Försäljningen av spelskärmar har fördubblats under 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Måste säga att gå från 60Hz till 144Hz (165) var en betydligt större skillnad än jag räknat med. Jättestor skillnad och supernöjd.

Jag har aldrig testat skärmar med högre uppdatering än 60. Är det verkligen stor skillnad? Kan du isåfall rekommendera en skärm på minst 30 tum med hög uppdatering och minst 2560 1440. Jag vill även ha väldigt bra bildkvalitet/ färgåtergivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@yoggan:
Ja skillnaden är lite som att gå från mekanisk hårddisk till ssd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@landahl:
Om du spelar typ snabba spel,bilspel,fps spel.Kommer du märka enorm skillnad.
Men det krävs ju att man har 1 hyfsad dator i övrigt oxå

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@landahl:
Om du spelar typ snabba spel,bilspel,fps spel.Kommer du märka enorm skillnad.
Men det krävs ju att man har 1 hyfsad dator i övrigt oxå

Jag kommer att bygga en ny dator antagligen när 7 nm grafikkort kommer. Kan du rekommendera en stor 2560 1440 skärm med hög uppdatering och bra bildkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Använder en spelskärm med 60 Hz

Vad är din definition av en spelskärm?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Körde 27" 1080p 144Hz ett tag, köpte en 40" 4K 60Hz skärm, går aldrig tillbaka till mindre än 40"/4K.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Rekordmedlem

Lite tragiskt att så många väljer bort bildkvalitet för det finns ju ingen "spelskärm" som har bra bild och hög upplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Körde 27" 1080p 144Hz ett tag, köpte en 40" 4K 60Hz skärm, går aldrig tillbaka till mindre än 40"/4K.

Så du tycker 60hz 4 k slår lägre upplösning och 144 Hz? Vad har du för skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:
Allt är ju relativt.
Är i alla fall supernöjd med min skärm 1440P G-sync.
Vad har du för skärm då?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

frames > bildupplösning för spelkänslan, 1440p 144hz är sweetspot

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lite tragiskt att så många väljer bort bildkvalitet för det finns ju ingen "spelskärm" som har bra bild och hög upplösning.

Lite vad jag funderar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vilken skärm är det på bilden?

Permalänk
Medlem

Vart förvånad att Samsung var med på listan. Så ovan att någon köpt en välvd 144 men Samsung är inte det jag tänker på så jag tänker spelande, även om jag haft några 85hz Samsung CRT.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

thunderbolt 3 är begränsningen och det får till exotiska saker på en laptop för att klämma ut 4* 4k @ 244Hz.

Ah, du menar att du kör alla på en gång, det var inte helt tydligt (iaf inte för mig ). Det var skälet att jag baxade upp en 55" OLED på skrivbordet, som jag sen kör uppdelat i 4 virtuella skärmar (och ett antal virtuella skrivbord). Alla dessa kanter och ständigt strul med att få alla skärmar att vara raka mot varandra osv (OCD, I know)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Körde 27" 1080p 144Hz ett tag, köpte en 40" 4K 60Hz skärm, går aldrig tillbaka till mindre än 40"/4K.

Det är 2 helt olika behov, typ som att man gärna har en 75"+ TV i vardagsrummet men gärna en mobil som är mindre än 7"

Permalänk
Avstängd

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4831181

Köpte denna till mig själv i julklapp. Ruskigt nöjd.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Spelar ytterst lite FPS. I WoW vill jag ha upplösning och yta.

120/144 hz är "najs" men upplever inte det här att det ska vara supernödvändigt just för mina behov.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så du tycker 60hz 4 k slår lägre upplösning och 144 Hz? Vad har du för skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av improwise:

Det är 2 helt olika behov, typ som att man gärna har en 75"+ TV i vardagsrummet men gärna en mobil som är mindre än 7"

Kör med en Philips, använder den som main.

Enklast är väl att visa genom en bild:
Svårt med referens, men skalningen(?) på ikonerna är 100%, taget ungefärligt huvudavstånd.
(En 24" till vänster i bild)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Grafikkorten är så dyra nu och många som har längtat efter en uppgradering har inte råd med ett grafikkort, så de köper en bättre skärm istället. De jag känner har råd men vill helt enkelt inte betala så mycket för dessa nya grafikkort. Alla jag känner har köpt nya skärmar på Black Friday faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Kör med en Philips, använder den som main.

Enklast är väl att visa genom en bild:
Svårt med referens, men skalningen(?) på ikonerna är 100%, taget ungefärligt huvudavstånd.
(En 24" till vänster i bild)

http://forumbilder.se/H8VTE/20181206-182316.jpg

Hade en sån innan, eller iaf en BDM 4065 om jag minns rätt på namnet, som var en föregångare. Trevlig skärm men retade mig på betrakningsvinklarna som blir när man sitter så nära, vet inte om det är något som blivit bättre numera (BDM4065 hade en VA panel om jag inte minns fel)? Tyvärr vill jag både ha en riktigt stor skärm (minst 40") samt att den ska ha GSync och ha minst 120 hz. En inte helt lätt kombination, även om man är villig att betala för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det är jag tveksam till att om det stämmer, tycker snarare att det är så att gamla (sett till standard i branschen) skärmar fortfarande sälja till orimligt höga priser sett till det prisfall som normalt brukar vara på PC tillbehör. Samtidigt lyser utlovade modeller med sin frånvaro (vilket så klart hänger ihop). Dessutom är jag inte det minsta imponerad av kvalitén på dom i förhållande till priset. Upplever mer att man mjölkar marknaden så länge det går.

Visst finns det många svindyra skärmar, men jag tror många har köpt sig sin första ganingskärm. Även om det bara är en 24/27” 1080p/144

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Alla dessa kanter och ständigt strul med att få alla skärmar att vara raka mot varandra osv (OCD, I know)

Vilket nästan ingen vill ha, utan de vill ha dem kraftigt vinklade där varje skrivbord tar slut.. Berodde på vad man gör så olika vinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vilket nästan ingen vill ha, utan de vill ha dem kraftigt vinklade där varje skrivbord tar slut.. Berodde på vad man gör så olika vinklar.

Det beror enligt min erfarenhet främst på problemet med betraktningsvinklar på LCDer, men det slipper man i stort sett med OLED. Dock blir den totala upplösningen så klart mindre även om storleken är jämförbar. Jag var själv rätt skeptisk i början men nu skulle jag aldrig gå tillbaka till som jag hade innan med en massa olika mindre skärmar. Problemet är bara att jag också vill ha en gamingskärm då 60 hz iaf för mig är otänkbart för det när man väl vant sig med 120 hz och uppåt. Så just nu kör jag med en 34" Ultrawide och så en 55" OLED ovanför, kanske inte en setup för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Köpte en Samsung C32JG50 32" Curved 144hz på BF. Mkt nöjd. Gått från 1080p 120hz till denna, och är sjukt nöjd! (Y)

Grymt arg på mig själv att jag hade den i köpkorgen, men tryckte aldrig på köpknappen.
3500 för en 32" 144 QHD ser man inte ofta - hoppas den kommer tillbaka till mellandagsrean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lite tragiskt att så många väljer bort bildkvalitet för det finns ju ingen "spelskärm" som har bra bild och hög upplösning.

Vad menar du med bra bild? Tar du steget från TN till en snabb IPS så är väl bilden inte så tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer att bygga en ny dator antagligen när 7 nm grafikkort kommer. Kan du rekommendera en stor 2560 1440 skärm med hög uppdatering och bra bildkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.webhallen.com/se/product/218694-ASUS-MG279Q-27-14...
Jag köpte den skärm på rea för 5000kr och tycker den är grymt, särskilt om man tar 10 minuter och justerar färgerna och sånt när man först skaffar den

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WhiteOnyx:

Vilken skärm är det på bilden?

Bilden är från testet av Asus PG279Q: https://www.sweclockers.com/test/21139

Hrrm, tre år sedan alltså. Och den är fortfarande aktuell. Hoppas verkligen på CES 2019 tar med sig lite mer nyheter än exakt samma skärmar på nytt fast med HDR400-kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det beror enligt min erfarenhet främst på problemet med betraktningsvinklar på LCDer, men det slipper man i stort sett med OLED. Dock blir den totala upplösningen så klart mindre även om storleken är jämförbar. Jag var själv rätt skeptisk i början men nu skulle jag aldrig gå tillbaka till som jag hade innan med en massa olika mindre skärmar. Problemet är bara att jag också vill ha en gamingskärm då 60 hz iaf för mig är otänkbart för det när man väl vant sig med 120 hz och uppåt. Så just nu kör jag med en 34" Ultrawide och så en 55" OLED ovanför, kanske inte en setup för alla

Vet inte om det gäller alla men LGs OLEDs fixar ju 120hz också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e3henri:

Grymt arg på mig själv att jag hade den i köpkorgen, men tryckte aldrig på köpknappen.
3500 för en 32" 144 QHD ser man inte ofta - hoppas den kommer tillbaka till mellandagsrean.

Aaah, jag var snabb och klippte till på 2. En till mig och en till polaren!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Vad är din definition av en spelskärm?

Den måste vara röd och svart. Nej, men uppdateringsfrekvensen behöver nödvändigtvis inte överstiga 100 Hz i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |