Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du är medveten om att det är exakt samma el i ledningarna? Inte så att det är en dedikerad ström som går hem till dig eftersom du köpt sol/vind-kraft direkt, du använder precis lika mycket kol/olje-producerad el som alla andra i svenska elnätet.

Du får nog tänka en extra gång där.
Det är ju vart pengarna hamnar som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Använde 140 kWh igår och då var det bara några minusgrader ute. Får nog ta och binda priset och köpa till bytesrätt.

Använde 41kwh igår, vad i hela friden hade du för förbrukare igång 😂

Skrivet av Mindfighter:

Du är medveten om att det är exakt samma el i ledningarna? Inte så att det är en dedikerad ström som går hem till dig eftersom du köpt sol/vind-kraft direkt, du använder precis lika mycket kol/olje-producerad el som alla andra i svenska elnätet.

Det må så vara, men jag har inte aktivt valt att stoppa mina pengar i en sådan leverantörs ficka. Det är där i skillnaden ligger.

Skrivet av Mindfighter:

Vad talar för att detta inte är nya normala? (dyra spikar när det blåser/skiner för lite och råkar vara kallt samtidigt) Tror vi får vänja oss, men därmed inte sagt att det lönar sig att binda, elhandlarna tar ju alltid risk-premie för att säkerställa att de inte går med förlust på en som kund.

Absolut, detta kan mycket väl vara det nya normala och då får man väl se över sitt mönster av förbrukning tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Använde 41kwh igår, vad i hela friden hade du för förbrukare igång 😂

Körde visserligen fem tvättmaskiner/torktumlare men i övrigt var det inget speciellt. Direktverkande el på nedre våningen (130 kvadrat) kostar nog en del.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Körde visserligen fem tvättmaskiner/torktumlare men i övrigt var det inget speciellt. Direktverkande el på nedre våningen (130 kvadrat) kostar nog en del.

du använda alltså 1/5 del av det jag använder på 30 dagar, och då har jag en stor enplansvilla med uppvärmd källare, ca 250 KVM uppvärmt.

att komma över 80 kWh är helt omöjligt om du inte har 28 grader, direktverkande EL samt en fet teslabil som du laddat med snabbladdare. ?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

du använda alltså 1/5 del av det jag använder på 30 dagar, och då har jag en stor enplansvilla med uppvärmd källare, ca 250 KVM uppvärmt.

att komma över 80 kWh är helt omöjligt om du inte har 28 grader, direktverkande EL samt en fet teslabil som du laddat med snabbladdare. ?

Nja, 80kWh är väl ingen konst med minusgrader hela dygnet om man värmer till runt 20grader med el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

du använda alltså 1/5 del av det jag använder på 30 dagar, och då har jag en stor enplansvilla med uppvärmd källare, ca 250 KVM uppvärmt.

att komma över 80 kWh är helt omöjligt om du inte har 28 grader, direktverkande EL samt en fet teslabil som du laddat med snabbladdare. ?

Jag ligger i november på i snitt runt 115 kWh per dag. 133 och 139 kWh/dag med de senaste två dagarnas några minusgrader. 230 kvadrat. Luftvärmepump på övervåningen men i övrigt 16 stycken element (plus golvvärme på typ 28 grader i badrummet – varmt, jag vet). Ingen elbil och tycker generellt det är rätt kallt i huset men elementen i förråd, bastu, etc går kanske för fullt då de är små och det är kallt där.

Är det orimligt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

du använda alltså 1/5 del av det jag använder på 30 dagar, och då har jag en stor enplansvilla med uppvärmd källare, ca 250 KVM uppvärmt.

att komma över 80 kWh är helt omöjligt om du inte har 28 grader, direktverkande EL samt en fet teslabil som du laddat med snabbladdare. ?

vaddå omöjligt? 150m2, 4 personer, 1,5 plans villa, luft/vatten uppvärmning, ca 23-24c inne, ingen elbil heller....inte ovanligt med 100kwh+ när det är -5 till -10c

Permalänk
Medlem

Skaffade tibber i augusti månad, varit helnöjd med 40-60kr kwh på dagen och under 10kr på kvällar/nätter. Ibland 0kr kwh helt galet. Sedan blev det november, 440kr kwh i skrivande stund, 180kr efter midnatt idag!!!

Har det inte varit vinter i sverige förrut eller?

Vad betalar ni.

Permalänk
Medlem

Bor i villa i Skåne. Har LLVP och drog väl typ 47kWh igår. Man blir allt lite deprimerad nu när temperaturen är på väg ner under nollan (där min LLVP suger) samtidigt som prognosen är att elpriset hamnar på typ 4kr/kWh idag.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Skaffade tibber i augusti månad, varit helnöjd med 40-60kr kwh på dagen och under 10kr på kvällar/nätter. Ibland 0kr kwh helt galet. Sedan blev det november, 440kr kwh i skrivande stund, 180kr efter midnatt idag!!!

Jag fattar nada av inte ditt inlägg. Betalar du 40-60 kr per kWh eller vad menar du?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Skaffade tibber i augusti månad, varit helnöjd med 40-60kr kwh på dagen och under 10kr på kvällar/nätter. Ibland 0kr kwh helt galet. Sedan blev det november, 440kr kwh i skrivande stund, 180kr efter midnatt idag!!!

Har det inte varit vinter i sverige förrut eller?

Vad betalar ni.

Du menar ören, inte fan betalar vi 440kr/kWh 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsh:

vaddå omöjligt? 150m2, 4 personer, 1,5 plans villa, luft/vatten uppvärmning, ca 23-24c inne, ingen elbil heller....inte ovanligt med 100kwh+ när det är -5 till -10c

Det är kanske inte omöjligt, men då ska jag vara glad med mina 200 Kvm uppvärmt, 2 personer 22 grader och endast 32 kWh med -5 hela dagen?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det är kanske inte omöjligt, men då ska jag vara glad med mina 200 Kvm uppvärmt, 2 personer 22 grader och endast 32 kWh med -5 hela dagen?

Låter som du har en modernt välisolerat hus!

32kw/h är det med all el eller bara för värmen?

Vi med hus på 180m2 ifrån 1965 drog 70kwh igår, det är med BergVärme och har då utväxling på ca 3,5-4:1 på värmen.

Så om det varit direktverkade el hade det varit betydligt mer!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vad har ni för hus som drar typ 32kwh/dygn
Vid minus 9 som det är nu så drar mitt hus ca 7 kw/h = 168 kw/dygn
Jag har fjärrvärme så jag betalar 69,4 öre/kwh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunix:

Vad har ni för hus som drar typ 32kwh/dygn
Vid minus 9 som det är nu så drar mitt hus ca 7 kw/h = 168 kw/dygn
Jag har fjärrvärme så jag betalar 69,4 öre/kwh

Kollade min förbrukning igår och låg på 50 kWh på hela dygnet. Typ 90 km2 var väl ca -4, eluppvärmt + luft luft värmepump. Rätt gammalt hus med flera påbyggnader och isoleringen är väl kanske inte fantastisk.

32 kwh låter inte så märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Låter som du har en modernt välisolerat hus!

32kw/h är det med all el eller bara för värmen?

Vi med hus på 180m2 ifrån 1965 drog 70kwh igår, det är med BergVärme och har då utväxling på ca 3,5-4:1 på värmen.

Så om det varit direktverkade el hade det varit betydligt mer!

Byggt 66, utbyggt 75, men enplasvilla med källare. Dubbelisolderade fönster på hela kåken, och sprillans ny IVT Bergvärme med varvtalsstyrd kompressor.

Det är både el och värme!

Det går åt cirka 4 gånger mer el med direktverkande el mot bergvärme! Så ja det är inte kul att ha nu när kylan kommer.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Nu när det är sådana här toppar är det ju nästan bättre när man sitter på ett traditionellt elabonnemang där man inte betalar per timme utan betalar ett kwh-pris som är ett snitt av månadens spotpriser. Det spelar liksom ingen roll om jag använder elen just nu när det är kallt (-8 nu).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Drog 73kWh igår på 241kvm med llvp + elrad.
Minus 8 hela dygnet.

Börjar ju kännas om elpriset skulle fortsätta som idag, men då får man väl montera de fula solcellerna på taket tillslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nu när det är sådana här toppar är det ju nästan bättre när man sitter på ett traditionellt elabonnemang där man inte betalar per timme utan betalar ett kwh-pris som är ett snitt av månadens spotpriser. Det spelar liksom ingen roll om jag använder elen just nu när det är kallt (-8 nu).

Det är ett sånt jag har nu. Jag tecknade ett års rörligt med lockpris där rabatten gjorde att jag hamnade 15 öre under spotpriset. Dock med ett bolag som har väldigt mycket klagomål och jag har precis skickat uppsägningen av avtalet då det snart gått ett år nu (jag vill ju inte fastna i ett snordyrt tillsvidareavtal). Det ska bli intressant att se om dom tänker konstra eller om det går smidigt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Byggt 66, utbyggt 75, men enplasvilla med källare. Dubbelisolderade fönster på hela kåken, och sprillans ny IVT Bergvärme med varvtalsstyrd kompressor.

Det är både el och värme!

Det går åt cirka 4 gånger mer el med direktverkande el mot bergvärme! Så ja det är inte kul att ha nu när kylan kommer.

Imponerade, snålt 👌🙂. Kan jag bara drömma om! Källare är väl lite snålare då marken dämpar lite.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Vad har ni för hus som drar typ 32kwh/dygn
Vid minus 9 som det är nu så drar mitt hus ca 7 kw/h = 168 kw/dygn
Jag har fjärrvärme så jag betalar 69,4 öre/kwh

Skillnad på kw/h effekt mot el. Med llvp/bergvärme så stoppar du in 1kw el och får ut ca 4kw värme. Då skulle du dra 1,75kw om jag förstår rätt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Elavtal från Tibber.
28 november 2021, enplansvilla med källare. Modern luft/vatten värmepump installerad 2021.
Förbrukad el (totalt) 78 kWh. Kostnad: 188,72 kr

29 november 2021.
Förbrukad el (totalt) 61 kWh. Kostnad: 210,6 kr.

Blir en skoj vinter detta.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Elavtal från Tibber.
28 november 2021, enplansvilla med källare. Modern luft/vatten värmepump installerad 2021.
Förbrukad el (totalt) 78 kWh. Kostnad: 188,72 kr

29 november 2021.
Förbrukad el (totalt) 61 kWh. Kostnad: 210,6 kr.

Blir en skoj vinter detta.

Vilket elområde (dvs var bor du)?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om att undvika Samsungs luft/luft-värmepumpar. Dom suger fett! Trots att dom säljs till ganska premiumpris och för uppvärmning så är dom uselt anpassade till svenskt klimat. Nån grad under nollan och så undrar man vart värmen tog vägen. Tysta är dom inte heller, utom i "tyst läge", som är detsamma som minimerad effekt, dvs "ännu mindre värme läge". Jag tror att billigaste värmepumparna från Jula presterar bättre!

Jag ångrar mig rejält att jag köpte en Samsung. Jag har haft den i ett år nu och efter nattens köldknäpp på -5 som resulterade i 15-17 grader inomhus i morse så funderar jag allvarligt på att beställa en ny redan nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fi fan, hur kommer det sig att du valde det sketna elbolaget med tanke på dess omdöme på nätet? De säljer väl säkert den smutsigaste kolproducerade elen evar

I Svenska Elnät finns det kanske 1-2% EL producerat i kolkraftverk som har läckt in lite här och där, Sverige har inga aktiva kolkraftverk. så Ingen smuts alls.

Därför är också Earth Hour helt lönlöst i Sverige, gör NOLL skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Därför är också Earth Hour helt lönlöst i Sverige, gör NOLL skillnad.

Men... Hur skall man annars kunna visa i sociala medier att man räddar världen?!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Men... Hur skall man annars kunna visa i sociala medier att man räddar världen?!

Låtsas åka till ÅVC med kartonger istället för att visa eldningstunnan på baksidan av huset

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vilket elområde (dvs var bor du)?

SE3 (Gränsen Halland / Västra Götaland)

Mer info
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

I Svenska Elnät finns det kanske 1-2% EL producerat i kolkraftverk som har läckt in lite här och där, Sverige har inga aktiva kolkraftverk. så Ingen smuts alls.

Därför är också Earth Hour helt lönlöst i Sverige, gör NOLL skillnad.

Earth Hour är för att skapa medvetenhet, men det seglade dig förbi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

I Svenska Elnät finns det kanske 1-2% EL producerat i kolkraftverk som har läckt in lite här och där, Sverige har inga aktiva kolkraftverk. så Ingen smuts alls.

Därför är också Earth Hour helt lönlöst i Sverige, gör NOLL skillnad.

Här i Skåne importeras ju den mesta elen utomlands ifrån. Kalla dagar när vi importerar mycket söderfrån så kan t.ex. energi-importen innehålla nästan 30% fossilt producerad el (källa).

Om du istället tittar i denna tabell så ser du att nästan 10% av vår inhemska produktion under 2021 (jan t.o.m sep) är "konventionell värmekraft", dvs fossil. Nu specar inte diagrammet hur mycket av importen som är fossil, men gissningsvis lär den ju ha en aningen högre andel fossilt producerad el, så mellan tummen och pekfingret så är nog ca 10% av vår el fossil. I Skåne är andelen fossilt producerad el nog högre än så.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"