Komma in på DiskStation

Permalänk

Komma in på DiskStation

Hej!
Jag har en Diskstation DS213j (DS), med två hd i. Dessa är raid kopplade så innehållet är kopierat på båda hårddiskarna. Problemet är att nu kommer jag inte in.

Förut hade jag DS på fast ip med 192.168.1.80:5000. Men hittar den inte nu på nätverket. Har startat om den och alla ledlampor blinkar, men den hittas inte av datorn eller gateway.

Jag har unifi-system, med en Unifi security Gateway. Sedan en EdgeSwitch 5XP, som är kopplat till DS.

Enligt min Switch så skickas och tas det mot lite datapaket, och den "lyser" som alla andra portar gör. Felet känns som det ligger på DS, men hur gör jag? Det är nästan så att jag bjuder på en öl, pizza m.m. om någon löser detta problemet. Jag har massa foton på dessa två HD som jag gärna vill få tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ta hem discovery mjukvaran från Synology och kör den.

Permalänk

@Spiffman:

Ok. För när jag skriver in ipadressen i Chrome (Mac OSx) så kommer följande:

Webbplatsen kan inte nås 192.168.1.80 tog för lång tid på sig att svara.
Testa att

kontrollera anslutningen
kontrollera proxyn och brandväggen
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Permalänk

@Spiffman:

Toppen. Nu fungerar det. "Någon" har ändrat ipadessen, konstigt. Till 192.168.1.141. Vem kom på det nummret?

Permalänk
Medlem

Har du testat en annan port i switchen? När du går in i gränssnittet för Unifi kan du alltså inte se något kopplat till den porten alls?

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Har du testat en annan port i switchen? När du går in i gränssnittet för Unifi kan du alltså inte se något kopplat till den porten alls?

Jag laddade ner mjukvaran som hittade DS. Men konstig att jag inte kunde se den, vilket IP den hade och så. Den är liksom halvt gömd.

Nu är det löst i alla fall... Jag tackar och bockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Jag laddade ner mjukvaran som hittade DS. Men konstig att jag inte kunde se den, vilket IP den hade och så. Den är liksom halvt gömd.

Nu är det löst i alla fall... Jag tackar och bockar!

Rekommenderar att du reserverar IPt till den i din router. Då kommer den alltid ha samma IP adress.. Har du inte gjort det än så kan du räkna med att den kommer ändras igen och igen.

Det gör man oftast under DHCP eller under LAN .. Beroende på din router.
På min är det under LAN sen DHCP sen ser jag alla clienter i mitt nätverk där. Där klickar jag på min server och väljer att reservera i adress pool.
Done

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ett tipps framöver är oxo att använda sig av programmet synology assistant. Då letar den upp automatsikt din Diskstation men som andra säger så är det att rekomendera fast IP på nas:en

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Rekommenderar att du reserverar IPt till den i din router. Då kommer den alltid ha samma IP adress.. Har du inte gjort det än så kan du räkna med att den kommer ändras igen och igen.

Det gör man oftast under DHCP eller under LAN .. Beroende på din router.
På min är det under LAN sen DHCP sen ser jag alla clienter i mitt nätverk där. Där klickar jag på min server och väljer att reservera i adress pool.
Done

Nu har jag lagt Disk Station å 192.168.1.10 på statiskt IP. Hoppas det fungerar bättre då. Tack.