Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

https://i.imgur.com/Toq9DtN.jpg

Läser man det här som att alla påslag ligger fast ett år och endast spotpriset ändras varje månad?

Ja, förutom momsen då då den bygger på de andra kostnaderna så som spotpriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ja, förutom momsen då då den bygger på de andra kostnaderna så som spotpriset.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, tackar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

December månads elförbrukning 2813 kWh... blir saftig räkning! Blir justering av värmegraden på värmepumpen, inför sommaren blir det en radda åtgärder på gården som förhoppningsvis minskar på svinnet. Återkommer med lista på åtgärderna till våren så kanske fler får idéer som kan i sin tur hjälpa dem.

Permalänk
Medlem

Snart har ett år passerat och jag kan se att total kostnad från elbolaget Enefit hamnar på cirka 13500kr för Nov 2018 till Nov 2019. Det är faktiskt lite lägre än det förutspådda 14000kr som elskling hade räknat med.

Jag har tittat på energimarknadsbyråns statistik och det visar att bundna ettårsavtal är vinnare så de som har tecknat ett års avtal i sen 2018 har gjort bra affär Sen kommer rörligt och sist längre bundna avtal.

Jag blir sugen på att prova bundet ett årsavtal som skulle kosta mig totalt 12303kr hos Telinet Energi baserat på 23000kWh förbrukning, dvs 53,49 öre/kWh. Någon annan som kan pressa fram bättre avtal? Det priset leder till lägre årskostnad än det rörliga. Samt att vid Januari -20 kommer staten och smäller till med högre kostnader för elbolagen vilket jag tror kan påverka rörliga priset avsevärt.

För övrigt, trevligt att ha kunnat minska förbrukning från 26000 till 23000 kWh!

Tillägger att jag kan få 50öre bundet i tre år hos Stockholm Energi. Det är lite lockande, när statistiken talar för att bundna avtal är vinnare kommande åren!

Permalänk
Medlem

Blev inget byte förra året men nu är det dags.
Lutar åt Tibber även om de inte är allra billigast.

Är det någon som installerat styrning för värmepump ihop med dem och har några erfarenheter att dela med sig av?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu har snart ett år gått och denna år har minst sagt varit väldigt billig år.

Beräknad årsförbrukning 19000 kWh (jämfört med 26000kWh det stod i broschyren då vi köpte huset), det kan tillskrivas mild vinter samt projektet jag genomförde med att byta ut all belysning från glödverkade till LED. Samt bytt dörrar till fristående varmgarage till täta 18graders dörrar. Något annat är att vi köpte ny diskmaskin A++ klassat, den gamla diskmaskinen var ålderstigen och förmodligen hade bra högre elförbrukning.

Detta trots vår användning av eldrivande saker ökat, däribland ny PC (signatur) och frugan använder torktumlare nästan varje dag.

Intressant är att vi betalade 13500:- för första året hos Enefit. Denna år hos Telinet Energi ser det ut som att årskostnaden hamnar på (o)hemuliga 4500:- Vilken skillnad!

Dock är det dags att tacka för sig hos Telinet då November närmar sig och då försvinner all bonus man har, har börjat titta hos elskling och som bekant har fasta ettårs-avtal varit vinnare sedan 2018. Svealands elbolag har erbjudande där årspriset hamnar på 4998:- , det känns ganska bra. Man kan inte räkna med att man får mild vinter igen, men statistiken talar för det mesta rätt. Hmm, blir att fundera på detta några dagar framåt.

Hur har det varit för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Intressant är att vi betalade 13500:- för första året hos Enefit. Denna år hos Telinet Energi ser det ut som att årskostnaden hamnar på (o)hemuliga 4500:- Vilken skillnad!

Låter som du missat att räkna med att energiskatten flyttades till nätavgiften.

Jag bytte till Tibber och det har varit bra såhär långt.
Trevligt med lite info i en app även om det inte säger jättemycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som du missat att räkna med att energiskatten flyttades till nätavgiften.

Jag bytte till Tibber och det har varit bra såhär långt.
Trevligt med lite info i en app även om det inte säger jättemycket.

Ja, tyvärr har jag missat det helt!

Permalänk

Band nyligen ett år till 30 öre/kWh. Har bundit ett år i taget på elskling sedan många år tillbaka. Så här har vår förbrukning sett ut i vårt hus (2020 siffran är fram t.o.m juni, aktuell siffra idag är 16117 kWh). Har försökt ta reda på vad ökningen berott på men kan inte riktigt ringa in det. Har köpt en värmepump till poolen som kör på sommaren men tror inte det kan förklara hela ökningen, och speciellt inte då ökningen är ganska jämnt fördelad över året.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bor i Elområde 3 så jag har inte att förvänta mig höga priser iom prognoser om kommande höga energipriser vinterhalvåret 20/21.
Fasta priser för 1 år ligger på 60 öre kWh, vilket är högt tycker jag. Kanske ska tugga rörligt och se hur det tar sig. Däremot indikerar rapporter på att höga energipriser är här för att stanna. Mycket svårt beslut att ta :-/

Permalänk
Medlem

Själv har jag enbart 100kvm att värma (luftvärmepump), så elen är inte det dyra, utan nätavgiften. Den kan jag tyvärr inte förhandla ner.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Bor i Elområde 3 så jag har inte att förvänta mig höga priser iom prognoser om kommande höga energipriser vinterhalvåret 20/21.
Fasta priser för 1 år ligger på 60 öre kWh, vilket är högt tycker jag. Kanske ska tugga rörligt och se hur det tar sig. Däremot indikerar rapporter på att höga energipriser är här för att stanna. Mycket svårt beslut att ta :-/

Sitter precis i samma dilemma här, binda nu eller hoppas på att priserna vänder ner. Sett prognoser om att energipriserna spås gå ner till våren men samtidigt sett prognoser som räknar med att prisnivån nu kommer stabiliseras eller t om öka. Vår leverantör kan ge oss ett pris runt 60öre/kWh men då vill de binda oss i tre år vilket jag tycker var rätt saftig längd på avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Sitter precis i samma dilemma här, binda nu eller hoppas på att priserna vänder ner. Sett prognoser om att energipriserna spås gå ner till våren men samtidigt sett prognoser som räknar med att prisnivån nu kommer stabiliseras eller t om öka. Vår leverantör kan ge oss ett pris runt 60öre/kWh men då vill de binda oss i tre år vilket jag tycker var rätt saftig längd på avtalet.

Låt mig veta hur du gör!

Jag måste fatta beslut senast kommande månad för jag har sagt upp elavtalet med senaste.

Permalänk
Medlem

Nu när priserna är väldigt höga så har jag dragit ned direktverkande elpannan till elementen så dom inte blir mer än 35 grader (innan var de 55 grader) och satt ned effekt vakten från 9 KW till 6 KW få se om det fungerar. Den nya luft luft pumpen kommer få kämpa på hårt i vinter. utöver det har jag även justerat ned värmekurvan.
Har äldre 2 glas fönster som jag nu sätter lite lister mellan glasen så luften rör sig lite mindre, givetvis har jag öppningar så det blir någon rörelse.
Bor i ett gammalt självdragshus så jag kan inte mecka för mycket om jag inte vill råka ut för mögelskador och/eller dåligt inomhusklimat.

Vad har ni gjort för roligt i dessa dyra el tider?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Band nyligen ett år till 30 öre/kWh. ...

^ från 2020-09-10

Jag satt i samma båt ungefär, men jag band mig 9mån i slutet december förra året till det facila priset av 20öre/kWh. Tyckte 25-30öre/kWh för att binda längre var "onödigt dyrt". Det får man ju ångra nu när man det gått över till rörligt på ~150öre/kWh...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Funderade på en sak som är perfekt för detta forum...
Tidigare i år så hade de galna el problem i USA varav några åkte i extrema fall på en faktura uppåt 15000$.
https://www.nytimes.com/2021/02/20/us/texas-storm-electric-bi...

Kan något sådant hända här om andra länder ströp sin export?
Vi klarar ju uppenbart inte oss själva förutom i norra delarna av landet där de badar i ström stundtals.

En annan har ju rörligt pris och kastar glatt på dem mindre summor på sommaren och surt högre på vintern men inte lusläst kontraktet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Funderade på en sak som är perfekt för detta forum...
Tidigare i år så hade de galna el problem i USA varav några åkte i extrema fall på en faktura uppåt 15000$.
https://www.nytimes.com/2021/02/20/us/texas-storm-electric-bi...

Kan något sådant hända här om andra länder ströp sin export?
Vi klarar ju uppenbart inte oss själva förutom i norra delarna av landet där de badar i ström stundtals.

En annan har ju rörligt pris och kastar glatt på dem mindre summor på sommaren och surt högre på vintern men inte lusläst kontraktet...

Texas är unik i USA eftersom de har sitt egna nät, till skillnad från alla andra stater. Det blev problem för att de inte var uppkopplade med resten.

Andra länder kan inte strypa sin export i dagens uppkopplade marknad och en stor anledning till att det är dyrt är för att elen exporteras från Sverige till länder med dyrare elproduktionskostnad. Det skapar ett incitament att bygga ut elproduktionen och i längden borde problemet försvinna, men det är ju inte kul på kort sikt förstås.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Spiffman:

Funderade på en sak som är perfekt för detta forum...
Tidigare i år så hade de galna el problem i USA varav några åkte i extrema fall på en faktura uppåt 15000$.
https://www.nytimes.com/2021/02/20/us/texas-storm-electric-bi...

Kan något sådant hända här om andra länder ströp sin export?
Vi klarar ju uppenbart inte oss själva förutom i norra delarna av landet där de badar i ström stundtals.

En annan har ju rörligt pris och kastar glatt på dem mindre summor på sommaren och surt högre på vintern men inte lusläst kontraktet...

Sådana löjliga fakturor kommer du inte se, men absolut så kan elpriset öka markant från dag till dag, eller för den delen timme för timme.
Med det sagt så kommer det bli bättre i elnätet. Svenska Kraftnät ser förstås(förhoppningsvis) problemet i överföringskapacitet och planerar att bygga ut stamnätet.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem

ELclockers
Låter som en tråd för överklockning av frekvensen i hemnätet!
Hört att det kan ge lite artefakter i hur snabbt mikrovågsklockan går och liknande.

Någon som testat att grilla sin hemelektronik genom frekvensmodulering i stamledningarna ännu?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

ELclockers
Låter som en tråd för överklockning av frekvensen i hemnätet!
Hört att det kan ge lite artefakter i hur snabbt mikrovågsklockan går och liknande.

Någon som testat att grilla sin hemelektronik genom frekvensmodulering i stamledningarna ännu?

Jag läste spontant ELChockers och insåg att det var lite väl lågt hängande frukt för en ordvits. Kanske för kvällspressen?

Tillbaka till ämnet: Är det någon som funderat på vad en solcellsanläggning skulle kunna bidra med ekonomiskt om det här högre spotpriset skulle bestå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu när priserna är väldigt höga så har jag dragit ned direktverkande elpannan till elementen så dom inte blir mer än 35 grader (innan var de 55 grader) och satt ned effekt vakten från 9 KW till 6 KW få se om det fungerar. Den nya luft luft pumpen kommer få kämpa på hårt i vinter. utöver det har jag även justerat ned värmekurvan.
Har äldre 2 glas fönster som jag nu sätter lite lister mellan glasen så luften rör sig lite mindre, givetvis har jag öppningar så det blir någon rörelse.
Bor i ett gammalt självdragshus så jag kan inte mecka för mycket om jag inte vill råka ut för mögelskador och/eller dåligt inomhusklimat.

Vad har ni gjort för roligt i dessa dyra el tider?

Bor i Norrland så jag har klarat mig undan ganska milt, fixade nyss deal med Borås Elhandel med
0:- påslag inkl/exkl moms
0:- Månadsavgift

12 månader, obundet rörligt då jag bor i Norrlandische.

Får väl säga helt okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Bor i Norrland så jag har klarat mig undan ganska milt, fixade nyss deal med Borås Elhandel med
0:- påslag inkl/exkl moms
0:- Månadsavgift

12 månader, obundet rörligt då jag bor i Norrlandische.

Får väl säga helt okej!

Vissa har det bra. vi längre ner kommer nog få en dyr vinter och kanske kall om det vill sig illa. funderar på om man ska köra bundet eller ej, nästan försent nu känns det som.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

^ från 2020-09-10

Jag satt i samma båt ungefär, men jag band mig 9mån i slutet december förra året till det facila priset av 20öre/kWh. Tyckte 25-30öre/kWh för att binda längre var "onödigt dyrt". Det får man ju ångra nu när man det gått över till rörligt på ~150öre/kWh...

Band nu senast igen i juli 6 månader med start 2021-09-30 till 88 öre / kWh totalpris, känns helt okej ändå. Känns skönt att invänta våren nu när vintern är så skakig gällande elpriserna. Hade tänkt gå över till Tibber och timdebitering med anledning av elbil men det kändes för osäkert hur priserna skulle utvecklas.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Låt mig veta hur du gör!

Jag måste fatta beslut senast kommande månad för jag har sagt upp elavtalet med senaste.

Det slutade med att vi tog Villaägarnas deal med Telinet och kör rörligt md tak under ett par år nu. Man ångrar ju att man inte band tidigare när det var billigt...

Permalänk
Medlem

Fick elräkningen för September.
687 kwh, 2000kr.

Elområde 4.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick elräkningen för September.
687 kwh, 2000kr.

Elområde 4.

Hujeda mig :/

Sitter och letar febrillt efter någonting som kan vara värt öret just nu, ser inte lovande ut, Elområde 3.

Missade när avtalet gick ut med (1 månad sen) så nu är det rent tragiskt högt, Ditt kWh-pris blir: 145,76 öre/kWh + månadsavgift på 39kr... J*** ockrare...

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

För september: 1495kr / 485kwh / Område 4 / Rörligt.

Permalänk
Medlem

För september: 1051kr / 671kWh / Område 4 / rörligt. (tibber)
Eon: 1000kr (har 20A säkring)

Permalänk
Medlem

Hur räknar elbolagen ut vad ens pris blir om man har rörligt? Tar de ett genomsnitt på månadens elpris eller spelar det någon roll när man använder strömmen? Jag laddar t ex vår elbil från kl 01:30 varje natt men gör det någon skillnad på elpriset?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur räknar elbolagen ut vad ens pris blir om man har rörligt? Tar de ett genomsnitt på månadens elpris eller spelar det någon roll när man använder strömmen? Jag laddar t ex vår elbil från kl 01:30 varje natt men gör det någon skillnad på elpriset?

Nu vet jag ju inte, men jag hoppas att det är beroende på när man använder det, inte per månad. Det skulle ju vara sjukt om man bara använder el när det är som billigast egentligen, men får pris baserat på när det är dyrt.