Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort

Hej

Jag har en speldator som är några år men tänkte blåsa lite nytt liv i den så att den håller några år till.
Grafikkortet som jag tänkte byta ut heter iceQ X HD6950.... Vad kan jag uppdatera till?
Vad jag förstått så ska modernare kort med PCIE 3.0 fungare mot 2,1.

Tar tacksamt emot tips.

Moderkort: ASUS M4A79XTD EVD (Crossfire X ready)
Processor: AMD 3,5 GHZ.
PCIE 2.1. - 16.
Nätaggregat: 750W.
Minne 16GB.

Mvh
Björn

Permalänk
Hedersmedlem

Har du mer info specifikt om vilken AMD-processor du har?

Beroende på vad du har så utsikterna allt från dåliga till usla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abachus:

Hej

Jag har en speldator som är några år men tänkte blåsa lite nytt liv i den så att den håller några år till.
Grafikkortet som jag tänkte byta ut heter iceQ X HD6950.... Vad kan jag uppdatera till?
Vad jag förstått så ska modernare kort med PCIE 3.0 fungare mot 2,1.

Tar tacksamt emot tips.

Moderkort: ASUS M4A79XTD EVD (Crossfire X ready)
Processor: AMD 3,5 GHZ.
PCIE 2.1.
Nätaggregat: 750W.
Minne 16GB.

Mvh
Björn

I ett så pass gammalt system skulle även enklare grafikkort bli flaskade av CPU:n (om det ens finns tillräckligt nytt bios för att få igång nyare kort) - så skulle om jag var du göra en uppgradering av såväl mobo, cpu, ram samt grafikkort. Kanske till en nyare ryzen cpu och ett Radeon 570.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Släng in en rx 580 (4gb eller 8gb) eller en gtx 1060 (3gb eller 6gb), så får du en fin uppgradering

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waup:

Släng in en rx 580 (4gb eller 8gb) eller en gtx 1060 (3gb eller 6gb), så får du en fin uppgradering

Isåfall bättre med ett beg. GTX 970. Får man tag på runt ~1000 kr och presterar ungefär lika bra. (Med det sagt så tror jag att CPU:n kommer sätta stopp innan GPU:n ens på den nivån...)

Permalänk
Medlem

@pv2b:

AMD PHENOM (TM) X4 945 3,0 GHZ.

Fick tips om ett kort som heter "970" med PCIE 3.0 som skulle "gå bra att köra" med bara en förlust om 10% tack vare bussvägarna
stämmer det?

Begränsar CPU´n så kan man ju alltid byta den också.

Som det är nu så har jag väldigt sällan problem med "lag" eller andra störningar och kan köra t.ex WOW på "High" inställning även vid raider etc utan större problem. Men man vill ju ändå har liiiite mer utan att bli ruinerad.
Mvh
Björn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Abachus:

@pv2b:

AMD PHENOM (TM) X4 945 3,0 GHZ.

Fick tips om ett kort som heter "970" med PCIE 3.0 som skulle "gå bra att köra" med bara en förlust om 10% tack vare bussvägarna
stämmer det?

Begränsar CPU´n så kan man ju alltid byta den också.
Mvh
Björn

970 är ett sjuk prisvärt kort begagnat. PCI-banor är det sista som du behöver fundera på, processorn som sitter i är helt enkelt för gamal och långsam för att hänga med.

Det du behöver är en ny processor och nytt grafikkort. Det blir nytt moderkort också och nytt RAM (eftersom de du har inte kommer passa). Finns inga processorer som passar på den plattformen som är värda att uppgradera till. RAM kan du eventuellt behålla om du uppgraderar till en begagnad plattform med DDR3-stöd.

Nätdelen kan du behålla även om jag skulle rekommendera att byta ut den om den är lika gammal som resten av datorn.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ja ca 10% förlust har jag fått höra, men att förbättringen i ett byte till gtx970 ändå är försvarbar och klart märkbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Abachus:

@pv2b: Ja ca 10% förlust har jag fått höra, men att förbättringen i ett byte till gtx970 ändå är försvarbar och klart märkbar.

10% låter väldigt lite. Beror väl på vad det är för spel. Det finns många spel som inte kommer funka särskiltr bra alls på den CPU:n. Vad lirar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Isåfall bättre med ett beg. GTX 970. Får man tag på runt ~1000 kr och presterar ungefär lika bra. (Med det sagt så tror jag att CPU:n kommer sätta stopp innan GPU:n ens på den nivån...)

1060 har ungefär 11% increase från 970. Att CPU:n skulle vara så mycket mer flaskhals på en GPU som är 11% bättre är inte sant.
Med det sagt, antingen rx 580/gtx 1060 om du vill köpa nytt, 970 om du ska köpa begagnat I guess, eller gtx 1060 begagnat..

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Det stämmer att processorn kommer hålla tillbaka dig i alla moderna spel, men det är ändå viktigt att påpeka att ett modernt grafikkort kommer göra att du kan spela nästan alla spel igen. Med den processorn kan du förvänta dig kring 30 FPS beroende på spel, i många fall jämförbart med hur det flyter på original PS4.
Tycker att det helt klart värt det om du annars får vänta flera månader för att spara ihop till ett nybygge (och om du beslutar dig för att uppgradera hela datorn senare är det bara att flytta över grafikkortet).

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett begagnat GTX 680 till barnens dator. Det fungerar till alla enklare spel (Fortnite) och kostade mig endast 300 kr. Ska du spela mer seriöst så blr du nog se över hela datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ditt problem är att även om du köper ett nytt grafikkort är det inte säkert att det nya kortet kommer ge någon bild överhuvudtaget. Kollade ditt moderkort och det här är senaste fixen:
Fix the issue that system may hang during POST when using certain graphic card.

Det ser inte direkt ut att ge stöd åt nya grafikkort vid några andra updates heller vad jag kan se. Jag har för mig att det var vid releasen runt 700-serien som många (alla?) moderkort behövde uppdatera BIOS. Problemet där var inte att det låste sig utan att det inte gav någon bild alls. Moderkortets senaste BIOS är från 2010 medan 700-serien släpptes 2013. Du kan ju ha tur däremot.

AMD kanske fungerar bättre för dig? Minns inte om jag har läst någon tråd där någon användare har problem med att BIOSET inte stödjer AMD-kort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Hej igen

Spelar mest Warcraft, World of tanks, Warships, Airplanes... alla dessa fungerar mycket bra med nästan högsta grafikinställningar utan större problem just nu.