Permalänk

Speldator för CSGO

Hej behöver hjälp att välja en ny dator. Kommer endast spela CSGO. Har hittat denna på inet :

https://www.inet.se/produkt/1514007/taurus-limited-gtx-1070

Någon som vet ifall det är värt att köpa en färdig dator eller bör man köpa delarna separat hos typ inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasalexander:

Hej behöver hjälp att välja en ny dator. Kommer endast spela CSGO. Har hittat denna på inet :

https://www.inet.se/produkt/1514007/taurus-limited-gtx-1070

Någon som vet ifall det är värt att köpa en färdig dator eller bör man köpa delarna separat hos typ inet?

Både bättre och lite billigare. Lägg till Windows för 1200kr så installerar de det också åt dig, annars kan du köpa det för 250kr (från typ Kinguin) och installera själv.

https://www.inet.se/produkt/b1053054/13tkr

Egentligen lite overkill för CSGO - så vill man istället komma undan lite billigare men som ändå är kompetent och klarar andra spel helt okej.

https://www.inet.se/produkt/b1053056/10tkr

Allra bäst och billigast blir det ju dock om man kan bygga själv. Återkom isåfall.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Både bättre och lite billigare. Lägg till Windows för 1200kr så installerar de det också åt dig, annars kan du köpa det för 250kr (från typ Kinguin) och installera själv.

https://www.inet.se/produkt/b1053054/13tkrhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1053054/13tkr

Egentligen lite overkill för CSGO - så vill man istället komma undan lite billigare men som ändå är kompetent och klarar andra spel helt okej.

https://www.inet.se/produkt/b1053056/10tkrhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1053056/10tkr

Allra bäst och billigast blir det ju dock om man kan bygga själv. Återkom isåfall.

Tack för snabbt svar, tror du att det finns chans att överklocka denna? Vilken kylning är bäst för detta? Vattenkylning eller funkar dom specsen du skickade?

Vill helst få den byggd så att inget blir fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@niklasalexander: här har du en färdigbyggd https://www.inet.se/produkt/b1053058/ja-ser-sa-ut

chassit finns i vitt och antracitgrå om det passar bättre.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

I just CS:GO så dominerar Intel med ca 20-30% högre prestanda, och om du är absolut säker på att du inte ska spela någonting annat i framtiden så räcker det med 8GB minne.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasalexander:

Tack för snabbt svar, tror du att det finns chans att överklocka denna? Vilken kylning är bäst för detta? Vattenkylning eller funkar dom specsen du skickade?

Vill helst få den byggd så att inget blir fel

Skickades från m.sweclockers.com

Överklockning fungerar i båda paketen. Lite bättre kylare i det första paketet så kanske lättare att överklocka om man nu känner behov av det i framtiden. Kylningen duger absolut - men inte för någon extrem överklockning förstås.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

Använd Intel cpu om du ska köra CS go som någon skrev en bit upp

Permalänk
Skrivet av Decster:

I just CS:GO så dominerar Intel med ca 20-30% högre prestanda, och om du är absolut säker på att du inte ska spela någonting annat i framtiden så räcker det med 8GB minne.

Så den datorn jag länkade från inet som var färdigbyggd är att rekommendera ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

må fan tillägga när det gäller cs_go så fick jag mitt 10års veteranmynt igår... det betyder att man e så gammal å gaggig så att man inte kan aima längre

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Jag använder dehär delarna i min dator och har alla instälningar på högsta och har runt 300 fps när jag spelar!
https://m.prisjakt.nu/me/lists/3670071
Youtube video om dator/turtorial: https://youtu.be/uZcQG3Cqq1A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är villig att bygga själv:

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (2 099 kr hos Webhallen)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse (3 890 kr hos NetOnNet)
Chassi: be quiet! Pure Base 600 PC chassi (svart) (699 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P II (1 199 kr hos Dustin)
RAM: Ballistix Sport LT DDR4 3000MHz 16GB (1 449 kr hos Komplett)
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB (MZ-76E500B/EU) (899 kr hos Komplett)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (799 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (379 kr hos Inet)
Summa: 11 413 kr

Du kan alltid gå på dyrare än ovan, men för CS:GO känns det overkill. Om du inte vill bygga själv så kan nog en del paket här locka:
Kompletts rea
Jämfört med datorn du länkade så är det betydligt mer kraft i den här:
Komplett Premium a160

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

må fan tillägga när det gäller cs_go så fick jag mitt 10års veteranmynt igår... det betyder att man e så gammal å gaggig så att man inte kan aima längre

hehe känner igen det där..
kör cod4Bo och BF5 nu och mestadelen känns det som om man har både epilepsi och parkingsons när man hittar motståndare.

Permalänk
Medlem

Intel är det som gäller för csgo. Minst 33% mer FPS i medelvärde
https://www.techspot.com/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryzen-7...

Permalänk
Medlem

@Dolesen: haha ja exakt. nuförtiden får jag spö av både min äldre och yngre son. dock lurade jag min sambo, nu över julen att börja spela deadzone med mig å yngsta, så nu får man glänsa lite ändå dock skylde hon på våran gammla bärbara så därför är nu en ny dator på ingånde, till mig teknik hirakin, pappa ska alltid ha bäst.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Asså är ni seriösa ni som säger att man ska gå med Intel för man får mer frames? När man ligger över 240 fps så spelar det inte ens roll längre?

1% lows är inte ens så imponerande, utan Intel skiner ju bara i average fps. Är det verkligen värt att spendera extra pengarna på 200 extra FPS som skärmen inte kan visa?

Tänk gärna på att en majoritet sitter på 60 Hz skärmar och dem som sitter på skärmar över 144Hz är väldigt ovanliga.

Sjukt löjligt att tjafsa om Intel vid det här laget.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Bara tips , Vill du bara spela csgo och komma undan billigt så är det väldigt lätt.
Behövs inte mycket tryck i burken för att kräma ut 300+ fps.
Så om begagnat är ett alternativ så hittar du bra datorer för ca 5k som driver csgo i 300-400fps.

Har själv i5 6600k med gtx 960 o 8 gig ram och får ut mellan 250-420 fps, Köp även 144 hz skärm om du inte redan har det, sjuk skillnad.

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Asså är ni seriösa ni som säger att man ska gå med Intel för man får mer frames? När man ligger över 240 fps så spelar det inte ens roll längre?

1% lows är inte ens så imponerande, utan Intel skiner ju bara i average fps. Är det verkligen värt att spendera extra pengarna på 200 extra FPS som skärmen inte kan visa?

Tänk gärna på att en majoritet sitter på 60 Hz skärmar och dem som sitter på skärmar över 144Hz är väldigt ovanliga.

Sjukt löjligt att tjafsa om Intel vid det här laget.

Fel, fel, fel.
Att folk aldrig lär sig.
Du märker visst skillnad mellan 200-300 fps eller om du har 350-500fps etc.
Dra inte en parallell mellan fps och Hz i csgo bara för att det funkar så i andra titlar, csgo arbetar inte så.
Csgo är känt för att bidra med en hel del stutter. Får du högre fps blir det det inte lika tydligt.
Punkt slut

Edit:
Snart kommer det väll någon sköning och förklarar att ögat inte kan se/uppfatta fler än 30 bildrutor per sekund också, vilket skulle betyda att alla 60hz, 120hz, 144hz, och 240hz bara är ren lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Asså är ni seriösa ni som säger att man ska gå med Intel för man får mer frames? När man ligger över 240 fps så spelar det inte ens roll längre?

1% lows är inte ens så imponerande, utan Intel skiner ju bara i average fps. Är det verkligen värt att spendera extra pengarna på 200 extra FPS som skärmen inte kan visa?

Tänk gärna på att en majoritet sitter på 60 Hz skärmar och dem som sitter på skärmar över 144Hz är väldigt ovanliga.

Sjukt löjligt att tjafsa om Intel vid det här laget.

60 FPS i cs go du e rolig du xD kolla på denna https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Fel, fel, fel.
Att folk aldrig lär sig.
Du märker visst skillnad mellan 200-300 fps eller om du har 350-500fps etc.

möjligt om du har en en spel över 144Hz. Den snabbaste jag känner till är 240Hz.
Men också högst otroligt. Dem flesta människor gör nog inte det, även fast det är teoretiskt möjligt och det finns alltid undantag. Och enda sättet du märker skillnaden är input lag vid det här laget, och det är endast beroende på titel, varav ja, CSGO och andra competetive shooters är förmodligen dem lättaste att märka på.

Skrivet av kalleteodor:

Dra inte en parallell mellan fps och Hz i csgo bara för att det funkar så i andra titlar, csgo arbetar inte så.
Csgo är känt för att bidra med en hel del stutter. Får du högre fps blir det det inte lika tydligt.

Att ha mer FPS än vad din skärm har Hz är i princip helt onödigt. Att öka kommer kunna innebära en liten förbättring i input lag (om OP märker kan man ju diskutera), men nu pratar vi ändå så pass höga siffror att det förmodligen spelar ingen roll. OP lär mest troligen inte märka skillnaden som finns mellan AMD och Intel vid det här laget.
CSgo funkar inte annorlunda från andra titlar heller. Skärmen är limiterad till vad den kan visa, och spela kan inte påverka det. Spelet är mer CPU krävande än andra titlar, men thats about it.

https://www.youtube.com/watch?v=uzp8z1i5-Hc

Skrivet av Oskar80:

60 FPS i cs go du e rolig du xD kolla på denna https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Vad pratar du ens om? Jag sa ingenting om 60 fps.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

möjligt om du har en en spel över 144Hz. Den snabbaste jag känner till är 240Hz.
Men också högst otroligt. Dem flesta människor gör nog inte det, även fast det är teoretiskt möjligt och det finns alltid undantag. Och enda sättet du märker skillnaden är input lag vid det här laget, och det är endast beroende på titel, varav ja, CSGO och andra competetive shooters är förmodligen dem lättaste att märka på.

Att ha mer FPS än vad din skärm har Hz är i princip helt onödigt. Att öka kommer kunna innebära en liten förbättring i input lag (om OP märker kan man ju diskutera), men nu pratar vi ändå så pass höga siffror att det förmodligen spelar ingen roll. OP lär mest troligen inte märka skillnaden som finns mellan AMD och Intel vid det här laget.
CSgo funkar inte annorlunda från andra titlar heller. Skärmen är limiterad till vad den kan visa, och spela kan inte påverka det. Spelet är mer CPU krävande än andra titlar, men thats about it.

https://www.youtube.com/watch?v=uzp8z1i5-Hc

Vad pratar du ens om? Jag sa ingenting om 60 fps.

Om TS spelar på någorlunda nivå, så gör det skillnad mellan 200 och 400 fps, det finns en anledning till att professionella använder datorer som levererar över 400fps. Om möjligt skulle jag rekommendera TS till att få in en i7a i sin build, förslagsvis 8700K eller liknande, då en överklockad CPU kommer göra absolut störst skillnad för dig. FPS i CSGO handlar nog tyvärr mer om spelmotorns utformning och spelets anpassning än om vad man faktiskt kan se och uppdateringsfrekvens på skärmen, därav är en högpresterande Intel CPU att föredra Läs @kalleteodor svar ovanför.

För att matcha din budget så sikta på ett 1060/1070 alternativt kort från AMD.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan nu är väl vad för typ av skärm op har.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av wdont:

Om TS spelar på någorlunda nivå, så gör det skillnad mellan 200 och 400 fps, det finns en anledning till att professionella använder datorer som levererar över 400fps. Om möjligt skulle jag rekommendera TS till att få in en i7a i sin build, förslagsvis 8700K eller liknande, då en överklockad CPU kommer göra absolut störst skillnad för dig. FPS i CSGO handlar nog tyvärr mer om spelmotorns utformning och spelets anpassning än om vad man faktiskt kan se och uppdateringsfrekvens på skärmen, därav är en högpresterande Intel CPU att föredra Läs @kalleteodor svar ovanför.

För att matcha din budget så sikta på ett 1060/1070 alternativt kort från AMD.

Ja vill helst få ut rejält med FPS, kommer köpa n 240Hz skärm från BenQ XL2546

Har du tips på ngn färdig dator eller setup?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasalexander:

Ja vill helst få ut rejält med FPS, kommer köpa n 240Hz skärm från BenQ XL2546

Har du tips på ngn färdig dator eller setup?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tyvärr inte möjlighet just nu, men hur ser din budget ut? Som sagt, om någon annan har möjlighet till detta så rekommenderar jag en 8700K/9700K + GTX 1070 / AMD RX kort i motsvarande nivå.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av wdont:

Jag har tyvärr inte möjlighet just nu, men hur ser din budget ut? Som sagt, om någon annan har möjlighet till detta så rekommenderar jag en 8700K/9700K + GTX 1070 / AMD RX kort i motsvarande nivå.

Ca 20k, har en dator hemma med 980Ti och nvidia 4790k 4.0GHz, men den har gått sönder efter felaktig överklockning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@niklasalxander

Behåll ditt gamla grafikkort om det fungerar och sikta på en dator med
i3 8350K + z370 moderkort (i princip samma singelcore prestanda som 7600K/8600K men mycket billigare).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasalexander:

Ca 20k, har en dator hemma med 980Ti och nvidia 4790k 4.0GHz, men den har gått sönder efter felaktig överklockning

Skickades från m.sweclockers.com

Ska dem 20k räcka till skärmen också, eller endast datorn?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Ska dem 20k räcka till skärmen också, eller endast datorn?

Endast datorn, ska försöka få igång min maskin en sista gång innan jag väljer att köpa nytt dock, den har ju 4 år på nacken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sweclockers juldator borde väl räcka gott och väl.

CSGo är ju snart 7 år gammalt och grafiken är ju rätt medioker mot moderna titlar. Att bygga en dator som landar runt 15.000 - 20.000 kr för att sträva efter 300 - 500 fps i CSGO låter helt galet.
Hade TS spelat CSGo på en sådan elit/tävlingsnivå där EVENTUELLT man kan vinna något på 400 fps så hade man nog inte behövt ställa frågan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Sweclockers juldator borde väl räcka gott och väl.

CSGo är ju snart 7 år gammalt och grafiken är ju rätt medioker mot moderna titlar. Att bygga en dator som landar runt 15.000 - 20.000 kr för att sträva efter 300 - 500 fps i CSGO låter helt galet.
Hade TS spelat CSGo på en sådan elit/tävlingsnivå där EVENTUELLT man kan vinna något på 400 fps så hade man nog inte behövt ställa frågan.

Juldatorn har väl AMD? enligt flera i tråden är intel att rekommendera för CSGO? Annars verkar den bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasalexander:

Juldatorn har väl AMD? enligt flera i tråden är intel att rekommendera för CSGO? Annars verkar den bra

Skickades från m.sweclockers.com

Finns flera videos på YT som visar AMD Ryzen 5 2600X med ett GTX 1060 med 300+ FPS (1080p)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w