Musen känns annorlunda (dålig) efter formattering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Som sagt, min Deathadder körde 450 DPi ist för 400 som andra möss - 100% att du kör samma settings som tidigare? Dessa 50 extra DPI kändes som mouseacc var på, dock enbart med Deathadder

Hz ska göra skillnad, med 1000Hz känns det som att min mus har liten acceleration (För den känner av mina små rörelser så kör 500Hz av den anledningen)
Säger sidan att du får 125 Hz med 125 polling?
Märker du det bara i spel... så prova en DDU och installera om drivers för grafikkort och rör inga inställningar, har du Nvidia så skit i Experience, AMD kan jag inget längre om, mer än att om du skulle haft Adaptiv Vsync.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Finns de någon annan skärm perhaps att prova? Alt. prova musen i annan PC, eftersom du provat annan mus på DIN PC och problemet kvarstår... så återstår nog:
Mer som skämt: Kanske flyter på så mycket bättre efter omformatering att du inte är van med stabil fps?

F.ö. Tror jag att gå in på Enhetshanteraren, gå in under "Mice and other Pointing Device"(Pekdon något på svenska), Dubbelklicka på enheterna där och gå in under "Driver"(Drivrutiner), välj "Uninstall Device" och bocka i att "ta bort Drivers". - Även på andra enheter än din Rival.

Se vad som sker. Är musen fortsatt död, byt usbport så bör den hoppa till liv igen med MS egna drivers.

Kollat att du har alla CHIPSET & Drivers installerade från tillverkarens sida?
Om du kickar igång en benchmark på datorn - beter sig musen likdant då eller går det "bättre"?

Eventuell edit, placebo eller ej vet ej:
Finns folk som haft detta som lösning, också nyformaterade datorer:
"It seems to be the Windows Aero theme that I was using which somehow messed up my mouse. "
Så prova ändra TEMA till CLASSIC/BASIC och se vad skillnaden blir.

Att det känns som mouse-acceleration kanske är fel beskrivning, det känns som om musen "släpar efter" snarare. Blir snart helt tokig, har inte kunnat spela på snart 2 veckor.

Ja den säger att jag får den polling som jag ställer in i steelseries engine.

Märker det både i spel och ute i windows, samma överallt.

Musen funkar som den ska i min MacBook, där är rörelserna 1:1 mot hur jag faktiskt rör den.

Har provat med alla senaste drivrutiner utan framgång.

Provade stänga av aero och sätta "bästa prestanda", ingen skillnad.

ASSÅ vad fan är det som har hänt! Blir förtvivlad snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Det är inte så att du råkat ändra DPI på musen? Endel musar har en knapp eller liknande som gör att man kan ändra detta? Kan vara värt att titta på i alla fall?

Har provat alla olika inställningar utan framgång.

Permalänk
Medlem

Provade även att formatera från en USB och radera allting, även det utan framgång

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Har provat stänga at High Precsision Event Timer men det gör heller ingen skillnad :'(. Tack för ditt tips dock. Du får gärna komma med fler!

Permalänk
Medlem

Provat att återställa UEFI till defaults? Dvs ta bort all form av överklockning etc.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Provat att återställa UEFI till defaults? Dvs ta bort all form av överklockning etc.

Det verkar som allt blev återställt när jag uppdaterade BIOS.

Permalänk
Medlem

Ingen som har fler tips? Kan fortfarande inte spela

Permalänk
Medlem

Får du samma problem om du byter ut musmattan?

Prova koppla ur all annan USB utrustning inklusive tangentbordet och boota datorn och se om problemet kvarstår...

Jag hade detta problem en gång pga trasigt tangentbord!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Provat att återställa UEFI till defaults? Dvs ta bort all form av överklockning etc.

Skrivet av Rekl3M:

Det verkar som allt blev återställt när jag uppdaterade BIOS.

Dra ut batteriet från moderkortet och kör in det igen. "Bara för att".
Bios update återställer inte inställningar i Bios, inte hänt mig i alla fall.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Musen funkar som den ska i min MacBook, där är rörelserna 1:1 mot hur jag faktiskt rör den.

Då är ju musen OK.

Boota en live-Linux och se hur det fungerar där. Om det fungerar bra vet du att felet ligger i Windows. Om det inte fungerar vet du att felet är i övrig hårdvara eller BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Då är ju musen OK.

Boota en live-Linux och se hur det fungerar där. Om det fungerar bra vet du att felet ligger i Windows. Om det inte fungerar vet du att felet är i övrig hårdvara eller BIOS.

Vilken linux verison ska jag välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Dra ut batteriet från moderkortet och kör in det igen. "Bara för att".
Bios update återställer inte inställningar i Bios, inte hänt mig i alla fall.

Provat ta ut batteriet och stoppa in igen. Samma fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Då är ju musen OK.

Boota en live-Linux och se hur det fungerar där. Om det fungerar bra vet du att felet ligger i Windows. Om det inte fungerar vet du att felet är i övrig hårdvara eller BIOS.

Får inte igång live ubuntu via usb, kommer inte ur startup.

Permalänk
Medlem

Jag följer denna tråd i förhoppning att få se upplösningen.

Tills vidare har jag bara en teori själv. Den handlar om att USB-portarna störs på något vis.
Testa usb-portar på chassit som är kopplade till annan port på moderkortet.
Testa att dra ur allt annat som är anslutet till USB.
Testa att inaktivera inbyggda funktioner på moderkortet (t ex wlan, ljudkort, lan, etc etc)

En sak till. Kör DPC Latency checker. Jämför gärna grafen med cpu/gpu-belastning samt förändringar i cpu/gpu-powerstates.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag följer denna tråd i förhoppning att få se upplösningen.

Tills vidare har jag bara en teori själv. Den handlar om att USB-portarna störs på något vis.
Testa usb-portar på chassit som är kopplade till annan port på moderkortet.
Testa att dra ur allt annat som är anslutet till USB.
Testa att inaktivera inbyggda funktioner på moderkortet (t ex wlan, ljudkort, lan, etc etc)

En sak till. Kör DPC Latency checker. Jämför gärna grafen med cpu/gpu-belastning samt förändringar i cpu/gpu-powerstates.

Yes ska prova.

Kan fortfarande inte spela så som jag vill, funderar numera på att köpa en ny dator eller moderkort. Skit alltså. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Vilken version av linux live är det man ska välja? Så att jag kan prova musen i Linux.

Nån som har några andra tips?

Har snart gått 1 månad utan att kunna lira som jag vill!

Permalänk
Medlem

Nån med nåt mer tips?

Hittade en person med samma problem men lösningsförslagen fungerade inte för mig.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/mouse-s...

Detta driver mig till vansinne! Jag har INGEN aning om vad det är som har hänt och inget verkar funka.

Permalänk
Medlem

Blir snart galen av min mus (fel på sensen)

Jag gjorde en tråd tidigare där jag försökte hitta en lösning.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533977-musen-kanns-an...

Har provat i stort sett allt, men nu lutar det åt att köpa en ny dator alternativt moderkort eller mus. Vet inte i vilken ordning som är smartast.

Någon som har en bra idé?

Permalänk
Medlem

Man provar såklart med en annan mus och ser om samma fenomen uppstår där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Man provar såklart med en annan mus och ser om samma fenomen uppstår där.

Redan gjort! Samma fel!

Permalänk
Hedersmedlem

@Rekl3M: Jag har sammanfogat dina två trådar.

Permalänk
Medlem

Köpa en ny dator verkar bara onödigt dyrt finns det inget Inet eller annan butik som kan felsöka det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

En sak till. Kör DPC Latency checker. Jämför gärna grafen med cpu/gpu-belastning samt förändringar i cpu/gpu-powerstates.

DPC Latency checker har inte fungerat med Windows sen Windows 8. Rekommenderar LatencyMon istället.

Permalänk
Medlem

@Rekl3M: Osäker på om detta är löst, om inte, vad har du för skärm och hur ansluter du till den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

DPC Latency checker har inte fungerat med Windows sen Windows 8. Rekommenderar LatencyMon istället.

Åkejj! Jag har inte haft problem sedan Win 7 så det är därför jag inte är uppdaterad. Bra att veta!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

Köpa en ny dator verkar bara onödigt dyrt finns det inget Inet eller annan butik som kan felsöka det för dig?

Hur menar du? Tror du dom orkar ta en titt på ett hemmabygge?

Skrivet av improwise:

@Rekl3M: Osäker på om detta är löst, om inte, vad har du för skärm och hur ansluter du till den?

Inte löst, funderar på att lägga nästa CSN på ny dator... Blir less av att inte kunna spela.

Ansluter via en DVI-D, en samsung S27A950D.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en video som på ett bra sätt demonstrerar ungefär på vilket sätt musen känns fel.

Titta vid minut 5:56
Slänger in länken här också https://youtu.be/RQwLAUVBs4k?t=336

Notera hur han rör handen kontra hur pekaren på TVn beter sig, överdrivna fladdriga rörelser. Exakt så känns det när jag ska spela på datorn, vilket gör det helt omöjligt att sikta i t ex FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hur menar du? Tror du dom orkar ta en titt på ett hemmabygge?

Inte löst, funderar på att lägga nästa CSN på ny dator... Blir less av att inte kunna spela.

Ansluter via en DVI-D, en samsung S27A950D.

Det verkar vara en rätt "speciell" monitor du har, har du testat med någon annan eller hur var det? Jag gissar att du har problem med input lag i någon form, aningen på musen eller skärmen. Minns inte riktigt detaljerna nu i denna tråd men visst kör du med rätt frekvens på skärmen och inte typ 30 hz eller nåt och har kollat så du inte gjort klassiska missen och pluggat in skärmen till moderkortet isf din dGPU?

Videon du länkar till är med LGs Magic remote som man viftar med i luften. Har ett par såna själv och avskyr dom. Men känslan i dom är precis samma som man får med riktigt hög input lag, tex om man kör wireless HDMI. Därav teorin att det kan vara problemet iom att du verkar undersökt övriga alternativ. Du verkar som sagt ha en rätt speciell skärm med 3D och nån form av strobing som verkar lite speciell också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hur menar du? Tror du dom orkar ta en titt på ett hemmabygge?

Inte löst, funderar på att lägga nästa CSN på ny dator... Blir less av att inte kunna spela.

Ansluter via en DVI-D, en samsung S27A950D.

Klart att dom kan felsöka efter felet vem som än byggt datorn dom tar dock en felsökningsavgift men verkar ju billigare än en helt ny dator. Ring deras kundtjänst och hör med dom bara innan kostar ju inget.

Skickades från m.sweclockers.com