Permalänk
Avstängd

Hjälp med vattenkylning

Har byggt hundratals datorer men första gången jag kommer över vattenkylning...
Den jag fick datorn ifrån har satt ihop det lite hastigt och jag skulle gärna få iordning på det så det ser bra ut och så att det fungerar bra.

EK Cpu vattenblock som sitter på en s2011 i7 3960X
Ek-Radiator 360 copper
Ocool vpp655 pump
Ocool reservoir har en liten och en stor + en tapp som man kan montera undertill för enklare tömning"?"
Noctua nf-a15 pwn 3st som sitter på radiatorn.

Kom gärna med tips & trix.

§3.4
Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Har byggt hundratals datorer men första gången jag kommer över vattenkylning...
Den jag fick datorn ifrån har satt ihop det lite hastigt och jag skulle gärna få iordning på det så det ser bra ut och så att det fungerar bra.

EK Cpu vattenblock som sitter på en s2011 i7 3960X
Ek-Radiator 360 copper
Ocool vpp655 pump
Ocool reservoir har en liten och en stor + en tapp som man kan montera undertill för enklare tömning"?"
Noctua nf-a15 pwn 3st som sitter på radiatorn.

Kom gärna med tips & trix.

Lägg upp lite bilder och förklara problemet så ska du se att det finns mängder med hjälp helt utan kompensation. Du kanske till och med lär dig det du behöver kunna om ditt system så att du kan lösa saker själv i framtiden?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Ska du köra på soft tube så är det ju enkelt.

Vad är du orolig över? Bara bygga ihop och köra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kribol01:

Lägg upp lite bilder och förklara problemet så ska du se att det finns mängder med hjälp helt utan kompensation. Du kanske till och med lär dig det du behöver kunna om ditt system så att du kan lösa saker själv i framtiden?

Givetvis här kommer en bild, det är ganska så provisoriskt monterat så att säga.
Behöver hjälp med att fästa pump och reservoar på bra ställe, skulle gissa på att det blir prydligare med den lilla jag har?
Sen en snabbanslutning med tappen jag har till botten på reservoaren för framtida byte av vätska.

Jag gillar att bygga och pilla osv, men det är fullt ös medvetslös på jobbet en tid framöver och det är nu min ända dator jag har så kan inte ha den undanstoppad för att bygga speciellt länge.

Utifall inte bilden visas kan den hittas här: https://imgur.com/a/AkQZGHF

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Ska du köra på soft tube så är det ju enkelt.

Vad är du orolig över? Bara bygga ihop och köra!

Men typ vart ska man montera pump, vart sitter reservoar bäst, nu är 360 rad i taket på chassit är det där den bör va?
Hade ju velat ha med hårda rör, vill att det ska se estetiskt bra ut, nu känns det bara klumpigt och ser inte speciellt bra ut :/(

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Givetvis här kommer en bild, det är ganska så provisoriskt monterat så att säga.
Behöver hjälp med att fästa pump och reservoar på bra ställe, skulle gissa på att det blir prydligare med den lilla jag har?
Sen en snabbanslutning med tappen jag har till botten på reservoaren för framtida byte av vätska.

Jag gillar att bygga och pilla osv, men det är fullt ös medvetslös på jobbet en tid framöver och det är nu min ända dator jag har så kan inte ha den undanstoppad för att bygga speciellt länge.

https://imgur.com/a/AkQZGHF

Utifall inte bilden visas kan den hittas här: https://imgur.com/a/AkQZGHF

Skulle gissa på att fästmöjligheterna du har är där reservoaren just nu är fäst. Byt till den mindre så att du får pumpen rakt under. Kanske kolla om det finns att köpa så att reservoaren fäste direkt på pumpen, slipper du tänka på montering av den. Sen sätter du tappen på pumpen för tömning av systemet..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Men typ vart ska man montera pump, vart sitter reservoar bäst, nu är 360 rad i taket på chassit är det där den bör va?
Hade ju velat ha med hårda rör, vill att det ska se estetiskt bra ut, nu känns det bara klumpigt och ser inte speciellt bra ut :/(

Radiator I toppen innebär oftast att du drar ut varmare luft genom radiatorn. Sätter du den I fronten får du ett kalluftintag istället. Det innebär lite varmare luft till grafikkortet, men det är nog försumligt. Med tanke på att du har såpass mycket radiatoryta är det knappast ett problem att den sitter i toppen. Jag hade inte flytta den för sakens skull

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Avstängd

Aja är det någon från Norrköping som har tid att hjälpa till så hojta till tror bara att jag ställer till med kaos om jag börjar, alternativt att jag måste "göra om göra rätt" ett par gånger och det finns det inte tid till just nu.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Men typ vart ska man montera pump, vart sitter reservoar bäst, nu är 360 rad i taket på chassit är det där den bör va?
Hade ju velat ha med hårda rör, vill att det ska se estetiskt bra ut, nu känns det bara klumpigt och ser inte speciellt bra ut :/(

Ta en sak i taget. Kör på soft tube nu och när du får mer tid över kan du pilla med hårda rör.

Vet inte vilket utrymme du har i ditt chassie, men du kan sätta både pump och res där du tycker det passar bäst, många låter ju pumpen vara monterad på res för att spara utrymme och slippa ytterligare slang/rör. Om du inte måste ha massa hd-burar och liknande så montera bort dem så du får loss lite volym.
Pumpen måste nivåmässigt vara under res bara för att kunna fylla systemet enkelt.

Radiatorn kan du också ha vart du finner det lämpligt, i front eller i toppen tror jag gör försumbar skillnad i slutändan om man har normalt luftflöde i burken, kanske kan skilja nån enstaka grad på placeringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Ta en sak i taget. Kör på soft tube nu och när du får mer tid över kan du pilla med hårda rör.

Vet inte vilket utrymme du har i ditt chassie, men du kan sätta både pump och res där du tycker det passar bäst, många låter ju pumpen vara monterad på res för att spara utrymme och slippa ytterligare slang/rör. Om du inte måste ha massa hd-burar och liknande så montera bort dem så du får loss lite volym.
Pumpen måste nivåmässigt vara under res bara för att kunna fylla systemet enkelt.

Radiatorn kan du också ha vart du finner det lämpligt, i front eller i toppen tror jag gör försumbar skillnad i slutändan om man har normalt luftflöde i burken, kanske kan skilja nån enstaka grad på placeringen.

Okej, tror mitt chassi ska vara lämpligt det är ett Phanteks Enthoo PRO så

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Okej, tror mitt chassi ska vara lämpligt det är ett Phanteks Enthoo PRO så

Två sekunders googling visade att på sidan 30 i din chassi manual beskrivs hur du kan flytta ett fäste för reservoar montering. Skulle gissa på att det är där resen redan sitter. Byt till korta röret för resen, hitta ett sätt att fästa pumpen direkt på resen eller placera den rakt under resen med nåt vibrationsdämpande. Drain port i pumpen, fyll, lufta, kör. Ett par timmar och så är du i hamn.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |