Permalänk
Medlem

Loading Operating System...

Hej,

Jag hade en burk som stod utan hårddisk i 6 månader i garderoben. Jag tänkte få igång den idag så jag köpte till ett par ssd och en hdd. När jag kopplade in boot usb:n i hopp om att formatera hårddisken med windows 10 och börja använda den, så fastnar den på loading operating system, vare sig jag har i boot usbn eller inte. Kan någon hjälpa mig lösa problemet, det spelar ingen roll vilken ordning jag har i boot menu heller för den delen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Edit: såg nu att det står som nedan utan usb

Loading operating system
Disk boot failure, enter disk boot and then press enter

.

Kan även tillägga att jag prövat med endast 1 ssd inkopplad.

EDIT2: När jag kopplar in boot usbn och trycker på enter så är det bara en svart skärm med en vit markör som syns. Inget annat.

Edit3: Prövade med att byta plats på ram, och testa dom en i taget utan framsteg.

Edit4: Tog ut moderkortets batteri och lät den stå under en minut (clear cmos). Fungerar fortfarande inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag försökte koppla chaasits egna usb kabel (den var urkopplad då jag inte kunde starta datorn förut när den var ikopplad). Märkte senare att strömmen var ikopplad (men datorn var inte igång). Nu startar datorn inte alls, tror att jag kan ha bränt mitt moderkort :/

EDIT: Den gick igång efter en liten paus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej
Om du ser text från bios el. dyl. (tyder på det) kan du kolla in om den skriver något om minnes-mängd och hårddiskar, (hinner du inte läsa stoppa systemet med pause/brake-knappen).
Hittar den minnet och någon/några diskar kan du sluta att flytta och testa minnen, eller cleara c-mos, det är inte det som är problemet.

I detta läge kopplar du in den disk du ska installera på och testar att du ser den också i bios.
Sen kan du börja...

Det står inte vilket moderkort du har, men alla brukar ha ett bios, det första som laddas i en dator.
Nästa steg för bios är att hitta ett media som systemet kan boota från, brukar vara den första hårddisken i maskinen.
Då dina diskar en eller flera är tomma kommer resultatet att bli negativt, en tom skärm.

För att komma vidare kan man då styra bios att läsa från ett temporärt media, ex. cd eller usb men detta måste man tala om för systemet. De flesta bios brukar ha flera olika ingångar till sina menyer. Det kan vara för att ställa in värden som bios ska använda eller hur den ska hitta ett boot-media.

Om man är observant och spanar in skärmen under uppstarten så talar den oftast om vad man kan välja.
Man måste sen vara ganska rask med knapptryckningen för att hinna med.
Kan ex. vara via F-tangenter, vanliga kombinationer för bios kan vara <F2>,< F8>,<F11>,<F12>,<Del> eller reset via ctrl-alt-<del>.
Dell bios ex. har F2 för bios och F12 för boot-val
Andra använder F8, F11, <del>
Kolla in vad din maskin (eller din manual) säger om boot-val och peka på USB eller CD:n via denna meny så borde den komma igång.

Tomma formaterade dos-media kan ha text med: Disk boot failure om dom inte är boot-bara.
Är du osäker på detta testa med W10-dvd:n eller en live-usb för någon Linux hämtad från nätet.
- Lycka till -

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Hej,

Tack för att du svarade. Jag kan se alla hårddiskar i bios (är H67 tror jag?), jag har formaterat datorer förut. Men den här gången så fastnar den när jag startar med boot usbn tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat att göra om boot usb'n? Har haft liknade problem med att den blivit dålig.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så hittar den alltså usb men blir hängande där, eller?
Ser du din/dina nya disk/diskar i bios, visar dom upp sig?

Jag skulle testa med en annan usb-pinne eller en cd/dvd, vad man vill veta i detta läge är om maskinen är ok eller ej.
Så inte spelar det någon roll vilket os man botar på, ta ett steg i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Testat att göra om boot usb'n? Har haft liknade problem med att den blivit dålig.

Skrivet av lassesjo:

Om jag förstår rätt så hittar den alltså usb men blir hängande där, eller?
Ser du din/dina nya disk/diskar i bios, visar dom upp sig?

Jag skulle testa med en annan usb-pinne eller en cd/dvd, vad man vill veta i detta läge är om maskinen är ok eller ej.
Så inte spelar det någon roll vilket os man botar på, ta ett steg i taget.

Jag ska pröva göra om usb:n, hoppas att det funkar efter. Återkommer när jag är klar.

Svar på frågorna: Jag kan se alla hårddiskar/usb i bios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur skapade du USB:n? Kopierade du en ISO eller "brände" du den till USB:n med någon programvara? Om den bara kopieras så blir din USB just en blinkande markör när man försöker boota från den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Testat att göra om boot usb'n? Har haft liknade problem med att den blivit dålig.

Skrivet av lassesjo:

Om jag förstår rätt så hittar den alltså usb men blir hängande där, eller?
Ser du din/dina nya disk/diskar i bios, visar dom upp sig?

Jag skulle testa med en annan usb-pinne eller en cd/dvd, vad man vill veta i detta läge är om maskinen är ok eller ej.
Så inte spelar det någon roll vilket os man botar på, ta ett steg i taget.

Skrivet av OldComputer:

Hur skapade du USB:n? Kopierade du en ISO eller "brände" du den till USB:n med någon programvara? Om den bara kopieras så blir din USB just en blinkande markör när man försöker boota från den.

Jag hade bränt en iso fil med rufus, nu prövade jag med windows usb bootable tool men fick samma resultat. Jag har inte hittat en annan usb att pröva ännu, men jag tror inte det ska vara fel på usbn då jag använt den för formatering förut.

EDIT: Windows 10 filen är en education version, men som sagt jag har aldrig upplevt detta problem förut (att den fastnar vid loading).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett av SSDn är IDE Channel 0 Slave, dom andra två ligger på IDE Channel 2 Master och 3 Master. Kan detta påverka?

EDIT: Verkar fungera när jag bytt USB, den håller på att installera nu. Återkommer om fler problem uppstår. Tack så mycket!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Ett av SSDn är IDE Channel 0 Slave, dom andra två ligger på IDE Channel 2 Master och 3 Master. Kan detta påverka?

EDIT: Verkar fungera när jag bytt USB, den håller på att installera nu. Återkommer om fler problem uppstår. Tack så mycket!

Borde inte påverka så mycket, men att ha SSD:n på Channel 0 Master är bättre prestanda, även om det är löjligt lite. Dessutom garderar du att du inte får några konflikter med boot om du lägger till en disk senare. I Windows ska en systemdisk alltid ligga först (dvs lägsta plats). Annars kan boot hamna på en annan disk än Windwows vilket ger huvudvärk senare med att datorn inte startar etc.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Borde inte påverka så mycket, men att ha SSD:n på Channel 0 Master är bättre prestanda, även om det är löjligt lite. Dessutom garderar du att du inte får några konflikter med boot om du lägger till en disk senare. I Windows ska en systemdisk alltid ligga först (dvs lägsta plats). Annars kan boot hamna på en annan disk än Windwows vilket ger huvudvärk senare med att datorn inte startar etc.

Jag lyckades inte göra om SSDn på channel 0 till master, så jag installerade windows på ssdn som var på channel 2 eller 3 iatället. Kan det skapa problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS: Svårt att avgöra. Men om du kan installera två diskar på varje Channel så borde ordningen vara channel 0 Master / Slave och sedan 1 - 2 -3 med motsvarande. Eftersom Master / Slave är ett begrepp från IDE-tiden så borde dina SATA-portar enbart vara nummer, i så fall ska OS-disken vara på det lägsta nummret.

Finns det mer info om moderkortet i datorn så kan jag kanske se vad som är bäst. Anledningen till detta är att om du Installerar Windows på en annan disk en den första så kommer boot-sekvensen att hamna på den disk som är lägre och om du sätter in en ny disk på ett lägre nummer så kommer du ha problem med att starta. Därför ska man ha som regel att alltid installera Windows på en disk på den lägsta porten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon