Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Car:

Gammal bild men inte mycket som ändrats.
Sitter en Onkyo 3007 som huvudmaskin idag.

https://www.pixeltopic.com/files/2017/10/lmpysfjbxihteqo.jpg

Haha shit asså, sjukaste, ge mig! Bra tryck där kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Första bilden är vardagsrummet.
Andra bilden är sovrummet för tillfället men kommer nog vara i vardagsrummet när jag flyttat så får det som är i vardagsrummet idag flytta till filmrummet.

Permalänk
Medlem

Inte direkt HiFi och stativarna ska upp bredvid soffan när jag fixat hyllor/slagborr. Och centern står på golvet under recivern så den ska få en hylla ovanför TVn också. Kabel dragningen ska även den snyggas till.

Men jag tänkte kolla efter en rekommendation.
Golvarna har en varsin 8" bas i sig på varje sida. Bör jag ha dessa innåt emot TV'n som jag har nu eller utåt?

Setup:
5.0 Jamo S606
Sub: Yamaha yst-sw315
Reciver: Denon AVR-X3400

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

En Nad D1050 DAC, en S.A.T Amplifix, Chord Chameleon Plus XLR-kablar mellan DAC och förstärkare. Högtalarna är ett par Halland Audio Design Oy som jag köpte som flatpack och byggde ihop själv. Två Morel CAW638 bas/mellanregister och en Morel CAT408 diskant. Just nu ett rätt så primitivt filter (dock riktigt bra komponenter) men nya filter är på g snart. Är också riktigt sugen på att skaffa mig en MiniDSP OpenDRC-DI. Rumsakustiken är tyvärr rätt kass men kan inte göra så värst mycket eftersom jag hyr i andrahand.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: Snyggt! Bra att tråden inte dör helt. Det är ju alltid roligt att se andras anläggningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klipsch Reference
Marantz SR7010

Permalänk
Medlem

Inte direkt en Hi-Fi anläggning i traditionell mening, mer en anläggning för TV och film. Över 95% av tiden jag sitter i min soffa rullar också något på TV:n, väldigt sällan spelas det numera musik utan bild.

TV: LG OLED65B7V
Stärkare: Yamaha RX-A1070
4K Blu-rayspelare: Oppo UDP-203
Digitalbox: Någon variant från Canal Digital med hårddisk
HTPC: Microsoft Surface Pro 4
Spelkonsoll: Nintendo Switch
Mainhögtalare: Infinity Cascade (inköpta runt 2004)
Atmoshögtalare: SVS Prime Elevation
Sub: SVS PB12-NSD

Allt låter för jäkla bra, men i och med att man bor i lägenhet så får man ta det lite lugnt.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Kan vell dela med mig av mitt system också då.

Canton Chrono serien.
Frontar, Canton Chrono 509 DC. Specifikationer
(Obs, Ver.2 av högtalarna i länken men samma specifikation.)

Center, 1st Canton 505.2. Specifikationer

Subwoofer, Canton 1500 R. Specifikationer
Riktig tung och kärleksfull Subba, en helt annan klass en Cantons mindre och billiga subbar som imo är rent skit.

Förstärkaren är en Pioneer VSX-930 och den svagaste länken i hela kittet med ganska stor marginal, under vintern 2018/2019 ska denna bytas ut mot något nytt och tyngre. Dock har den stöd för alla "funktioner" jag behöver idag, dvs senaste Dolby Atmos, 4K, Wifi, Spotify med mera, men en kraftigare förstärkardel behövs, samt att jag vill ha en i silvrig design för att bättre passa in med resten av prylarna.
Tv'n är en 50 tum Panasonic Viera från 2014-2015?, Osäker på exakt och orkar inte kolla modellnumret på baksidan, men denna ska också bytas under vintern till förmån för stöd för 4K och HDR. Sugen på Sony's 2018 års modeller, dem verkar ha gjort en skaplig comback på senare, så vi får se vad som händer under mellandags rean.

I övrigt är jag sugen på att lägga till bakre högtalare, då lutar tanken åt Canton Chrono SL 510.2. Specifikationer
Då dessa inte verar nyförsäljas längre är jag tacksam för tips om någon vill sälja begagnat(Endast vita modellen), nyare modellen har inte dem svarvade aluminium ringarna runt utan istället en ful svart plastring. Har kollat med Hifi-fabrik.de osv men verkar slut sålt där med.
"Dåligt av Canton att försämra designen"...

Till detta kör jag Apple TV 4k, Streamar tv kanaler via Telias Play tjänst, riktigt bra för 149kr månaden.
Kör även mycket med SVT Play appen, klarar mig mesta dels med denna men kan va skönt och kunna sappa runt på anndra kanaler ibland. Netflix abonnemang och Youtube används flitigt, Samt en media server som delar inehåll via Serviio och bästa appen för att öppna detta på Apple TV är enligt mig VLC, Testat en del andra men antingen kostar dem en hel del ~150-200spänn eller så har gratis versionerna inte stöd för Dolby / DTS, etc.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/ys1yanX

dynavoice challanger 85-EX samt en hemma byggd sub som jag la ned MYCKET tid på att få väldigt bra vilket lyckades, avstämd till 21hz. en Yamaha A-S501 förstärkare.

hur får ni bilderna direkt i forumet? swecs länka bild med [img] funkar inte i förhandsgranskningen och antar att det heller inte funkar när den är postad? inget html proffs så jag vet inte vad jag gör fel. tar länken till bilden men funkar inte.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Välj direkt link på Imgur

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ska fixa längre kabel till Switchen så den går dra i listen och få upp något på väggarna, det ansvaret får nog tjejen

LG C7 65"
Anthem MRX510
Klipsch RF-82 II (Sugen på att byta till RP-280F men vet inte om jag ids)
Klipsch RP-450C
Klipsch RP-250s (inte på bild såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

@Aka_The_Barf: Välj direkt link på Imgur

Verkar rätt simpelt får testa det nästa gång. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://imgur.com/a/ys1yanX

dynavoice challanger 85-EX samt en hemma byggd sub som jag la ned MYCKET tid på att få väldigt bra vilket lyckades, avstämd till 21hz. en Yamaha A-S501 förstärkare.

hur får ni bilderna direkt i forumet? swecs länka bild med [img] funkar inte i förhandsgranskningen och antar att det heller inte funkar när den är postad? inget html proffs så jag vet inte vad jag gör fel. tar länken till bilden men funkar inte.

Använd bara bb-coden från den sida du laddar upp ifrån, imgur ex

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alternativt bara lägg till .jpg i slutet av din länk.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas ett par bra sätt att fixa det på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu lär jag väl få skämmas till dödsdagar antar jag men tänkte visa vad jag har och recensera en aning.

Logitech Z-5500

Detta är ett väldigt omtalat system, det släpptes 2004 av Logitech och är ett 5.1 system beståendes av en 10" baslåda, 5 satteliter och en huvudenhet.

Huvudenheten kan ta in signal via Coax, Toslink eller via medföljande 3.5mm kablage.
Vad du väljer är upp till dig.
På huvudenheten kan du leka runt med lite inställningar och på baksidan finns en brytare där du kan välja mellan 2.1 och 5.1 beroende på vad du vill köra.

Min personliga upplevelse av paketet är att det håller vad det lovar och lite mer därtill.
Basen kan ta över lite om man har den högt inställd eller inställd på max och det kommer ett mullrigt eller dundrande del i en film.

Tänk på introt till Europé - The final countdown så vet ni vad jag menar, men som sagt, åter igen, det är upp till er om basen skall ta över eller inte.

Förövrigt så räcker ljudet och blir över till ett rum på mellan 20 till 50 kvadratmeter, det kan säkert räcka till ännu lite större rum men jag måste utgå från mig och vad jag har.

Systemet klarar att visualisera 5.1 ljud från 2.0 källa oerhört bra faktiskt, personligen trodde jag aldrig att den saken skulle fungera så pass väl som den ändå gör.

Sedan får ni inte heller falla i fällan att tro att Z5500 är att jämföra med högtalare för kanske 10 lök, det fungerar inte och det är helt skilda målgrupper.

Det negativa skall väl nämnas att centerhögtalaren hade inte dött av att ha lite mer effekt än den har. Man hör att den blir en smula ansträngd vid vissa sammanhang

Men som de datorhögtalare de är och sett till vad priset var då de såldes så får de 7/10 av mig.

Billebro TNT-215 A

Dessa är mina aktiva PA högtalare, de använder jag när jag vill spela högt men jag använder de även för myspys-lyssning som jag gör under tiden jag skriver detta t.ex

Ingångarna är RCA, Tele, och XLR. Jag har valt att köra XLR i mitt fall som då går till en 3.5mm för att koppla in i luren datorn eller TV´n.

Jag köpte dem år 2012 för 3000:- styck, så det blev alltså 6000:- plus frakt som gick på typ 1200 så säg 7200:- sammanlagt.

Idag kostar de 5000:- styck eller 10000:- paret.
Trots att priset har stigit så skulle jag ändå rekommendera dem i dagens läge för den som vill ha en bra allroundhögtalare som klarar att driva grannarna ur huset med lätthet men som ändå kan spela fint och sofistikerat utan att förstöra för lyssnaren, det är helt och hållet beroende på hur man gör inställningarna.

Då högtalarna är aktiva så har jag gjort min inställning på slutstegen och sedan justerar jag volym osv med den källa jag driver dem med.

Jag vet vad folk tycker om Billebro men jag kan verkligen inte bry mig ett skit mindre än jag gör.
Det är produkten jag köper, inte företaget eller ägaren liksom. >_>
Sedan att det skryts om det extrema ljudtrycket på varenda produktsida och helst anges peak-effekt är en annan sak, personligen hade jag ändrat på den saken om jag ägde företaget hemsidan tillhör. Det är RMS man vill ha reda på liksom.

Hursom, Högtalarna ligger på 600w RMS och spelar riktigt bra både högt och lågt. 2x15" element och en 1" horndiskant per låda. Slutstegen ligger på 500w om jag minns det rätt.

Det negativa är hos denna modell att slutstegen hade gärna fått haft 100-300w mer än de har.
För de klipper liiiite tidigare än jag hade velat se faktiskt.

Men för de pengar de kostade så kan jag ärligt talat inte vara nöjdare.
Det ni dock kan tänka på är att även om dessa använder nedersta elementet till lite tyngre bas så mår de fortfarande bra av att ha passande basar vid sin sida.

Men i den lägenhet jag har så hade det varit så overkill så det finns inte, speciellt när min sabla rumsdörr vill vara med och "spela" den också och därmed skallrar så sött så.
Har dock rått bot på det genom att spärra den med papper när jag drar på lite extra.

Sett till vad de kostade så får de fullpott och ja, jag har jämfört de med andra högtalare i samma klass men till helt andra priser och jag ändrar mig inte.

10/10

Saba

Helt ärligt så vet jag inte ett skit om dessa, jag fick dem gratis och med tanke på den gravt låga effekten de har så får de väl knappt godkänt av mig då jag känner mig snäll.

Usch och tvi men de duger som radiohögtalare att ha i en verkstad typ. Jag antar att det var till något liknande de skapades för.
1/10

Bilderna är tagna med mobilkamera och inte efter-redigerade, men man ser vad det föreställer i alla fall.

/Lifooz

Snyggat till lite. :)
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

NuPrime
DAC-9
STA-9 x2
Aurum Cantus
Melody M-102

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neknot:

Haha shit asså, sjukaste, ge mig! Bra tryck där kan jag tänka mig.

Man kan få saker att röra sej om man känner för det kan man säga.
Nu är dock Pioneern tillbaka igen då Onkyon lämnade in.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=495924.jpg
NuPrime
DAC-9
STA-9 x2
Aurum Cantus
Melody M-102

Hur är DAC-9an? Åsikter

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Hur är DAC-9an? Åsikter

Jag har varit väldigt nöjd med den. Grymma detaljer i basregistret och en rätt detaljerad men något rund topp. Lite på den varmare skalan av ljudbild men relativt neutral.

Visa signatur

Burson Soloist 3XP

Permalänk
Inaktiv

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=509986.jpg

Hegel H80
Acoustic Energy Reference 1
Rega RP3 - LejonKlou Gaio 2 - Goldring 2300
Oppo BDP-95
Marantz HD-DAC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av härligt:

Fick precis mitt hörlursställ. Känns som jag nu nått mitt end game.

Objective DAC > Bottlehead crack + speedball upgrade > HD650

http://i.imgur.com/4jNylM3.jpg

Varför flätar man kabeln så där? Jag har sett flera som gör det.
Stilig förstärkare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Varför flätar man kabeln så där? Jag har sett flera som gör det.
Stilig förstärkare!

Vissa flätar sina kablar när dem är väldigt långa

Visa signatur

Fractal Design North | Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice| MSI GeForce RTX 4080 Super

7800X3D | Noctua NH D15S | 32GB DDR5 6000MHz CL30 | M.2 NVME 2000gb | | Corsair RM850X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@Clibben: Ok! Ganska självklart egentligen. Men tänkte att det kanske var någon speciell audiofil grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

@Clibben: Ok! Ganska självklart egentligen. Men tänkte att det kanske var någon speciell audiofil grej.

Minns jag rätt så har det att göra med att när man skickar ström genom en kabel så uppstår ett magnetfält runt kabeln som i sin tur påverkar andra närliggande ledare. Tvinnar man kablarna så kommer dessa magnetfält teoretiskt sett att ta ut varandra. Kollar du på en internetkabel nån gång så ser du att dom har tvinnade kabelpar.

Saxat från Wikipedia
"Twisted pair cabling is a type of wiring in which two conductors of a single circuit are twisted together for the purposes of improving electromagnetic compatibility. Compared to a single conductor or an untwisted balanced pair, a twisted pair reduces electromagnetic radiation from the pair and crosstalk between neighboring pairs and improves rejection of external electromagnetic interference. It was invented by Alexander Graham Bell."

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av nikce:

Som sagt, den förra tråden var otroligt gammal, och jag är nyfiken på vad folk har för anläggningar! Pga pengabrist (jävla studentlitteratur) så fick jag tyvärr lov att sälja min NAD320BEE och har nu...

http://www.notebooksbilliger.de/images/logitech_x230.jpg

Haha...

Edit: Kom på att jag borde skriva lite om dem. Självklart låter det inte lika bra som min NAD, men väldigt bra för de 499 som de kostade. Att jag sedan har ett litet studentrum gör nog sin del, dessa mår nog inte lika bra i ett stort rum. Jag är mycket nöjd med tanke på vad jag lagt ut för dem.

I alla fall - skryt på!

Har faktiskt en NAD 320BEE! Ackompanjerad av B&W DM603 S3 😊

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 7800X3D| CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: MSI B650 Tomahawk| RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Skrivet av RCA56:

Vill man ge sig in i denna del av hi-fi genren så finns det massor att googla fram. Vad som är placebo och inte tycker jag är upp till var och en. Själv gillar jag snygga sladdar för ögat också.. Kan börja att titta vad Svalander skriver under sina kabeltips: https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/

Där finns också en del tråd, strumpor, kabel och kontakter för den som vill diy:a själv..

Visa signatur

Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@Lizardman: Nu är vi verkligen i nere på djupet av audiofili. Tack för länken!

Postar några citat.
"Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger. Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små."

"När man kopplar in en kabel, det må vara interconnect eller högtalarkabel, så kan det visa sig att det ljudande resultatet skiljer sig åt om du kopplar kabeln med ena ändan mot en apparat eller om du vänder på kabeln och kopplar andra ändan mot samma apparat.

Tycker du att detta verkar jobbigt så kan jag trösta dig med att det verkar vara så att fenomenet hörs mest då kabeln är ny. När man spelat på den en månad eller två så verkar det som att den spelat in sig i den nya riktningen. Vänder du då på den så hör du skillnad igen men den försvinner om du l"

Jag tror att det är inbillning, om det är någon skillnad så är den så försumbart liten att den aldrig går att höra.

Men det är ändå intressant och roligt att läsa.
Det känns nästan lite synd att vi har så bra ljud idag att det inte finns så mycket mer uppgraderingar att se fram emot och då får man gå ner på dom mest långsökta små detaljerna för att söka något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

@Lizardman: Nu är vi verkligen i nere på djupet av audiofili. Tack för länken!

Postar några citat.
"Observera att vi för tydlighetens skull använt fyra färger. Erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som å andra sidan är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel). Varför? Vet inte. Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika. Skillnaderna är dock små."

"När man kopplar in en kabel, det må vara interconnect eller högtalarkabel, så kan det visa sig att det ljudande resultatet skiljer sig åt om du kopplar kabeln med ena ändan mot en apparat eller om du vänder på kabeln och kopplar andra ändan mot samma apparat.

Tycker du att detta verkar jobbigt så kan jag trösta dig med att det verkar vara så att fenomenet hörs mest då kabeln är ny. När man spelat på den en månad eller två så verkar det som att den spelat in sig i den nya riktningen. Vänder du då på den så hör du skillnad igen men den försvinner om du l"

Jag tror att det är inbillning, om det är någon skillnad så är den så försumbart liten att den aldrig går att höra.

Men det är ändå intressant och roligt att läsa.
Det känns nästan lite synd att vi har så bra ljud idag att det inte finns så mycket mer uppgraderingar att se fram emot och då får man gå ner på dom mest långsökta små detaljerna för att söka något nytt.

Hah, vilket svammel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Inte direkt en Hi-Fi anläggning i traditionell mening, mer en anläggning för TV och film. Över 95% av tiden jag sitter i min soffa rullar också något på TV:n, väldigt sällan spelas det numera musik utan bild.

TV: LG OLED65B7V
Stärkare: Yamaha RX-A1070
4K Blu-rayspelare: Oppo UDP-203
Digitalbox: Någon variant från Canal Digital med hårddisk
HTPC: Microsoft Surface Pro 4
Spelkonsoll: Nintendo Switch
Mainhögtalare: Infinity Cascade (inköpta runt 2004)
Atmoshögtalare: SVS Prime Elevation
Sub: SVS PB12-NSD

Allt låter för jäkla bra, men i och med att man bor i lägenhet så får man ta det lite lugnt.

https://i.imgur.com/P6SoKzf.jpg

https://i.imgur.com/7Tsggyd.jpg

https://i.imgur.com/t8HcD3P.jpg

https://i.imgur.com/yp0W6RC.jpg

det på översta hyllan är nån Star Trek historia va? tittade på bilden flera ggr och tänkte varje gång "det var en JÄVLA massa externa hårddiskar han radat upp på hyllan" 😂😂