som fungerar, det är helt känslostyrt och i början hormonstyrt och mycket handlar om beskyddande i dom här känslorna.

I korthet: Det är bara att bita ihop, ta skiten och hålla huvudet högt. Det är det enda "rätta" och det enda som blir bra i slutänden.

Det finns inte många saker du kan enligt den (hormonstyrda) logiken göra bra eller korrekt. Får du skit för att du gör räkningarna, är det rimligt ens? Nej, självklart inte. Bara släpp det. Får du (som jag fick) skit för hur du byter en blöja, det är ju helt knäppt och det spelar ingen roll vad man säjer, hur det sägs etc det är hennes känsla över att det inte duger och är fel som är "rätt". Så, din träning, ditt dataspelande, dina vänner, dina föräldrar, bilen, maten, etc etc... allt som gör henne irriterad, låt bli att ta diskussionen. Det rättar till sig efter ett tag. Vad du än gör, säg aldrig aldrig saker i stil med_ "men lilla gumman, nu är det hormonerna som spökar", det fungerar väldigt dåligt kan jag meddela.

En av dom få sakerna som det inte är ok att få skit för och som du aldrig ska vika ner dig på är att du får höra hur du håller/bär/umgås med ditt barn. Tips mottages tacksamt, men skäll/gnäll/klagomål ska fara åt h-ete. Här är det nämligen så att här kickar hormonerna in till din förddel om man säjer ifrån för då ses du som den som (jag tror det handlar om beskydd instinktivt) vaktar/skyddar etc.

Alldeles oavsett, det här upplevs som orättvist och irriterande... jag vet. Men det är otroligt mycket vunnet på att vara the bigger man här sett över tid (du har igen det där under många många år). Och hade jag varit som dig: Flytta fokus i diskussionerna. Jag kollat möjligheterna till gymtid i samband med arbetstiderna och spelat ut kortet "friskvård", vid minsta klagomål bara konstaterat "fakta": "Orkar vara en bättre man och far om man tränar, speciellt viktigt med småbarn hemma -det gäller dig med, du behöver röra på dig och träna..." Din egen datortid med grabbarna på vardagarna är körd och kan nog inte riktigt bli detsamma igen tyvärr. Jag fick själv gå från CS och TFC till mer casual (BF3, BF4 och nu Quake Champions) för att få ihop hobby och familj. Däremot sägs det inget negativt om att spela dator hemma längre (om det hålls inom rimlighet), lyft hur bra det är för öga/hand koordination, problemlösning, strategi och taktik. 9-åringen gör inget som är omoget, tvärt om. Däremot är det ok att klanka ner på att jargong och språk är omoget i den kulturen ("men det är det även inom all sport, kolla bara hur det ser ut på en sportbar") och något man kan jobba med, men spela datorspel? Absolut inte.

Hoppas du (eller nån annan) hittar något tips i detta.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goa200:

tröttsamt gammal och omogen syn på spel. Kan klistra in följande från en modeblogg jag brukar läsa

"Enligt samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen har själva spelbranschen fördubblats på bara tre år, och siffror från undersökningsföretaget Reflect visar att hela 81 % av svenskar i åldrarna 15 till 60 spelar regelbundet"

Och vad motsäger det mitt inlägg? Tröttsamt gammal och omogen syn på människor.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag är pappa till fyra nu vuxna (eller nästan vuxna) barn uppdelade på två kullar (2 mammor, 2 barn per mamma). Nedanstående tidigare kommentarer tycker jag verkligen du ska ta in.

Min erfarenhet av min tid som pappa genom åren är att egentid och förtroende mellan de vuxna är a och o. Fungerar inte det så måste ni ta hjälp så fort som möjligt. Går det för lång tid kommer någon av er ge upp och lämna förhållandet. Det fungerar inte att kritisera partnern för att vilja ha egen tid. Det är konstant ett givande och tagande. Nu vet inte jag hur gamla ni är, men den här typen av problem verkar vara svårare när man är yngre och inte har så stor livserfarenhet. Jag var 26 när jag fick mitt första barn och under den tiden hade jag eget företag och jobbade väldigt mycket, vilket gjorde att mamman fick väldigt lite egentid (Jag var nästan aldrig hemma). Med andra kullen var jag anställd och hade mer tid att vara hemma. Varje gång datorspel kom upp på tapeten så var jag såklart världens barnsligaste man. Bägge dessa förhållanden kraschade medan barnen var relativt små, och jag har genom åren fått kämpa med mammorna och myndigheterna för min rätt som pappa. Jag har aldrig haft något missbruk eller andra problem och barnen har alltid stått i första rummet.

Idag lever jag med två av mina barn (grabbar) 18 och 21 och de två äldre (tjejer) har flyttat ut. Jag spelar fortfarande datorspel dagligen när jag har tid och jag har en fantastisk relation till mina barn, samtidigt som jag numera har lärt mig att hålla en hälsosam distans till deras mammor. Barnen tycker att jag är världens bästa pappa, och det är det ända som faktiskt betyder något för mig. Jag har faktiskt även fått höra att mammorna idag håller (sent om sider) med ungarna.
Mitt råd är att ni måste ha en konstruktiv diskussion med varandra där ni ger utrymme för egen tid likväl som förtroende att den andra föräldern kan ta hand om ert gemensamma barn. Ta hjälp från alla ni kan i detta, men ni måste båda ha ett öppet sinne och ha förståelse för varandra. Utan det kommer ni ingenstans.

Skrivet av Allexz:

Är tvåbarnsförälder och kan utan tvekan säga att det viktigaste för dig som förälder, och för er som partners är egentid.

Man måste kunna "försvinna", "stänga av", "ta en paus" och liknande för att kunna leva i ett hälsosamt förhållande och kunna vara en bra partner och förälder. Det finns inget jobb som är mer krävande än att vara en förälder.

Att inte kunna andas ut och eller få göra det man mår bra av slutar endast i total kollaps.

Skrivet av MoNkeY-05:

Förvånad att ingen kommenterar det faktum att hon inte vågar låta dig ta hand om barnet själv? Det är väl ett minst lika stort problem som något annat i hela denna tråd. Det är lika mycket ditt barn. Här är ett jätteproblem, och ja, jag håller med om att ni kan behöva prata med någon om detta.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Avstängd

2 parter bör acceptera varandra för den dom är.
om inte, kommer antigen en eller båda må kasst och det slutar illa.

Dumpa eller bli dumpad 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Och vad motsäger det mitt inlägg? Tröttsamt gammal och omogen syn på människor.

Det påvisar att spela är vanligt över hela åldersspannet och definitivt inget "omoget"

Permalänk

@HandSolo: viktigt i en relation är att man har gjort upp, försök att ah men ta ungen ibland, gå ut och gå (du får träning) gå en lång prommenad och kanske på torget om det är någon handel där på veckorna? Sen när du kommer hem så har du ju då "bidragit" till familjen, sätt dig då och lira med 9åringen kanske? spela en timma med han och lär honom och spela lite dum så han känner sig stolt osv och kan säga till morsan att han allt kan spöa farsan i spel. sen sätt dig och spela 2-3 timmar ensam och kanske prata med lite polare? tror att om du gör lite mer i huset så kommer husfriden att lägga sig på en "normal" nivå och du och hon kommer att ha det bättre tsm. Vad du inte bör göra är att bråka om saken, som du själv sa så är ju inte spelandet i säg så sjukt viktigt utan det är egentiden om jag tolkar dig rätt? om inte annat så plocka upp en annan hobby kanske? har du en bil som det behövs pillas på så gör det isf? Behöver inte vara några stora saker utan räcker ju med lite små pill så man kommer bort ifrån hemmet men ändå gör något som hon kan se som posetivt? Om inte annat så kanske du har någon kompis som behöver hjälp i sitt hus/lägenhet som du kan sticka bort till ta några bira och klia dig i skallen med?

Jag vet att man vill ha egentid men sen vill man ju även ha familjetid, det är inte så att det är lite hormoner som sitter i kroppen på regeringen där hemma då? hur gammal va ungen 6 veckor? Då bör man kunna påstå och anse att det är hormonerna som ligger i?

Vad jag tycker kort är att du inte ska göra slut eller några förhastade grejer utan ta det lite lugnt och andas och tänk efter...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Spelade du innan ni träffades så förstår jag inte problemet...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Finns en hel del bra tips här i tråden, jag vill lägga till ett perspektiv som jag inte kunnat se.

Du skrev nånstans att hon säger att hon närmar sig 30, att hon "bor i skogen" och att hon inte har några egna intressen egentligen. Jag tror inte att man ska underskatta hur det kan kännas för kvinnor när barnen kommer. Barnet ska ammas regelbundet och däremellan har man saker att ta hand om, och de lever (särskilt initialt) i en konstant ström av andras behov nästan 24/7. Detta gör att deras egna behov kommer i skymundan.

Jag tror att din tjej känner djupare i hjärtat att det skaver. Hon blir äldre (medan andra pluggar, får karriärer, åker på fina semestrar etc), "bor i skogen" och vet kanske inte vad hon ska göra med sitt liv. När hon sitter där med ett barn som ständigt vill ha tutten, undrar hon om det kommer vara så tills barnet är äldre, men då är hon kanske 45-50. Vad har hon då för chanser att vinna ett förverkligande i en annan mening än moderskapet? Och om ni vill ha fler barn, som hon kanske känner att hon vill (barnet behöver syskon etc kanske hon tänker), så är det lätt för henne att tänka att hon verkligen är "fast". Försök sätta dig in i det, det är jätteviktigt för hur du kan hjälpa henne.

Jag tror att det här i många kvinnor skapar en sorts "bitterhet" (de skulle aldrig erkänna det, för andra eller sig själva) gentemot andra, t.ex. sin man. Du har, hur du än ser på det, i hennes ögon en perfekt frihet. Inte bara tidsmässig utan också emotionell. Du har, vad du än jobbar med, i hennes ögon en utblick och en chans att "komma nånvart". Du är dessutom mera oberoende här, du sitter på cashen, medan hon själv är mera beroende då hon inte drar in pengar. Oavsett om det är så hon direkt tänker på det eller inte, så känner hon det nånstans. Utöver allt detta ska man minnas att kvinnor är oerhört sociala i sitt sätt att tänka och utvärdera saker. Ser hon en brud som har ett speciellt sorts glas, eller som gör på ett visst sätt på instagram (spelar ingen roll vad det är), så spelar det spratt i hennes undermedvetna. "Så här gör andra, varför gör inte du så". Sedan jämför hon med er situation, och eftersom att jag själv är småbarnsförälder vet jag att det kan vara rätt osexigt, om än jag för egen del älskar det.

Orkar inte skriva ut allt, men för mig verkar det som att hon är mycket obearbetad i relation till dessa frågeställningar och att de kommer till uttryck i hur hon vill "kväsa" den förmåga till initiativ och livslust som du fortfarande känner. Det låter mera dramatiskt och ondsint än vad det är. För henne, psykologiskt ur ett korttidsperspektiv, vore det "enklare" om ni satt "i samma båt". Hon vill att du ska sitta i soffan med henne och kolla på film till exempel, då vet hon att du inte "får ut något" som hon själv inte får ut. Vill man krångla till det kan man säga att det kan finnas en djupare evolutionär drift i det här "resonemanget", för om hon i sig själv känner att hon inte "ökar i värde" utan tvärtom kanske har dålig självkänsla efter födseln, med kroppen och allt osv, medan hon ser att du har energi, driv och hittar sätt att inom din sfär öka i värde, well. Om det drar iväg för mycket för er (hon "tänker" inte det här, men tjejer känner alltid dominanshierarkier 24/7) så tror hon att hon riskerar att du går till en annan, som bättre matchar dig i värde/energi/vilja.

Enkelt formulerat vill hon att du ska dela det som hon upplever (utan att kunna artikulera det) som skit i sitt liv, och ett sätt för henne att komma dit är att helt enkelt skära bort det i ditt liv som du har, som hon själv inte har. Jag är ganska säker på att det här är den bakomliggande orsaken. OBS! Att hon i en mening ser skit i sitt liv och sådär innebär inte att hon inte också kan känna att mycket går som hon vill och att hon är glad över mycket. Hon känner troligen både-och samtidigt.

Därför är det inte egentligen en fråga om tid och timmar hit eller dit, eller exakt vad du gör. Det är en fråga om att livet är enklare för henne om du är på samma plats som henne, psykologiskt.

Man kan tänka flera lösningar här. Jag skulle försöka jobba med att få fram "morötter" i hennes liv, eller hjälpa henne att nå fram till saker som hon gillar. Tjejer går som förstaväg alltid till relationer och att äta muffins med andra tjejer etc, men det räknas inte här (det gör inte det psykologiska jobbet för henne i detta avseende). Tjejer defaultar alltid till relationer, men man måste hjälpa dom också vidare ibland därför att dom själv nånstans också söker något "i sig själva". Hon behöver något som inte bara är ett tidsfördriv, utan något som får henne att känna att hennes liv blir bättre. Kanske en hobby, kanske en tanke/dröm om att kunna utbilda sig eller förbereda sig för det eller det, något "eget" att se fram emot eller jobba för, kanske ambitionen att bli starkare eller smalare eller vad det nu är, spelar ingen roll egentligen.

Ju starkare "morotskomponent" det finns i hennes liv, desto starkare "morotskomponent" kommer hon "låta dig" ha (i.e. vara ok med att du ägnar dig åt utan att sabotera husfriden). Det låter skit, jag vet, och givetvis kan man ägna sig åt att försöka få henne att lägga ner hela det här tankesättet. I.e. bara för att hon upplever att hon sitter lite i skiten, psykologiskt, behöver det inte innebära att du måste göra det, då man har sitt eget ansvar. Jag tror dock att det är enklare och snabbare att bara hitta en morot till henne. Och som tidigare personer sagt tror jag inte att resonemang biter i det här läget.

Var uthållig ett tag för hennes skull. Problemet är inte hos dig, det är hos henne. Det får du förstås inte säga, men hjälp henne (få henne att känna att det är "hennes idé") att börja utvärdera om det finns något som hon kan göra för att hon ska känna att hon också har ett liv. Det här kan vara skitsvårt för tjejer.

Allting som du upplever är bristande respekt hos henne gentemot dig, är i själva verket hennes egen missnöjdhet och brist på respekt för sig själv, som hon projicerar på dig. Hon skulle aldrig fatta det, men jag tror att du gör det när du tänker på det.

Tjejer är rätt straighforward. Får de en sak, ger de en sak, såvida det inte finns djupare problem eller svackor. Jag skulle experimentera med det här om jag var du.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt hur just datorspelandet får folk att trigga här ... Hade det tvärtom rört sig om tv-tittande (eller vad nu kan tänkas ses som en "onödig" och "fånig" aktivitet för de som svarat här) så hade troligen tonen varit en annan. Lämna någon man har barn med bara för att man har olika bild av tidsspenderingen ... Ja herrejisses! Tro tusan att vi karlar stämplas som otillförlitliga rövhattar!

Nåja, till @HandSolo:
Prata med henne; få hennes bild av det hela. Om nu din beskrivning är en korrekt bild av verkligheten och inte bara genom ditt egna filter, så ser hon tydligen jobbet med barnet som betydligt tyngre (högre "värde") än hushållsarbetet, och av någon anledning verkar hon inte hysa tillräcklig tillit till dig att hjälpa henne med det. Kan hon motivera varför så är fallet är det bara att jobba på det så att ni kan fördela ansvaret mellan de två på ett sätt som båda blir lagom missnöjda med.
Sedan kan det vara värt att ta reda på hur hon tror att 0 timmars spelande i veckan skulle förändra era liv och ställa dig själv frågan om hon faktiskt inte har rätt? Måhända inte, men då är frågan lyft och tankeverksamheten kan påbörjas hos er båda, om inte annat kanske du får reda på vad hon är ute efter för förändring?
Du slutade gymma, stor uppoffring för dig, grattis. Du har ingen rätt att kräva att hon ska tycka det, lika lite som hon kan kräva att du ska tycka att hennes flytt var en stor uppoffring, oavsett om det var det eller inte.

Egentid är viktig, kommunikation viktigare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Fantastiskt hur just datorspelandet får folk att trigga här ... Hade det tvärtom rört sig om tv-tittande (eller vad nu kan tänkas ses som en "onödig" och "fånig" aktivitet för de som svarat här) så hade troligen tonen varit en annan. Lämna någon man har barn med bara för att man har olika bild av tidsspenderingen ... Ja herrejisses! Tro tusan att vi karlar stämplas som otillförlitliga rövhattar!

Även om jag håller med om att lämna henne inte är direkt det första man borde hoppa till så är det ju inte "tidsplanering" som varit argumentet för de flesta iaf som föreslagit det så vet inte exakt vart du fått det ifrån? De flesta grundar det nog i att TS inte mår så bra och att hennes beteende gör att han mår sämre och känner sig dålig etc, något som under de flesta omständigheter är ett fullt giltigt råd dock kanske inte just i detta.

Att sedan med detta antagande dra vidare på en stereotyp av hur olika kön agerar etc är mycket onödigt och inte direkt givande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goa200:

Det påvisar att spela är vanligt över hela åldersspannet och definitivt inget "omoget"

Det finns väl inget som emotsäger att det är omoget i det? Man kan vara ett "barn" hela livet, inget som jag lägger någon negativ aspekt på.

Liten trigger, läs om ni har tråkigt:

Hur som; jag förstår att det blivit inne att vara självfokuserad och det kanske blir tufft när en, eller två, är det i ett förhållande. Men att lämna förhållandet/partnern för det är ju väldigt lamt. Speciellt när man har barn, då måste man kämpa en del för att få ihop det och även vara beredd att offra något för helheten. Observera; inte utplåna sig helt men ändå jobba på förhållandet.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd. Verkar som om många kan relatera till problematiken. Baserat på aktiviteten i tråden.

Jag känner även jag igen mig. Efter åtskilliga genomgånger att det är mitt sätt att "koppla bort hjärnan ett par timmar" så är hon mycket mer förstående. Hon uppskattar det fortfarande inte, men hon respekterar det så länge jag sköter resten av livspusslet.

Permalänk

Det finns två saker jag reagerar på i ditt inlägg.

1.) Personligen tycker jag det är otroligt omoget att gnälla på någons hobby. Hon lär ju ha vetat att det det här är ett av dina intressen. Dessutom vet hon antagligen inte särskilt mycket om det då det hjälper till ganska mycket att hålla hjärnan skarp, t.ex problemlösning tenderar att påverkas positivt av att spela.

2.) Jag tycker det är märkligt att hon förvägrar dig att umgås med din dotter när du istället för göra (nästan) allt hemarbete. Vore det inte bättre att ni delade på det så du får umgås mer med din dotter? Framförallt som du jobbar heltid?

Stort kontrollbehov gagnar sällan sambon eller barnen.

Ps. Tydligen är det här med spelande fler har diskuterat med sina sambor. Märkligt. Många kvinnor har ju ett överdrivet intresse av smink, mode och skvaller. Klart man ska se bra ut men att lägga för mycket tid på sådant dravel tycker jag själv är otroligt omoget.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Jag förstår dig och håller med men ett stort problem är ju att jag inte får ta hand om henne, jag vill vara pappa till 120 procent om jag hade bara fått för henne. Hon har sagt själv att hon inte litar på nån inte ens mig.... Men när jag känner mig överflödig hemma och kan inte göra nåt då tänker jag att "jaja då sätter jag mig där en stund" och de går ju inte.
Sen är de jag som fick stryk av förlossningen mestadels, hon kommer inte ihåg nånting, självklart är hon i fokus när de kommer till den biten men pappan blir lätt bortglömd, för henne är de vatten under bron. Som hon beskrev det.
Jag kan ge ett ex, hon var helt slut och ville verkligen få sova kl fyra på morgonen, (hon ammar) då tog jag bebis och gick ner, självklart blev hon hungrig efter 15 min så jag gav henne ersättning då dem sa på BB att är de svårt i början och om ni inte får sova ge ersättning men försök amma så mycket de går.
De tog hus i helvete för jag gav henne ersättning och allt jag ville var att hjälpa..
Men jag ska börja gå ut o gå med barnvagnen och hon får inte följa med, hon måste börja lite på mig och de kan vara ett bra sätt att börja på.

Att man som mamma kan vara överbeskyddande, framförallt i början, är ju inget konstigt i sig. Men att hon inte vågar lita på dig alls gällande att ta hand om barnet är ett problem! Känns det som att du inte når fram till henne ang. detta är ett tips som någon annan tagit upp, att prata med BVC om det. Når du själv inte fram kan det vara bra med en utomstående som har erfarenhet av denna typen av problem. Din sambo behöver säkert hjälp att kunna släppa på kontrollen också.

Har själv barn på 2,5 år och drygt 1 år och kan säga att det funkar absolut att spela datorspel även med småbarn, även om det såklart inte är lika mycket längre. Spelar nu ofta 1-2 timmar på kvällen när barnen somnat. Är själv pappaledig nu och det kan också bli ett bra sätt att få din sambo mer trygg med att du fixar det. Ta ut det sen som du har rätt till. Det är också ett bra sätt att få förståelse för varandra, jämfört med om det är bara en av er som "går hemma".

Sen är också första halvåret/året tufft. Min fru mådde dåligt med första barnet de första månaderna men det märktes på andra sätt än det du beskriver. Så det är en annan historia.

Bra att du inte kapitulerar, barnet är lika mycket ditt som hennes! Du har rätt att kräva att få ta hand om ditt eget barn, allt annat är absurt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

... Kan tillägga att våra närmsta vänner har också två småbarn och tjejen där har också stort kontrollbehov gällande deras barn. Utan att gå in på detaljer så märker jag att det blir skevt och hon blir ju knappast den mest harmoniska människan av det. Det är liksom inte hållbart i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det finns väl inget som emotsäger att det är omoget i det? Man kan vara ett "barn" hela livet, inget som jag lägger någon negativ aspekt på.

Liten trigger, läs om ni har tråkigt:

Hur som; jag förstår att det blivit inne att vara självfokuserad och det kanske blir tufft när en, eller två, är det i ett förhållande. Men att lämna förhållandet/partnern för det är ju väldigt lamt. Speciellt när man har barn, då måste man kämpa en del för att få ihop det och även vara beredd att offra något för helheten. Observera; inte utplåna sig helt men ändå jobba på förhållandet.

Om vi tittar på själva ordet omogen betyder det enligt saol "(än­nu) inte fullt ut­vecklad" d.v.s att om jag väljer att spela så anser du att man som man inte är fullt utvecklad och egentligen borde göra annat.
Så vad exakt är omoget i att spela? vad gör en annan syssla mer mogen?

Nä spela anser jag inte ett dugg omoget. Jag känner att om någon anser det vara omoget så är ju det ett tecken på att man tycker bara små barn ska spela. Och det känner jag bara tyder på att man inte riktigt hänger med i utvecklingen.

sen om vi tittar på vad mer du skrivet så anser du att man ska "kämpa" o.s.v. ja visst ska man det. Man ska göra vad man kan men man ska inte heller hålla ihop bara för ett barns skull. Det kommer ingen må bra.

Permalänk
Medlem

Att hon blir sur så fort du sätter dig vid datorn, men själv kräver att du ska sitta med henne och titta på serier hela tiden (även om hon själv bara sitter med mobilen), det låter som hon är extremt kontrollerande och svartsjuk. Man måste förstå att i ett förhållande är man inte mitt upp i varandra all sin lediga tid. Det fungerar när man är nykära men det är inget man orkar hålla på med flera år. Dels börjar man lita på varandra mer och "vågar" ge varandra mer frihet (en del klarar det redan i början), dels inser man att man har egna intressen, vänner o.s.v. och inte alltid vill ha sin partner i släptåg.

Jag tror det är djupare problem än spelandet och hennes attityd till det. Vad skulle hon säga om du träffade vännerna på något annat sätt än via datorn - krogrunda, spelkväll (kort eller brädspel), träna tillsammans eller liknande? Det låter lite som att hon aldrig skulle acceptera det, vilket blir outhärdligt i längden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Hur som helst så måste TS kommunicera med sin sambo. Är man så himla missnöjd med varandra så är det bättre att gå isär innan man inte kan prata med varandra överhuvudtaget. Först och främst så bestämmer hon inte över TS. Så det kan hon sluta med. Vem är hon att avgöra vad som är viktigt för TS eller inte?

Permalänk
Medlem

bara snabbt ögnat igenom tråden, säger bara omg.....
dom flesta kvinnor enligt min erfarenhet oavsett vad dom säger brukar föredra en man som inte "böjer sig" dom vänner som låtit sig bli överkörda är skilda eller har en fru som vänstrar i tid och otid.

Jag har två barn med min fru som jag varit i hopp med i över 20 år nu, frugan har alltid styrt det som har med, skola,läxa, vilka kläder dom ska ha mm hon har fått sätta upp vilka regler som gäller, jag ser till att dom efterföljs, (Jag är extremt konsekvent, vilket funkar mycket bra med barn) Hon skulle dock aldrig drömma om att föröka säga vad jag får och inte får göra. Skulle hon göra det skulle jag på rent jävelskap naturligtvis göra det hon säger jag inte får göra

ska bli underhållande att höra hur det ska gå när ni ska lära barnet att sova själv (brukar bli känslomässigt)
Jag fick bokstavligen hålla i frugan under dom 2-3 dagar det tog att lära ungarna att sova i egen säng. (hon var dock väldigt glad efter, då vi haft världens lättaste läggning efter det)

Jag är 38år och har spelat sedan tidig ålder, Är du säker på att det är att hon tycker det är omoget eller är det så att hon har det som svepskäl för hon har ett kontroll behov och känner att hon tappar den när du pratar och spelar med andra online? vanligen spelar jag och frugan kollar på tv. Vi går dock alltid och lägger oss tillsammans, En tanke är att du lär din fruga att spela, skaffa en gemensam hobby eller flytta datorn så du kan spela när hon kollar tv. även om man inte pratar brukar många gilla att ha sin partner i närheten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Många här krånglar till det så förbannat, ge henne mera närhet, omtanke och sex så tror jag också hon kommer låta dig spela utan ständigt gnäll. Förklara att gaming är din form av avslappning och nöje. Däremot kan det så klart vara annorlunda under det första ca året av bebisens liv, skaffar man barn måste man också vara beredd att ta ansvar. Skulle det hända något med din bebis medan du sitter och spelar skulle du aldrig förlåta dig själv.

Livet och vi människor är inte så himla komplexa, man behöver bra mat, bra sömn, träning, anpassa livet efter sin inkomst och en partner med ett fungerande samliv, klarar man dessa punkter mår man oftast bra. Alla dessa punkter är dock enligt mig exceptionellt viktiga.