Permalänk
Medlem

Tips till ny CPU+MOBO+RAM.

Hej!

Jag upplever att min CPU flaskhalsar mina grafikkort i spel(GTA V, Battlefield 1 m.m.), samt att jag upplever den långsam även vid videoredigering i Adobe Premiere Pro. Vad skulle ni rekommendera för CPU. Själv har jag kollat lite på Threadripper 1950X samt 2950X, hur stor skillnad är det mellan de? Vilken är mer prisvärd?

Brukar inte spela så där jätte mycket, mesta dels videoredigering samt väldigt sällan kör jag lite machine learning. Vad skulle vara bäst i min situation AMD med flera kärnor eller Intel med färre kärnor men högre Ghz per kärna.

Tipsa gärna alla tre(CPU+MOBO+RAM) delarna som skulle passa bra ihop med resten av mitt system.

Min Dator:
Operativsystem: Windows 10 64-bit
Nätagregat: Corsair RM1000
CPU: i7 4790k
CPU-Kylare: Antec Kühler H2O 620
Grafikkort 1: Asus Strix 1080 TI
Grafikkort 2: Asus Strix 1080 TI
Moderkort: Asus Z97-A
Ram Minne: 16 GB DDR3 @1600Mhz
SSD(BootDrive): Samsung 860 512GB
HårdDisk: Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB
Chassi: Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Rent spontant skulle jag satsa på ryzen 2700x med ett b450/470x moderkort med sockel AM4 och minst 16gb 3k mhz stickor. kom ihåg att om du ska köra med threadripper är det en annan sockeltyp TR4.

Permalänk
Medlem

@lill_erik: Hur mycket bättre är den än min nuvarande processor? Kommer den inte flaskhalsa mina grafikkort?

Permalänk

Skulle säga att 2700x slår 4790k när det kommer till arbete med videoeditering, 12 trådar istället för 8, spelmässigt kan jag inte yttra mig om då jag inte spelar så mycket, men både ryzen 2700 och threadripper klarar av dubblad 1080ti, tror du skulle käna på att satsa på ett kort istället för sli, typ 2080/2080ti

Permalänk
Medlem

@lill_erik: jag har redan två 1080 TI i SLI, så vill inte spendera mer pengar på att skaffa ett 2080 TI då mina kort räcker långt

Skulle inte Threadripper vara bättre då den har flera trådar än 2700X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lill_erik:

Skulle säga att 2700x slår 4790k när det kommer till arbete med videoeditering, 12 trådar istället för 8, spelmässigt kan jag inte yttra mig om då jag inte spelar så mycket, men både ryzen 2700 och threadripper klarar av dubblad 1080ti, tror du skulle käna på att satsa på ett kort istället för sli, typ 2080/2080ti

Rysen 2700 har 16 trådar

Permalänk
Inaktiv

Och ska man spela så kan trådarna göra så du får sämre spelprestanda så en cpu med endast många kärnor är att föredra.

Så spelar man så ska man stänga av smt alt HT.

Intel:
https://www.techpowerup.com/forums/threads/gaming-benchmarks-...
https://www.techpowerup.com/forums/threads/gaming-benchmarks-...

AMD:
https://www.gamersnexus.net/guides/2835-amd-ryzen-r7-1700-smt...
https://www.hardwaresecrets.com/does-disabling-smt-on-a-ryzen...

Permalänk
Medlem

@anon298854: Det var det jag upplevde med min 4790K i GTA V. Jag hade väldigt dåliga(20-30) FPS i GTA V med HT aktiverad. Efter att stängt av HT från BIOS så kom jag upp till 75-90 FPS. Men då var min CPU 100% under load, så den var en flaskhals i systemet, medans mina grafikkort låg på 30-35% load vardera.

Då tänker jag samma sak när det gäller AMD. Då 2700X har 8 kärnor 16 trådar. Om man stänger av SMT på den så blir den lik min 4790k med HT aktiverad. Då lär det ju inte vara någon skillnad eller tänker jag helt fel?

Med Threadripper(1950X eller 2950X) så har jag läst att man kan stänga av halva processorn så att den också har bara 8 kärnor och 16 trådar, då blir den också lik 2700X eller min 4790K.

Men det positiva som jag tänker med att äga en Threadripper är att man har alla de extra kärnorna som man kan aktivera när man gör något som kräver flera kärnor/trådar.

Permalänk
Inaktiv

Eller en i7 9700K

Permalänk
Medlem

@anon298854: den har väl bara 16 pci lanes, begränsar inte den grafikkorten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SaadRH:

@Ister: den har väl bara 16 pci lanes, begränsar inte den grafikkorten?

@SaadRH
Nej, pci-e portarna kommer gå i x8+x8=x16 st lanes med 2 grafikkort