Permalänk

Köpråd NAS

Hej,

Behöver råd för köp av NAS. Kikat runt på youtube och andra testsidor och tittar främst på följande:
- Synology DiskStation DS218play samt övriga versioner av DS218.
- Zyxel NAS542

Ska främst användas till att lagra musik, bilder och eventuellt någon film samt att vara ett filbibliotek till familjens användare.
Musiken hade vi velat spela upp genom något liknande dessa: HEOS, Sonos.
Filmklipp på TV via Chromecast / AppleTV om möjligt?
För filer och bilder ska det dels vara personliga mappar men även mappar alla kommer åt.

Tänkt sätta en 4TB Ironwolf till att börja med.

Tips är välkomna!

Permalänk
Vila i frid

Synology har Plex. Se till att NAS'ens cpu orkar med förväntad uppgift.

Permalänk
Avstängd

Om du inte måste ha en färdig lösning så är mitt råd att bygga eget. Jag har en DS1515+ och om jag skulle stå inför valet att behöva skaffa en ny eller bygga eget så hade jag valt att bygga eget utan tvekan. Man betalar verkligen alldeles för mycket för det som man får om du frågar mig.
Fast det är klart, prioriterar du smidigheten och att det ska ta lite plats samt dra lite ström så är det ett alternativ. Vill du ha garanterad prestanda och kontroll över kvalitén så bygg eget.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Om det skall omkoda/transcoda filmer i realtid till uppspelare så behövs lite stöddiga grejor rent processor/GPU-mässigt.

men har man allätande mediaspelare som förstår dom flesta videokontainrar (AVI, MKV, MP4, MOV mm.) och codecs (MPG2, H264, H265 etc.) och kan själv koda av och skala rätt så handlar det bara om att den kan hämta filerna från NAS:en utan att NAS behöver ha någon omkodningsfunktion och då klarar sig med enklare HW.

Använder man en RPi3 som mediaspelare så pratar man aldrig om att filer behöver omkodas/transkodas hos lagringsenheten utan förstår mediafilerna direkt och köper man kommersiell mediaspelare så bör den vara minst lika flexibel i det avseende IMHO.

Permalänk
Medlem

Synology, tillsammans med QNAP, är de tillverkare som har flest appar och funktioner.
Kör själv en DS218+ vilken har lite mer CPU-kraft och RAM. Blev lite bränd på ARM-processorer efter min förra QNAP, när det kom till prestandan, uppdateringar och app-stöd. Känns som ARM är lite andra klassens medborgare och x86-baserade system får fler uppdateringar och funktioner.

Man kan förstås också bygga eget, men svårt att få till något som är så kompakt, tyst och strömsnålt som t.ex. en DS218.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Synology, tillsammans med QNAP, är de tillverkare som har flest appar och funktioner.
Kör själv en DS218+ vilken har lite mer CPU-kraft och RAM. Blev lite bränd på ARM-processorer efter min förra QNAP, när det kom till prestandan, uppdateringar och app-stöd. Känns som ARM är lite andra klassens medborgare och x86-baserade system får fler uppdateringar och funktioner.

Man kan förstås också bygga eget, men svårt att få till något som är så kompakt, tyst och strömsnålt som t.ex. en DS218.

Det var lite det jag läste med.

En annan fråga till er kunniga som svarat:
Innan vi köpt NAS skulle vi vilja ha lite lagring på en usb lagring till routern. hittills funkar detta på nätverket, men vi skulle vilja komma åt den även utanför. Komplett skriver att detta inte går medans jag på nätet läst att det går. Testade mig fram lite och öppnade en FTP server genom Linksys egna inställningar för USB lagringen, men kommer fortfarande inte åt den utanför nätverket. Skulle då öppna port 21, men när jag gör det och skriver in routerns ip får jag felmeddelande. Den enda routerip jag hittade var just gatewayadressen. Ska jag ha någon annan? Min FTP adress ligger ju på routerns internetadress. 100.7x.xxx.xx.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mulle0216:

skulle vilja komma åt den även utanför.

Jag rekommenderar att ni kör WebDav via https på port 5006. INTE WebDav via http (osäker ej TLS'ad anslutning).

Detta kräver att NAS'ens egen-signade certifikat är installerat på klienten som ett betrott root-certifikat.

Jag länkar upp mitt musik-share jag har hemma (lite udda musik) till jobbets dator som en enhetsbokstav.

Säg åt NAS'en att fixa Dynamisk DNS på din externa IP-adress.

Permalänk

Då var det dags igen.
Inte samma problem men vill inte lägga ut en ny post för ett problem i liknande område.

Har försökt köra en Apacheserver mot en domän. Första försöket funkade lysande. Men sen när jag försöker byta filer i mappen htdocs så funkar det inte. Har kollat att document rooten är htdocs men funkar inte. Sen tog jag bort alla filer och körde bara en simpel html fil med två ord, men den visar fortfarande kvar samma innehåll. Fattar inte var den hittar det för jag har tagit bort det från datorn, de hemsidefilerna ligger endast på min onedrive som jag aldrig sagt till apachen att kolla på.

Sen tog jag bort filerna från onedrive och DÅ visar den standard apache html filen "It works!". Då testar jag skriva in min lokala ip, 192.168.x.xxx. Men ta mig fan att de gamla filerna, som jag tagit bort från datorn och onedrive fortfarande visas! Fattar inte var fan den tar information ifrån.

Har testat avinstallera apachetjänsten och tagit bort ALLA filer jag vet är associerade med apache, och ominstallerat men fortfarande visas samma jävla sida.

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mulle0216:

Sen tog jag bort alla filer och körde bara en simpel html fil med två ord, men den visar fortfarande kvar samma innehåll.

Cachning sker både på web-klient och http-server. Starta om http-servern och tryck CTRL-F5 (på de flesta) på webläsaren.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Cachning sker både på web-klient och http-server. Starta om http-servern och tryck CTRL-F5 (på de flesta) på webläsaren.

Konstigt då jag startade om datorn när jag ominstallera min apache men det funkar nu isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

synology är riktigt bra och smidig, allt bara flyter på, dock som nån skrev ovan, se till att du väljer en som klarar av uppgifterna.. jag har min som ds 416play som mediahub och server lagring

Permalänk
Medlem

...och jag har en DS216j och en DS216se och ingen av dem skulle ens kunna omkoda 480p till 240p, men skyffla data är de väldigt bra på. Återigen, man får vad man betalar för och det var enbart dataöverföring jag betalade för.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

...och jag har en DS216j och en DS216se och ingen av dem skulle ens kunna omkoda 480p till 240p, men skyffla data är de väldigt bra på. Återigen, man får vad man betalar för och det var enbart dataöverföring jag betalade för.

Menar du att du inte tror man kan spela musik från den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle0216:

Menar du att du inte tror man kan spela musik från den?

Man kan strömma 3D HDR 4K-rippar så musik är inget problem, det är transcoding som är problemet då CPUerna är så långsamma.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har en Synology 2016+II cirkus 1½ år gammal som tuggar på fint.

Har ramhackat/uppgraderat min från 1gb till ett SODIM 8GB för max prestanda.
Och stängt av ram compressionen för att få full användning av de 8gb.

convertering:
Kör med tredje parts FFmpeg från synocomunity för convertering via libavcodec.
Bara stäng av Synologys egna convertering i synogy video station Funkar klockrent.
har inte 4k så jag vet inte om det funkar bra där men i full HD 1080P nemas problemas.

FFMPEG finns på h**ps://synocommunity.com/packages som du adda in via third party apps.
Eller sideloada appen direkt utan att lägga till synocomunity. (valfritt)

DS216+II Blev en rejäl skillnad efter uppgradering till 8gb.

Skippa 218Play. varför ??

1.4 GHz Realtek RTD1296 Quad-Core cpu.
1gb ram fastlödt på moderkortet.
Bättre att köpa denna : Beelink GT1 Ultimate 3GB DDR4 + 32GB EMMC TV Box (AMlogic octa core 2.0ghz arm)
h**ps://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_607542.html?wid=1090517
Köra med KODI+IPTV och en stoor usb HDD and done.

Mer avancerat än film server rekomenderar jagt:

DS218+
Intel® Celeron® J3355 dual-core 2.0 GHz - 2.50ghz burst
2gb (Max 4gb med bibehållen garanti)
8-16GB med ramhack (ej garanti)
h**ps://www.windowscentral.com/how-upgrade-ram-synology-ds218

Om du väljer en Synology DS218+ kör ett par veckor orginal så du vet att den fungerar som den ska göra, då du förlorar garantin när du uppgraderar ram över 4gb.

Mera avancerat än så typ domän/ad server etc..
Bygg själv.

Edit :

Hårddiskar.
Har själv 2x4tb wd reds. 5400rpm i min DS216+II.

Anser att WD RED klart bättre än Seagate till NAS.
Har ej vågat testa Wolfdiskarna men de är ändå en seagate.
Haft mycket dålig erfarenhet av Seagate.

Visa signatur

Fractal Define S / Ryzen 1700 @ 4.086 GHz @ 1,38vc (109x37.3) / Noctua NH-D15 / Asus ROG Strix Gaming-F / 2x8GB G.Skill Flare-X 3196.2Mhz 14,14,14,34,67,T1 / Samsung 970 Evo Plus 1TB / 2TB Western Digital Black / MSI Dragon GTX 1080 Gaming-X/ FSP Aurum Pro 1200W / Acer Predator 27" xb271hbmi / Philips Fidelio XHR 2 / Vmod Boom Pro Mic