Att vara "Frilansare" vad innebär det egentligen?

Permalänk
Avstängd

Att vara "Frilansare" vad innebär det egentligen?

Wikipedias svar är: "En person som arbetar utan fast anställning".
Något missvisande tycker jag, men jag har säkert missuppfattat allt

Min bild av folk som säger att dom frilansar är: Personer som tar emot uppdrag från företag och sen skickar en faktura.
Antingen har dom ett eget företag eller så är dom anslutna till ett företag som hjälper till med faktureringen.

Jag har en projektanställning nu och innan den var jag anställd på timme.
DVS jag har inte något fast jobb så då borde jag enligt Wikipedia vara en frilansare nu?
Jag har aldrig behövt fakturerar något av företagen jag har tim/projektanställning hos.
Skriver på ett visstidskontrakt gör mitt jobb och får min lön på avtalat datum.
På mitt senaste projekt där jag är nu har jag varit i över ett år nu, känner mig nästan som en fast anställt fast jag vet att det finns ett slutdatum.

När folk frågar brukar jag säga att jag har en projektanställning men borde det mer korrekta svaret faktisk vara att citera Wikipedia och säga att jag frilansar pga att mitt arbete inte är fast?

MVH Jopp<3

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Utan att ha forskat i ämnet så säger jag nog nej. Du är fortfarande projektanställd.

Frilansare tänker jag mer som en person som drar ihop en mängd information och paketerar för att sälja till högstbjudande. Alltså på eget initiativ... Jag gör det här som jag kan sälja till någon och just då betoning på information.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Jopp<3: Frilansare är väl främst någon som är just "fri", alltså att man säljer tjänster till olika företag. Sedan kanske man bara säljer till ett i praktiken, men du skulle teoretiskt sätt enkelt kunna sälja till flera utan att förändra något.

Jag är "frilansare"...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

@Jopp<3: Frilansare är väl främst någon som är just "fri", alltså att man säljer tjänster till olika företag. Sedan kanske man bara säljer till ett i praktiken, men du skulle teoretiskt sätt enkelt kunna sälja till flera utan att förändra något.

Jag är "frilansare"...

/hulle.

Ja, och dessutom är nog de flesta frilansare med eget företag även anställda (iaf om dom kör med AB). Min gissning är att namnet ursprungligen har att göra med "inhyrda riddare" typ, dvs att "fri lans", men det är en ren gissning

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Med skillnaden att en frilansare är egenföretagare och initiativtagare i mina ögon

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Wikipedias svar är: "En person som arbetar utan fast anställning".
Något missvisande tycker jag, men jag har säkert missuppfattat allt

Min bild av folk som säger att dom frilansar är: Personer som tar emot uppdrag från företag och sen skickar en faktura.
Antingen har dom ett eget företag eller så är dom anslutna till ett företag som hjälper till med faktureringen.

Jag har en projektanställning nu och innan den var jag anställd på timme.
DVS jag har inte något fast jobb så då borde jag enligt Wikipedia vara en frilansare nu?
Jag har aldrig behövt fakturerar något av företagen jag har tim/projektanställning hos.
Skriver på ett visstidskontrakt gör mitt jobb och får min lön på avtalat datum.
På mitt senaste projekt där jag är nu har jag varit i över ett år nu, känner mig nästan som en fast anställt fast jag vet att det finns ett slutdatum.

När folk frågar brukar jag säga att jag har en projektanställning men borde det mer korrekta svaret faktisk vara att citera Wikipedia och säga att jag frilansar pga att mitt arbete inte är fast?

MVH Jopp<3

Nej. Frilans är inte samma som projektanställd.

Projektanställd går under tidsbegränsad anställning, "visstidsansälld" med fast start och slut. Då räknas du som anställd av firman/företaget. Frilans har inget krav på start och slut och har inget krav på timmar, samt att du inte räknas in som anställd av företaget utan inhyrd extern arbetskraft, som konsulter.

Timanställning finns egentligen inte som legal anställningsform under anställningslagen utan går under "visstid".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Med skillnaden att en frilansare är egenföretagare och initiativtagare i mina ögon

Det här är stor del av min definition också. Frilansare arbetar på eget bevåg och ingår inte i en fast anställning någonstans. Huvudsakligen består inkomsten av enskilda och tillfälliga projekt.

En ensam konsult är frilansare. Den överväldigande majoriteten av arbetskraften inom konst, drama, och till viss del musik är frilansare. Gemensamt för framgångsrika såna är kompetens och/eller enormt driv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Wikipedias svar är: "En person som arbetar utan fast anställning".
Något missvisande tycker jag, men jag har säkert missuppfattat allt

Min bild av folk som säger att dom frilansar är: Personer som tar emot uppdrag från företag och sen skickar en faktura.
Antingen har dom ett eget företag eller så är dom anslutna till ett företag som hjälper till med faktureringen.

Jag hänger inte med, när jag kollar på wikipedia så ser jag inte ditt citat, utan det står "Frilans eller "frilansare" är ett annat ord för en person som tar eller gör uppdrag utan fast anställning (ofta egenföretagare)."

Så den delar ju din bild eller? Definitionen på wikipedia saknar källa så den är ju helt användare-komponerad. Det är ju bara att redigera om du anser den vara felaktig eller otillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag hänger inte med, när jag kollar på wikipedia så ser jag inte ditt citat, utan det står "Frilans eller "frilansare" är ett annat ord för en person som tar eller gör uppdrag utan fast anställning (ofta egenföretagare)."

Så den delar ju din bild eller?

Ni säger i princip samma sak.

Permalänk
Medlem

När jag tänker på "frilands" så tänker jag att personen gör något, ex fotograferar mossiga stenar, utan att någon anställt personen (för att just fotografera mossiga stenar).

Personen tar kort på mossiga stenar för att denna tror att nästa trend innehåller just dessa. Personen säljer sedan bilderna till företag/personer som visar intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Svensk ordbok: "Person som ut­för mer till­fälliga upp­drag och inte har anställnings­kontrakt"
Den förklaringen var väldigt annorlunda än Wikipedia Men låter betydligt mer så som jag tänker mig ordets betydelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

När jag tänker på "frilands" så tänker jag att personen gör något, ex fotograferar mossiga stenar, utan att någon anställt personen (för att just fotografera mossiga stenar).

Personen tar kort på mossiga stenar för att denna tror att nästa trend innehåller just dessa. Personen säljer sedan bilderna till företag/personer som visar intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det stämmer inte. Jag skulle säga att den överväldigande majoriteten av alla frilansare utför ett specifikt arbete som de blivit anlitade att utföra. Undantaget är väl om man arbetar med just "stock photography", men denna arbetsform är relativt sällsynt – risken att man utfört en massa arbete helt i onödan (eftersom ingen vill köpa resultatet) är på tok för stor.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nja, det stämmer inte. Jag skulle säga att den överväldigande majoriteten av alla frilansare utför ett specifikt arbete som de blivit anlitade att utföra. Undantaget är väl om man arbetar med just "stock photography", men denna arbetsform är relativt sällsynt – risken att man utfört en massa arbete helt i onödan (eftersom ingen vill köpa resultatet) är på tok för stor.

Kan hålla med samtidigt som jag inte håller med
Är det inte lite så att frilands är lite hit and miss?

Om frilands skulle innebära att man anställts för en specifik uppgift så är ju alla egenföretagare frilandsare.
Att man sen är aktiv inom ett visst område är ganska självklart.

Men samtidigt så förstår jag att en journalist inte åker till ett krishärgat land och gör en dokumentär utan uppbackning. Men samtidigt så är de ju inte bundna till ett företag/förlag.

Så ja, både håller med och inte håller med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina vänner, kom ihåg att ordet är "frilans" och inte "frilands." Man är inte fri från sitt land utan det är, som @improwise gissade, ett teleskopord för orden "fri" och "lans". 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

När jag tänker på "frilands" så tänker jag att personen gör något, ex fotograferar mossiga stenar, utan att någon anställt personen (för att just fotografera mossiga stenar).

Personen tar kort på mossiga stenar för att denna tror att nästa trend innehåller just dessa. Personen säljer sedan bilderna till företag/personer som visar intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får jag nog sluta kalla mig frilans för vad jag vet har jag aldrig fotat några mossiga stenar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då får jag nog sluta kalla mig frilans för vad jag vet har jag aldrig fotat några mossiga stenar

Hahaha!
Glömde säga att det såklar är mossiga stenar ™, ahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast nu kan det ju även innebära att du är fast anställd utan grundlön (vilket jag vart hos ett företag i 5 år)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Frilans är väl ungefär som att jag inte är anställd av någon utan jag tar som privatperson uppdrag av andra privatpersoner och/eller företag och tar betalt för det helt enkelt? Finns ju tjänster man kan använda för att kunna skatta och göra allting lagligt typ via frilansfinans.se

Permalänk

Vi kallar dem F-skattare