AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser det såhär: Jag har hyllat AMD för att de inte gör som Intel och tvingar folk att byta moderkort "bara för att de kan och har makt". Om nu AMD skulle tvinga mig att köpa nytt moderkort, trots att jag sitter på CHVII, ett moderkort som har 10-fasers VRM med 60A per fas och går så jävla svalt att det knappt behöver kylfläns på VRM tack vare extrem verkningsgrad på power stages, ja om de skulle ge mig fingret och säga "Om du vill köra 3850X, så är det X570 som gäller", ja då blir det jävlar inte nådigt, Jag är mycket aktiv på ett 50-tal forum och lovordar gärna AMD när de förtjänar det, men om de skulle sjunka till intels låga nivå och börja med samma ruttna grejer som dem, ja då ska de få se på fan, rent ut sagt.

Ja vi har ju som sagt bara rykten att gå efter just nu, mycket som kan ändras i och med lanseringen av 3xxx-serien. Finns t.ex. risk att AMD skrotar 3800X och 3850X för att de drar för mycket ström för AM4 moderkorten för deras tycke, med avseende på hur pass olika typer av VRM som används. AB350 moderkorten t.ex. kan ju nästintill rentav glömma att kunna köra ett 3800X (16c 32t) - VRM:en kommer nog explodera på dessa

Crosshair VII Hero är ett moderkort som (från ryktena) självklart ska kunna köra 3800X och 3850X utan vidare problem och även tillåta överklockning. Det jag hoppas på är att AMD gör rätt här, men är det även upp till tillverkaren att bestämma detta också? ASUS kanske tycker att 3850X blir för mycket och förhindrar användandet av en sådan CPU på Crosshair VII Hero...?

Hoppas på mer information under CES från Lisa Su om detta så får vi se hur det blir!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja vi har ju som sagt bara rykten att gå efter just nu, mycket som kan ändras i och med lanseringen av 3xxx-serien. Finns t.ex. risk att AMD skrotar 3800X och 3850X för att de drar för mycket ström för AM4 moderkorten för deras tycke, med avseende på hur pass olika typer av VRM som används. AB350 moderkorten t.ex. kan ju nästintill rentav glömma att kunna köra ett 3800X (16c 32t) - VRM:en kommer nog explodera på dessa

Crosshair VII Hero är ett moderkort som (från ryktena) självklart ska kunna köra 3800X och 3850X utan vidare problem och även tillåta överklockning. Det jag hoppas på är att AMD gör rätt här, men är det även upp till tillverkaren att bestämma detta också? ASUS kanske tycker att 3850X blir för mycket och förhindrar användandet av en sådan CPU på Crosshair VII Hero...?

Hoppas på mer information under CES från Lisa Su om detta så får vi se hur det blir!

Är det upp till Asus så vill de väl hellre att man köper nytt moderkort så jag hoppas inte att det blir upp till dem. Man tycker det borde ingå i de 3000Kr man lade på moderkortet att kunna köra processorer som VRM märkar med men så är det ju inte alltid.

Men med tanke på att CHVII klarar av att driva även de törstigaste Threadripper-prollaena rent VRM-mässigt så vore det väldigt själviskt av både AMD och Asus att begränsa det på artificiell väg, men ja vi får se vad som händer. Det är nära nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju för de med mer normala moderkort i klassen 1000-1500 kr som tänker uppgradera till nästa gen CPU för att AMD lovat det, och sen visar det sig att de inte kan. Crosshair-ägare skulle jag säga sitter säkert, men den stora massan har inte lagt 3000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag ser det såhär: Jag har hyllat AMD för att de inte gör som Intel och tvingar folk att byta moderkort "bara för att de kan och har makt". Om nu AMD skulle tvinga mig att köpa nytt moderkort, trots att jag sitter på CHVII, ett moderkort som har 10-fasers VRM med 60A per fas och går så jävla svalt att det knappt behöver kylfläns på VRM tack vare extrem verkningsgrad på power stages, ja om de skulle ge mig fingret och säga "Om du vill köra 3850X, så är det X570 som gäller", ja då blir det jävlar inte nådigt, Jag är mycket aktiv på ett 50-tal forum och lovordar gärna AMD när de förtjänar det, men om de skulle sjunka till intels låga nivå och börja med samma ruttna grejer som dem, ja då ska de få se på fan, rent ut sagt.

Finns fördelar med nytt chipset med tanke på att jag sitter på 3 gen bakåt och ifall amd stödjer det med större delen av sin nya cpu serie så är det svårt att klaga ifall mitt mkort inte klarar 12 kärnor....(rätt vansinnigt för en vanlig användare efter hur Intel 2 kärnor är bra snack)
Har redan planerat ett mkorts byte efter släpp när de mognat med bios.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser det såhär: Jag har hyllat AMD för att de inte gör som Intel och tvingar folk att byta moderkort "bara för att de kan och har makt". Om nu AMD skulle tvinga mig att köpa nytt moderkort, trots att jag sitter på CHVII, ett moderkort som har 10-fasers VRM med 60A per fas och går så jävla svalt att det knappt behöver kylfläns på VRM tack vare extrem verkningsgrad på power stages, ja om de skulle ge mig fingret och säga "Om du vill köra 3850X, så är det X570 som gäller", ja då blir det jävlar inte nådigt, Jag är mycket aktiv på ett 50-tal forum och lovordar gärna AMD när de förtjänar det, men om de skulle sjunka till intels låga nivå och börja med samma ruttna grejer som dem, ja då ska de få se på fan, rent ut sagt.

Fast.. Det är ingen som tvingar dig att köpa ett 3850X black edition?
Jag tycker att det är imponerande om de klarar att erbjuda fortsatt stöd för likvärdiga processorer och/eller mer i och med 3700x som erbjuder 12C/24T.
De ljuger ju inte, utan säger att de har stöd/compabilitet fram till 2020.
Men det betyder ju inte att en processor med extremt högt behov av effekt magiskt kommer fungera på alla moderkort.

Det måste du ju förstå. Allt annat är bara straight-forward crybaby.
No offence!

**EDIT**
Du kan säkert dessutom köra ett 3850X, men du får kanske klocka ner det så att du inte överbelasta VRM's etc på ett 300-series moderkort. Så tji!

typo
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk

Var har du fått denna info? Känns för bra för att vara sant med 320$ för 5 GHz boost

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag avstod från värsting CH7 just för osäkerheten att nästa generation kommer att fungera bra, vågade inte köpa det billigaste till en 2700X så det blev Prime X470-Pro som har en hyfsad VRM(med dålig kylning) och dom vanligaste finesserna.

Jag skjuter kostnaden framför mig och hoppas att det kommer riktigt grymma moderkort till X570 vad det lider, förhoppningsvis kommer jag att kunna "provköra" plattformen på befintlig rigg innan jag byter moderkort till något mer seriöst. Kanske i samband med att AMDs RTX2080-killer släpps längre fram.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

om zen2 har en chiplets design så är redan hälften vunnet

Fast chiplets ska väl bara användas till Epyc (och troligtvis därmed Threadripper). Det är ju i alla fall informationen AMD gett, eller har de sagt något annat sen dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Deras linje för bärbara kom nästan parallellt med desktop och entusiast processorerna för denna generationen som är nu.

Vad bra, hoppas det blir så! Vill ha en bärbar zen som är fläktlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Matnisse

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast chiplets ska väl bara användas till Epyc (och troligtvis därmed Threadripper). Det är ju i alla fall informationen AMD gett, eller har de sagt något annat sen dess?

jag läste ingenstans om att "enbart" rome / tr kommer ha chiplets, däremot inte sagts heller om att alla zen2 blir chiplets eller ej

Tittar vi på zen1 och zen1+ så var det i princip bara 1 design, om zen2 får olika designs alltså en liknande zen1 och en med chiplets så är dett ett nytt steg.
Finns ingen vits med att ha icke chiplet design vad jag förstår om det finns möjlighet till det. Kanske vid en nischad produkt som dualcore + grafik i lågströmsformat men kostnaden som tillkommer för en extra design trot jag inte är värt det

i dont know

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Fast.. Det är ingen som tvingar dig att köpa ett 3850X black edition?
Jag tycker att det är imponerande om de klarar att erbjuda fortsatt stöd för likvärdiga processorer och/eller mer i och med 3700x som erbjuder 12C/24T.
De ljuger ju inte, utan säger att de har stöd/compabilitet fram till 2020.
Men det betyder ju inte att en processor med extremt högt behov av effekt magiskt kommer fungera på alla moderkort.

Det måste du ju förstå. Allt annat är bara straight-forward crybaby.
No offence!

**EDIT**
Du kan säkert dessutom köra ett 3850X, men du får kanske klocka ner det så att du inte överbelasta VRM's etc på ett 300-series moderkort. Så tji!

Jag har varken sagt att det ska kunna köras på 300-serien eller "alla" moderkort. Mitt (enligt mig helt rimliga krav) är att processorerna skall kunna köras på de moderkort som klarar av det, och CHVII har en VRM som klarar att svälja allt man kastar på den. Det skulle som sagt klara att driva threadripper modell törstigare, så det är orimligt om AMD artificiellt begränsar stödet.

För att förtydliga:

Kräver jag att 3850X ska kunna köras på ett lökigt B350-kort med 3-fasers VRM och ingen kylfläns? Nej naturligtvis inte. Det går ju inte.

Kräver jag att 3850X skall kunna köras på CHVI, CHVII, Asrock Taichi och liknande kort? Naturligtvis. Om VRM klarar av det så är enda anledningen att begränsa att de är pengakåta som intel är och det är absolut inte OK.

Visst, ingen "tvingar" någon att köpa nytt, men kan jag inte köra 3850X så ger jag fan i att köpa nytt alls. Rimligtvis är det bättre för AMD att man åtminstonne köper ny CPU? Jag ser ingen rimlighet i all de skulle säga "Om du inte vill köpa BÅDE ny CPU och nytt moderkort så kan du gå till Intel med dina pengar istället", utan det rimliga och smarta är att de kämpar hårt som satan för att få till så brett stöd som möjligt. Givetvis kommer det finnas andra perks med X570 som för en del är värt det. Bättre minnesstöd, PCI-E Gen4 osv, men de som köpt ett moderkort för 3000Kr skall inte behöva köpa nytt enkom för att få tillgång till flaggskepps-CPU'n. Blir det så så blir jag riktigt riktigt förbannad. Då har AMD blivit lika äckliga som Intel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Chiplets är bra ur en tillverkningssynpunkt, eftersom man kan göra processorer med många kärnor enklare och billigare. Däremot så är det ju en nackdel när det kommer till kommunikation, både mellan kärnor på olika chiplets och mellan kärnorna och I/O-delen.

I/O-delen på konsumentprocessorerna är också mycket mindre jämfört med serverprocessorerna (inkl. Threadripper), eftersom de bara kör dual channel, har mycket färre PCIe-banor o.s.v. Så personligen hoppas jag att AMD inte kör chiplets på konsumentprocessorerna, men vi får väl se vad de hittar på.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fast AMD kan kanske inte tvinga Asus mfl att släppa nya bios om dom inte vill. Alla vill sälja mer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@HappyPie: Chiplets är bra ur en tillverkningssynpunkt, eftersom man kan göra processorer med många kärnor enklare och billigare. Däremot så är det ju en nackdel när det kommer till kommunikation, både mellan kärnor på olika chiplets och mellan kärnorna och I/O-delen.

I/O-delen på konsumentprocessorerna är också mycket mindre jämfört med serverprocessorerna (inkl. Threadripper), eftersom de bara kör dual channel, har mycket färre PCIe-banor o.s.v. Så personligen hoppas jag att AMD inte kör chiplets på konsumentprocessorerna, men vi får väl se vad de hittar på.

Jag tror att fördelen av att få ut många små kärnor ur en wafer är så stor att AMD kommer att vilja använda chiplets överallt där det går. Också en stor fördel att IO och uncore kan göras på en beprövad och billig 14nm. Och ännu en stor fördel att man kan integrera grafik, eller valfri typ av accellerator, utan att behöva utveckla en ny krets.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ozzed: Fast AMD kan kanske inte tvinga Asus mfl att släppa nya bios om dom inte vill. Alla vill sälja mer.

Det gjorde de mellan X370 och X470 och det gick väldigt fint, så det är förvånande och bestörtande om de nu helt plötsligt skulle svänga 180 grader och bli lika gnidna som Intel. Det får inte hända.

Som det är nu är AMD en underdog och lever mycket på att vara "the good guy". Att de skulle schabbla bort detta i ett ögonblick av pengakåthet vore så dumt så det finns inte ord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av inquam:

En del kommer vilja hypa upp folk med siffror som vi kanske inte kommer få se, med resultatet att folk blir besvikna... även om vad som levereras är ritkigt bra.

Jag försöker ha huvudet på jorden. Om de levererar IPC förbättringar på 10-20% med förbättringar till infinity fabric och caching och kommer upp i 4.5GHz så är jag nöjd. Prissätter de som de gjort nu, så kommer de vara ett givet val. Levererar de högre frekvenser så blir det bonus... Men jag tänker inte sätta mig och förvänta mig 5GHz.

Jag tycker du resonerar väldigt klokt och jag är beredd att hålla med till 100%.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag förstår hur du tänker, jag har ju mitt Z-170 Maximus Hero som utan problem skulle klara Coffee Lake 6/12 rent tekniskt, Det är surt att dom gör så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Jag är mest intresserad av effektivitets förbättringarna med 7nm, och själklart kommer det att vara bättre än 2000-serien annars kommer de inte att släppa någon 3000-serie. Inte nödvändigt att behöva slå en maxklockad 9900K, I vilket fall är det rätt säkert att man kommer att komma närmare i ST och mycket troligt att man går förbi i MT.

Gillar min 2700X skarpt, och det är rätt kul att tweaka plattformen även om det handlar mer om att tweaka sina minnen än att klocka någonting. Klockningen sköter ju PBO automatiskt, vilket egentligen är bättre än att behöva göra det själv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ozzed: Jag förstår hur du tänker, jag har ju mitt Z-170 Maximus Hero som utan problem skulle klara Coffee Lake 6/12 rent tekniskt, Det är surt att dom gör så.

Precis. Det är slöseri att de ens gör sådanna moderkort om allt den är kompatibel med är rena söndagspromenaden för VRM.

Intel har dock inte sagt att sockel XYZ ska vara kompatibel till år 123 så som AMD har gjort, så jag tycker personligen det är ännu värre om AMD som faktiskt har lovat saker tar och sviker oss för att de får $$$ på hjärnan. För min del blir det verkligen en "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"-situation i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är bara VRM tillräckligt kyld så bör alla dom kort du nämner klara det, Radeon R9 390X använde 6xIR3553 och det var en strömhungrig best som drog runt 200A! Det bör alltså inte ens behövas IR3555. Men det är i ren styrka, problemet brukar vara att VRM går varm inte att den ger för lite ström, här är en stor fördel med flera faser att sprida ut lasten över så att dom inte går lika varma. Även om lösningen med färre faser räcker till i ren styrka. PÅ grafikkorten satt ju fläktar som blåste rakt på VRM, så är det inte om du kör AIO för CPU, då kan VRM vara helt ofläktad.

Förr i tiden var det vanligt med kopparflänsar och heatpipe på VRM, nuförtiden är det bara någon flashig aluminiumbit, det gynnar inte heller chansen att lyckas.

Och här sitter man med en Gigabyte GA-AB350N, där "kylflänsen" för Vsoc är en aluminiumklump och Vcore bara räckte till ca 3500 MHz på samma CPU som nådde 3750 MHz på en ASUS X470-F med samma pålitlighet (funkar till benchmark och spel men klarar inte kompilering av Linux). Mest besviken på Vsoc som knappt klarar överklockning och är brännhet även vid låg last. Väldigt trevligt UEFI dock, så vill ändå inte byta än.

De flesta ATX-kort som jag har kollat på kör med 4 faser och ofta även med sämre kylfläns än vad de borde ha. Mini ITX är en helt annan historia och är lite mer vilda västern med 3, 4 eller 6 faser Vcore beroende på tillverkare och prisklass. Oftast multipla faser Vsoc men inte alltid.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Och här sitter man med en Gigabyte GA-AB350N, där "kylflänsen" för Vsoc är en aluminiumklump och Vcore bara räckte till ca 3500 MHz på samma CPU som nådde 3750 MHz på en ASUS X470-F med samma pålitlighet (funkar till benchmark och spel men klarar inte kompilering av Linux). Mest besviken på Vsoc som knappt klarar överklockning och är brännhet även vid låg last. Väldigt trevligt UEFI dock, så vill ändå inte byta än.

De flesta ATX-kort som jag har kollat på kör med 4 faser och ofta även med sämre kylfläns än vad de borde ha. Mini ITX är en helt annan historia och är lite mer vilda västern med 3, 4 eller 6 faser Vcore beroende på tillverkare och prisklass. Oftast multipla faser Vsoc men inte alltid.

Klarar inte kompilering av Linux? Det var riktigt uselt, det klarar min extremt strömtörstiga 4790K i 4.8GHz på 22nm helt utan problem. Men Z87-A har 8 faser trots att det var midrange då. Det verkar som att man har börjat snåla på den fronten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast chiplets ska väl bara användas till Epyc (och troligtvis därmed Threadripper). Det är ju i alla fall informationen AMD gett, eller har de sagt något annat sen dess?

Problemet är ju att göra IO kretsen på 7nm blir en dyr historia. Yield och defekter på den kommer ju resultera i enormt färre med chip att använda, samt du måste då tillverka "olika" för varje kärna (som Intel gör) och kan inte nå den prisnivå man siktar på. Och ska de göra en till I/O på 14nm, får du ju samma problem där, även om du får bättre yield.

Det är mer troligt att de tar defekta I/Os från Rome, och antingen delar dem i 2 eller 4 delar och sedan tar samma chipet för konsument. Detta gör att du kan använda mer av dina trasiga bitar (bättre yield) och du tillverkar då ännu fler av samma CPU, så du kan binna fler och fler till högre nivå för de CPUer som ska ha det. Romes I/O kommer ju få defekta kretsar också, och med detta sätt kan du använda dessa också. TR kan ta ½ I/O del och 4 chipets, Ryzen 3 desktop kan ta 1/4 och 1-2 chiplets av de som är utskurna.

Inget är skrivet i sten, eller officiellt, men... hur ska de ekonomiskt kunna göra både Rome och Ryzen 3 genom att göra den mer komplex och dyrare? Logiska är väl att göra den design och grund man har kört nu, och redan har redo. Det är ju därför de ens borde ha en chans i H att hålla de priserna som "läckorna" talar om... allt är defekta kretsar där man cherry pickar det som fungerar perfekt till Rome eller specifika CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Klarar inte kompilering av Linux? Det var riktigt uselt, det klarar min extremt strömtörstiga 4790K i 4.8GHz på 22nm helt utan problem. Men Z87-A har 8 faser trots att det var midrange då. Det verkar som att man har börjat snåla på den fronten.

Så in i H.

Nu är B350 ett mid-range kort, och H87 lär troligen varit 4-fas också, då du inte kan överklocka. Jag tror tyvärr att moderkorttillverkarna på de tidiga korten iaf, tänkte "intel" där, och gjorde just dessa mellanklass kort ofta för klena för vad de borde ha. De räcker kanske för det man har nu, men inte säkert för framtida CPUer. Det var mao en typ av klass som inte funnits innan och de verkar ibland ha snålat på tok för mycket.

Och Z370 har ju fått lite av samma problem med 9900k. De kan använda den, men hur många av dem kan använda den utan att ligga på max på VRM när de samtidigt maxar turbo nivåerna långt utanför alla rekommendationer?

Z390 har varit en sabla djungel, där många använder samma eller tom sämre VRM design än äldre kort, och enda de verkar ha gjort är lagt till "gaming" ordet och RGB LED... "plast-kylare" på allt och sen låtit resten vara skit, inkl kylningen på dessa VRM. ASUS har ju verkligen gått fel håll med sina z390 kort, så det förvånar mig inte om de gjort samma på AMD sidan. VRM pallar rätt mycket idag, om de bara kyls. Kyls de inte dock, blir det skit oavsett 16 faser eller sämre.

Om man dock köper en plattform som man tänker uppgradera... måste man faktiskt planera på att den ska klara uppgraderingen. Inget vet ju hur de nya CPUerna blir, och AMD själva visste ju inte ens det när 300-serien släpptes. Så förstår lite att det var svårt att "uppskatta". De nya ska ju gå att använda, men kanske blir TDP begränsade, vilket ju kan bli en markant skillnad, tyvärr.

8-faser räcker långt för CPU normalt dock, sen kan du ju dubbla det till 16, eller göra 6->12 tex, men under det är det lite frågande om man tittar på vettiga kort. Dessa 4 fas som man har dubbla chokes osv med bättre respons är ju bra för GPUer... inte alltid CPUer om jag förstått det rätt. Men inget fungerar ju bra om de fortsätter med estetiska möget före VRM design och kylning på high-end.

Permalänk
Medlem

Så det är kört med 3850x på ett Asus x370 pro alltså..? Glad amatör som man är tänkte jag bara på sockeln haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gås91:

Så det är kört med 3850x på ett Asus x370 pro alltså..? Glad amatör som man är tänkte jag bara på sockeln haha.

Skickades från m.sweclockers.com

På gränsen enligt våra gissningar, X370-Pro har 6xIR3553 så samma gäller för dig som i vårt resonemang på förra sidan i denna tråden. Sen om det släpps några bios är en annan sak.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

@JonkenPonken: Jag är mest intresserad av effektivitets förbättringarna med 7nm, och själklart kommer det att vara bättre än 2000-serien annars kommer de inte att släppa någon 3000-serie. Inte nödvändigt att behöva slå en maxklockad 9900K, I vilket fall är det rätt säkert att man kommer att komma närmare i ST och mycket troligt att man går förbi i MT.

Gillar min 2700X skarpt, och det är rätt kul att tweaka plattformen även om det handlar mer om att tweaka sina minnen än att klocka någonting. Klockningen sköter ju PBO automatiskt, vilket egentligen är bättre än att behöva göra det själv.

Jag säger inte emot dig alls. Tweaka sinnen, ja du har nog rätt

Jag kör PBO men även lite mer handpåläggning så jag iaf ligger runt 4400-4440 Mhz på single.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@HappyPie: Chiplets är bra ur en tillverkningssynpunkt, eftersom man kan göra processorer med många kärnor enklare och billigare. Däremot så är det ju en nackdel när det kommer till kommunikation, både mellan kärnor på olika chiplets och mellan kärnorna och I/O-delen.

I/O-delen på konsumentprocessorerna är också mycket mindre jämfört med serverprocessorerna (inkl. Threadripper), eftersom de bara kör dual channel, har mycket färre PCIe-banor o.s.v. Så personligen hoppas jag att AMD inte kör chiplets på konsumentprocessorerna, men vi får väl se vad de hittar på.

Skrivet av the squonk:

Jag tror att fördelen av att få ut många små kärnor ur en wafer är så stor att AMD kommer att vilja använda chiplets överallt där det går. Också en stor fördel att IO och uncore kan göras på en beprövad och billig 14nm. Och ännu en stor fördel att man kan integrera grafik, eller valfri typ av accellerator, utan att behöva utveckla en ny krets.

Ska bli intressant att se hur det blir med chiplets och kommunikationen. Frågan är om amd har snabbat upp kommunikationen på Zen2. Annars i framtiden så kanske det hjälper med snabbare minnen, pcie4? och användning utav en aktiv interposer.
Hursom väldigt spännande med chiplets.

Permalänk
Medlem

Vad tänker alla mjukvaruföretag nu när 16/32 kommer finnas som konsument CPU? Vi har sett flera spel som tappar prestanda redan vid 8/16 på grund av dåliga motorer i spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vi kanske kommer att få vänja oss vid att stänga av kärnor när vi spelar vissa spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||