Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem

Hus/Villa-ägare : ELClockers

Förord:
Jag tänkte samla ihop alla Sweclockers som äger hus/villa och ha en tråd där vi kan diskutera rörlig och fast el-pris, jämföra våra avtal och hjälpa oss att få tag i bra deal som ger oss några tusenlappar i sparande. Varför just hus och villa är för att vår förbrukning av el ligger ofta inom 5000 till 30000+ kWh per år, vilket gör att vi bör ha koll på vad vi betalar i elavgifter.

Rörligt elpris: Följer månadsbörspris vilket gör att dina elkostnader är svåra att förutse.

Bundet elpris: Ett bundet elpris innebär att det är lättare för dig att beräkna vad du ska betala för din elanvändning. Priset avgörs förstås också av hur mycket el du använder vilket i sig kan vara svårt att uppskatta.

Vad är billigast?: Ofta är det billigare med ett rörligt elpris historiskt sett, eftersom elhandlarna tar höjd för en förväntad prisutveckling på inköpspriset de har för elen när de sätter de fasta priserna. Elhandlarna får alltså ta risken då de ingår fasta elprisavtal och de behöver därför ha lite marginal. Väljer du rörligt slipper du betala för att elhandlaren tar den risken, det gör du i så fall själv.

Det är dock inte alltid fallet så, mellan 2005 - 2007, 2010 - 2012, late2016 - till nu, har de som ingått ett årsbundna avtal varit vinnare. För de med treårsbundna avtal har mellan 2006 till 2013 kunnat skatta sig lyckliga.

källa: https://www.energimarknadsbyran.se/media/1084/jamfor-1-och-3-...

Om du granskar SCB's undersökning så ser trenden ut att återgå till bundna treårsavtal vara vinnare fr.o.m. slutet av 2018 och framåt, medan ettårsavtalen blir vinsten i form av billigare el än rörligt ännu högre.

Välkommen till att diskutera el, ta gärna med vad du bor för typ av hus och gård (du kanske har separat varmgarage m.m.), elområde (https://elomraden.se/) och uppskattad elförbrukning.

Permalänk
Medlem

Jag har villa och stor varmgarage, beräknad årlig elförbrukning är 26000 kWh, driver jordvärmepump, varmgaraget beräknas stå för 3000 kWh. Bor inom elområde 2.

med tanke på den rådande trendförändringen så har jag undersökt bundna elavtal och särskilt 2 åriga sådana. Nuvarande rörliga elpris jag får ut ungefär 75 öre/kWh och jag tror att den rörliga elpriset kommer att öka kommande år. Kan få fast elpris på 62 öre/kWh bundet till 24 månader, hittade det via elskling. Någon annan som har/tror sig kunna ta fram bättre deal som ni gjort?

Permalänk
Medlem

Jag har villa med stort uppvärmt dubbelgarage
Elförbrukning 2017 var 12938 kWh, driver bland annat jordvärmepump, varmgaraget samt elgolvärme i stora badrummet (13kvm)
Bor i södra Halland
Elkostnad 2017 var 11500 för el & 16500 totalt för el och leverans.
Alltid kört rörligt och kommer fortsätta med teorin att elbolagen lägger mer tid på analyser som gör att det inte är meningen att man ska tjäna på att binda

Permalänk
Avstängd

Bor i Villa, med markplan & inredd källare. Totalt 140 ~ kvm. Fjärrvärme & El genom EON.
Prisområde: SE_3

El:
Beräknad årsförbrukning: 4 225 kWh
El rörligt pris: 74,53 öre/kWh
Paket: "Vattenpaketet"
Bindning: Rörligt avtal bundet 12 månader.
Beräknad årskostnad: 3149kr

Fjärrvärme:
Energi: 72 öre/kWh
Beräknad årskostnad 11 447kr
Beräknad förbrukning: 10 308 kWh

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag brukar att titta på elskling med jämna mellanrum och i våras så tecknade jag ett avtal på 24 månader och priset blev 44,19. Det är det lägsta som jag någonsin sett. Mitt tips blir därför att hålla koll där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag brukar att titta på elskling med jämna mellanrum och i våras så tecknade jag ett avtal på 24 månader och priset blev 44,19. Det är det lägsta som jag någonsin sett. Mitt tips blir därför att hålla koll där.

Riktigt bra bundet deal du har hittat!

Permalänk
Medlem

En gång per år så går jag in på valfri jämförelsesite, jag använder Elskling.se och kollar vilka som har "Prova på"-erbjudande.
Signar upp mig på ett sånt, och sen låter jag det ticka på ett år.

Skriver även in påminnelser i kalendern när det närmar sig uppsägningstid osv.
Och det finns alltid minst ett, oftast fler företag som erbjuder nya kunder kanonavtal.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Räknade ut att jag betalat 61 öre/Kwh i snitt senaste året på rörligt.
Så om jag skulle binda skulle jag vilja göra det på närmare 50 öre för att det skulle vara lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Räknade ut att jag betalat 61 öre/Kwh i snitt senaste året på rörligt.
Så om jag skulle binda skulle jag vilja göra det på närmare 50 öre för att det skulle vara lockande.

Bra inlägg, det ger mig lite att fundera på!

Skrivet av oobum:

En gång per år så går jag in på valfri jämförelsesite, jag använder Elskling.se och kollar vilka som har "Prova på"-erbjudande.
Signar upp mig på ett sånt, och sen låter jag det ticka på ett år.

Skriver även in påminnelser i kalendern när det närmar sig uppsägningstid osv.
Och det finns alltid minst ett, oftast fler företag som erbjuder nya kunder kanonavtal.

Hur ser man att det är ett 'prova på erbjudande'? @oobum

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett lantställe där jag tecknade bundet på tre år för 55,25öre/kWh inkl moms utan årsavgift via erbjudande på elskling. Kändes rätt gött att slippa bry sig på tre år för det priset. 70kvm med luftvärmepump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Bra inlägg, det ger mig lite att fundera på!

Hur ser man att det är ett 'prova på erbjudande'? @oobum

Ofta så markeras det på sätt att det endast gäller nya kunder eller de som inte varit kunder de senaste 12 månaderna.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att se över igen, men när jag kollat tidigare har det alltid varit marginella skillnader.
Villa på knappt 170m^2, bergvärme, tror jag jag gör slut på runt 15.000kWh, har rörligt "till inköpspris".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kanske dags att se över igen, men när jag kollat tidigare har det alltid varit marginella skillnader.
Villa på knappt 170m^2, bergvärme, tror jag jag gör slut på runt 15.000kWh, har rörligt "till inköpspris".

oftast betalar man mer genom ett rörligt "till inköpspris" än ett med påslag. Vilket bolag kör du med?

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

oftast betalar man mer genom ett rörligt "till inköpspris" än ett med påslag. Vilket bolag kör du med?

Göta energi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Enligt Mina Sidor på Telge

Citat:

Elhandelsavgifter
Rörligt avtal
Avtalsperiod: 2015-08-28
Fast avgift: 35 Kr/månad (inkl. moms)
Elpris rörligt: 58,48 öre/kWh (ex. moms)
Elcertifikat: 8,80 öre/kWh (ex. moms)
100% Vindkraft:Nej
Energiskatt: 0,00 öre/kWh (ex. moms)
Moms: 16,82 öre/kWh
Totalpris: 84,10 öre/kWh (inkl. moms)
Beräknad årsförbrukning: 4 982 kWh

1-plansvilla med inredd källare. ~140kvm skulle jag tro inkl. källare.
Fjärrvärme via lokalt företag.
Garage, men ej uppvärmt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Mina data:

Elavtals- och kostnadsinformation
Elområde SE3
Elavtal Fast avtal
Avtalsperiod 2018-03-01 - 2020-03-01
Elpris 32,75 öre/KWh (exkl. moms)
Elcertifikat 2,60 öre/KWh (exkl. moms)
Moms 8,84 öre/KWh
Totalpris 44,19 öre/KWh (inkl. moms)
Beräknad årsförbrukning 14686 kWh

Jag har en enplansvilla med källare, totalt 212 kvm att värma upp.

Permalänk
Medlem

@Json_81: okej, jag kollade lite på de. Jag hade istället rekommenderat Eksjö energi, Karlstads energi istället.

billigare pris samt månadsavgift.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

@Json_81: okej, jag kollade lite på de. Jag hade istället rekommenderat Eksjö energi, Karlstads energi istället.

billigare pris samt månadsavgift.

Kollade min senaste räkning, elpris 54,57 öre, månadsavgift 47,20 kronor.
Däremot betalar jag för elkonto, det ska jag se om jag kan avsluta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Bra inlägg, det ger mig lite att fundera på!

Hur ser man att det är ett 'prova på erbjudande'? @oobum

Det står ganska tydligt på Elskling.se när du får upp alternativen du kan välja ibland.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det står ganska tydligt på Elskling.se när du får upp alternativen du kan välja ibland.

Det jag får fram är kampanjerbjudanden, aldrig sett prova på därav frågan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Det jag får fram är kampanjerbjudanden, aldrig sett prova på därav frågan!

Skickades från m.sweclockers.com

jag kanske använde fel ord, men ja, det är kampanjerbjudanden jag menar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Från Stockholms elbolag kan jag få 56,99 öre/kWh, inga fasta månadsavgifter och inga miljöpåslag, nöten är bara att det är 5 årsavtal!

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/kubal-nara-s...

https://www.svd.se/stangt-smaltverk-kan-sanka-elpris

Dessa nyheter gjorde att jag valde rörligt el-avtal istället! med Enefit som leverantör, ska bli spännande och se

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på om det här är värt att kika på?

https://www.elauktion.se/?actioncode=Website_Article

Via Vi i Villa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nån som har koll på om det här är värt att kika på?

https://www.elauktion.se/?actioncode=Website_Article

Via Vi i Villa.

Testa och återkom i tråden med recension vetja 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Slog slag i saken och bytte ut alla 22 st gamla lysrör med glimtändare på 35-70 watt, i min garage, till 11st led lysrör på 18w som lyser såpass starkt att en enda ledrör avger högre lumen än två av de gamla gas rören. Samt led och ytterligare fler dimmers i huset. Kan nästan höra hur energibolaget grämer sig över förlorade inkomster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Testa och återkom i tråden med recension vetja 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Slog slag i saken och bytte ut alla 22 st gamla lysrör med glimtändare på 35-70 watt, i min garage, till 11st led lysrör på 18w som lyser såpass starkt att en enda ledrör avger högre lumen än två av de gamla gas rören. Samt led och ytterligare fler dimmers i huset. Kan nästan höra hur energibolaget grämer sig över förlorade inkomster!

Någonting som är bra att veta är att 2 st 36 Watts lysrör drar 90 Watt total med reaktorförluster. Alltså så sparar man 18 Watt extra per 2 lysrör

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATJ:

Någonting som är bra att veta är att 2 st 36 Watts lysrör drar 90 Watt total med reaktorförluster. Alltså så sparar man 18 Watt extra per 2 lysrör

med andra ord,
1 st 18 watt ledlysrör: 18W tot.
2 st 36 watt gaslysrör: 72 W + ~18W reaktorförlust

Summa: Sparar 72W?

Bra ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Testa och återkom i tråden med recension vetja 😃

Har skrivit upp mig åtminstone, så får vi se vad som kommer

Kikade lite till på elskling och elpriskollen nu, att binda sig verkar betydligt billigare än rörligt pris?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har skrivit upp mig åtminstone, så får vi se vad som kommer

Kikade lite till på elskling och elpriskollen nu, att binda sig verkar betydligt billigare än rörligt pris?

Bindningspriset ligger fortfarande på samma nivå som när jag startade tråden, rörligt ligger kvar på samma prisnivå. Trots all prat om höjningar så väntas smältfabriken Kubal vid Sundsvall upphöra med all drift den 12'e December vilket gör att rörligt pris bör sjunka en aning!

edit;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forlangd-fri...

Förlängt till 21 Januari, de försöker minska på en viss oligarks ägandeandel i Rusal för att fabriken skall fortsätta, samt att fabriken måste stängas ned stegvis för annars stelnar det tusentals ton aluminium i deras processer. Bra för alla anställda och regionen, mindra bra för oss som jagar lägre elpriser

Permalänk
Medlem

Flyttade in i villa i Februari i år (2018).

Fick mitt från Elskling.se:

Fastpris 2 år:
46,75 öre/kwh
Beräknad årskostnad 3155kr och det är då beräknad årsförbrukning på 6749kwh

Däremot är Nätavtalet svindyrt, och på 16A och upp till 8000kwh/år så har jag en beräknad årskostnad på 9341kr. (antar här kan man inte göra något utan bara glatt acceptera?)

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv