Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dator för att stream steam

Halloj,

Tänkte inhandla en ny dator till vardagsrummet som kommer sitta kopplad i tvn. Kommer användas till att att glo på Netflix och för att streama steam spel från min andra stationära dator. Den får gärna vara kompakt om det inte påverkar priset för mycket. Behöver också köpa till Windows.

Går det att mecka ihop något för under 6000 kr?

Kollade på följande: https://www.komplett.se/product/11115/datorer/komplett-pc/kom...
Det är tyvärr lite över budget och jag kommer ju inte köra spelet på datorn utan bara streama så jag tänkter att det inte krävs någon gamling dator?

Permalänk
Medlem

Det hade inte räckt med nån Nvidia shield eller liknande då?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Ankleduck: Är inte jätte säker på vad som krävs för att streama spel och sådant, men jag plockade ihop en respektabel HTPC åt dig.
Tycker den var ganska prisvärd.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

@Ankleduck:

TV för 5500kr. Den har Steamlink inbyggt. Handkontroll får du köra trådat.
Och såklart Plex, Netflix, HBO, Viaplay, D-play, SVT play, TV4 play och vad du nu vill streama.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/10279/samsung-55...

Dyrare modeller har blåtand så du kan köra handkontroll trådlöst.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q7FNATXXC/sa...

Steam Link App for Samsung TVs

Permalänk

Hej och tack för svar

Sorry lite otydligt kanske, det måste vara en pc så varken smart tv eller nvidia shiled funkar.
Ska köra lite photoshop och andra program.

@morronrost tack för bra förslag

Klarar man sig utan grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Ankleduck:

Du har alltså en main speldator, men ska Photoshopa på TV med en annan dator?
Kan du inte bara mirrorcasta din dator till TVn då?

Funkar inte det heller tänker jag spontant en bärbar dator. Då kan du köpa en hyfsad bärbar att koppla till TVn. Den kan du till och med ta med på semester eller what not. Windows ingår, samt support och garanti.

Permalänk
Medlem

@Ankleduck: Valde med flit en APU, tror det ska vara nog för dina behov.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Jag testade parsec gaming lokalt från min stationära till min 6 år gamla laptop och det gick förvånansvärt smärtfritt. Så ska man bara decoda h.264 som parsec så behöver man inget direkt kraftfullt alls. Parsec fungerade bättre än steam in home streaming för mig. Om du nu kanske inte redan valt hur du ska streama spelen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14